WanFie Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Na alle omzwervingen ben ik een andere weg ingeslagen. JRiver en Roon vindt ik in de standaardoplossing niet lekker klinken. Zeker niet slecht, maar met TuneBrowser heb ik geleerd dat er meer mogelijk is. Nu had ik BubbleUPnP server al eerder geprobeerd, maar TuneBrowser kwam daarin niet te voorschijn. Maar JRiver dus wel. Omdat ik verder wou met TuneBrowser, ben ik toen met Bubbleserver gestopt. Ik heb nu in eerste instantie BubbleUPnP server geprobeerd op de NAS te installeren, maar dat werkt na de laatste updates van Synology niet fijn meer. Installeren met APK's en dan werkt het nog niet goed. Nu heb ik BubbleUPnP server op de streamer geïnstalleerd. En op dezelfde streamer ook JRiver. Het voordeel van BubbleUPnP server is, dat de data niet meer via het tablet (en Wifi) loopt, maar rechtstreeks van internet naar de streamer en het tablet als afstandsbediening. Hetzelfde als wat b.v. Logitech ook deed. Ik was een beetje angstig dat de twee pakketten op de streamer niet wat veel van het goede zou zijn. Maar dat valt erg mee, maar daarover straks meer. Nu start BubbleUPnP server automatisch op (ingesteld in de start up) en ook JRiver start in de verborgen stand. Op het scherm is niet te zien dat er iets op de streamer draait. In BubbleUPnP android op het tablet zie ik nu twee JRivers staan. Een met de naam van de streamer en een tweede met de naam van de streamer en daarachter (openhome). Ze werken beide, maar klinken wél verschillend. Die via BubbleUPnP server klinkt dynamischer, opener en klinkt langer uit. De plaatsing is ook preciezer (Pinpointing). Wanneer ik de software op het tablet stop, speelt de afspeellijst op de streamer gewoon door. Ook zie ik de hoge pieken datagebruik die er bij TuneBrowser waren, niet meer. Die speelde meestal op ca. 1 Kbps (soms ook 0 Kbps) en om de 15 tot 30 sec een piek van 30 Mbps. Bij JRiver was de datastroom meer continue op zo'n 2 a 3 Kbps. Die datastroom is nu dus weg. En dan de streamer, hoe gaat die er mee om? Daar zie ik nu korte pieken tot wel 150 Mbps bij het begin van het nummer en dan weer terug vallend tot bijna 0. Ook de processor heeft het makkelijk. Met taakbeheer aan (anders zie ik de prestaties niet) is het proc verbruik 11 - 12 %. Waarvan ca. 5 % voor het taakbeheer. Hij speelt nu dus wanneer taakbeheer uit staat op 6 a 7% proc belasting. Met TuneBrowser zat dit rond de 20%. In JRiver heb ik het gebruik van grote hardwarebuffers voorlopig uit gezet. Dat is meestal nodig om een stabiele verbinding (via het tablet) te hebben. Nu lijkt die instelling voorlopig overbodig en veroorzaakt dus ook geen extra streamerbelasting. Al met al een onverwachte wending in het streamen. Nu nog wat langer spelen en hopen dat het zo blijft werken én zo goed blijft klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Manman wat een gedoe allemaal. Wordt je het zelf niet zat om zo te emmeren met al die computer rommel zonder dat je lekker muziek kunt luisteren? Begrijp me niet verkeerd, ik heb bewondering voor al je experimenten. Ik heb zelf ook heel veel ge-experimenteerd met diverse linux distri's (zeer stabiel) en windows (hoop gedoe). Vervolgens overgestapt op een Aurender oplossing en nooit meer terug gekeken. Zo fijn dat die het altijd doet, automatisch van updates wordt voorzien en als er eens wat is heb je support van de fabrikant. Ze lossen het probleem op zonder dat je er erg in hebt, je hoeft alleen maar toestemming te geven dat ze je apparaat mogen benaderen. En het klinkt ook nog eens heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari En nu maar hopen dat Aurender nog blijft bestaan en de support blijft leveren. Met een PC oplossing ben je toch wat flexibeler. Mooi dat dit zo werkt Hans. Lijkt me beter dan alles via het tablet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 februari Author Report Share Posted 12 februari Ik had gewoon met JRiver door kunnen spelen. Dat werkte prima. Maar klankmatig is er winst te halen. En dan begint de ontwikkelaar in mij weer op te spelen. Bovendien zijn computers vanaf 1980 een tweede hobby geweest. Ik vind het dus leuk om zo iets uit te zoeken. En wanneer het werkt is het toch prima. Van muziek genieten doe ik zeker wel. Tijd genoeg weet je. Ik ben immers gepensioneerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 februari Author Report Share Posted 12 februari 1 minute ago, kappa7 said: En nu maar hopen dat Aurender nog blijft bestaan en de support blijft leveren. Met een PC oplossing ben je toch wat flexibeler. Mooi dat dit zo werkt Hans. Lijkt me beter dan alles via het tablet. Ik mag nog niet juichen. Ik heb al eerder gedacht het probleem te tackelen, maar kwam later toch weer op. Maar nu dus een compleet andere weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 21 minutes ago, kappa7 said: En nu maar hopen dat Aurender nog blijft bestaan en de support blijft leveren. Met een PC oplossing ben je toch wat flexibeler. Mooi dat dit zo werkt Hans. Lijkt me beter dan alles via het tablet. Tja of een fabrikant blijft bestaan weet je natuurlijk nooit. Aurender heeft als geen ander last van de komst van Roon. Dat is een geweldige interface, daar waar Aurender altijd zelf zijn eigen interface heeft gehad die op zich prima functioneert. Ze hebben uit eigen bescherming hun apparaten ook Roon ready moeten maken. Dat maakt ze minder onderscheidend en de vraag is of ze kunnen overleven. Maar ze maken erg goede hardware die ook nog eens goed klinkt. Juist dat flexibele is wat mij heel erg ging storen. Een streamer is voor mij een apparaat wat muziek moet afspelen wanneer ik het wil, en niet een apparaat waar ik eerst allerlei aanpassingen aan moet doen om optimaal te presteren en de nodige updates moet installeren. Ieder zo zijn hobby George, ik weet dat dat anders beleeft en leuk vind. Heb dat ook jaren gedaan zoals gezegd, maar ik werd er op den duur nerveus van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 februari Author Report Share Posted 12 februari Dat prutsen aan spullen blijft er hier toch in zitten. Met een standaard apparaat krijg je ook een standaard geluid en een standaard bediening. Ik vind het wel vreemd, dat in Synology DSM 7, BubbleUPnP niet fatsoenlijk meer geïnstalleerd kan worden. Er komt met een hoop gedoe wel iets in te staan, maar werkend kreeg ik het niet. Is dat iemand anders wél gelukt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Is er een app vanuit synologie beschikbaar? Dan zou het eenvoudig aan de praat te krijgen moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 9 minutes ago, Edje2 said: Is er een app vanuit synologie beschikbaar? Dan zou het eenvoudig aan de praat te krijgen moeten zijn. Zover ik kan overzien wordt dat niet meer ondersteund in DMS 7 https://www.stereonet.com/forums/topic/510892-i-am-stuffed-synology-upgrade-and-bubble-upnp-no-longer-works/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Ik moet zeggen dat ik de ondersteuning van Sonology ook best mager vind. Ik heb hier een NAS staan waar max DMS6 op wil draaien en daar zit al geen Docker meer in, Dat heb je toch nodig als je wat wil gaan testen. Ook LMS wordt al niet meer ondersteund en zo zijn er nog wel meer pakketen die interessant zijn maar uit de bib gehaald zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 februari Author Report Share Posted 12 februari "Docker" is vervangen door "Container Manager". En dat werkt dan weer nét wat anders. Op de site van BubbleUPnP server staat een handleiding, maar die klopt dus met Container Manager niet meer. En wanneer je het er wél mee op krijgt, werkt het niet. Nou is Bubble-S zo'n klein programmaatje dat het ook makkelijk op de PC mee kan draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 4 hours ago, Edje2 said: Manman wat een gedoe allemaal. Wordt je het zelf niet zat om zo te emmeren met al die computer rommel zonder dat je lekker muziek kunt luisteren? Begrijp me niet verkeerd, ik heb bewondering voor al je experimenten. Ik heb zelf ook heel veel ge-experimenteerd met diverse linux distri's (zeer stabiel) en windows (hoop gedoe). Vervolgens overgestapt op een Aurender oplossing en nooit meer terug gekeken. Zo fijn dat die het altijd doet, automatisch van updates wordt voorzien en als er eens wat is heb je support van de fabrikant. Ze lossen het probleem op zonder dat je er erg in hebt, je hoeft alleen maar toestemming te geven dat ze je apparaat mogen benaderen. En het klinkt ook nog eens heel goed. Helemaal mijn idee. Ieder zijn hobby, maar dat gezeik met die computers zou ik