Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Ruimte is op zich geen probleem, dat is prima op te lossen. Inmiddels ook contact gehad met Sunvalley omtrent de specificaties en de output impedantie is helaas te hoog. Afhankelijk van de gebruikte kathode volger buis is het 500 Ω of 600 Ω.

Misschien toch terloops ook eens kijken naar een Sugden A21 SE Signature als versterker, aangezien die 50K Ingangsimpedantie heeft. Helaas heeft die echter weer geen gebalanceerde ingang…

Keuzes, keuzes, keuzes. Ik zou wel oppassen dat je niet teveel op het theoretische deel focust Klaas, dat levert zeker niet altijd het beste resultaat op. Soms moet je ook gewoon dingen proberen en dan werkt iets uitzonderlijk goed wat je op basis van de specs nooit zou adviseren. Ik ben hiermee al vaak genoeg verrast.

Zelf bouwen is ook een optie, alleen dan moeten alle specs van het ontwerp wel bekend zijn. Gelukkig heb ik geen haast en is het geen moetje :D

2 hours ago, Edje2 said:

Keuzes, keuzes, keuzes. Ik zou wel oppassen dat je niet teveel op het theoretische deel focust Klaas, dat levert zeker niet altijd het beste resultaat op. Soms moet je ook gewoon dingen proberen en dan werkt iets uitzonderlijk goed wat je op basis van de specs nooit zou adviseren. Ik ben hiermee al vaak genoeg verrast.

Klopt, wel alleen moet je in dit geval wel een bepaalde ondergrens trekken. Natuurkunde laat zich niet om de tuin leiden tenslotte. Daarbij is het nu verplicht moeten verdiepen ook bijzonder leerzaam en onderdeel van de zoektocht. Als ik het goed beoordeel licht de ondergrens in mijn situatie zo rond de 250 Ohm uitgangsimpedantie en een gain van 38-43 dB icm een 1:20 SUT. 

Ik heb volgens mij nergens geschreven dat ik ontevreden ben. Ik ben onderzoekend en nieuwsgierig van aard en heb goede resultaten gehoord gehoord met de combinatie SUT en buizen phono. Waarom zou je die mogelijkheid dan niet onderzoeken? In tegenstelling tot de meesten hier heb ik nog een jaar of 50 om te zoeken en te twijfelen :P

4 hours ago, Edje2 said:

Ik ben natuurlijk wel het grote voorbeeld van iemand die uitprobeert tot die tegen iets aanloopt wat hij zoekt. Als ik nog denk aan de vele LS die ik in huis heb gehad. Toen ik tegen de Finals aanliep was het leed onmiddellijk geleden althans bijna want de Plate Absorbers deden de rest.

Zo lijkt het ook te gaan met de phonotrappen. Die Benz van me is met zijn hoge impedantie toch niet zo makkelijk te combineren met elke phonotrap. En al die specificaties kloppen ook niet. Hoe kan het anders als een phonotrap met 63 dB veel luider klinkt (en meet) dan eentje van 64 dB. Vertrouw op je oren Klaas. 

Edited by carl

On 28-2-2025 at 19:00, Duclaasie said:

De magie van een mooie buizen phono met een step up blijft mij trekken, dus ben ik inmiddels aan het oriënteren. Nu wil het feit dat buizen voorversterkers eigenlijk zonder uitzondering een vrij hoge uitgangsimpedantie hebben. Op zich hoeft dat niet onmiddellijk een probleem te zijn, ware het niet dat mijn versterker op de single ended inputs maar 11K ingangsimpedantie heeft. En het wordt nog erger, uit de meting die stereophile heeft verricht blijkt deze bij 1Khz zelfs maar 5200 ohm te bedragen. Nu is de consensus dat input:output minimaal 1:10 zou moeten bedragen, maar als ik ga bereken Met deze calculator dan heb je bij 250 Ohm al -0,4 dB bij 1 KHz. Bij 150 Ohm is het nog ongeveer -0,25dB. Waar moet je ongeveer de grens trekken…

Alternatief is een buizen phono met gebalanceerd uit, want die ingang is wel “gewoon” 47K. Alleen een buizen phono met gebalanceerd uit is zeker geen gemeengoed. 

10 hours ago, Roots said:

Alles wat een lagere impedantie heeft dan die 50K kan genoeg sap leveren.

Zie bovenstaande, van 50K is zeker geen sprake. Daarnaast is wat je nu stelt veel te kort door de bocht. Door diverse ontwerpers is mij dan ook al aangeraden om zeker niet met een phono te gaan spelen waarvan de uitgangsimpedantie 500 ohm of hoger is. Sterker nog een verhouding 1:20 zou eigenlijk zo ongeveer de ondergrens moeten zijn. Dat jij daar van af zou wijken is prima, maar ik houd altijd een technische grondslag aan vanwaar ik verder kijk. Als de basis niet klopt, dan zal het nooit goed klinken. Binnen de gestelde parameters kun je dan gaan zoeken naar wat klankmatig het beste bevalt. 

9 hours ago, carl said:

Ik ben natuurlijk wel het grote voorbeeld van iemand die uitprobeert tot die tegen iets aanloopt wat hij zoekt. Als ik nog denk aan de vele LS die ik in huis heb gehad. Toen ik tegen de Finals aanliep was het leed onmiddellijk geleden althans bijna want de Plate Absorbers deden de rest.

Zo lijkt het ook te gaan met de phonotrappen. Die Benz van me is met zijn hoge impedantie toch niet zo makkelijk te combineren met elke phonotrap. En al die specificaties kloppen ook niet. Hoe kan het anders als een phonotrap met 63 dB veel luider klinkt (en meet) dan eentje van 64 dB. Vertrouw op je oren Klaas. 

Dat kan heel goed als er een mismatch is met element danwel impedantie van de phono voorversterker en je voorversterker. Als je duidelijke verschillen in volume waarneemt is dat altijd technisch te onderbouwen. 

Uiteindelijk zijn mijn oren altijd leidend, alleen verfijn ik mijn zoektocht eerst op specs. Dat scheelt heel veel phono’s beluisteren die dan toch niet lekker blijken te klinken :P

11 hours ago, Duclaasie said:

Ik heb volgens mij nergens geschreven dat ik ontevreden ben. Ik ben onderzoekend en nieuwsgierig van aard en heb goede resultaten gehoord gehoord met de combinatie SUT en buizen phono. Waarom zou je die mogelijkheid dan niet onderzoeken? In tegenstelling tot de meesten hier heb ik nog een jaar of 50 om te zoeken en te twijfelen :P

Hoe lang ons nog rest, weet niemand, dat kan zomaar afgelopen zijn.  Wat anders waarom ga je niet over maar buizen? Voor minder dan €1000 koop je b.v. een 2e hands UL-40S2 daar kun je ongelofelijk mee experimenten, met verschillende buizen, instellingen etc.  Zo'n versterker vind altijd weer een bestemming.

24 minutes ago, Tubejack said:

Hoe lang ons nog rest, weet niemand, dat kan zomaar afgelopen zijn.  Wat anders waarom ga je niet over maar buizen? Voor minder dan €1000 koop je b.v. een 2e hands UL-40S2 daar kun je ongelofelijk mee experimenten, met verschillende buizen, instellingen etc.  Zo'n versterker vind altijd weer een bestemming.

Daar heb je helemaal gelijk in Jack, was dan ook niet serieus bedoeld. 

De versterker staat hier regelmatig meer dan 12 uur per dag aan, dus dan is een buizen setup niet de meest logische keuze. Ik sluit niet uit dat dit ooit veranderd, maar op dit moment is dat nog niet aan de orde. 

Met buizen spelen is nog best betaalbaar ook bij 12uur per dag spelen (had iedereen maar die luxe :)

Even uitgaan van een setje van 4 JJ EL34  en 2 EH6922. Beide de goedkoopste versie dan ben je €131 kwijt.

Daar kun je naar verwachting 2 jaar mee spelen, waarbij het juist gunstig is, dat zo'n versterker aanblijft staan.

Een paar keer per dag aan/uit  zetten verkort de levesduur, zie ook de datasheets van diverse buizen. 

Zo'n UL40-S2 is zeer robuust en kost in verhouding weinig, ik heb er al een die 24 jaar oud is. 

Er worden 5 laags gewikkelde ringkern trafo's gebruikt waardoor de inwendige capaciteit laag is en het frequentie bereik > 100Khz

Gebruik van dat soort transformatoren ze je bijna nergens, ook niet in heel dure apparatuur. (te duur?) 

Verder wissel ik zelf regelmatig van set, buizen of transistoren of een combinatie ook bij  phono-trappen. 

Ook dat hoeft geen hoofdprijs te kosten.

Mijn buizen (VTL) voorversterker gekocht 2e hands in 2006 stond eerst altijd 24/7 aan en dan deed ik ongeveer (afhankelijk welke NOS buis) een 1-2 jaar met de buizen (12AT7 en 12AU7).
Nu zet ik het alleen aan als ik ga luisteren en doe beduidend langer met de buisjes. Ik heb al 3 jaar niet meer gewisseld en ze meten nog steeds erg goed, namelijk >70%. Ik heb nog ruim voldoende voorversterker NOS buisjes op voorraad. 

Mijn eigen Line Magnetic LP-33 phonoversterker heb ik sinds 2020 en daar heb ik nog steeds de eerste buisjes inzitten (JJ ECC 803S) en ook deze meten nog steeds >80%. Dat zijn de eerste buisjes waar deze vanaf de fabriek mee is afgeleverd.  Ook hier heb ik nog 2 sets NOS buizen voor liggen.

Zo ook mijn eigen Line Magnetic (LM-150 ia) eindversterker met KT150 eindbuizen, gekocht 2e hands in 2020 en was 2 jaar oud toen. Ook deze klinken nog steeds erg goed en hoor geen (groot) verschil met een set nieuwe buizen. Ik heb hier nog 2 complete  sets van 4 stuks KT-150 liggen.

Hier doe ik het echt op mijn gehoor, want ik heb geen instelgegevens voor deze KT-150 buizen om ze te kunnen meten op mijn buizentester. Ik zou die instelgegevens toch graag eens willen weten hoe je daarachter kan komen welke dat zijn. Ja, op de datasheet kijken, maar dat zegt mij niet zoveel. In die zin ben ik net niet genoeg techneut. 

Enfin, ik wil maar zeggen dat je met buizen ook heel lang kan doen. 

Edited by audiofreak

1 hour ago, audiofreak said:

Mijn buizen (VTL) voorversterker gekocht 2e hands in 2006 stond eerst altijd 24/7 aan en dan deed ik ongeveer (afhankelijk welke NOS buis) een 1-2 jaar met de buizen (12AT7 en 12AU7).
Nu zet ik het alleen aan als ik ga luisteren en doe beduidend langer met de buisjes. Ik heb al 3 jaar niet meer gewisseld en ze meten nog steeds erg goed, namelijk >70%. Ik heb nog ruim voldoende voorversterker NOS buisjes op voorraad. 

Mijn eigen Line Magnetic LP-33 phonoversterker heb ik sinds 2020 en daar heb ik nog steeds de eerste buisjes inzitten (JJ ECC 803S) en ook deze meten nog steeds >80%. Dat zijn de eerste buisjes waar deze vanaf de fabriek mee is afgeleverd.  Ook hier heb ik nog 2 sets NOS buizen voor liggen.

Zo ook mijn eigen Line Magnetic (LM-150 ia) eindversterker met KT150 eindbuizen, gekocht 2e hands in 2020 en was 2 jaar oud toen. Ook deze klinken nog steeds erg goed en hoor geen (groot) verschil met een set nieuwe buizen. Ik heb hier nog 2 complete  sets van 4 stuks KT-150 liggen.

Hier doe ik het echt op mijn gehoor, want ik heb geen instelgegevens voor deze KT-150 buizen om ze te kunnen meten op mijn buizentester. Ik zou die instelgegevens toch graag eens willen weten hoe je daarachter kan komen welke dat zijn. Ja, op de datasheet kijken, maar dat zegt mij niet zoveel. In die zin ben ik net niet genoeg techneut. 

Enfin, ik wil maar zeggen dat je met buizen ook heel lang kan doen. 

Als je de KT150 wilt meten moet je dus weten bij welke spannings instellingen welke stromen gaan lopen. Bij sommige testers kun je alles los instellen, maar er zijn ook testers die dat niet kunnen en alleen een setting kennen voor een type buis. 

Welke tester heb jij? 

3 hours ago, Duclaasie said:

Was het maar uit luxe Jack… Hopelijk gaat het aantal uren dat de versterker aan staat ooit weer terug lopen. 

Een 2e (vintage) set er naast, is ook leuk. Ik zie af en toe high-end van begin jaren 80 voorbij komen voor weinig. Dat toen al zo mooi gemaakt is waar ook de meest verwende techneut "kippenvel" van krijgt .   Het is alleen jaren 80 dus wat blingbling 

25 minutes ago, Tubejack said:

Een 2e (vintage) set er naast, is ook leuk. Ik zie af en toe high-end van begin jaren 80 voorbij komen voor weinig. Dat toen al zo mooi gemaakt is waar ook de meest verwende techneut "kippenvel" van krijgt .   Het is alleen jaren 80 dus wat blingbling 

Klopt helemaal!! Mijn pa speelt met een Luxman R-1500 (1978) en dat is echt een waanzinnig mooi ding! 

Soms gaat het hard en moet je een goeie deal niet laten lopen. Zoals het nu lijkt komt er een buizen phono, waar ik nog wel een passende SUT bij moet zoeken. Daar heb ik nog wel wat twijfel over, omdat ik met een Phasemation SUT 26dB versterking heb wat het totaal op 72 dB brengt. Dat is voor 0,28mV wel wat aan de riante kant, hoewel er dan qua element-SUT in ieder geval synergie is. Dat eerst maar proberen, voordat er wordt gesproken over een 1:15 trafo. To be continued!