Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

De magie van een mooie buizen phono met een step up blijft mij trekken, dus ben ik inmiddels aan het oriënteren. Nu wil het feit dat buizen voorversterkers eigenlijk zonder uitzondering een vrij hoge uitgangsimpedantie hebben. Op zich hoeft dat niet onmiddellijk een probleem te zijn, ware het niet dat mijn versterker op de single ended inputs maar 11K ingangsimpedantie heeft. En het wordt nog erger, uit de meting die stereophile heeft verricht blijkt deze bij 1Khz zelfs maar 5200 ohm te bedragen. Nu is de consensus dat input:output minimaal 1:10 zou moeten bedragen, maar als ik ga bereken Met deze calculator dan heb je bij 250 Ohm al -0,4 dB bij 1 KHz. Bij 150 Ohm is het nog ongeveer -0,25dB. Waar moet je ongeveer de grens trekken…

Alternatief is een buizen phono met gebalanceerd uit, want die ingang is wel “gewoon” 47K. Alleen een buizen phono met gebalanceerd uit is zeker geen gemeengoed. 

Het summum zou een LCR  buizenversterker zijn die point-to-point bedraad is met een lage uitgangsimpedantie. Als je die probeert te vinden dan moet je een hele diepe portemonnee hebben, of zelf handig zijn en verstand hebben van buizen versterkers. Ook met Cock heb ik contact gehad en wanneer ik daar langs ga gaan we sowieso wat zelfbouw ontwerpen doornemen. 

Inmiddels heb ik ook al een lijst opgesteld die grofweg aan de meeste eisen voldoet en is gerangschikt op output impedantie. In die lijst is de prijs nog even buiten beschouwing gelaten. 

Lage output impedantie 

Icon Audio PS3 50 Ω output

Manley Chinook 91 Ω output

EAT e glo S <100 Ω

Prima Luna EVO 100 phono 100Ω output

Ampearl RE-2030 LCR 200 Ω output

Modwright ph9 200 Ω output

Modwright ph150 200 Ω output 

Alnic H7000 200 Ω output

Octave Phono Module 240 Ω output

Remton 481/VLCR 250 Ω output

Hoge output impedantie 

Alnic H6500 430 Ω output

Herron VTPH 500 Ω output

Icon Audio PS1 500 Ω output 

EAR 834 ca. 535 Ω output

Phasetech E.A.-1 750 Ω output

Aesthetix Rhea 1K Ω output

Alnic H5500 1.2K Ω output

Alnic H1201 / H1202 1.2K Ω output

Impedantie onbekend

Thivanlabs P10 MM

Thivanlabs P20 MC/MM

graag hoor ik ook jullie gedachten over deze materie waarbij suggesties ook zeker welkom zijn

Edited by Duclaasie

Of een mooie Sonneteer sedly kun je alles instellen wat je maar wilt… alleen geen buizen..

Buizen zijn echt niet heilig… t’ gaat om de match uit eindelijk

Wellicht hebben ze een mooie phono card voor je Moon?

Wat ik niet goed begrijp is dat je een solid state versterker hebt maar wel een buizen phono eist..

Misschien eens de overstap maken naar een full tube set?

Als ik het goed heb kun je deze ook veranderen dmv weerstand waarden.

Je zou denken dat de Moon Phono al redelijk op niveau is/ was?

Maargoed, het gaat om wat jij het prettigste vindt klinken..soms duurt de zoek tocht lang… en als de jaren verstrijken verandert dat wat je belangrijk vindt of vondt ook namelijk ( als ik voor mezelf spreek…)

31 minutes ago, Tubejack said:

Output Impedance: 10 ohms is dat laag genoeg? 

* Googled welke Schiit bij die specs past* :P

De Schiit Stjarna is waar je op doelt vermoed ik. Die had ik al gezien, maar die voldoet sowieso niet aan hardwired met de smd componenten. Daarnaast vind ik dat het voor dat geld, want goedkoop is hij zeker niet, je niet meer weg komt met de goedkope Schiit look. Voor dat geld koop je ook een hard wired Icon Audio PS1 ..

47 minutes ago, Jason said:

Als ik het goed heb kun je deze ook veranderen dmv weerstand waarden.

Je zou denken dat de Moon Phono al redelijk op niveau is/ was?

Maargoed, het gaat om wat jij het prettigste vindt klinken..soms duurt de zoek tocht lang… en als de jaren verstrijken verandert dat wat je belangrijk vindt of vondt ook namelijk ( als ik voor mezelf spreek…)

De Moon phono is zeker niet slecht, maar tegen de JK Phono 65 legt hij het echt wel flink af. Gezien het prijsverschil is dat natuurlijk ook niet vreemd. 

14 hours ago, Duclaasie said:

* Googled welke Schiit bij die specs past* :P

De Schiit Stjarna is waar je op doelt vermoed ik. Die had ik al gezien, maar die voldoet sowieso niet aan hardwired met de smd componenten. Daarnaast vind ik dat het voor dat geld, want goedkoop is hij zeker niet, je niet meer weg komt met de goedkope Schiit look. Voor dat geld koop je ook een hard wired Icon Audio PS1 ..

