Jump to content

Sumiko Moonstone VS AT vm 740 ml (versus Denon 103).

carl
 Share

Recommended Posts

Dat hangt van de uitvoering af. De enige manier om een redelijke gok te doen is de arm wegen aan de headshell zijde zonder headshell en zonder contragewicht. De waardes op het web variëren nogal, hoewel 13,5 en 20 vaak worden genoemd. Ik denk dat die 20 inclusief originele headshell redelijk in de buurt zit. 

Van de Jelco 750 D is de effectieve massa exact 13,48 gram Klaas. Ik heb een discussie op het net gevonden waar 20 beweerd werd. Jelco reageerde en bevestigde de waarde van 13,48.

Mijn gedachte is verder dat als je met een element op het randje zit een iets lager gewicht van de headshell je in de veilige zone brengt. 

Edited by carl

5 hours ago, Duclaasie said:

Clearaudio mm is gewoon een fancy Audio Technica tegen een veel te hoge prijs 

Heb je die al eens in je set gehad Klaas? Heb hier zowel een at95e als een clearaudio autumn beta s, de laatste klinkt heel erg veel beter dan de at. Ophanging is identiek, maar klank dus totaal verschillend.

2 hours ago, carl said:

Van de Jelco 750 D is de effectieve massa exact 13,48 gram Klaas. Ik heb een discussie op het net gevonden waar 20 beweerd werd. Jelco reageerde en bevestigde de waarde van 13,48.

Mijn gedachte is verder dat als je met een element op het randje zit een iets lager gewicht van de headshell je in de veilige zone brengt. 

Het komt allemaal niet zo nauw carl. Je kunt die tabellen volgen en daar je conclusies uit trekken. Je kunt ook gewoon een element in een arm monteren en het resultaat beluisteren. Als ik bijvoorbeeld een zyx in de ikeda arm monteer is de resonantie frequentie veel te  laag volgens die tabellen. En toch klinkt het fantastisch. Zou toch niet moeten kunnen?

9 hours ago, carl said:

Ik heb diverse discussies gezien en ook verschillende reacties van Jelco die dus inconsistent zijn. Er is maar één manier om het zeker te weten en dat is zelf meten. Zomaar aannemen dat de info opeen forum klopt is erg riskant. 

Overigens geeft Ed ook gelijk, resonantie frequentie is niet heilig. Je wil er echter niet te ver naast zitten. Mijn pa speelt bijvoorbeeld met een AT VM740ML in een arm die net als de Jelco ook wat aan de zware kant is, maar dat gaat prima. De gelige graal van 10hz is in de praktijk zelden het geval.  

Het leven is zoveel leuker als je niet alles tot 3 cijfers achter de komma gaat beredeneren, beren op de weg ziet, voordat je zelf iets gaat doen.  Wat in dit geval ook nog eens  heel makkelijke kan een MP-200 is gewoon voor handen.  Als die MP-200 goed speelt zal een MP-500, dat vast ook doen. Gewoon lekker knutselen ;)

Ik heb ook zoiets met een Denon DL-103 gehad, zou ook niet kunnen. Nou het speelt meer dan prima in een middel zware tot zware arm.

Volgens mij wordt er niet tot 3 cijfers achter de komma beredeneerd, maar als je iets wil terug rekenen, dan heb je wel een betrouwbare referentie nodig. Daarnaast zijn deze twee elementen qua compliantie ook niet gelijk, waar de MP-200 waarschijnlijk de betere match is.

Wanneer je de MP-200 inbouwt en je zit qua resonantie frequentie nog ruim in groene zone, dan heb je waarschijnlijk veel keus qua elementen. Dan weet je weliswaar niet exact wat je effectieve massa is, maar wel dat het in ieder geval geen uiterste is en de meeste elementen wel goed gaan. Als je een element hebt liggen zou ik, zoals Tubejack ook aangeeft, daar eerst eens mee experimenteren. Zorg dan wel dat je een kabel met zeer lage capaciteit gebruikt, zodat je eventueel extra capaciteit toevoegt met je phono pre. 

Even ter herinnering. De MP 200 heeft op de TD 321 met Jelco gezeten. Die hebben jullie indertijd gehoord bij het vergelijk van klassieke draaitafels bij Marco. Doet het ook heel erg goed op mijn TD 150 met “Kugelarm”. Blijft die lekker zitten en bij de TD 321 zoek ik gewoon iets anders.

Ik beschouw die resonanties frequenties zeker niet als Heilig, maar ik zie het wel een beetje als richtlijn.

Toch wel heel raar dat er geen duidelijkheid is over de effectieve massa van van een zeer veel gebruikte arm. Overigens was die man van Jelco wel heel en heel stellig. 

Toen hij 20 gram zei was hij ook stellig..

Overigens zou ik als je toen blij was met die combinatie me nu niet te druk gaan maken. Als dat toen goed ging, dan zullen de AT VM elementen zeer waarschijnlijk ook goed presteren. Blijft de vraag over of het je smaak is. Als je de Nagaoka sound prettig vond, dan zou ik het in dat kamp zoeken

Edited by Duclaasie

3 hours ago, Tubejack said:

Het leven is zoveel leuker als je niet alles tot 3 cijfers achter de komma gaat beredeneren, beren op de weg ziet, voordat je zelf iets gaat doen.  Wat in dit geval ook nog eens  heel makkelijke kan een MP-200 is gewoon voor handen.  Als die MP-200 goed speelt zal een MP-500, dat vast ook doen. Gewoon lekker knutselen ;)

Ik heb ook zoiets met een Denon DL-103 gehad, zou ook niet kunnen. Nou het speelt meer dan prima in een middel zware tot zware arm.

100% mee eens, de praktijk is zoveel anders dan de theorie.

ik raad Klaas en Carl aan eens op de site van korf audio te kijken. Deze man is heel innovatief, en trekt ook de resonantie frequentie theorie sterk in twijfel. Als voorbeeld heeft hij een element in 2 totaal verschillende armen gemonteerd en wat denk je: de resonantie frequentie bleef gelijk. Dus wat is dat dan waard zou je zeggen.

2 hours ago, Duclaasie said:

Toen hij 20 gram zei was hij ook stellig..

Jelco geeft de effectieve massa aan met en zonder element van 6,5 gram.  Dus beide massa’s kloppen.

2 minutes ago, Edje2 said:

ik raad Klaas en Carl aan eens op de site van korf audio te kijken. Deze man is heel innovatief, en trekt ook de resonantie frequentie theorie sterk in twijfel. Als voorbeeld heeft hij een element in 2 totaal verschillende armen gemonteerd en wat denk je: de resonantie frequentie bleef gelijk. Dus wat is dat dan waard zou je zeggen.

Ik ken die erg leuke site Edje. Maar ja je moet toch ergens van uitgaan denk ik dan.

4 minutes ago, Edje2 said:

100% mee eens, de praktijk is zoveel anders dan de theorie.

Nu ben ik wiskundig en natuurlijk niet goed genoeg onderlegt, maar mij is door iemand er verstand varieert materie verteld dat de redenatie van Korf niet klopt. 

3 hours ago, carl said:

Even ter herinnering. De MP 200 heeft op de TD 321 met Jelco gezeten. Die hebben jullie indertijd gehoord bij het vergelijk van klassieke draaitafels bij Marco. Doet het ook heel erg goed op mijn TD 150 met “Kugelarm”. Blijft die lekker zitten en bij de TD 321 zoek ik gewoon iets anders.

Ik beschouw die resonanties frequenties zeker niet als Heilig, maar ik zie het wel een beetje als richtlijn.

Toch wel heel raar dat er geen duidelijkheid is over de effectieve massa van van een zeer veel gebruikte arm. Overigens was die man van Jelco wel heel en heel stellig. 

De effectieve massa is ook weer geen vast gegeven voor een arm. Als ik deze voor een bepaalde arm bereken en doe dat met 2 verschillende contragewichten is de uitkomst anders. Dat komt doordat de massa van het gewicht hoger is maar uiteraard op een andere plek op de arm zit. 
ik denk dat de verwarring van de jelco arm is ontstaan doordat de met of zonder (het gewicht van een) element is of alleen de losse headshell. Ik heb hier verschillende jelco sa armen in de doos liggen en volgens de documentatie klopt de 12,nogwat gram zeker wel. Maar dat is alleen de arm

2 minutes ago, Duclaasie said:

Nu ben ik wiskundig en natuurlijk niet goed genoeg onderlegt, maar mij is door iemand er verstand varieert materie verteld dat de redenatie van Korf niet klopt. 

In mijn praktijkervaring! Klopt die redenatie dus wel. Nogmaals zie de opmerking van Jack!

Gewoon proberen en dan zie je dat dingen soms werken die dat volgens de (internet!) boekjes niet zouden moeten doen. Het vervelende met internet is dat er zoveel “internet geleerden” zijn die hun info van sites halen wat nergens onderbouwd is waardoor deze info zich maar blijft herhalen zodat dit voor veel mensen de waarheid wordt.