carl Posted 3 april Author Report Share Posted 3 april (edited) 40 minutes ago, Duclaasie said: Die Soundsmith was toch heel lang weggeweest en de vraag of hij wel goed was gerepareerd? Bij Soundsmith was er Corona vandaar. In principe zou de Soundsmith onder alle omstandigheden toch minstens zo goed moeten klinken. Ik ga het gewoon nog een keer proberen en koppel het terug. Inspelen is inderdaad belangrijk, maar zo’n verschil Jack? Edited 3 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 april Report Share Posted 3 april Wat is er aan die soundsmith gedaan? Alleen een retip of nieuwe cantilever? Dan is inspelen naar mijn idee niet aan de orde eerlijk gezegd. Wanneer er ook aan de ophanging en demping is gewerkt wordt het een ander verhaal natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 3 april Report Share Posted 3 april Ik herken de at95e echt niet als scherp carl. Heb er hier een liggen (oude type) en die is alllesbehalve scherp Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april Author Report Share Posted 3 april (edited) Aan de scherpe kant dan Ed in vergelijking met Benz en Nagaoka. Zou ik echt wel zo durven noemen. Roger bevestigde dit ook wel. Vaak over gehad. Iets anders Clearaudio MM’s hebben ook een AT “motor” begrijp ik. Wel veel duurder. Edited 3 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 april Report Share Posted 3 april 21 hours ago, carl said: Ik heb hem toendertijd vergeleken met een AT 95 op een TD 160 Roots. Dat ging niet. Roger wilde hem wel inruilen tegen iets anders. Nu dat niet meer kan, ga ik hem toch nog een keer proberen op de TD 321. Het ontgaat veel mensen soms wel eens maar ik doe dit soort zaken heel beredeneert - echt waar (lach met zelfspot). Wat is die Rubinstein toch ongelooflijk goed. Ik zit kennelijk weer in mijn studententijd want ik speel nagenoeg uitsluitend klassiek. Rookte je toen ook pijp, Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april Author Report Share Posted 3 april Op de rechtenfaculteit rookte ze toen veel sigaren Roy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 3 april Report Share Posted 3 april (edited) 4 hours ago, carl said: Aan de scherpe kant dan Ed in vergelijking met Benz en Nagaoka. Zou ik echt wel zo durven noemen. Roger bevestigde dit ook wel. Vaak over gehad. Iets anders Clearaudio MM’s hebben ook een AT “motor” begrijp ik. Wel veel duurder. Ik heb hier ook een Clearaudio Aurum beta liggen, die klink behoorlijk anders als de AT. Zit exact dezelfde naald in. Weet niet of de spoel en ophanging anders is. Zit een houten body omheen, dat doet ook veel met de klank. Edited 3 april by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 april Report Share Posted 3 april 51 minutes ago, Edje2 said: Ik heb hier ook een Clearaudio Aurum beta liggen, die klink behoorlijk anders als de AT. Zit exact dezelfde naald in. Weet niet of de spoel en ophanging anders is. Zit een houten body omheen, dat doet ook veel met de klank. Gezien de opgegeven specificaties maakt AT de binnenwerken, maar wel op spec van Clearaudio. Compliantie lijkt bij de CA elementen wat lager te liggen wat ik zo kon vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april Author Report Share Posted 3 april (edited) Ik heb een Benz Ruby Ed en ken het effect. Het probleem is dat ik ze beiden niet heb gehoord en er niets van kan zeggen. Edited 3 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april Report Share Posted 4 april Vanaf hier een vergelijking van diverse AT cartridges https://www.hifi-advice.com/blog/turntable-and-accessories-reviews/turntable-reviews/technics-grand-class-sl-1200gr2-sl-1300g-and-sl-1200g/4/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 april Report Share Posted 4 april Dat is een mooi vergelijk. Lekker geschreven artikel ook, dat blijft boeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april Report Share Posted 4 april 31 minutes ago, Duclaasie said: Dat is een mooi vergelijk. Lekker geschreven artikel ook, dat blijft boeien. Zo'n SL-1200G staat nog op mijn verlanglijstje. Al doet de huidige het ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 april Report Share Posted 7 april Ik vond de 1300 al interessant, nu ik deze review heb gelezen nog meer. Zou die graag eens horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 19:27 Author Report Share Posted gisteren om 19:27 (edited) Ik heb natuurlijk gisteren Chat GTP gevraagd wat ze adviseerden voor een TD 321 met Jelco: een Clearaudio Virtuoso of een AT VM 760. Waren ze (beargumenteerd) zeer duidelijk over. Maar goed de vraag is natuurlijk wat de volgend aankoop is. En de Technics is verder een hele mooie draaitafel. Edited gisteren om 19:29 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted gisteren om 19:53 Report Share Posted gisteren om 19:53 Carl, je hebt een nieuwe vriend gevonden, je hebt het forum helemaal niet meer nodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted gisteren om 20:16 Report Share Posted gisteren om 20:16 46 minutes ago, carl said: Ik heb natuurlijk gisteren Chat GTP gevraagd wat ze adviseerden voor een TD 321 met Jelco: een Clearaudio Virtuoso of een AT VM 760. Waren ze (beargumenteerd) zeer duidelijk over. Maar goed de vraag is natuurlijk wat de volgend aankoop is. En de Technics is verder een hele mooie draaitafel. Ik ben benieuwd wat de argumentatie is in dat geval en wat de bronnen zijn. Vaak is dat natuurlijk ook maar gebaseerd op de ervaring van een enkeling. Chat is gewoon een hele goede zoek functie en kan dat taalkundig aardig aan elkaar knopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted gisteren om 21:01 Report Share Posted gisteren om 21:01 1 hour ago, carl said: Ik heb natuurlijk gisteren Chat GTP gevraagd wat ze adviseerden voor een TD 321 met Jelco: een Clearaudio Virtuoso of een AT VM 760. Waren ze (beargumenteerd) zeer duidelijk over. Maar goed de vraag is natuurlijk wat de volgend aankoop is. Ze... Je bent nog wel een beetje bij de les, Carl? Afhankelijk van wat jij vraagt weten ze uiteraard wel wat de volgend(e) aankoop is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 hours ago Report Share Posted 15 hours ago Een beetje sturen daar in gaat zo natuurlijk ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 15 hours ago Report Share Posted 15 hours ago Post je prompt en het antwoord hier dan eens Carl, want ik heb er zo mijn twijfels bij. Je weet zelf hoeveel verschillende verhalen er over de efectieve massa van ie Jelco rondgaan, dáár heeft ChatGPT ook gewoon naar gekeken moet je je bedenken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 hours ago Author Report Share Posted 12 hours ago Ze verwerken natuurlijk bekende en beschikbare informatie Klaas. Maar ik kwam zelf ook uit op Clearaudio. Sterker nog ik heb het uitgezocht bij een effectieve massa van 13,45 (meen ik) en 19. Met beide massa’s ging het goed. Bleef tussen 8 en 12. Je zou het een maand gratis (we blijven Nederlanders) uit moeten proberen op een gebied waar je zeer goed bekend in bent. Het doorvragen is wel cruciaal. Heb je het al geprobeerd Toine ? Je weet heel veel van akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 12 hours ago Report Share Posted 12 hours ago Zet de link eens hier neer die jij gebruikt, carl. Thanks Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 hours ago Report Share Posted 12 hours ago 1 minute ago, carl said: Je zou het een maand gratis (we blijven Nederlanders) uit moeten proberen op een gebied waar je zeer goed bekend in bent. Het doorvragen is wel cruciaal. Heb je het al geprobeerd Toine ? Je weet heel veel van