Goed geraden! :) Al mijn  spulletjes hebben een eenvoudig uitstraling. (niet alleen Schiit) Technisch, muzikaal en financieel  vind ik het erg goed.  Heb je wel gezien hoe bijzonder de Stjarna is?  60dB versterken en zo'n lage uitgangsimpedantie met enkel 2 dubbele  6N1P buizen vind ik als ontwerper van buizenversterkers een prestatie van formaat. Het voordeel van hard wired t.o.v. een goed gemaakte multi layer ontgaat me even. Het gaat imho niet beter klinken. Je kunt wel vaak makkelijker een onderdelen vervangen voor b.v. een iets grotere kopel condensator. SMD jaren moest ik jaren terug ook niets van hebben, tegenwoordig heb ik er geen moeite mee.

Maar als je een beetje avontuurlijk bent aangelegd en kunt solderen, dan maak je toch gewoon je ultieme phono-stage zelf? B.v. 2 of 3 mu-stages met een LCR er tussen die je kant elkaar kun kopen.

Links http://www.dalojan.nl/tube/Kimmel2.pdf

Goed en goedkoop is een EF184 als pentode 

https://www.acoustic-dimension.com/riaa/RIAA-LCR-unit.htm

Ook mooi is een RIAA met E810F  

https://www.diyaudio.com/community/threads/e810f-and-general-pentodes-design-question.248281/

Of een top project van DHTrob https://www.dhtrob.com/projecten/phono_lcr_d3a_ec8010.php#*

Voor 2K kom je een heel end 

Klaas, even een duit in het zakje. Ik heb heel wat phono versterkers gehad en nog bezit er nog steeds een aantal, waaronder een paar buizen phono’s. 

staat je niet blind op de buizen, het is slechts een techniek om geluid te reproduceren. Van de versterkers die ik hier heb gehad was niet de gebruikte techniek verantwoordelijk voor de klank, maar de uitvoering. Dus mooie voeding, goede componenten enz. 

heb hier nog een herron vtph buizen phono staan. Mooi ding, zeer zeker, maar dat zijn de transistor versterkers ook die hier staan.

3 hours ago, Duclaasie said:

Interessante materie Jack! Mijn kennis rijkt echter echter (nog) niet diep genoeg om op basis van een ontwerp zelf te bepalen wat gaat werken in mijn situatie. 

Ik heb een groot aantal handleiding/spec's  Riaa versterkers van het lijstje bekeken. Plus je Moon versterker.  Waar ik van schrik is de prijs van dergelijke phono versterkers  €2500...-> 10K. :blink:De ingang gevoeligheid van jouw Moon is 370mV – 3.0V RMS Zo'n waarde waar ik niet zoveel mee kan. Wat bedoelen ze? voor vol uitgangsvermogen van de versterker?  Kun je die ingang oversturen tot 3.0V RMS ???  Mocht 370mV voldoende zijn dan heb je m.i. niet zoveel versterking nodig waarschijnlijk is 40dB genoeg, dit ook, omdat je al een step-up gebruikt.  

Als je persé buizen wil, zou ik zelf  een uit je lijstje kiezen en naar een winkel waar je ook dingen kan proberen of neem je versterker mee naar de winkel. Maar wellicht ben je beter af met een transistor versie. Bij mij werkt dat  prima met een step-up trafo aangesloten op de MM stand. 

Edited by Tubejack

9 hours ago, Duclaasie said:

Dan hebben we het over hetzelfde. Die ingangsgevoeligheid durf ik zo niet te zeggen wat daar met die waardes wordt bedoelt, mogelijk de overstuurbaarheid…

Maar voldoet die JK acoustics Phono 65 die je nu hebt niet?  

Of die voldoet weet je pas als je vergelijkt :P

Wat ik tot nu toe heb gehoord qua buizen phono’s heeft dat een bepaalde magie die ik met solid state nog niet zo heb mogen ervaren. Daarbij kun je met buizen natuurlijk ook nog experimenteren qua sound in de richting die je het beste ligt. Wat dat betreft zijn buizen natuurlijk niet heilig, maar ondanks wat iedereen roept en denkt wil ik dat gewoon zelf uitzoeken en ervaren. 

De Phono 65 doet heel veel dingen goed, maar qua emotie denk ik dat er zeker nog winst is te behalen. 

21 hours ago, Edje2 said:

Klaas, even een duit in het zakje. Ik heb heel wat phono versterkers gehad en nog bezit er nog steeds een aantal, waaronder een paar buizen phono’s. 

staat je niet blind op de buizen, het is slechts een techniek om geluid te reproduceren. Van de versterkers die ik hier heb gehad was niet de gebruikte techniek verantwoordelijk voor de klank, maar de uitvoering. Dus mooie voeding, goede componenten enz. 

heb hier nog een herron vtph buizen phono staan. Mooi ding, zeer zeker, maar dat zijn de transistor versterkers ook die hier staan.

Wat zijn in jouw optiek dan buizenversterkers die echt wat bijzonders doen?

Het pad van goede componenten en voeding begrijp ik zeker. Daarom is het voor mij op dit moment ook wel het interessantst om een kant en klaar simpel goed ontwerp te kopen om daar mee te kunnen experimenteren. 

Je kunt eens kijken of de Line Magnetic LM-LP33 wat voor je is.

Ik heb deze nu een aantal keer beluisterd maar zou je zeker mee kunnen nemen in je zoektocht.

https://www.line-magnetic.eu/products-line-magnetic-en/integrated-tube-amplifier-line-magnetic-en/lm-lp33.html

Verder als het richting FET kan is de Pass Pearl 1 of 2 zeker de moeite waard maar zal je zelf moeten bouwen, de 3 is een opamp ding en zou ik van weg blijven.