echt gierend gek van worden. Platenspelers is niet alles, maar dat is in ieder geval niet afhankelijk van software grillen en afhankelijkheid qua ondersteuning van derden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Ik ben wel tevreden met mijn streaming omgeving, lekker simpel en niet duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 februari Author Report Share Posted 12 februari Wanneer een Windows/Linux/IOs streamer werkt, blijft hij dat doen. Tenzij je er aan gaat zitten prutsen (wat ik dan weer leuk vind). Bij een platenspeler is er altijd wel wat. Afstelling, platen die niet deugen, versleten naalden en lagers, tikkende platen enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 15 minutes ago, Duclaasie said: Helemaal mijn idee. Ieder zijn hobby, maar dat gezeik met die computers zou ik echt gierend gek van worden. Platenspelers is niet alles, maar dat is in ieder geval niet afhankelijk van software grillen en afhankelijkheid qua ondersteuning van derden. Tja ik heb al jaren een mini PC staan met Daphile er op en heb ik totaal geen onderhoud aan. Heb een keer de hardware vervangen maar verder speelt het gewoon prima. Ondanks dat ik het best wel leuk vind om met PC's te spelen is dit de machine waar ik het minste omkijken naar heb. En toetsenbord en beeldscherm zijn daarbij niet nodig. virusscanner en windows updates ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 5 hours ago, Duclaasie said: Helemaal mijn idee. Ieder zijn hobby, maar dat gezeik met die computers zou ik echt gierend gek van worden. Platenspelers is niet alles, maar dat is in ieder geval niet afhankelijk van software grillen en afhankelijkheid qua ondersteuning van derden. Inderdaad Klaas iedereen zijn hobby. Ik heb best veel geduld met dit soort dingen, want hobby. Maar Elke keer weer een scherm aan de PC of de laptop opstarten om weer eens wat te doen vond ik vervelend. Maar het is maar net afhankelijk wat je leuk vind. Zoals George ook aangeeft is het wel mogelijk met bijv Daphile, maar ook Lubuntu en andere Linux varianten zijn extreem stabiel. Maar dat klinkt gewoon niet zo lekker. En als je dus de stap verder wilt wordt het erg complex en ben je ermee bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted woensdag om 21:54 Report Share Posted woensdag om 21:54 (edited) Wel een duiding dan dat het via Ubuntu e.d. niet lekker klinkt, heb hier dan de headless server van Ubuntu draaien en doe af en toe een check om te kijken of er nog wat moet worden opgewaardeerd via een verbinding op een Windows machine, en bedien dan via een GUI die opzet. voor wat betreft het geluid heb ik zeker geen klagen, en zie ook wel eens de "alsa files" (= de muziek aansturing) een update krijgen, dus het staat zeker niet stil. Het bevalt al wel al jaren, stabiel en geen trubbels met een ander driver zoals met Windows nog wel eens gebeurt. Het kost wat moeite, en gewenning maar je krijgt er veel voor terug. Ik heb er eigenlijk 2 met een server draaien de 1 met ROON Core, die ik al duidde en een server met Lyrion, het vroegere Logitech media server, die zitten elkaar in de weg op 1 computer. Edited woensdag om 22:11 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted woensdag om 23:11 Report Share Posted woensdag om 23:11 7 hours ago, Duclaasie said: Helemaal mijn idee. Ieder zijn hobby, maar dat gezeik met die computers zou ik echt gierend gek van worden. Platenspelers is niet alles, maar dat is in ieder geval niet afhankelijk van software grillen en afhankelijkheid qua ondersteuning van derden. Jij streamt niet? Hoedanook blij dat het hier vrijwel feilloos werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted donderdag om 05:50 Report Share Posted donderdag om 05:50 6 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Jij streamt niet? Hoedanook blij dat het hier vrijwel feilloos werkt. Dat doet hij wel kijk maar eens in zijn profile Aurender A10 Fraaie oplossing maar duur en wat minder flexibel Iedereen vind natuurlijk zijn eigen stream omgeving het beste. Wij ook. Die van ons is gewoon heel goed en flexibel voor relatief weinig. Zonder dat je -net als al die andere Mac liefhebbers- al te veel van computers af hoeft te weten. Met linux "spelen" hebben wij ook gedaan. Dat is zelfs jaren lang mijn werk geweest. Mooi speelgoed, maar dit werkt plug and play. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 07:16 Report Share Posted donderdag om 07:16 8 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Jij streamt niet? Hoedanook blij dat het hier vrijwel feilloos werkt. Ik gebruik een Cambridge Audio CXN en dat is tot op heden prima. Ding is niet de jongste meer, maar wordt nog steeds met updates ondersteund. Daarnaast is de support vanuit CA ook nog eens erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted donderdag om 08:31 Author Report Share Posted donderdag om 08:31 Iedereen mag doen wat hij wil, wat ik wél vaak merk, dat er zo neerbuigend naar streaming wordt gedaan. Maar dan wél door de mensen die de computer aan zich voorbij hebben laten gaan. Overigens... Linux is overal, op je telefoon, in de "smart"wasmachine, in de router van internet, in je "smart"verwarmingsthermostaat enz. Zelfs iOS van Apple is een Linux variant. Hier klinkt het met de oplossing met BubbleUPnP server op de Windows streamer en daar JRiver op draaiend, zeer goed en werkt tot nu toe ook stabiel. Er was een kleinigheidje in de BubbleUPnP Android bediening. Een foutmelding waardoor ik de muziek twee keer moest starten. Dit bleek aan het gaplessgedrag van JRiver te liggen. Dat is op dat vlak kennelijk niet stabiel. Dat dus uit gezet en het werkt als een trein. Waarom het nu beter klinkt dan alleen met JRiver? Misschien het andere processor en geheugengebruik? De belasting is zeer laag en zeker JRiver neemt vaak maar 1% Processor belasting. Voor het idee, TuneBrowser (wat z.g. lightsoftware is), had tussen de 20 en 30 % processsorbelasting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 08:55 Report Share Posted donderdag om 08:55 Onderschat niet hoeveel er tegenwoordig op industriële Raspberry Pi’s draait. Voor consumenten misschien niet interessant, maar in de industrie wordt hier heel veel gebruik van gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted donderdag om 09:40 Report Share Posted donderdag om 09:40 1 hour ago, WanFie said: wat ik wél vaak merk, dat er zo neerbuigend naar streaming wordt gedaan. Maar dan wél door de mensen die de computer aan zich voorbij hebben laten gaan Je moet toch iets roepen om je te dure aanschaf te rechtvaardigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted donderdag om 10:24 Report Share Posted donderdag om 10:24 1 hour ago, WanFie said: Iedereen mag doen wat hij wil, wat ik wél vaak merk, dat er zo neerbuigend naar streaming wordt gedaan. Maar dan wél door de mensen die de computer aan zich voorbij hebben laten gaan. Overigens... Linux is overal, op je telefoon, in de "smart"wasmachine, in de router van internet, in je "smart"verwarmingsthermostaat enz. Zelfs iOS van Apple is een Linux variant. Hier klinkt het met de oplossing met BubbleUPnP server op de Windows streamer en daar JRiver op draaiend, zeer goed en werkt tot nu toe ook stabiel. Er was een kleinigheidje in de BubbleUPnP Android bediening. Een foutmelding waardoor ik de muziek twee keer moest starten. Dit bleek aan het gaplessgedrag van JRiver te liggen. Dat is op dat vlak kennelijk niet stabiel. Dat dus uit gezet en het werkt als een trein. Waarom het nu beter klinkt dan alleen met JRiver? Misschien het andere processor en geheugengebruik? De belasting is zeer laag en zeker JRiver neemt vaak maar 1% Processor belasting. Voor het idee, TuneBrowser (wat z.g. lightsoftware is), had tussen de 20 en 30 % processsorbelasting. Tja, dat neerbuigende snap ik echt niet, de meeste computer techniek wordt ook in de studio gebruikt en dan zou het thuis ineens niet meer goed zijn. Als de software goed gebouwd is zal alles tot aan de omzetting naar een DSD of PCM signaal weinig effect mogen hebben op de kwaliteit, doet het dat wel dan denk ik dat er eerder in de software gebruik wordt gemaakt van filters welke nogal eens wat CPU kracht vereisen. De gebruikte netwerk componenten mogen normaal gezien geen effect hebben op de kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted donderdag om 10:31 Report Share Posted donderdag om 10:31 (edited) Zo is het, En vergeet niet dat is een alles in een doos ook gewoon een pc met een besturingssysteem en een dac zit. Edited donderdag om 10:31 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts