carl Posted maandag om 09:20 Author Report Share Posted maandag om 09:20 (edited) 11 minutes ago, Duclaasie said: Hoe ga je trouwens aan een effectieve massa van 13,48 gram inclusief headshell komen, als die headshell al 12 gram ( HS-25) weegt? Ik denk dat de massa dichter bij de 21 gram ligt, die mijn Jelco TS-350 S inclusief headshell ook had. Hoeveel van die armen zijn niet geproduceerd in de loop der jaren onder diverse namen Klaas. Ik ben ervan overtuigd dat de producent de effectieve massa zelf toch wel zal weten. Jammer dat @wanfi niet reageert. Die moet toch wel veel kennis hebben op dit gebied. Ik denk dat die massa sterk wordt beïnvloed door de gewichtsverdeling e.d. https://audiosensibility.com/blog/faqs/what-is-the-effective-mass-of-the-jelco-750-tonearms/ Edited maandag om 09:22 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 09:27 Author Report Share Posted maandag om 09:27 PS welk element combineert eigenlijk met die effectieve massa waar jij het over hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 09:28 Report Share Posted maandag om 09:28 Mijn overtuiging is dat óók een producent ernaast kan zitten. Assumptions are the mother of all potjandriedubbeltjes-ups Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 09:37 Author Report Share Posted maandag om 09:37 Ik heb jouw effectieve massa van 20 in de resfreg formule gezet met een Denon 103: gaat prima Klaas. Overigens hetzelfde met de effectieve massa van 23,48. Kennelijk moet ik zoeken naar een element met lage compliantie bij deze arm. Leuke hobby hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 09:43 Report Share Posted maandag om 09:43 5 minutes ago, carl said: PS welk element combineert eigenlijk met die effectieve massa waar jij het over hebt? Dat kun je hier heel mooi berekenen. Als je element licht is kun je veilig tot ca 20cu gaan, dan zit je op 7Hz. 10 hz resonantie frequentie bereik je bij een compliantie van rond de 10. Bij een compliantie van 6á7 zit je aan de andere rand van het spectrum met 12hz resonantie frequentie. Massa van element en headshell kun je nog wat mee spelen in beide richtingen, maar op een gegeven moment wordt je contragewicht de beperking. Met de MP-200 in mijn TS-350 destijds zat ik net boven de 7 hz met de 12 gram headshell. Net de Ortofon MC-20 super (15cu) kwam ik rond de 7,5 hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 09:47 Report Share Posted maandag om 09:47 Mijn ervaring is dat een element met wat hogere compliantie in een zware arm minder problemen geeft dan andersom. Zeker met de vloeistof demping van je SA-750 kun je best wel met een element met wat hogere compliantie spelen. Overigens zijn er maar weinig laag compliantie MM elementen, waar in MC de keus dan een stuk groter is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 09:57 Author Report Share Posted maandag om 09:57 (edited) Die AT elementen zitten rond de compliantie van 10. Doen het allemaal prima. Ik denk nu aan een https://www.phonophono.de/phono/hifi-cartridges/audio-technica/vm-700-serie/audiotechnica-vm760-slc.html Hun topmodel en niet te duur. Edited maandag om 09:59 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted maandag om 09:58 Report Share Posted maandag om 09:58 Filmpje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 10:03 Report Share Posted maandag om 10:03 4 minutes ago, carl said: Die AT elementen zitten rond de compliantie van 10. Doen het allemaal prima. Ik denk nu aan een https://www.phonophono.de/phono/hifi-cartridges/audio-technica/vm-700-serie/audiotechnica-vm760-slc.html Hun topmodel en niet te duur. Dat is gemeten bij 100Hz in plaats van 10Hz. Bij 10 Hz ligt dit dus veel hoger, denk aan 15-20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 10:07 Author Report Share Posted maandag om 10:07 Erg leuk filmpje Jack maar zou jij een element willen hebben met zo’n vegertje bij de naald? Kan me niet voorstellen dat je het niet hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 10:11 Author Report Share Posted maandag om 10:11 (edited) 9 minutes ago, Duclaasie said: Dat is gemeten bij 100Hz in plaats van 10Hz. Bij 10 Hz ligt dit dus veel hoger, denk aan 15-20 Zou met de AT 760 ook in beide situaties moeten kunnen Klaas en zeker met een iets lichtere headshell van Yamamoto. Edited maandag om 10:13 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 10:16 Report Share Posted maandag om 10:16 17 minutes ago, Tubejack said: Filmpje Wat een groot verschil qua plaatruis zeg. Die ADC lijkt een stuk stiller dan de rest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 10:25 Report Share Posted maandag om 10:25 4 minutes ago, carl said: Zou met de AT 760 ook in beide situaties moeten kunnen Klaas en zeker met een iets lichtere headshell van Yamamoto. Klopt, alleen als de sound van de MP-200 je beviel, dan weet ik niet of je daar blij van wordt. Daarnaast vind ik hem persoonlijk wel heel veel duurder dan de 740ML. Daarnaast lijkt de SLC qua slijping meer op een elliptische naald, waar de ML een lijncontact is. Voordeel van de ML is dus minder slijtage en minder gevoelig voor vervorming in de binnenste groeven. Desalniettemin blijft het een kwestie van smaak Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 10:50 Author Report Share Posted maandag om 10:50 (edited) Hoe klinkt volgens jou die AT in vergelijking met de MP 200 Klaas ? De AT 95 vind ik zelf wat “scherper” klinken. Ik wil bewust niet weer een Nagaoka. Ik zoek niet naar “meer van hetzelfde”. Edited maandag om 10:52 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 11:16 Report Share Posted maandag om 11:16 Welke AT95 heb je gehoord en in wat voor setup? De MP-200 vind ik wat behoudend, speelt mooi neutraal, maar blinkt nergens echt in uit. De VM740 ML is energieker, sneller en ook iets gedetailleerder. Beide elementen sporen bijzonder goed, dus daar zul je weinig verschil bemerken. Als je echt wat anders wil dan de Nagaoka dan zou ik de 740ML zeker overwegen. Een paar jaar terug op DAE was een demo dan AT waar alle elementen uit de lijnen werden gedemonstreerd. Daar kon je dus heel mooi de verschillende types vergelijken, waarbij de 750SH echt anders klonk dan de 740 ML en 760 SLC. De Shibata is veel rustiger qua weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 11:32 Author Report Share Posted maandag om 11:32 Het nadeel van een Shibata naald is weer dat die lastig is in te stellen Klaas. Hier een goed review van de 760. https://hometheaterhifi.com/features/secrets-world-of-vinyl/vinyl-accessories/audio-technica-vm760slc-phono-cartridge-review/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 11:46 Report Share Posted maandag om 11:46 Niet lastiger dan een ML naar mijn idee. Als je gemak wil kun je beter gaan streamen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 11:53 Author Report Share Posted maandag om 11:53 Ik maal er eigenlijk niet om Klaas. Genoeg muziek te beluisteren sinds ik weer aan het klassiek zit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted maandag om 13:13 Report Share Posted maandag om 13:13 3 hours ago, carl said: Erg leuk filmpje Jack maar zou jij een element willen hebben met zo’n vegertje bij de naald? Kan me niet voorstellen dat je het niet hoort. Ik had vroeger een: Stanton 681EEE. Geloof niet dat ik me daar druk overmaakte. https://www.huntingad.com/high-end-stanton-681eee-681-eee-triple-e-element-cartridge.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 13:47 Report Share Posted maandag om 13:47 4 hours ago, carl said: Hoeveel van die armen zijn niet geproduceerd in de loop der jaren onder diverse namen Klaas. Ik ben ervan overtuigd dat de producent de effectieve massa zelf toch wel zal weten. Jammer dat @wanfi niet reageert. Die moet toch wel veel kennis hebben op dit gebied. Ik denk dat die massa sterk wordt beïnvloed door de gewichtsverdeling e.d. https://audiosensibility.com/blog/faqs/what-is-the-effective-mass-of-the-jelco-750-tonearms/ WanFie is een beetje uit de elementen. Maar het is een massa veersysteem. En dat resoneert wanneer het wordt aangestoten. Hoe hoger de massa, hoe lager de frequentie en wanneer de veer stijver is zal de frequentie weer hoger komen te liggen. Ik heb me indertijd vooral laten adviseren door Henk en me daar nauwelijks in verdiept. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 15:26 Author Report Share Posted maandag om 15:26 2 hours ago, Tubejack said: Ik had vroeger een: Stanton 681EEE. Geloof niet dat ik me daar druk overmaakte. https://www.huntingad.com/high-end-stanton-681eee-681-eee-triple-e-element-cartridge.html Thuis hadden we een Pickering element met hetzelfde borsteltje. Gelijk eraf gehaald. Nu begrijp ik pas dat dit borsteltje ook doorwerkt op de effectieve massa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted maandag om 16:07 Report Share Posted maandag om 16:07 35 minutes ago, carl said: Thuis hadden we een Pickering element met hetzelfde borsteltje. Gelijk eraf gehaald. Nu begrijp ik pas dat dit borsteltje ook doorwerkt op de effectieve massa. Ach wat een weemoed naar de tijd dat we nog zorgeloos een plaatje konden draaien. Dat onbevangene genieten dat komt met al die dure spullen toch mooi nooit meer terug. (Tja, toen was geluk nog heel gewoon) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted maandag om 16:15 Report Share Posted maandag om 16:15 *knikt* Dat is echt zo heh..Ja ik herken dat ook zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted maandag om 16:27 Report Share Posted maandag om 16:27 10 minutes ago, Roots said: *knikt* Dat is echt zo heh..Ja ik herken dat ook zo... Psss ik heb nu een vintage jaren 80 set staan. Mét toonregeling Fantastisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 16:27 Report Share Posted maandag om 16:27 55 minutes ago, carl said: Thuis hadden we een Pickering element met hetzelfde borsteltje. Gelijk eraf gehaald. Nu begrijp ik pas dat dit borsteltje ook doorwerkt op de effectieve massa. Of dat borsteltje mee aan de massa doet, betwijfel ik toch sterk. Dat hangt namelijk met een scharniertje aan het element en tijdens het afspelen rust dit op de plaat. Dat het daarmee ook eventuele resonanties dempt lijkt me ook logisch. Ik had in die tijd ook een Stanton 681 EEE (wie niet?), maar omdat ik nat afspeelde gebruikte ik dat borsteltje dus niet. Echte resonanties heb ik eens gezien met de ADC XLM op de ERA arm. Die met die bladveren. Dat ging werkelijk alle kanten heen. Zelfs met het gewoon afspelen van muziek. Daarna op de Thorens TP16 arm ging het al een stuk beter, maar daar ook geen "rust". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts