Jongensdroom Posted 9 februari Report Share Posted 9 februari 2 hours ago, Roots said: Je kan daar nog heel lang over doorgaan..Maar je hebt wel een punt Duclaasie. Als je dan als audiowebsite een element resenceerd moet die wel perfect afgesteld zijn op jouw manier. Maar dan nog! Het moet wel in de juiste arm gebeuren met het juiste loopwerk, kabel en voorversterker...... Zeker, een platenspeler is van zichzelf al een complex apparaat. En op welke set ga je hem afspelen en in welke akoestiek? Voor mij zijn de verschillen tussen luidsprekers al mega groot. Het is een kunst om iets samen te stellen, wat doet wat jij wilt. Daar kun je zomaar wel eens behoorlijk lang over doen. Gelukkig is er Alpha Audio die het allemaal weet. Een drietal figuren zonder ook maar enig financieel belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 februari Report Share Posted 9 februari 12 hours ago, Jongensdroom said: O ja, ik heb wel eens geschreven belangstelling te hebben, om wat voor hen te willen testen. Tot op heden geen reactie mogen ontvangen. Nou kunnen ze best een beetje achterlopen, maar acht jaar is toch wel erg lang. Sorry ik ben natuurlijk maar een humble Rootsje...Maar hoe had jij dan willen testen in je kamertje van 3 bij 4 met je spulletjes op je Millon speakers toen in die tijd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari Even verder gekeken. Er staan ook stukjes over analoog op de site b.v. https://www.alpha-audio.net/background/digital-versus-analogue-a-true-and-fair-comparison/ Reken maar wanneer Marco zich bemoeid heeft met de analoge set-up, dat die goed is. Verder is: "geld verdienen" toch normaal? Zijn jullie zo aardig om alles voor niets te doen? Ik niet en ik vertel ook niet alles. Mijn hypotheek etc moet ook betaald worden. Alleen al "in de lucht houden van een website kost een paar centen per jaar. En dan heb ik het nog niet over de benodigde kennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 9 hours ago, Roots said: Sorry ik ben natuurlijk maar een humble Rootsje...Maar hoe had jij dan willen testen in je kamertje van 3 bij 4 met je spulletjes op je Millon speakers toen in die tijd? Niet bij mij thuis, maar in hun studio of wat ze ook hebben mogen. Daar had ik al lang over nagedacht. Ik heb ervaren dat er kopers zijn, die het advies van een musicus waarderen. Excuses dat ik daar weer op terug kom, maar in de niet-HighendForum-wereld wordt meestal zo gereageerd. Dat zijn feiten, niets meer en niets minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari "Als professioneel schrijver in de IT- en audiowereld prikt Ronald als geen ander door de marketingbullshit heen. En dat is precies waar we bij Alpha Audio van houden!" Hier, kijk maar eens even, daar heb je niet van terug. Alpha is gewoon de beste. Waar zeuren wij toch allemaal over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 29 minutes ago, Jongensdroom said: Hier, kijk maar eens even, daar heb je niet van terug. Alpha is gewoon de beste. Waar zeuren wij toch allemaal over? Maar zie je dan niet @Jongensdroom dat jij feitelijk precies hetzelfde doet. ? "ik ben de/ weet het, het beste want ik ben musicus". Nou uit eigen ervaring, -schade en schande- weet ik dat je met zo'n mentaliteit diep kunt vallen. Er zijn altijd mensen die het écht beter weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 1 hour ago, Tubejack said: Even verder gekeken. Er staan ook stukjes over analoog op de site b.v. https://www.alpha-audio.net/background/digital-versus-analogue-a-true-and-fair-comparison/ Reken maar wanneer Marco zich bemoeid heeft met de analoge set-up, dat die goed is. Verder is: "geld verdienen" toch normaal? Zijn jullie zo aardig om alles voor niets te doen? Ik niet en ik vertel ook niet alles. Mijn hypotheek etc moet ook betaald worden. Alleen al "in de lucht houden van een website kost een paar centen per jaar. En dan heb ik het nog niet over de benodigde kennis. Volgens mij is het geld verdienen helemaal geen issue. Al verdienen ze 250K per neus, of misschien juist dan, mag je toch enige kennis van zaken verwachten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 4 minutes ago, Tubejack said: Maar zie je dan niet @Jongensdroom dat jij feitelijk precies hetzelfde doet. ? "ik ben de/ weet het, het beste want ik ben musicus". Nou uit eigen ervaring, -schade en schande- weet ik dat je met zo'n mentaliteit diep kunt vallen. Er zijn altijd mensen die het écht beter weten. Nee hoor, er zijn mensen met een nog veel beter gehoor dan ik. Neem nou eens Cock. Hij hoort, dat een van zijn nieuw gebouwde muren met luidsprekers niet helemaal onder de goede hoek staat. Dat doe ik hem niet na. Bij musici van b.v. het Concertgebouworkest kan ik nog niet in de schaduw staan. Maar Tubejack en ik zullen het nooit eens worden. Dat is ook helemaal niet erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 1 minute ago, Duclaasie said: Volgens mij is het geld verdienen helemaal geen issue. Al verdienen ze 250K per neus, of misschien juist dan, mag je toch enige kennis van zaken verwachten? Daar gaat het mij ook altijd om: kennis van zaken hebben en niet een heleboel mooie-, indrukwekkende prietpraat die mensen voor de gek houdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 9 minutes ago, Duclaasie said: Volgens mij is het geld verdienen helemaal geen issue. Al verdienen ze 250K per neus, of misschien juist dan, mag je toch enige kennis van zaken verwachten? Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar waar staat het dan, dat ze dat niet hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 6 minutes ago, Jongensdroom said: Daar gaat het mij ook altijd om: kennis van zaken hebben en niet een heleboel mooie-, indrukwekkende prietpraat die mensen voor de gek houdt. Bij mij ook. Maar indrukwekkende prietpraat vind je overal. Koop eens een auto of on-topic een draaitafel. Soms denk ik "waar gaat het over?" Maar als je kunt "omdenken" dan zie je hoe absurt sommige dingen zijn. En daar kan ik weer hard om lachen, zelfs soms achteraf om mijn eigen stommiteit. Een van mijn leraren heet: "Menno blow up" Dát zeg genoeg niet? Ik neem het allemaal niet zo serieus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 20 minutes ago, Tubejack said: Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar waar staat het dan, dat ze dat niet hebben? Dat blijkt uit het feit hoe men omgaat met het afstellen en recenseren van een element. Dat was tenslotte de aanleiding voor mijn reactie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari (edited) 37 minutes ago, Duclaasie said: Dat blijkt uit het feit hoe men omgaat met het afstellen en recenseren van een element. Dat was tenslotte de aanleiding voor mijn reactie Als je wat verder zoekt op de site lees je ook dat hun ook het afstellen van een cartridge serieus werk vinden. Die reactie van die redacteur was m.i. hooguit wat irritatie. Daar heb ik ook wel eens last van. Edited 10 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 7 minutes ago, Tubejack said: Als je wat verder zoekt op de site lees je ook dat hun ook het afstellen van een cartridge serieus werk vinden. Die reacties van die redacteur was m.i. hooguit wat irritatie. Daar heb ik ook wel eens last van. Als je dat vind, dan moet je daar ook naar handelen. Wanneer je recenseert vind ik het niet meer dan redelijk dat je mag verwachten dat er wordt getoetst of een element binnen specs presteert. Wanneer je sporing, kanaalscheiding en kanaalgelijkheid niet meet, maar alleen uitlijning instelt conform arm voorschrift en naaldkracht en anti skating conform fabrikant element dan weet je niet waar je naar luistert. Daarnaast mag je bij een recensie volgens mij ook verwachten dat een element optimaal wordt afgesteld. Wanneer dan blijkt dat men zelfs de afsluitweerstand van het element niet juist heeft ingesteld, dan trek ik mijn conclusie omtrent kennis en kunde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari Het is handig als je de bron vermeld. Over welk element heb je het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 13 minutes ago, Duclaasie said: Als je dat vind, dan moet je daar ook naar handelen. Wanneer je recenseert vind ik het niet meer dan redelijk dat je mag verwachten dat er wordt getoetst of een element binnen specs presteert. Wanneer je sporing, kanaalscheiding en kanaalgelijkheid niet meet, maar alleen uitlijning instelt conform arm voorschrift en naaldkracht en anti skating conform fabrikant element dan weet je niet waar je naar luistert. Daarnaast mag je bij een recensie volgens mij ook verwachten dat een element optimaal wordt afgesteld. Wanneer dan blijkt dat men zelfs de afsluitweerstand van het element niet juist heeft ingesteld, dan trek ik mijn conclusie omtrent kennis en kunde. Ik heb uit wel-ingelichte bronnen vernomen, dat Alpha niet over de juiste kennis en ervaring beschikt. Dat meende ik zelf ook al. Onwetende consumenten voor de gek houden, gaat tegen mijn gevoel. En nu ga ik zo'n beetje stoppen om wat over Alpha te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari (edited) 6 minutes ago, Jongensdroom said: Ik heb uit wel-ingelichte bronnen vernomen, dat Alpha niet over de juiste kennis en ervaring beschikt. Dat meende ik zelf ook al. Onwetende consumenten voor de gek houden, gaat tegen mijn gevoel. En nu ga ik zo'n beetje stoppen om wat over Alpha te zeggen. Zou ik maar doen ja. Je hebt weer eens meer dan genoeg van hetzelfde laten zien wat je anderen verwijt. Jack zei dat ook al heel duidelijk, maar was natuurlijk niet waar... Edited 10 februari by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 17 minutes ago, Tubejack said: Het is handig als je de bron vermeld. Over welk element heb je het? Deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 18 minutes ago, Tubejack said: Het is handig als je de bron vermeld. Over welk element heb je het? Deze edit: Overigens zijn er de nodige reacties verdwenen de afgelopen dagen lijkt het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari (edited) Dank je. Een Le Son SL1 MkII. kijk even op de website van de fabrikant. https://www.leson.org/shop/sl1-mkii-cartridge/ "Unlike low output moving coil cartridges, the SL1 MKII boasts a high output of 2.5mV, allowing it to work seamlessly with any MM phono preamp. Dus aansluiten op een gewone MM phono ingang van 47KΩ. Wat kan hier qua afsluit impedantie verkeerd gaan? Niets toch? Edited 10 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 7 minutes ago, Tubejack said: Dank je. Een Le Son SL1 MkII. kijk even op de website van de fabrikant. https://www.leson.org/shop/sl1-mkii-cartridge/ "Unlike low output moving coil cartridges, the SL1 MKII boasts a high output of 2.5mV, allowing it to work seamlessly with any MM phono preamp. Dus aansluiten op een gewone MM phono ingang van 47KΩ. Wat kan hier qua afsluit impedantie verkeerd gaan? Niets toch? Omdat de impedantie van de spoelen maar 56 Ohm bedraagt, wat voor een LO MC behoorlijk laag is, zou de afsluitweerstand eerder rond de 500-1000ohm moeten liggen. Dat halen ze zelf dus al niet uit de specs van de fabrikant, die er ook naast zit met de aanbeveling, omdat de kennis dus duidelijk ontbreekt. En wat gebeurt er als je te hoog afsluit…. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari (edited) Het is toch een HI MC? Of zie ik dat verkeerd? Meestal is 47KΩ gangbaar. Verder wordt dan vaak niet verder nagedacht/gepraat over de interne weerstand van een element Hoewel dat bij MM soms moeite waard is, om mee te experimenteren 33KΩ....100KΩ. Bij MC ook b.v bij Benz cartridges. Edited 10 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 1 hour ago, thingman said: Zou ik maar doen ja. Je hebt weer eens meer dan genoeg van hetzelfde laten zien wat je anderen verwijt. Jack zei dat ook al heel duidelijk, maar was natuurlijk niet waar... Ik krijg ze heel af en toe over de vloer: "musici. " Bijna altijd sympathiek, maar wel kritisch. Dat mag, ik stel dan meestal: "open vragen" Daar kun je wat soms wat van leren. Aan de andere kant van het spectrum "audiofielen" Meestal ook sympathiek, weten vaak precies wat ze willen. Ook dan is het boeiend om door te vragen wat hun beweegt.? Soms komt er iemand met een heel lijstje van eisen en methodes zoals ze het zelf zouden willen doen. De "kenners" Ook goed maar dan haal je m.i. niet het onderste uit de kan. Het is m.i. slimmer om open vragen te stellen zoals : "lijkt me niet eenvoudig" zo'n pick-up element af te stellen, wat komt er allemaal bij kijken? Dan krijg je veelal -naast de gewenst informatie-, vaak ook geen vervelende reactie, bij mensen die écht ergens verstand van hebben. Maar binnenkort ga ik eerst van mijn pensioen genieten. Nog 3 weken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 25 minutes ago, Tubejack said: Het is toch een HI MC? Of zie ik dat verkeerd? Meestal is 47KΩ gangbaar. Verder wordt dan meestal niet verder nagedacht/gepraat over de interne weerstand van een element Hoewel dat bij MM soms moeite waard is, om mee te experimenteren 33KΩ....100KΩ. Bij MC ook b.v bij Benz cartridges. Dat het een HOMC is zie je zeker goed, maar die 47K is grofweg de standaard voor MM. Benz geeft bijvoorbeeld bij de Micro Silver (120 Ohm) 1200-47K als aanbevolen waarde. De Dynavector DV-20XH heeft 150 Ohm impedantie en een aanbevolen 1KOhm>. Een juiste afsluiting geldt voor een HOMC dus net zo goed als voor een LOMC. Als men dan klaagt over de S en T klanken dan is dat natuurlijk een teken aan de wand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari Ik zou zelf eerst 47KΩ aanhouden. Die S en T klanken kunnen ook nog uit de rest van de installatie komen. Verder moet een cartridge meestal iets van 100uur inspelen. Daarna zou ik zelf, pas eventueel een review doen. Ik heb hier b.v. al maanden een nieuwe DAC op spanning staan, zelfde geld voor een andere phono trap. Nu nieuwe luidspreker kabels, toe maar kan niet op. meestal verdwijnen pas naar een tijd, de ruwe randjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts