Jump to content

bnc kabel

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik ga een 8 meter lange kabel maken voor verbinding tussen twee wordclocks.

Ik ga uit van de veronderstelling dat zo'n kabel niet aan hoge kwaliteitseisen behoeft te voldoen en dat bnc connectors gewoon simpel kunnen  ( al vanaf 89ct) en dat een dunne en soepele 75 ohm antennekabel allemaal gewoon goed voldoen.

Of is dat te optimistisch?

Tja, de beste klok.

De DAC is een Antelope Zodiac Gold met Voltikus. De klok in de Zodiac schijnt zeer goed te zijn. Ik vind het ook een werkelijk geweldig apparaat.

Maar ik heb van RME de wordclock module en de HDSPeAIO Pro. De kaart is echt heel goed maar de module is geen duur apparaat (ik meen iets over de 100€)

De geluidskaart en de Zodiac zijn mijn enige apparaten met een wordclock aansluiting en soms (ligt aan de -onjuiste-  instellingen) verschijnt in het display van de Zodiac toch een iets ander getal dan op de kaart wordt aangegeven. Dan doe ik gewoon iets verkeerd maar omdat het nu eenmaal kan heb ik nu toch maar zowel de kaart als de DAC aangesloten op de wordclock.

Ik moet nog wat experimenteren met de aansluitingen en wie er eventueel de master wordt (en of ik daar een keuze in kan maken)

Ik denk te zien dat de Zodiac met maar 1 bnc aansluiting (out?) zowel kan ontvangen als zenden. Die ene aansluiting is nu verbonden met de ingang op de module en dan geeft het menu van de kaart aan dat de RMEclock master is. Ik ga nog proberen de uitgang van de clock te verbinden met deZodiac.

Probleem is een beetje dat ik helemaal niet weet wat er nu precies gebeurt met het aansluiten van die klok. Die kennis ontbreekt mij volkomen en ik doe dus eigenlijk maar wat.

Het is altijd maar afwachten of de oren niet het gewenste effect waarnemen maar wat je mag verwachten van het gebruik van een clock is een nog iets scherper gedefinieerd geluid. Vaak makkelijk te constateren bij een iets betere verstaanbaarheid (betere gearticuleerdheid) en dat denk ik wel te horen.

*knikt* Mooi uitgelegd...Ik kan dat niet zo.

Antelope is een master in klokken en wordt nog steeds heel veel gebruikt in de studiowereld...Hoe duurder hoe beter de klok.

Ik heb ook ooit wel eens een RME geluidskaart gehad (op Cubase). Hoe meer resolutie je naar opzoek bent hoe dunner het geluid. Ik heb m uiteindelijk verkocht aan Gitaarwerk volgens mij..Wie kent hem nog?...Maar uiteindelijk gaat het om je oren en smaak.

Daarna gaat dat hoge resolutie geluid naar de Mastering Studio.

20 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ik heb een kabel gemaakt en de externe wordclock fungeert als master. Alles wat de wordclock opdraagt wordt gevolgd door de DAC. Werkt heel netjes.

Het klonk goed en nu klinkt het nog steeds goed. Al heb ik de neiging om te denken dat het eigenlijk veel beter klinkt🙂

Mooi toch, op je eigen oren vertrouwen lijkt mij ook het beste.

We luisteren tenslotte allemaal anders.

Op mijn DAC zit ook een clockingang. Voor een externe clock zijn de meningen voorzichtig gezegd, nogal uiteenlopend.

De een zweert er bij en vind het absoluut een verbetering. Terwijl een ander zegt... Alles wat ik aan externe clocken gebruikte klonk slechter als de ingebouwde.

Bruno Putzeys zegt, dat de clock zo dicht mogelijk bij de laatste stap moet zitten. De DAC dus. 

Maar ook, dat een heel nauwkeurige clock veel van de nauwkeurigheid verliest door kabel invloeden. Nou is de vraag wat het belangrijkste is, de nauwkeurigheid van de clock op langere duur. Of juist in een kort tijdsbestek. Mensen die er verstand van hebben zeggen: kort tijdsbestek is voor audio het belangrijkste. Maar dat is juist wat door kabels beïnvloed wordt.

Ik vind het allemaal lastig en ga voorlopig niet met een externe clock spelen. 

Ik laat wél de DAC altijd aan staan. Dan is de interne clock mooi op temperatuur en dus stabiel wanneer ik ga spelen.

48 minutes ago, WanFie said:

Ik laat wél de DAC altijd aan staan. Dan is de interne clock mooi op temperatuur en dus stabiel wanneer ik ga spelen.

Doe ik ook, daar is hij voor ontworpen.

1 hour ago, WanFie said:

Op mijn DAC zit ook een clockingang. Voor een externe clock zijn de meningen voorzichtig gezegd, nogal uiteenlopend.

De een zweert er bij en vind het absoluut een verbetering. Terwijl een ander zegt... Alles wat ik aan externe clocken gebruikte klonk slechter als de ingebouwde.

Bruno Putzeys zegt, dat de clock zo dicht mogelijk bij de laatste stap moet zitten. De DAC dus. 

Maar ook, dat een heel nauwkeurige clock veel van de nauwkeurigheid verliest door kabel invloeden. Nou is de vraag wat het belangrijkste is, de nauwkeurigheid van de clock op langere duur. Of juist in een kort tijdsbestek. Mensen die er verstand van hebben zeggen: kort tijdsbestek is voor audio het belangrijkste. Maar dat is juist wat door kabels beïnvloed wordt.

Ik vind het allemaal lastig en ga voorlopig niet met een externe clock spelen. 

Hier ben ik het 100% mee eens. 

Werken met databuffer en aan twee zijden een eigen klok is technisch gezien het beste !

Of vanuit de DAC de klok terugsturen, maar de schone Master klok moet bij de data converter. 

Tenzij een koekoeksklok in zit zie ik die toegevoegde waarde eigenlijk ook niet.

Een beetje DAC heeft gewoon een master klok waar alle interne systemen inclusief de interface op draait.

En als je dat dan nog in een buffer zet dan doe je het helemaal netjes, al is dat niet echt nodig. is afhankelijk van de gebruikte interface.