carl Posted 22 maart Report Share Posted 22 maart (edited) Vandaag mijn oude Oracle Delphi V bij Rogers huis gaan ophalen. Volgens mij had hij het snelheidsprobleem opgelost maar nog niet helemaal perfect (condensator met andere waarde zou beter zijn). Toen ik bij hem was gelijk maar zijn Ifi Phono overgenomen. Die gebruikte Roger bij zijn tweede arm op de Fat Bob. Die zal niet veel gebruikt zijn die Ifi. Ik wil hem eigenlijk gebruiken bij mijn Thorens 321 met Jelco arm. Alleen zit daar geen element meer op. Ik zoek dus een leuk element erbij met een ander klankkarakter dan mijn Benz Ruby die op Oracle zit. Dus liefst een MM. Dat huis van Roger staat trouwens boordevol met audio spullen waaronder 10/15 elementen. Ik kan er wel een overnemen maar wat doet het goed op een Jelco 750 9 incher. De Denon 103 zeker, maar ik heb liever een MM hier. Dus als iemand de AT 740 of de Sumiko Moonstone kent in relatie tot de Jelco hoor ik het graag. Edited 22 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 maart Report Share Posted 22 maart (edited) Hier het goedkopere broertje of zusje gehad de VM540ML. Vond het te helder in combi met een buizen pre. DL-103 gaat prima. Vind echt Goldring 1042 veel lekkerder klinken. Dynamisch, stevig laag als dat in de groeven staat. Veel details, door de line contact naald. Edited 22 maart by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart Author Report Share Posted 22 maart (edited) Goed advies Jack. Was die Goldring niet lastig te installeren vanwege zijn vorm? Edited 22 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 maart Report Share Posted 22 maart Huh. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart Author Report Share Posted 22 maart (edited) Bij een Jelco 750 d is de resonantie frequentie net onder de 8. Ik zal morgen eens kijken wat een lichtere kop doet? Edited 22 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jason Posted 22 maart Report Share Posted 22 maart (edited) Belangrijkste is …wat klinkt het prettigst? Als je naar alle specs gaat kijken en de verschillen wordt je helemaal niet goed in mijn beleving.. Vraag jezelf af,hoor ikhet verschil tussen een res frequentie van 8 en 7,5 om maar wat te noemen.. De match en beleving is waar het om gaat Edited 22 maart by Jason Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 maart Report Share Posted 23 maart (edited) 8 hours ago, carl said: Goed advies Jack. Was die Goldring niet lastig te installeren vanwege zijn vorm? Inderdaad, je hebt daar geduld voor nodig. Maar je krijgt er veel muziek uit de groeven voor terug. Ook uit heel oude wat versleten dunne 140 gram LP's Ik heb hem nu aan een 2e hands FET preamp aangesloten. waarvan hier MM-deel van het blokschema. Afgesloten met 47KΩ en 120pF Er is/valt nog maar heel weinig te wensen. Een MC van €1000 is misschien ietsje beter. Dit maakt muziek en is relatief goedkoop. Ook met 3 buizen en andere sollid state pre-amps die ik hier heb, makkelijk te combineren. Ik vind het een allemansvriend Hoe beter je pre-amp, hoe meer muziek. Die microline naalden/cartridges van AT vragen ook de nodige aandacht, Ze zijn alleen door hun behuizing wat makkelijker te installeren. Edited 23 maart by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 maart Author Report Share Posted 26 maart On 23-3-2025 at 00:22, Jason said: Belangrijkste is …wat klinkt het prettigst? De match en beleving is waar het om gaat Dat ben ik zeker met je eens Jason, maar een phono trap krijg je best op proef, maar bij een element ligt dat toch anders. Dat maakt het lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 maart Report Share Posted 26 maart 46 minutes ago, carl said: Dat ben ik zeker met je eens Jason, maar een phono trap krijg je best op proef, maar bij een element ligt dat toch anders. Dat maakt het lastig. Zo duur is een goede MM cartridge toch niet?. Maar als dat wel een probleem is, koop een Goldring 1006 voor maar €235, dan heb je 85...90% m.i. de kwaliteit van een 1042. Ik schat de kwaliteit van de 1006 in als die van een Nagaoka MP-150. Het mooie is, je kunt ook de naald te kopen van de 1042. Die m.i. veel beter dan een MP-200. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 maart Report Share Posted 26 maart (edited) Als het op een budget moet zou ik een AT VM95ML pakken, by far het voordeligste element met een ML tip. Matched qua compliantie ook beter met de wat zwaardere Jelco 750 tov de 540ML of 740ML Bij Sumiko moet je naar de Amethyst voor een ML tip. Edited 26 maart by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 maart Author Report Share Posted 26 maart Persoonlijk vind ik de AT 95 wat aan de scherpe kant klinken. Wat zou jij erop zetten Klaas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart De AT elementen zijn erg gevoelig voor de juiste capaciteit, aanbevolen tussen de 100-200 pF. De capaciteit van de phono voorversterker is vaak al minimaal 100pF en daar komen je kabels nog bij. Je gaat dan dus vrijwel zeker (dik) over die 200pF heen, met een oplopend hoog als gevolg. Persoonlijk vind ik de VM740ML een erg mooi element, mits je de capaciteit dus correct afsluit. Er is ook nog de VM750SH met Shibata tip, die als iets romantischer te boek staat. Daarnaast is de Goldring 2500 ook erg mooi, maar loop je tegen hetzelfde aan qua capaciteit. Daarnaast heeft die een behoorlijk hoge compliantie, wat met die 750 minder goed samengaat. Voor een deel kun je dit ondervangen met een zo licht mogelijke headshell, waarbij de lichtste exemplaren vaak weer geen Azimuth verstelling hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart Elementen goedkoper dan 1000 euro, hebben mij helaas nooit kunnen bekoren. Een Goldring 1042 is zojn geld wel waard. Een Benz Ace wordt al een stuk beter. De huidige Froq bevalt goed. Verder ga ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 maart Report Share Posted 28 maart Verschillen. Hoor jij ze? Ik vind het voorlopig goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 maart Author Report Share Posted 28 maart On 27-3-2025 at 14:24, Jongensdroom said: Elementen goedkoper dan 1000 euro, hebben mij helaas nooit kunnen bekoren. Een Goldring 1042 is zojn geld wel waard. Een Benz Ace wordt al een stuk beter. De huidige Froq bevalt goed. Verder ga ik niet. Dat is een eerlijk advies Wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 maart Author Report Share Posted 28 maart (edited) On 27-3-2025 at 12:15, Duclaasie said: Voor een deel kun je dit ondervangen met een zo licht mogelijke headshell, waarbij de lichtste exemplaren vaak weer geen Azimuth verstelling hebben. Een Yamamoto element is meen ik drie gram lichter. Ik dacht dan aan de HS 3 https://mockingbirddistribution.com/yamamoto-sound-craft/yamamoto-headshells/ PS ik snap eigenlijk niet hoe dit precies uitwerkt op de Effectieve Massa van de arm. De standaard is Jelco bij deze arm is 11,3 gram en de HS 3 is 8,2 gram. Edited 28 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart De headshell draagt significant bij aan de effectieve massa, dus als die lichter is neemt de effectieve massa af. Als je zonder Azimuth kan zou ik een ADC LMG1 proberen te scoren, die weegt minder dan 8 gram. Overigens zijn die SA750 armen ook niet allemaal gelijk qua massa. Is het een 750D? En is de headshell connector messing of alu? Welke contragewicht zit er bij, de gewone of de extra zware? Allemaal zaken die meespelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart (edited) De 750 D is een 9 inch. Standaard gewicht (niet de zwaardere). Het is volgens mij toch de HS 20 headshell . Zowel de HS 20 als de HS 25 zijn 12 gram zwaar. Ik heb trouwens ook ergens nog een Micro Seiki headshell. Ben hem aan het zoeken. Edited 29 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart (edited) 1 hour ago, carl said: De 750 D is een 9 inch. Standaard gewicht (niet de zwaardere). Het is volgens mij toch de HS 20 headshell . Zowel de HS 20 als de HS 25 zijn 12 gram zwaar. Ik heb trouwens ook ergens nog een Micro Seiki headshell. Ben hem aan het zoeken. In alle eerlijkheid vraag ik me of ik de TD 321 niet “klassiek” moet optuigen met een Denon 103 R element @Duclaasie. Indertijd werd hij standaard geleverd met een Sumiko arm wat in feite een Jelco was. Edited 29 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart Dat vergt natuurlijk weer andere versterking… Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart Ik ben nog een beetje aan het zoeken Klaas. Ik wil deze draaitafel gaan gebruiken met een IFI Micro phono. Daar kan in principe veel op, ook ruim instelbaar. Toch vind ik het wel lastig om een goed element te vinden op internet. Als tegenpool van mijn Oracle/Graham/Benz Ruby zoek ik eigenlijk toch het liefst een MM element. Kom daar steeds op terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart Er zijn er genoeg b.v. Nagaoka MP500. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart Als je eerst bedenkt aan welke eisen het element moet voldoen, dan is een keuze niet zo heel spannend. Compliantie output cantilever materiaal type tip gewicht budget gewenste afsluit weerstand en capaciteit Als je dat kan duiden, dan is het allemaal zo spannend niet meer. Kwestie van je er even goed in verdiepen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart (edited) 2 hours ago, Tubejack said: Er zijn er genoeg b.v. Nagaoka MP500. Reken maar eens na Jack. Zit onder de 8 volgens de calculator. Zou ik zeker een lichtere headshell nodig hebben. Ik zit eigenlijk te denken aan een clearaudio MM. Zou goed moeten kunnen. De rest klopt wel Klaas. Edited 29 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart Clearaudio mm is gewoon een fancy Audio Technica tegen een veel te hoge prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts