Jump to content

Thorens TD316 vs TD318 vs TD320

teigetje
 Share

Recommended Posts

Ik ben rond aan het neuzen voor een "nieuwe" Thorens, en ik vroeg me af of er veel kwaliteitsverschil zit tussen de 316, 318 en 320. Temeer omdat je een 316 al voor een appel en een ei kunt kopen. En welke versie is dan de beste? De 320 heeft inmiddels een echte cultstatus bereikt met bijbehorende prijzen. Ik weet dat de 318 en 320 automatische afslag hebben en de 316 niet, maar dat is geen probleem (zelfs een pré als ik eerlijk ben). En is een 316/18/20 een stap omhoog tov. een gerestaureerde TD166 mk1 met tp11  of een Rega Planar 3 met rb300 arm?

Edited by teigetje

De TD 321 is natuurlijk het mooist. Het verschil met de TD 320 is dat je er zelf een arm op kan plaatsen. De TD 316 en TD 318 zijn weer net iets “goedkoper” gebouwd. Of je het verschil hoort weet ik niet. Als ze zo goedkoop te krijgen zijn waarom niet. Dan zou ik voor degene gaan die geen ingebouwde lift heeft. Nadeel van deze 300 serie is dat ze eigenlijk niet te tweaken zijn. Wat dat betreft zijn de TD 150 en TD 160 leuker. 

Zelf heb ik thuis een TD 150 en TD 321. Bij zoon en dochter staan een TD 160 en TD 320. Eigenlijk vind ik die TD 150 nog wel het leukst. Zal hem eens in het souterrain proberen.

Edited by carl

Prijzen van de 320 vallen nog wel mee, die koop je nog steeds voor 200-300 afhankelijk van de staat. Voor dat geld ga je nieuw absoluut niet iets beters vinden. En voor het dubbele of zelfs 3 voudige waarschijnlijk ook niet.  Bij de TP-90 arm wel goed opletten dat de kraag onder de arm voor de hoogteverstelling nog heel is. Deze is van kunststof en wil nogal eens worden gesloopt

Ik zou trouwens voor de versie met een TP 16 IV gaan Klaas. Volgens Roger passen er veel meer eigentijdse elementen in. Overigens kan er met een beetje moeite ook een andere arm op worden geplaatst.

Edited by carl

PS mijn TD 321 met Jelco arm en Nagaoka MP 200 element heeft nog eens meegedaan bij een vergelijk tussen klassieke draaitafels bij Marco. Zeker voor het geld deed hij prima mee. Daar stond een Micro Seiki BL 91 met 12 inch Fidelity arm naast.

Edited by carl