Jump to content

BubbleUPnP server

WanFie
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, SpaceJS said:

Tja, dat neerbuigende snap ik echt niet, de meeste computer techniek wordt ook in de studio gebruikt en dan zou het thuis ineens niet meer goed zijn. Als de software goed gebouwd is zal alles tot aan de omzetting naar een DSD of PCM signaal weinig effect mogen hebben op de kwaliteit, doet het dat wel dan denk ik dat er eerder in de software gebruik wordt gemaakt van filters welke nogal eens wat CPU kracht vereisen. De gebruikte netwerk componenten mogen normaal gezien geen effect hebben op de kwaliteit.

Toch valt het me telkens op dat er op het digitale vlak veel verschillen hoorbaar zijn. Nu ik met JRiver en Bubbleserver speel, klinkt het op exact dezelfde streamer met exact dezelfde omgeving toch een stuk dynamischer dan met TuneBrowser. In beide gevallen gaat er PCM naar dezelfde DAC met dezelfde instellingen. Overigens heeft de klank van TuneBrowser ook wel veel moois in zich. Het klinkt vriendelijker iets minder gefocust. Maar misschien wat meer ruimtelijkheid.

Netwerkcomponenten doen ook zeker wat. Hier klinkt Wifi beter dan dure switches. Elders is dat andersom. 

2 hours ago, WanFie said:

Toch valt het me telkens op dat er op het digitale vlak veel verschillen hoorbaar zijn. Nu ik met JRiver en Bubbleserver speel, klinkt het op exact dezelfde streamer met exact dezelfde omgeving toch een stuk dynamischer dan met TuneBrowser. In beide gevallen gaat er PCM naar dezelfde DAC met dezelfde instellingen. Overigens heeft de klank van TuneBrowser ook wel veel moois in zich. Het klinkt vriendelijker iets minder gefocust. Maar misschien wat meer ruimtelijkheid.

Netwerkcomponenten doen ook zeker wat. Hier klinkt Wifi beter dan dure switches. Elders is dat andersom. 

ik vermoed dan dat dit meer ligt aan hoe de software de stream omzet en of daar eventuele filters worden gebruikt. Voor wat betreft netwerk kan ik me alleen een verschil voorstellen indien er erg veel uitval is van netwerk pakketjes.

19 hours ago, HansP said:

Wel een duiding dan dat het via Ubuntu e.d. niet lekker klinkt, heb hier dan de headless server van Ubuntu draaien en doe af en toe een check om te kijken of er nog wat moet worden opgewaardeerd via een verbinding op een Windows machine, en bedien dan via een GUI die opzet. voor wat betreft het geluid heb ik zeker geen klagen, en zie ook wel eens de "alsa files" (= de muziek aansturing) een update krijgen, dus het staat zeker niet stil.

Het bevalt al wel al jaren, stabiel en geen trubbels met een ander driver zoals met Windows nog wel eens gebeurt.

Het kost wat moeite, en gewenning maar je krijgt er veel voor terug.

Ik heb er eigenlijk 2 met een server draaien de 1 met ROON Core, die ik al duidde en een server met Lyrion, het vroegere Logitech media server, die zitten elkaar in de weg op 1 computer.

Het klonk zeker niet slecht, maar nadat ik overstapte op de Aurender wist ik pas hoe het wel kon klinken. De Linux muziek servers, vrijwel zonder uitzondering met Alsa driver/player zijn erg gedetailleerd, maar mis soms de muziek. Die was er opeens wel met de Aurender er tussen. Heb eerst geluisterd met mijn eigen dac en de speler vervangen van toen Windows server naar een Aurender zonder DAC. Was meteen over. Er zit een bepaalde rust en vloeiendheid in die ik miste met de Linux en Windows server. 

16 minutes ago, Edje2 said:

Het klonk zeker niet slecht, maar nadat ik overstapte op de Aurender wist ik pas hoe het wel kon klinken. De Linux muziek servers, vrijwel zonder uitzondering met Alsa driver/player zijn erg gedetailleerd, maar mis soms de muziek. Die was er opeens wel met de Aurender er tussen. Heb eerst geluisterd met mijn eigen dac en de speler vervangen van toen Windows server naar een Aurender zonder DAC. Was meteen over. Er zit een bepaalde rust en vloeiendheid in die ik miste met de Linux en Windows server. 

die snap ik niet helemaal, die Aurender heeft toch geen digitale uitgang? met die aurender vervang je pc en dac dus weet je nog niet wat de meeste invloed had.

8 minutes ago, SpaceJS said:

die snap ik niet helemaal, die Aurender heeft toch geen digitale uitgang? met die aurender vervang je pc en dac dus weet je nog niet wat de meeste invloed had.

Ik heb een Aurender zonder dac geprobeerd om te zien of het een verbetering was tov de pc. Verschil was niet subtiel te noemen. Overigens heeft mijn huidige Aurender een dac aan boord, maar ook een digitale uitgang, dus ook een externe dac is te gebruiken.

19 hours ago, HansP said:

Wel een duiding dan dat het via Ubuntu e.d. niet lekker klinkt, heb hier dan de headless server van Ubuntu draaien en doe af en toe een check om te kijken of er nog wat moet worden opgewaardeerd via een verbinding op een Windows machine, en bedien dan via een GUI die opzet. voor wat betreft het geluid heb ik zeker geen klagen, en zie ook wel eens de "alsa files" (= de muziek aansturing) een update krijgen, dus het staat zeker niet stil.

Het bevalt al wel al jaren, stabiel en geen trubbels met een ander driver zoals met Windows nog wel eens gebeurt.

Het kost wat moeite, en gewenning maar je krijgt er veel voor terug.

Ik heb er eigenlijk 2 met een server draaien de 1 met ROON Core, die ik al duidde en een server met Lyrion, het vroegere Logitech media server, die zitten elkaar in de weg op 1 computer.

Bij mij staat de server op de bovenverdieping, en de werkelijke speler in de woonkamer met een SFP gescheiden voeding dus een glasvezel onderbreking en ook een schone voeding via een aparte audiogroep en een nette filter voor de werkelijke speler /client, die dan vergelijkbaar in situatie komt met de Aurender, en heeft dan een gescheiden voeding zodat er mogelijk de meest stabiele situatie ontstaat.

Dat is nog een beetje verder als een dan de DAC die ook op die schone bron staat en een bijzonder net resultaat laat horen op deze wijze.

De Aurender zal mogelijk op Android of Linux draaien, hebben we hier ook wel gedaan.

Edited by HansP

10 hours ago, HansP said:

Bij mij staat de server op de bovenverdieping, en de werkelijke speler in de woonkamer met een SFP gescheiden voeding dus een glasvezel onderbreking en ook een schone voeding via een aparte audiogroep en een nette filter voor de werkelijke speler /client, die dan vergelijkbaar in situatie komt met de Aurender, en heeft dan een gescheiden voeding zodat er mogelijk de meest stabiele situatie ontstaat.

Dat is nog een beetje verder als een dan de DAC die ook op die schone bron staat en een bijzonder net resultaat laat horen op deze wijze.

De Aurender zal mogelijk op Android of Linux draaien, hebben we hier ook wel gedaan.

Hans,

Ik heb werkelijk alles gedaan om de diverse streamers tot het uiterste uit te knijpen. Diverse hardware platformen, laptop, mac mini, maar ook dedicated server met passieve koeling, speciaal mainboard enz. Verder het besturingssysteem helemaal uitgekleed: Linux alle processen uit, Windows in Kernel mode enz. Ben er uren/dagen/,maanden mee bezig geweest. Toen ik de Aurender beluisterde wist ik eigenlijk dat het prutsen was geweest. Klonk zoveel lekkerder/makkelijker dan mijn eigen ultieme server. Minder gedetailleerd maar vloeiender.

Ik ben geen pleitbezorger van Aurender, maar dit zijn mijn eigen ervaringen. Ik weet dat het zeker beter kan, mijn Aurender is een "instappertje".

George heeft een fantastische demo gegeven bij onze audio club. Daar hebben ik toen de Aurender meegenomen, en daar hoorde ik zeker dat het nog verder kan op bepaalde vlakken, maar dat is een energie slurpende en best erg complexe omgeving waar je regelmatig mee bezig bent. Op andere vlakken vond ik de Aurender dan weer wat "makkelijker" klinken. Precies het verschil wat ik ook hoorde bij het vergelijk met mijn eigen ultieme server, alleen gaat George zijn oplossing nog verder. Het publiek was ook erg verdeeld in de mening wat beter klonk.

7 hours ago, Edje2 said:

Toen ik de Aurender beluisterde wist ik eigenlijk dat het prutsen was geweest. Klonk zoveel lekkerder/makkelijker dan mijn eigen ultieme server. Minder gedetailleerd maar vloeiender.

Gedetailleerd en vloeiend staan vaak tegenover elkaar. Ik vind dat "vloeiende" dan ook weer gauw saai. En live muziek is ook niet vloeiend. Ik ben dus voor een gedetailleerd en dynamisch geluid. Maar wél natuurlijk, eerlijk en onvervormd. Taiko, Pink Faun en Audiofools zijn mijn voorbeelden. Overigens speelt de streamer die in de Teac DAC zit ook een stuk vloeiender. Dat is eigenlijk een Esoteric streamer, die in samenwerking met Lumin is ontworpen. Niet de eerste de beste dus.

Zoals het hier nu werkt:

De data komt via Wifi en BubbleUPnP server rechtstreeks in de streamer.

Daarna stuurt JRiver Media Center de PCM data zonder upsampling maar met 32 bit via USB naar de DAC. 

In de Teac DAC wordt PCM geupsampled tot 384 kHz/32 Bits en daarna vertaald naar DSD 1 bit 22,5792 MHz.

Van die DSD512 maakt de Dac dan een keurig analoog signaal.

