Jump to content

Buizen trapje in een North Star dac laten zetten?

jepe!
 Share

Recommended Posts

Heb sinds kort een North Star design dac. Nu vind ik die dac erg evenwichtig klinken maar zou liefst iets meer van een buizen gloed/ warmte willen horen.

Zou er een buizen uitgang in kunnen worden gezet ( of als extern kastje) ?

en dan bedoel ik niet zo’n buizentrapje dat alleen de line out aanpast zoals de MF X 10d.

Wie heeft hier ervaring mee en ook hoor ik graag waar je dit evt. zou kunnen laten doen? Ben zelf niet technisch helaas.

Welke? Want ik heb wel eens gelezen dat de supremo (of was het de essentio?)  bijv. weer anders (analytischer) klinkt dan de 192. Misschien kan Roots je meer vertellen. Ik persoonlijk zou kiezen voor een andere dac die dan meer analoog klinkt. Maar ik ben dan ook geen dac expert.  

Edited by Vinyl_Fuchs

2 hours ago, jepe! said:

Heb sinds kort een North Star design dac. Nu vind ik die dac erg evenwichtig klinken maar zou liefst iets meer van een buizen gloed/ warmte willen horen.

Zou er een buizen uitgang in kunnen worden gezet ( of als extern kastje) ?

en dan bedoel ik niet zo’n buizentrapje dat alleen de line out aanpast zoals de MF X 10d.

Wie heeft hier ervaring mee en ook hoor ik graag waar je dit evt. zou kunnen laten doen? Ben zelf niet technisch helaas.

Verkoop je dac en koop een mooie buizendac terug. De kosten van aanpassen (als het al te realiseren is) zullen niet gering zijn. Bovendien buizen worden warm, is daar de kast geschikt voor? Je zou ook een buizenvoorversterker kunnenkopen… dan kan je de North Star houden…

Buizengloed en warmte. Goede buizenversterking klinkt niet zo. Goede buizenversterking heeft wel een bepaalde vloeiendheid wat meer in zich waardoor het al snel wat natuurlijker klinkt. Een goede buizenversterking zet ook al snel een podium neer wat je zou kunnen interpreteren als gloed. Die 192 DAC van North Star is tamelijk compromisloos gebouwd. Volgens mij heette die ook extremo DAC. Wat ik gelezen heb zijn opvolgers anders getuned en inderdaad komt daar vaker de term analytisch naar voren. Maar laten ombouwen zou ook ik niet doen. Er zijn ook zelfbouwers actief op de fora die mooie buizen DAC’s maken. Van eenvoudiger tot aan compromisloos. 

Ja...Mijn NorthStar usb dac32 klinkt juist heel muzikaal en analoog en vooral niet analytisch.

Maar zolang Jepe niet wil vertellen welke DAC en waarop hoe en wat is advies geven onmogelijk.

1405979651283785490.jpg

26 minutes ago, Roots said:

Ja...Mijn NorthStar usb dac32 klinkt juist heel muzikaal en analoog en vooral niet analytisch.

Maar zolang Jepe niet wil vertellen welke DAC en waarop hoe en wat is advies geven onmogelijk.

1405979651283785490.jpg

Toevallig. Bij mij gaat het idd om de usb 32. Idd is hij niet analytisch en heel evenwichtig. 
Heb ook nog een dac, wel met buizen,  liggen, de Musical Paradise MP D1 MK 3. Die heeft wat meer buizen gloed maar heeft ook een wat scherper hoog ( of midden) heeft ook een Ess dac chip en vermoed dat dat de boosdoener is. 
Verder is de MP een hele fijne dac, maar ik val steeds over die scherpe/schelle violen. Maar goed misschien heb ik wel een beetje overgevoeligheid op dat gebied.

18 hours ago, Roots said:

De netkabel deed wonderen bij mijn NorthStar....Een Furutech 3TS20 volgens mij.

Idd kan behoorlijk schelen. Ik ga mijn Furutech fp s 032n eens proberen.

11 hours ago, Jason said:

Of wissel eens met een buisje in de MP..

Dat kan het scherpe randje er misschien ook afhalen.

Daar heb ik veel mee geëxperimenteerd. Kan enorm schelen per buis. 
maar mijn idee is dat de Ess dac chip toch het meest boosdoener is.

9 minutes ago, jepe! said:

Idd kan behoorlijk schelen. Ik ga mijn Furutech fp s 032n eens proberen.

Net er aan gehangen. Tov de Cardas quadlink 5c is het hoog verfijnder , ruimtelijkheid neemt toe, maar er is ook een verschuiving waarbij het hoog mee nadruk krijgt. Dus beetje verbetering mbt kwaliteit hoog maar vermindering mbt kwantiteit hoog. ( weet net of het te volgen is wat ik probeer te zeggen) 

Soms ook best vermoeiend allemaal. Ik wou dat ik geen liefhebber van klassieke muziek was dan was ik misschien sneller te vreden.

Maar goed ik mis wel een beetje de buizen gloed bij de North Star dac daarom zou ik graag iemand vinden die buizentrapje kan toevoegen aan de North Star. 
Of iemand moet een Musical Paradise dac hebben, gebaseerd op de Akm chip, die zou ik graag eens beluisteren.

En dan weet je eigenlijk pas na weken of iets echt bevalt. Want dan gaan dingen die je mist pas echt opvallen. In begin van luisteren ben je vaak enthousiast over verbeteringen of veranderingen en merk je pas later opdat er dingen missen. Bij mij althans. 

Nee ik heb de dac niet gebalanceerd aangesloten want mijn versterker heeft geen gebalanceerde ingangen.

Bij mij staat hij op gelpacks. Was een tip die afkomstig was van forum genoot die dat weer van Cock had. Maar daar kan ik ook nog mee experimenteren. 
Vind de dac op zich een mooi evenwichtige geluid hebben. 

Ik heb een aparte leiding voor de audio laten trekken. Door Michel ( die hier vroeger actief was) tijdens Corona tijd toen hij noodgedwongen in Nederland zat. Zit een goed stekkerblok aan met 5 inputs en daar krijgt de dac zijn stroom.

Helaas heeft mijn MF nu Vista versterker geen gebalanceerde inputs.

On 12-3-2025 at 16:47, Vinyl_Fuchs said:

Welke? Want ik heb wel eens gelezen dat de supremo (of was het de essentio?)  bijv. weer anders (analytischer) klinkt dan de 192. Misschien kan Roots je meer vertellen. Ik persoonlijk zou kiezen voor een andere dac die dan meer analoog klinkt. Maar ik ben dan ook geen dac expert.  

Ik speel nu ruim 20 jaar probleemloos met de NorthStar 192 combi en ben er nog zeer tevreden over. 

5 hours ago, Ruud said:

Ik speel nu ruim 20 jaar probleemloos met de NorthStar 192 combi en ben er nog zeer tevreden over. 

Enig idee hoe de NS 192 zich verhoudt tot de NS usb dac 32?

Posted (edited)

Ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met de North star dac 192 en de usb 32. 
Ik had dit weekend de dac meegenomen naar mijn vriendin. 
Die is razend enthousiast over de usb 32 dac. Die staat nu nergens te koop maar de 192 wel. En dus vraag ik mij af of ze vergelijkbare sound hebben? De 192 is wel 10 jaar ouder geloof ik.

Vriendin speelt nu met een Nad d 1050. Prima dacje, best warm geluid. Maar de usb 32 zet wel even een grootser plaatje neer. De Nad wordt weggespeeld.

Edited by jepe!

Posted (edited)
1 minute ago, jepe! said:

Ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met de North star dac 192 het verschil met de NSD usb 32. 
Ik had dit weekend de dac meegenomen naar mijn vriendin. 
Die is razend enthousiast over de usb 32 dac. Die staat nu nergens te koop maar de 192 wel. En dus vraag ik mij af of ze vergelijkbare sound hebben? De 192 is wel 10 jaar ouder geloof ik.

Vriendin speelt nu met een Nad d 1050. Prima dacje, best warm geluid. Maar de usb 32 zet wel even een grootser plaatje neer. De Nad wordt weggespeeld.

Edited by jepe!

Had Speedy André indertijd geen North Star 192?? Dat was een zeer goed klinkend ding. Voor mij heeft het merk afgedaan nadat ik ze sprak op de High-End in Munchen. Op mijn vraag, waarom ze Opamp's in al hun andere dac's gebruikten, kreeg ik als antwoord... "Alleen voor de prijs...". We hadden het toen wel over DAC's van duizenden Euro's. Dat getuigd niet echt van interesse in de geluidskwaliteit. Het gaat er kennelijk alleen over geld.