akoestiek. Ik wil het niet, Carl. Ik heb principiële bezwaren tegen AI. Zonder die shit is het al lastig genoeg om feit en fictie uit elkaar te houden. Nog even afgezien van beelden die we voorgeschoteld krijgen. Het is niet langer mogelijk om echt en onecht van elkaar te onderscheiden, waardoor het wantrouwen tegen wat we zien alleen nog maar groter zal worden dan het al is. Er komt namelijk een dag dat de mening van AI zwaarder zal wegen dan de menselijke maat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 hours ago Author Report Share Posted 11 hours ago (edited) Ik respecteer dat volledig Toine. Ik besef me ook goed, dat het “maar” een programma is. Het woord zegt het al: een programma, programmeer je en dat kan dus misbruikt worden. Toch denk ik bijvoorbeeld dat AI bij bepaalde toepassingen toch wel heel veel voordelen heeft. Denk bijvoorbeeld als hulpmiddel bij het maken van diagnoses bij artsen. Ik ken mensen wiens dochter een hele zeldzame ziekte had. Daar was maar 1 geregistreerde patiënt van in de wereld. Voordat ze het door hadden dat dit het mogelijk deze ziekte kon zijn ging wel veel tijd (studie) voorbij. Edited 11 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 11 hours ago Report Share Posted 11 hours ago Ik was benieuwd wat Perplexity van deze casus maakt, onderstaand het verhaal: Charles is een audiofiel van 72 jaar die op zoek is naar een MM element voor zijn platenspeler. Het gaat om een Thorens TD-160 draaitafel met een 9” Jelco toonarm. Welke mm elementen tussen de 350 en 1000 euro vormen een goede match met betreffende draaitafel en toonarm. Voor de Thorens TD-160 met een 9” Jelco toonarm (een medium-mass toonarm) zijn er verschillende uitstekende MM-elementen beschikbaar in de prijsklasse van €350 tot €1000. Hier zijn enkele aanbevelingen: Aanbevolen MM-elementen 1. Ortofon 2M Bronze (€340-€400): • Een zeer gebalanceerd element met een fijne naaldslijping die veel detail uit de groeven haalt. 2. Audio-Technica VM750SH (€450-€500): • Uitstekend geschikt voor medium-mass toonarmen, met een Shibata-stylus voor hoge precisie en detailweergave. 3. Nagaoka MP-200 (€500-€600): • Bekend om zijn warme, natuurlijke klank en uitstekende tracking, ideaal voor klassieke en jazzmuziek. 4. Goldring 1042 (€500-€600): • Zeer goed in detailweergave en dynamiek, met een Gyger S-stylus die perfect aansluit bij de Jelco-arm. 5. Ortofon 2M Black (€700-€800): • Een premium optie met een Nude Shibata-naald, die een zeer gedetailleerd en dynamisch geluid biedt. Overwegingen • De Jelco toonarm is medium-mass en werkt goed met elementen met een compliance van 15-25 µm/mN. • Zorg ervoor dat het element correct wordt geïnstalleerd en afgesteld (bijv. VTA en tracking force) om optimale prestaties te garanderen. Deze opties bieden een uitstekende match qua compatibiliteit en geluidskwaliteit voor jouw Thorens TD-160 setup. Waarom staat er geen Clearaudio mm element tussen de suggesties Clearaudio MM-elementen zijn niet opgenomen in de oorspronkelijke aanbevelingen omdat ze vaak een specifieke klankkarakteristiek hebben die als “rustig” of “warm” wordt ervaren, wat niet altijd ideaal is voor alle muzieksmaken of setups. Bovendien zijn ze minder vaak genoemd in directe aanbevelingen voor Jelco toonarmen, mogelijk door een mismatch in compliance of klankvoorkeuren. Toch kunnen modellen zoals de Clearaudio Virtuoso V2 MM (€990) en Clearaudio Artist V2 MM (€650) uitstekende opties zijn vanwege hun precisie en hoogwaardige bouwkwaliteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 hours ago Author Report Share Posted 10 hours ago Perplexity ken ik verder niet Klaas. Ik speel overigens wel met een TD 321. Ook de Jelco zou specifieker kunnen. Die 250 is weer anders dan een 750 D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts