Duclaasie Posted zaterdag om 17:55 Author Report Share Posted zaterdag om 17:55 Eerst deze maar eens goed zien te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 18:00 Report Share Posted zaterdag om 18:00 2 minutes ago, Duclaasie said: Eerst deze maar eens goed zien te krijgen Dat gaat je vast lukken. 2 spoeltjes van links naar rechts kan al verschil maken. Misschien een serie weerstandje paar Ω ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted zaterdag om 18:03 Report Share Posted zaterdag om 18:03 Of juist een LCR meter aanschaffen en 1 spoeltje wat verder afwikkelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 18:23 Author Report Share Posted zaterdag om 18:23 18 minutes ago, Tubejack said: Dat gaat je vast lukken. 2 spoeltjes van links naar rechts kan al verschil maken. Misschien een serie weerstandje paar Ω ? Ik vrees dat het daarmee niet is opgelost, omdat ik vermoed dat de inductie mogelijk ook niet klopt. Morgen ga ik even met de multimeter in de weer om te kijken vanaf welke kant lk punt in de phono pre het signaal uit de pas gaat lopen. Als het voor de RIAA correctie nog goed gaat en daarna is er een verschil, dan zijn we een stap verder. Voor de zekerheid de gloeispanning misschien ook maar even checken, hoewel die voor beide kanalen dezelfde spanning krijgt. Daar zou dus eigenlijk geen verschil in mogen zitten. Het is in ieder geval een leerzame aankoop op deze manier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 18:24 Author Report Share Posted zaterdag om 18:24 19 minutes ago, Roots said: Of juist een LCR meter aanschaffen en 1 spoeltje wat verder afwikkelen Ja, die LCR meter moet er nog wel een keer komen. Maar een goeie uitgebreide is helaas vrij duur. ( en nee, die goedkope Chinese Ali rommel moet ik niet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted zaterdag om 18:30 Report Share Posted zaterdag om 18:30 Ze zijn best wel duur geworden idd...Die van koste toen maar iets van 140 euro bij Conrad, en vast ook een chinees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 18:33 Report Share Posted zaterdag om 18:33 8 minutes ago, Duclaasie said: Ik vrees dat het daarmee niet is opgelost Gewoon proberen, meestal lukt iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 19:02 Report Share Posted zaterdag om 19:02 1 hour ago, Duclaasie said: Ik meet met de versterker als belasting, ik pak het signaal vanaf de fixed out. Voordeel is dat ik dan ook makkelijk bronnen kan vergelijken. Eventueel zou ik zelfs een testtoon vanaf de netwerkspeler op het ene kanaal en van de phono pre op het andere kanaal doen. Phono dan op fixed out en netwerkspeler op variabel out om de output gelijk te trekken. Zo zou ik zelfs redelijk nauwkeurig tonen kunnen vergelijken qua vorm. Dat is een mooie methode die wat dat betreft het dichtste bij de gebruikte situatie komt natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 10:52 Author Report Share Posted zondag om 10:52 Zojuist nog even wat metingen verricht en ik denk te weten waar het fout gaat. Allereerst de gloeispanning gecontroleerd en deze is binnen specs van de de buizen. Spanning op de voeding is 6,3 Vdc en gemeten op de print is de phono 6,13 Vdc. De spanningsval over de kabel vind ik wel wat hoog. Vervolgens in beide kanalen stap voor stap het signaal op diverse punten gemeten met de volgende uitkomst: Links Input 8mV -> 29dB gain stage 1 L1 221mV -> - 12,6dB L1-L2 51,6mV L2 55mV -> 31,5 dB Output 2,07 V Rechts Input 7,8mV -> 29dB gain stage 1 L1 218mV -> -14,5dB L1-L2 41mV L2 43mV -> 31,7 dB Output 1,67 V Bijgevoegd de gebruikte meetpunten De 2dB verschil ontstaat dus overduidelijk bij L1 van de RIAA correctie. Als ik dan kijk naar de totale versterkingsfactor, dan lijkt het er op dat de fout in het linker kanaal zit. Die output van rechts bedraagt namelijk 46,6 dB wat conform Specs is. Bij links ligt deze aanmerkelijk hoger met 48,3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 12:01 Author Report Share Posted zondag om 12:01 Ik heb de oorzaak te pakken, L1 is de oorzaak. Wanneer ik de spoelen wissel van kanaal, dan verhuisd het probleem mee. Nu rest de vraag, welke spoel is goed…. Gezien de gemeten output en het feit dat hij netjes centreert op de scoop zou ik zeggen dat rechts goed is. Dat is dus de spoel met de hogere weerstand, echter de vraag is hoe de inductie zich tot elkaar verhoud. Als die gelijk is en alleen de weerstand verschilt, dan zou ik een 2.2 Ohm weerstand in serie met de spoel kunnen zetten… Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zondag om 12:52 Report Share Posted zondag om 12:52 (edited) Kan je niet de twee spoelen vervangen door een paar gematchte Klaas? Mijn zoon mailde me net dat hij mijn Ampearl phonotrap in zijn set erg goed vond klinken. Edited zondag om 12:55 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 13:06 Author Report Share Posted zondag om 13:06 Dat kan, maar dan moet je wel de volledige specificaties hebben van die spoelen. Laat je zoon maar eens met een testplaat de output van een 1Khz testtoon meten per kanaal. Ben wel benieuwd wat daar uit komt eerlijk gezegd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zondag om 13:46 Report Share Posted zondag om 13:46 Dat ga ik zelf wel een keer doen bij hem Klaas. Bij mij op zolder had ik na vervanging van de buizen geen problemen met mijn TD 321 en Nagaoka MP 200. Puur op het oor dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 13:52 Author Report Share Posted zondag om 13:52 Ja op het oor vind iedereen het ook een fantastische phono pre, maar blijkbaar meet vrijwel niemand of hij wel levert wat wordt beloofd. Ik geloof persoonlijk niet in gouden oortjes. Blijkbaar zit er verborgen potentie in deze phono, want het kan alleen maar beter worden dan wat het nu is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zondag om 14:24 Report Share Posted zondag om 14:24 Ik heb zeker geen gouden oortjes, maar ben wel altijd erg gevoelig op de precieze plaatsing van het stereobeeld. ik denk trouwens wel dat die meneer van Ampearl heel wat phonotrappen heeft verkocht in Duitsland. Misschien toch wat gemakkelijk geweest met onderdelen. Te weinig gematched. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zondag om 19:22 Report Share Posted zondag om 19:22 7 hours ago, Duclaasie said: Ik heb de oorzaak te pakken, L1 is de oorzaak. Wanneer ik de spoelen wissel van kanaal, dan verhuisd het probleem mee. Nu rest de vraag, welke spoel is goed…. Gezien de gemeten output en het feit dat hij netjes centreert op de scoop zou ik zeggen dat rechts goed is. Dat is dus de spoel met de hogere weerstand, echter de vraag is hoe de inductie zich tot elkaar verhoud. Als die gelijk is en alleen de weerstand verschilt, dan zou ik een 2.2 Ohm weerstand in serie met de spoel kunnen zetten… Mooi dat je het gevonden hebt maar dan lijkt het me zeker zinvol om L1 te vervangen. Dan wel voor beide zijdes de modules vervangen, Mogelijk zal je meerdere exemplaren moeten bestellen en matchen. Daar gebruik ik zelf onderstaande meter voor en is goed genoeg om de verschillen vast te stellen. Mogelijk ook L2 maar meenemen zo dat je de boel zo veel mogelijk gelijk krijgt. https://nl.aliexpress.com/item/1005007895165319.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.1dc5xjrGxjrGmZ&algo_pvid=eac7932e-ec4b-4305-8989-6a0467feb3b9&algo_exp_id=eac7932e-ec4b-4305-8989-6a0467feb3b9-12&pdp_ext_f={"order"%3A"923"%2C"eval"%3A"1"}&pdp_npi=4%40dis!EUR!26.71!14.69!!!29.60!16.28!%40213ba8cc17457811453868319ec923!12000042752304485!sea!NL!2470306294!X&curPageLogUid=ysJM2iI9YCDC&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A Als je wil controleren hoe goed de RIAA is dan kan je deze compensatie file gebruiken in ARTA. https://www.artalabs.hr/download/RIAA_MIC.zip https://www.artalabs.hr/index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted zondag om 19:34 Report Share Posted zondag om 19:34 Yup helemaal mee eens...Ik weet niet of je een spoel kan afwikkelen om dichter bij elkaar te komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zondag om 20:08 Report Share Posted zondag om 20:08 Dat hangt van de constructie van de spoel af mogelijk zal de 1.8H spoel gemaakt moeten worden van een 2H spoel. Is die ingegoten zal het lastiger worden natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted zondag om 20:14 Report Share Posted zondag om 20:14 Ja! Daarom vroeg ik. Het is wat het is....Je tast nu volkomen in het duister Duclaasie..Ga gewoon meten. Wij als hobbyisten hebben echt geen LCR meter nodig van 500euro of meer....Je kan met die goedkopere ook prima mee matchen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zondag om 20:18 Report Share Posted zondag om 20:18 Klopt het zijn briljante dingen die meters, zeker voor het matchen voldoen ze prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 20:27 Author Report Share Posted zondag om 20:27 51 minutes ago, Roots said: Yup helemaal mee eens...Ik weet niet of je een spoel kan afwikkelen om dichter bij elkaar te komen? Ik kan niet bijwikkelen… 11 minutes ago, Roots said: Ja! Daarom vroeg ik. Het is wat het is....Je tast nu volkomen in het duister Duclaasie..Ga gewoon meten. Wij als hobbyisten hebben echt geen LCR meter nodig van 500euro of meer....Je kan met die goedkopere ook prima mee matchen. Er spreekt toch niemand over een LCR meter van 500,- of meer… Heb nu een mooie multimeter gekocht die ook inductie kan meten. Dat is voorlopig toereikend en een multimeter had ik toch nog nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted zondag om 20:32 Report Share Posted zondag om 20:32 Ik ben echt heel nieuwsgierig wat je nu gaat meten en wat de oplossing gaat zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 20:44 Author Report Share Posted zondag om 20:44 Dat is toch duidelijk: de inductie van L1 moet gecontroleerd of die conform schema (1,8H) is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zondag om 20:47 Report Share Posted zondag om 20:47 Vind het overigens bijzonder dat bij zo’n prestige project een simpele spoel zo’n enorme spreiding kent. Dat is toch eenvoudig op waarde te wikkelen lijkt me. Zegt misschien iets over de maker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 20:50 Author Report Share Posted zondag om 20:50 Helemaal mee eens Ed. Inmiddels ook iemand anders bereid gevonden de spoelen door te meten en ook daar zit een, weliswaar kleinere, spreiding in. De overige componenten die ik heb gecontroleerd lijken overigens keurig en er zijn ook 1% en 0,5% condensatoren gebruikt. Daar is dus echt wel aandacht aan besteed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts