Jump to content

Alpha Audio

Recommended Posts

2 hours ago, Duclaasie said:

Mijn ervaring is dat mensen vooral hun eigen gehoor overschatten, ook ervaren luisteraars. 

Oei, daar maak je geen vrienden mee. Maar ik heb dezelfde ervaringen, niet alleen in de hifi-wereld maar ook tijdens het afnemen van muziekexamens.

18 hours ago, Duclaasie said:

Mijn ervaring is dat mensen vooral hun eigen gehoor overschatten, ook ervaren luisteraars. Elementen met behoorlijk verschil in kanaalgelijkheid, slechte kanaalscheiding en of die <50uM sporen zouden nog “als nieuw zijn”. Veelal slijt dit er blijkbaar in en valt het minder op dan wel eens wordt gedacht. Voor mij persoonlijk is dat dan niet ok de reden dat ik meten belangrijk vind, omdat dit een technische ondersteuning geeft. Daarnaast geeft het mij ook rust, als ik weet dat het technisch in ieder geval klopt. En laten we eerlijk zijn, wie luistert er fijn als er een gevoel blijft knagen of het wel “klopt”…

Het is inderdaad moeilijk om volledig op ons gehoor te vertrouwen, zelfs voor ervaren luisteraars. Technische metingen kunnen een waardevolle ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat alles klopt. Het geeft een zekere rust om te weten dat de apparatuur technisch in orde is, zodat je je volledig kunt concentreren op de muziek zonder twijfels. Dat geldt per definitie niet voor iedereen...

23 minutes ago, Rob55 said:

Het is inderdaad moeilijk om volledig op ons gehoor te vertrouwen, zelfs voor ervaren luisteraars. Technische metingen kunnen een waardevolle ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat alles klopt. Het geeft een zekere rust om te weten dat de apparatuur technisch in orde is, zodat je je volledig kunt concentreren op de muziek zonder twijfels. 

Dan is het ook nog fijn dat je voor die metingen niet afhankelijk bent van anderen en die gewoon in eigen omgeving kunt doen.  Met buizen meet en regel ik meestal af rond 1 watt en 0,1watt Daarna ga ik luisteren.  Na het inspelen zeg > 100uur nog een keer.  En na een paar maanden/half jaar controleer ik de instellingen soms weer. Daarna blijft het  meestal, lang stabiel.   

On 10-2-2025 at 12:50, Tubejack said:

Ik krijg ze  heel af en toe over de vloer: "musici. " Bijna altijd sympathiek, maar wel kritisch. Dat mag, ik stel dan meestal: "open vragen" Daar kun je wat soms wat van leren. Aan de andere kant van het spectrum "audiofielen"  Meestal ook sympathiek, weten vaak precies wat ze willen. Ook dan is het boeiend om door te vragen wat hun beweegt.? Soms  komt er iemand met een heel lijstje van eisen en methodes zoals ze het zelf zouden willen doen. De "kenners"  Ook goed maar dan haal je m.i. niet het onderste uit de kan. Het is m.i. slimmer om open vragen te stellen zoals : "lijkt me niet eenvoudig" zo'n pick-up element af te stellen, wat komt er allemaal bij kijken? Dan krijg je veelal -naast de gewenst informatie-, vaak ook geen vervelende reactie, bij mensen die écht ergens verstand van hebben.  Maar binnenkort ga ik eerst van mijn pensioen genieten. Nog 3 weken :)

Dat doe ik al jaren hier Jack - altijd gedacht dat jij je er aan stoorde (hahaha).

1 minute ago, carl said:

Dat doe ik al jaren hier Jack - altijd gedacht dat jij je er aan stoorde (hahaha).

Het zal met de leeftijd te maken hebben, ik stoor me niet zo gauw.  Open vragen stellen, werkt meestal.