Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

15 hours ago, Edje2 said:

Ik neem aan dat die met de Ampearl de afgeschuinde blok geeft, en met de JK een echte blok?

Blokgolf via SUT op MM ingang van de JK
IMG-5143.jpg

Blokgolf op de MC ingang van de JK

IMG-5144.jpg

Allebei nog duidelijk herkenbaar als een blokgolf. Van de combi met de Ampearl heb ik geen opname, maar die leek hier absoluut niet op. Aangezien alle buizen al ingepakt klaar staan voor controle gaat die opname er voorlopig ook niet komen. 

Ik neem aan dat dit de blokgolf is die op de ortofon testplaat staat? Of doe je dat met een toongenerator? Ik vermoed het laatste niet omdat de spanningen zo laag zijn dat je een heel dure toongenerator nodig hebt om dit te kunnen genereren.

Wel apart overigens dat de duty cycle van de blokgolf geen 50% is. 

Dit is idd vanaf de Ortofon testplaat, waarbij de duty cycle 3:7 is. 

Een toongenerator komt ooit nog wel, maar dan moet die ten minste ook een paar mV kunnen weergeven en liefst nog minder. Die dingen liggen helaas niet voor een prikje op iedere straathoek en dan is dit prima. 

Ik zit me af te vragen wat een transformator met DC doet, dat is immers wat een blokgolf is.

Verder is je element ook niet echt geschikt om een prefecte blokgolf te maken.

Om van uit een signaalgenerator is een klein signaal te krijgen om bijvoorbeeld een RIAA door te kunnen meten gebruik je een inverse RIAA.

1751524031_InverseRIAA.thumb.jpeg.9d0def9aa8b67483d2d31deea5cf9cf1.jpeg

Verder is het gebruik van een generator vaak niet goed genoeg.

Ik gebruik daarvoor zelf een generator die gebruik maakt van de geluidskaart.

Deze hebben vaak een lagere vervorming. een programma als ARTA https://www.artalabs.hr/ doet dat veel netter.

Kan je ook gelijk alles mee meten, is wel afhankelijk van geluidskaart maar daar kan je tegenwoordig prima tot -120dB mee meten.

Ruim onder wat je voor een phono nodig hebt.

Zie hier wat meer uitleg.

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=21639

Edited by kappa7

Gebruik je die geluidskaart dan als signaal generator, of om te meten George? En lukt dat met een laptop, of heb je daarvoor een speciale geluidskaart nodig in een PC?

En een blokgolf dc? George toch. Een blokgolf is ac, maar dan met oneindig veel harmonische erin om de blokgolf te kunnen construeren.

Ja de geluidskaart genereerd en meet.

Kan wel met de kaart in de laptop als die een goede lijningang heeft.

zelf gebruik ik daar een E-Mu interface voor maar is niet meer verkrijgnbaar en de drivers voor win11 zijn er ook niet echt.

Nu zou ik zo iets gebruiken daarvoor.

https://www.thomann.nl/motu_m2.htm

Met 24 bit diepte en een samplerate van 192 Khz kan je prima tot ruim uiten de audio band meten.

Bij Meno vd Veen hebben we daar een meetkast voor gemaakt zo dat je daar ook extra demping kan instellen om bijvoorbeeld ook de uitgang van een versterker te kunnen meten.

1 hour ago, kappa7 said:

Ik zit me af te vragen wat een transformator met DC doet, dat is immers wat een blokgolf is.

Verder is je element ook niet echt geschikt om een prefecte blokgolf te maken.

Daar ben ik mij bewust van, daarom ben ik ook best wel tevreden over wat het element er icm de JK Phono van maakt. Met name en MC element zit er denk ik sowieso niet veel meer in dan dit. Deze meting is hoofdzakelijk als referentie meting bedoelt, zodat ik straks ook weet wat de invloed van de Ampearl is. 

Je kunt aan de hand van de blokgolf bepalen of je bijvoorbeeld capaciteit moet toevoegen of weglaten. Vooral bij MM is dat van belang. In principe kun je stellen dat als een blokgolf goed wordt weergeven dat de mechanische afstelling ook goed voor elkaar is, omdat deze moeilijk is te weergeven vanaf vinyl. Je kunt het zien als een soort finale test. 

2 hours ago, kappa7 said:

Ja de geluidskaart genereerd en meet.

Kan wel met de kaart in de laptop als die een goede lijningang heeft.

zelf gebruik ik daar een E-Mu interface voor maar is niet meer verkrijgnbaar en de drivers voor win11 zijn er ook niet echt.

Nu zou ik zo iets gebruiken daarvoor.

https://www.thomann.nl/motu_m2.htm

Met 24 bit diepte en een samplerate van 192 Khz kan je prima tot ruim uiten de audio band meten.

Bij Meno vd Veen hebben we daar een meetkast voor gemaakt zo dat je daar ook extra demping kan instellen om bijvoorbeeld ook de uitgang van een versterker te kunnen meten.

Interessant, ik heb jouw document ook gedownload, ziet er goed uit. Weet nog niet wat ik ermee ga doen. Zal het niet veel gebruiken vermoed ik, maar interessant is het wel!

Leuk, tis best interessant om er mee aan het werk te gaan.

Je krijgt een dan een mooie meet set die je kunt gebruiken om behoorlijk nauwkeurige metingen te doen.

Met REW kan je ook iets dergelijks doen.

Er zijn wel meer programma's die daar voor te gebruiken zijn.

Ook een leuke is deze softscope.

https://the-analog-thing.org/wiki/Win_Soundcard_Oscilloscope

Kan je gebruiken voor het afstellen van een element.

Gewoon met een goede geluidskaart te gebruiken.

De uitgang van je Phono versterker aansluiten op je geluidskaart en je kunt al veel meer zien dan je ooit kan horen.

Inmiddels heeft Ed de buisjes voor mij getest en dat was niet voor niets naar het blijkt. Inmiddels heb ik dus de stuurbuisjes in twee gematchte paren besteld. Hopelijk komen die snel binnen en kan het grote genieten echt beginnen. 

Het moge dus duidelijk zijn dat de metingen die ik al had verricht niet voor niets bleken en ik ben dan ook benieuwd wat er met de nieuwe buizen straks qua resultaat uit rolt. 

BTB was een van de adressen die ik gegeven had Klaas. Je zal schrikken van de verschillen die je hoort.

Edited by carl