Tubejack Posted gisteren om 09:30 Report Share Posted gisteren om 09:30 12 hours ago, Edje2 said: Vind het overigens bijzonder dat bij zo’n prestige project een simpele spoel zo’n enorme spreiding kent. Dat is toch eenvoudig op waarde te wikkelen lijkt me. Zegt misschien iets over de maker? Vermoed dat het een budget kwestie is. < €1000 voor een LCR Riaa is natuurlijk een koopje. Een van den Hul LCR kost zo 6K. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted gisteren om 09:45 Author Report Share Posted gisteren om 09:45 Dat denk ik ook Jack. Een setje spoelen voor RIAA correctie van bijvoorbeeld Hashimoto is al bijna net zo duur als deze hele phono pre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted gisteren om 11:12 Author Report Share Posted gisteren om 11:12 Zojuist aan de hand van de Firato testplaat de RIAA correctie in het laag in kaart gebracht. Dit laat onmiddellijk zien dat de correctie in het ene kanaal gelukkig goed is en dat er in het andere kanaal duidelijk iets mis gaat. Over een groot deel van het spectrum loopt de correctie van het goede kanaal ook binnen 0,5dB wat hartstikke prima is. Wel loopt hij in het laag een klein beetje af, wat bij mijn weten dan weer volstrekt normaal is. 1Khz L R 3.15 3.85 1.74 dB 250Hz L R 1.12 1.76 3.9dB 200Hz L R 1.17 1.81 3.8dB 175Hz L R 1.14 1.60 2.87dB 150Hz L R 1.14 1.52 2.5dB 125Hz L R 1.14 1.45 2.1dB 100Hz L R 1.15 1.35 1.4dB 80Hz L R 1.15 1.26 0.8dB 60Hz L R 1.17 1.20 0.2dB 50Hz L R 1.03 1.03 0dB 40Hz L R 1.02 1.03 0.08dB 35Hz L R 1.01 1.03 0.17dB 30Hz L R 1.03 1.12 0.7dB Dit sterkt wederom de gedachte dat de spoel dus niet goed is. Ik kan eventueel kijken wat een 2.2 Ohm weerstand in serie met de spoel doet, maar ik vrees eerder dat er sprake is van afwijkende inductie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted gisteren om 18:07 Report Share Posted gisteren om 18:07 Nah! 2 nieuwe Spoeltjes en matchen met die waar geen verdenking op is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted gisteren om 19:17 Author Report Share Posted gisteren om 19:17 Nee, 1 spoeltje met de juiste waarde zou genoeg moeten zijn. Het is alleen natuurlijk makkelijker om alles nieuw en gematched te kopen… Dat is dus voor een later stadium, eerst meten wat de specs van de spoelen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted gisteren om 20:04 Report Share Posted gisteren om 20:04 Dat is stap 1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 8 hours ago Author Report Share Posted 8 hours ago On 25-4-2025 at 22:21, Edje2 said: Absolute polariteit maakt toch niet zoveel verschil? Maar je kunt het inderdaad omdraaien. Als je de buisjes echt wilt matchen zou je ze op dezelfde waarden moeten meten als waar ze in de versterker op worden gebruikt Dat blijkt dus wel degelijk heel veel uit te maken. Vanmiddag even omgepoold op de luidsprekers en dat levert dus een totaal andere weergave op in mijn geval. Uit fase is er sprake van een grote bel van muziek, maar staan de instrumenten niet duidelijk op hun plek. Wanneer de boel in fase staat valt alles opeens zijn plek. @renen en ondergetekende waren behoorlijk onder de indruk van het verschil. De signaaldraden naar de output worden TZT dan ook gedraaid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 hours ago Report Share Posted 7 hours ago (edited) 1 hour ago, Duclaasie said: Dat blijkt dus wel degelijk heel veel uit te maken. Vanmiddag even omgepoold op de luidsprekers en dat levert dus een totaal andere weergave op in mijn geval. Uit fase is er sprake van een grote bel van muziek, maar staan de instrumenten niet duidelijk op hun plek. Wanneer de boel in fase staat valt alles opeens zijn plek. @renen en ondergetekende waren behoorlijk onder de indruk van het verschil. De signaaldraden naar de output worden TZT dan ook gedraaid. Wat jij hier beschrijft is toch relatieve fase, niet absolute fase? Hoe dan ook, niet iedereen hoort het wanneer de absolute fase wordt omgekeerd. Iedereen hoort het wel als de relatieve fase niet klopt. Edited 7 hours ago by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 hours ago Report Share Posted 7 hours ago Beetje raar...Bij single ended gaat eigenlijk die truuk niet op omdat er altijd wel ergens een min aan massa hangt. Bij gebalanceerd wel. Gewoon omdraaien bij het begin denk ik dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 hours ago Author Report Share Posted 7 hours ago 38 minutes ago, thingman said: Wat jij hier beschrijft is toch relatieve fase, niet absolute fase? Hoe dan ook, niet iedereen hoort het wanneer de absolute fase wordt omgekeerd. Iedereen hoort het wel als de relatieve fase niet klopt. Nee, het gaat echt om absolute fase. Dat bleek al bij de testsignalen van de phono die 180° gedraaid stonden. Ik heb dus ook polariteit van beide luidsprekers gewisseld, omdat je anders de set relatief uit fase set. 13 minutes ago, Roots said: Beetje raar...Bij single ended gaat eigenlijk die truuk niet op omdat er altijd wel ergens een min aan massa hangt. Bij gebalanceerd wel. Gewoon omdraaien bij het begin denk ik dan. Daarom was ik ook verrast, alleen ligt de min nergens aan de massa bij deze phono pre. Dat zou dan ook de verklaring kunnen zijn voor het grote verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 hours ago Report Share Posted 5 hours ago 2 hours ago, thingman said: Wat jij hier beschrijft is toch relatieve fase, niet absolute fase? Hoe dan ook, niet iedereen hoort het wanneer de absolute fase wordt omgekeerd. Iedereen hoort het wel als de relatieve fase niet klopt. Wat is het verschil tussen deze 2? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 hours ago Author Report Share Posted 5 hours ago Relatieve fase is de fase van de relatie ene luidspreker tov de andere. Absolute fase is de fase van bron ( of opname) tot aan je luidsprekers. Als je absolute fase andersom staat gaat je woofer eerst naar achter bij een impuls, in plaats van naar buiten. Bij relatieve fase doven tonen elkaar uit, dat is altijd en voor iedereen goed hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 hours ago Report Share Posted 5 hours ago 2 minutes ago, Duclaasie said: Relatieve fase is de fase van de relatie ene luidspreker tov de andere. Absolute fase is de fase van bron ( of opname) tot aan je luidsprekers. Als je absolute fase andersom staat gaat je woofer eerst naar achter bij een impuls, in plaats van naar buiten. Bij relatieve fase doven tonen elkaar uit, dat is altijd en voor iedereen goed hoorbaar. Helder. Relatieve fase is heel makkelijk hoorbaar. Maar de absolute fase is vaak heel moeilijk vast te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 hours ago Author Report Share Posted 4 hours ago En juist daarom waren we ook zo verbaasd over het grote verschillen. Ik heb het met andere bronnen ook wel eens geprobeerd, maar dat gaf zeker niet zo’n groot verschil. Inmiddels is het eerste setje buisjes ook binnen en de multimeter volgt morgen. Hopelijk kan ik morgen begin van de avond de spoeltjes meten. En ondanks dat de phono aantoonbaar een afwijking heeft, klinkt het echt al heel erg goed. Zeker met de te hoge output op linker luidspreker is het redelijk ok, omdat rechts door de opstelling in de buurt van een hoek akoestisch al wat “hulp” krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts