Jump to content

BubbleUPnP server

WanFie
 Share

Recommended Posts

Dat weet ik, ik heb hier ook nog een M2tech hiface Evo 1 liggen. Die zat in die Aria streamer die ik heb verbouwd. 

Maar ik neem aan, dat die in de Metrum toch wel blijft werken?

1 hour ago, Roots said:

Ik heb de driver nodig Hans...Die ik niet heb. En bij Windows 11 kan die USB interface naar de kliko.

Helaas is dat zo. De hele Aria kon in de kliko. Een oerdegelijk apparaat van 13 jaar oud en € 6000,-. Nou ja in de kliko... de kast niet, daar heb ik een streamer voor de huiskamer in gebouwd.

1 hour ago, Roots said:

Om dat allemaal te gaan doen heb ik geen zin in...En dan al die rompslomp erna. Maar bedankt voor je goede bedoelingen.

Dan kom je ook niet verder, en als je dan niets probeert. 

Ik heb wel een Linux bakje met Daphile en dan is het gewoon proberen, ik weet niet waar je huis woont maar het is zeker de moeite waard om daar tijd/moeite in ye steken.

Ik kan helpen. 

Het verder komen heb ik gezocht in de Pink Faun bridge. Of dat de oplossing gaat zijn ben ik nog helemaal niet zeker van, vooral niet in de slots die steeds veranderen. Maar heb ook helemaal geen zin in een dual boot gedoe als ik een muziekje wil aanklikken. Maar dank voor je vriendelijke hulp.

9 hours ago, Roots said:

Het verder komen heb ik gezocht in de Pink Faun bridge. Of dat de oplossing gaat zijn ben ik nog helemaal niet zeker van, vooral niet in de slots die steeds veranderen. Maar heb ook helemaal geen zin in een dual boot gedoe als ik een muziekje wil aanklikken. Maar dank voor je vriendelijke hulp.

waarom ga je niet voor een Raspberri pi met een digiberry en volumio, kan je alle kanten op en ben je niet afhankelijk van je pc.

8 hours ago, SpaceJS said:

waarom ga je niet voor een Raspberri pi met een digiberry en volumio, kan je alle kanten op en ben je niet afhankelijk van je pc.

of je daar nou perse vrolijk van wordt? 

Een volledig uitgebouwde RPi is nog te doen, maar een Windows-streamer klinkt al snel een stuk beter. 

En volledig uitgebouwd is een scheidingsprint tussen RPi en uitgangskaart, lineaire voeding enz.

1 minute ago, WanFie said:

Een volledig uitgebouwde RPi is nog te doen, maar een Windows-streamer klinkt al snel een stuk beter. 

En volledig uitgebouwd is een scheidingsprint tussen RPi en uitgangskaart, lineaire voeding enz.

een RPI met digitale uitgang via een hifiberry doet het echt niet slecht met volumio, je moet gebruik gaan maken van een interne DAC natuurlijk, ben er echt niet zeker van dat een PC dan beter is eigenlijk.

6 minutes ago, SpaceJS said:

een RPI met digitale uitgang via een hifiberry doet het echt niet slecht met volumio, je moet gebruik gaan maken van een interne DAC natuurlijk, ben er echt niet zeker van dat een PC dan beter is eigenlijk.

Ik heb hier nog een RPi streamertje staan. En indertijd enkele volledig uitgebouwde RPi in huis gehad. Dat was bij het streamervergelijk enkele jaren geleden hier in huis. bij dat vergelijk kwamen ze er niet erg overtuigend uit. En mijn Windows streamer is sinds die tijd nog aanzienlijk verbetert. 

33 minutes ago, WanFie said:

Ik heb hier nog een RPi streamertje staan. En indertijd enkele volledig uitgebouwde RPi in huis gehad. Dat was bij het streamervergelijk enkele jaren geleden hier in huis. bij dat vergelijk kwamen ze er niet erg overtuigend uit. En mijn Windows streamer is sinds die tijd nog aanzienlijk verbetert. 

het gaat er natuurlijk ook om welke software er werd gebruikt, met het huidige volumio kom je toch echt ver en heel veel  streamers hebben overigens als basis een RPI en de meesten draaien op een vorm van linux.

1 hour ago, WanFie said:

Een wnidhoos machine heeft drivers nodig die dus niet meer werken!

Vandaar dat de Linux oplossing wel een goede is, daar zitten eigenlijk alle drivers wel in.

En een mini PC koop je tegenwoordig al voor niet te veel geld en kan je een prima muziek server mee maken.

https://www.itgigant.nl/hp-refurbished/hp-prodesk-600-g2-dm-mini-pc-i5-4gb-250gb/

of deze

https://dealstunter.nl/product/hp-elitedesk-800-g1-dm-i3-4150t-8gb-128gb-ssd-windows-10/?utm_source=marktplaats&utm_medium=referral

Dat gebruikt niet veel stroom en kan je in principe gewoon 24-7 aanlaten.

Zo staat hier via een vergelijkbare machine de radio streams aan naar de diverse eindpunten die hier door het hele huis staan.

Scherm en toetsenbord is niet nodig en bediening gaat via een telefoon of een browser.

En het klinkt over het algemeen ook nog eens beter dan via een windows machine.

Die zijn in basis totaal niet geschikt om muziek mee af te spelen. Het kan wel maar dat is dan weer een andere hobby.

Maar beter als dit zal je met windows niet lukken.

Edited by kappa7

Ik vroeg me af wat gebruiken de Wisseloord studio's dan als PC...En dat is Mac Pro met Pro Tools - Music Software - Avid . En dat is geen Linux. :) 

Zelf hebben wij in het verleden New in Cubase 14: Designed to Inspire | Steinberg gebruikt met Windows.

Maar ik heb voor de Pink Faun bridge gekozen omdat die geen drivers nodig heeft en met 2 uitgangen. Zo kan ik ook mijn oude North Star DAC van sap voorzien die ook een veroudere USB ingang heeft.

De Pink Faun Bridge krijgt ook zijn eigen Lineaire voeding.

Stukje van hun Website: Er zijn steeds meer fabrikanten die computertechnologie gebruiken in hun digitale afspeelapparatuur. De ingebouwde DAC in computers (onderdeel van het moederbord) is echter niet voldoende om een hoogwaardige digitaal-naar-analoog conversie te realiseren. Een externe DAC is noodzakelijk. De Pink Faun SPDIF-brug realiseert een hoogwaardige SPDIF-verbinding tussen de muziekcomputer en de DAC. De Pink Faun SDPIF bridge werkt ook als een filter om zoveel mogelijk negatieve effecten van de computer te elimineren en een digitaal signaal mogelijk te maken dat zo schoon mogelijk is.

3 hours ago, Roots said:

Ik vroeg me af wat gebruiken de Wisseloord studio's dan als PC...En dat is Mac Pro met Pro Tools - Music Software - Avid . En dat is geen Linux. :) 

Zelf hebben wij in het verleden New in Cubase 14: Designed to Inspire | Steinberg gebruikt met Windows.

Maar ik heb voor de Pink Faun bridge gekozen omdat die geen drivers nodig heeft en met 2 uitgangen. Zo kan ik ook mijn oude North Star DAC van sap voorzien die ook een veroudere USB ingang heeft.

Stukje van hun Website: Er zijn steeds meer fabrikanten die computertechnologie gebruiken in hun digitale afspeelapparatuur. De ingebouwde DAC in computers (onderdeel van het moederbord) is echter niet voldoende om een hoogwaardige digitaal-naar-analoog conversie te realiseren. Een externe DAC is noodzakelijk. De Pink Faun SPDIF-brug realiseert een hoogwaardige SPDIF-verbinding tussen de muziekcomputer en de DAC. De Pink Faun SDPIF bridge werkt ook als een filter om zoveel mogelijk negatieve effecten van de computer te elimineren en een digitaal signaal mogelijk te maken dat zo schoon mogelijk is.

Ik ben benieuwd of dat dit wel het gewenste resultaat gaat geven.

Mijn ervaring met PF is op digitaal gebied nu niet echt geweldig.

En het klop protools wordt veel in de studio gebruikt en zeker met een MAC zal je waarschijnlijk ook gewoon je DAC direct kunnen aansturen.

Mac is immers ook gewoon een linux versie.

Zelf heb ik hier protools overigens ook op de windows laptop staan om mijn midi keyboard te kunnen gebruiken.

Maar voor de weergave van muziek is dat dan weer niet echt geschikt.

Daar is gewoon een audio player beter voor geschikt.

De vraag komt dan:  Wat is jou ervaring dan met Pink Faun? En met Protools. Die Roland Midi keyboard die jij heb ik ook nog boven staan btw. :) 

En wat wens ik dan eigenlijk als ik mag vragen? Bedoel je nou dat ze bij Wisseloord niet weten wat ze doen? Ook voor Mac heb je drivers nodig trouwens!

*We zijn op Atari met midi begonnen btw* ;) 

Edited by Roots

Moderne  UAC2-compliant devices hebben geen drivers nodig op een Mac. Gewoon plug and play.  Na versie 10.10 (Yosemite) is MacOS zo beveiligd dat je niet eens drivers van 3e kunt installeren.  

12 hours ago, Roots said:

wordt protools  op die Mac daar niet voornamelijk gebruikt om de diverse externe apparaten aan te sturen welke eigenlijk de processing doen? 

Wel leuk dat je zo door die studio kan klikken.

Het is afhankelijk hoeveel centjes je voor een opname over hebt..Al die rand apparatuur kan je inzetten voor de opname of erna. Protools heeft eigenlijk alles al in huis met ad ons, extensions, of hoe je dat ook noemen wil. De kwaliteit hangt af van de DAC's/microfoons die ervoor hangen. Maar beetje band wil gewoon zijn eigen geluid behouden.

Ik kon 25 jaar geleden al bv een krekeltje laten sjirpen op elke plek in de ruimte die ik zou willen met een virtueel joystickje . Dat is bizar om mee te maken kan ik je verzekeren.