Data komt binnen via een Wifi 6GHz dongle, dit dongle heeft zijn eigen lineaire voeding, dus er komt alleen USB data in de streamer.

Tussen de streamer en de DAC zit een gevlochten USB kabel waarvan de spanning is onderbroken. Om de DAC toch te laten werken staat er m.b.v. een batterij 5V op de USB ingang. 

Ik heb verschillende streamers gebouwd en vergeleken met "fabrieks"streamers, andere zelfbouw streamers en CD spelers. Maar wat ik nu hoor slaat voor mij alles. Én werkt tot nu toe storingsvrij. 

We hadden bij de audioclub altijd thuisdemo's. Dus bij leden thuis in kleine groepjes naar de set van dat lid luisteren. Dat heeft een tijdje op z'n gat gelegen vanwege ziekte en geen opvolging. Dat ga ik weer opstarten en heb besloten om een snelle start te maken en hier te beginnen. Ik ben erg benieuwd wat de anderen er van gaan vinden. 

Edited by WanFie

17 minutes ago, SpaceJS said:

ik blijf zelf altijd graag weg van USB omdat ik het qua stabiliteit gewoon geen beste verbinding vindt, ik zal nog eens mijn rasberry pi als speler tegen mijn interne kaart testen.

In het verleden speelde ik  met i2s. Een heel goede verbinding, maar ook beperkt voorzien van geschikte drivers. 

De USB verbinding tussen de streamer en DAC werkt met het Bulk Pet protocol. Dat is kennelijk een stuk beter. Diretta is ook zo iets.

1 hour ago, SpaceJS said:

ik blijf zelf altijd graag weg van USB omdat ik het qua stabiliteit gewoon geen beste verbinding vindt, ik zal nog eens mijn rasberry pi als speler tegen mijn interne kaart testen.

USB is hier de beste interface tussen mijn Mac mini en een Schiit Bifrost 2/64 dac 

1 minute ago, Tubejack said:

USB is hier de beste interface tussen mijn Mac mini en een Schiit Bifrost 2/64 dac 

tja, USB is nu voor mij geen optie meer, alleen coaxiaal of optisch digitaal of de interne kaart an daar ga ik toch niet vanaf stappen daar ik dan waarschijnlijk naar Trinnov moet en dat zit er financieel niet in voorlopig.

1 hour ago, SpaceJS said:

tja, USB is nu voor mij geen optie meer, alleen coaxiaal of optisch digitaal of de interne kaart an daar ga ik toch niet vanaf stappen daar ik dan waarschijnlijk naar Trinnov moet en dat zit er financieel niet in voorlopig.

De unison USB is absoluut jitter vrij . Maar tegelijk gebruik ik de optische en coax interface voor ander digitale spulletjes 

In USB interfaces zit behoorlijk veel verschil.

Waar ik ooit begon met een Amanero interface is deze vandaag de dag wel erg achterhaald.

Wel is er een nieuw model op de markt, die heb ik nog niet getest.

Inmiddels is de Xing U30 USB interface op dit moment wel het best haalbare.

Het leuke is dat deze behoorlijk pin compatibel is met de Amanero en je dus voor een paar tientjes je huidige DAC behoorlijk kan verbeteren.

Een van de DACs die met de Amanero zijn uitgerust zijn de Metrum DACs. die kan dus echt beter met een andere interface.

Het bovenstaande geeft aan dat je niet zomaar een interface techniek kan beoordelen, het gaat om de implementatie ervan.

17 minutes ago, Roots said:

Zou het zo kunnen zijn dat er een chinese USB kaart is die mijn Hiface 1 van mijn Metrum Hex kan vervangen?

Ja geen enkel probleem, en daar ga je zeker veel plezier van beleven.

De Hex dac is een mooie Dac maar de USB interface kan echt beter.

Het probleem is dat er voor de Hiface 1 geen drivers meer zijn...Ik heb nog steeds een Pink Faun AES/EBU Bridge liggen voor in de PC. Die ik nog in moet bouwen (ik geef toe ben een beetje lui)  :P 

Welke chinees zou jij erin prikken zonder aanpassingen Kappa?

Zeker weten. Het probleem is dat vanaf Windows 7 de HiFace 1 niet meer ondersteund word, en de drivers ook niet meer te downloaden zijn. Ook al zou ik de driver hebben dan zou het kunnen zijn dat het plug & play is maar meestal niet. Aangezien er dit jaar een nieuwe Windows 11 PC in huize Roots komt gaat die oude driver helemaal niet meer werken. Andere optie zou een externe HiFace 2 zijn en dan met BNC naar de DAC. Maar ik heb de Pink Faun al aangeschaft en ga daar voorlopig mee verder.

Maar mocht iemand de oude HiFace 1 driver nog hebben wil ik hem graag proberen. Dan kan ik zowel met USB, optisch en AES/EBU en BNC naar de DAC. Hoe leuk zou dat zijn om te vergelijken. :)