Jump to content

Sumiko Moonstone VS AT vm 740 ml (versus Denon 103).


carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Ach wat een weemoed naar de tijd dat we nog zorgeloos een plaatje konden draaien. Dat onbevangene genieten dat komt met al die dure spullen toch mooi nooit meer terug. (Tja, toen was geluk nog heel gewoon)


Sterker nog het klonk in mijn herinnering nog goed ook Kraus. Maar ik had geen stereobeeld.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, WanFie said:

 

Of dat borsteltje mee aan de massa doet, betwijfel ik toch sterk. Dat hangt namelijk met een scharniertje aan het element en tijdens het afspelen rust dit op de plaat. Dat het daarmee ook eventuele resonanties dempt lijkt me ook logisch. 

 


Ik denk toch dat het werkt als een soort van tegendruk Hans - maar jij bent degene die er verstand van hebt.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Duclaasie said:

 

Er zijn een aantal formules te vinden, waarvan die op de Reed website het meest compleet lijkt te zijn. Er zijn ook simpeler versies, die iets minder accuraat zijn. 
 

Op DIY audio staat een simpeler formule die een goede benadering zou moeten geven. Carl zijn vrouw is volgens mij wiskundig goed onderlegt, dus die kan hem daar vast mee helpen. ;)

`Dat stuk op de Reed site gaat niet over de effectieve massa maar over de inertia, overigens ook het stuk op DIY audio. Daar had ik al eens een stukje over geschreven: 

Maar over hoe de effectieve massa van een element gemeten wordt is nergens wat te vinden. Ik weet wel hoe je die moet berekenen, maar mijn punt is dat dit sterk af hangt van het gemonteerde element, oftewel waar het contragewicht zich bevindt. De effectieve massa is dus geen constante, en ik vraag me dus af hoe de fabrikant dat bepaalt.

Link to comment
Share on other sites

Dat is precies wat het is...Maar Duclaasie heeft dat ook al eerder opgemerkt. Zo heb ik bij mijn SME3 de headshell wat verzwaard met loodbitumen en het loodpakket in het contragewicht bunker zoveel mogelijk naar achteren verplaatst....Hoe meer gewicht in de swing van arm hoe zwaarder de Eff mass gaat zijn.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Edje2 said:

`Dat stuk op de Reed site gaat niet over de effectieve massa maar over de inertia, overigens ook het stuk op DIY audio. Daar had ik al eens een stukje over geschreven: 

Maar over hoe de effectieve massa van een element gemeten wordt is nergens wat te vinden. Ik weet wel hoe je die moet berekenen, maar mijn punt is dat dit sterk af hangt van het gemonteerde element, oftewel waar het contragewicht zich bevindt. De effectieve massa is dus geen constante, en ik vraag me dus af hoe de fabrikant dat bepaalt.


De opgegeven effectieve massa is natuurlijk zonder element en zal dan op basis van een fictieve afstand qua contragewicht zijn. Volgens mij is het effect van de positie van het contragewicht niet zodanig dat je daarmee verschil maakt tussen een lichte of een zware arm. Je hebt het dan eerder over finetunen.
Het element komt pas voor in het plaatje als je de totale effectieve massa wil berekenen. Wel beschouwd waren ze bij bijvoorbeeld Micro Seiki zo gek nog niet, met verstelbare arm gewichtjes en extra contra gewichten die je in de armbuis kan schroeven 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Duclaasie said:


De opgegeven effectieve massa is natuurlijk zonder element en zal dan op basis van een fictieve afstand qua contragewicht zijn. Volgens mij is het effect van de positie van het contragewicht niet zodanig dat je daarmee verschil maakt tussen een lichte of een zware arm. Je hebt het dan eerder over finetunen.
Het element komt pas voor in het plaatje als je de totale effectieve massa wil berekenen. Wel beschouwd waren ze bij bijvoorbeeld Micro Seiki zo gek nog niet, met verstelbare arm gewichtjes en extra contra gewichten die je in de armbuis kan schroeven 

Helemaal mee eens. Uit mijn rekenvoorbeeld zie je dat het verschil een halve gram is op de effectieve massa. Dat is verwaarloosbaar. 
 

ik heb hier een Morch arm met verschillende arm buisjes. Als ik een element beluister met een rode buis en vervolgens een blauwe zou je verwachten dat het verschil erg groot moet zijn op basis van de effectieve massa (resp 7,5 en 14 gram), zeker omdat een zyx bijvoorbeeld best een gemiddelde massa nodig heeft. Het verschil in geluid is vrijwel verwaarloosbaar, beiden heel goed. ook de storing is identiek. Daarom mijn stelling dat het allemaal niet zo precies komt. De praktijk is gewoon anders als de theorie rondom de resonantie frequentie. Er zijn meerdere arm bouwers die aangeven dat het ook veel genuanceerder is dan de resonantie frequentie. Mark baker van Origin live geeft ook aan dat de kwaliteit van de toonarm vele malen belangrijker is dan de match kwa effectieve massa. In een sme 5 bijv (enorm resonantie arme arm) kun je bijna alles zetten, gaat vrijwel altijd goed.

Ik wil nog eens meten wat het wisselen van armbuis  doet met de resonantie frequentie, maar de Morch is niet ingebouwd. Dat is een interessante test denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het klankmatig ook pas echt problemen geeft als je in het hoorbare spectrum komt ( lage compliantie in een lichte arm) of bij slechte platen met warp en dergelijke (  hoge compliantie in een zware arm). Waarschijnlijk heeft het ook nog wel enig effect op de sporing, hoewel het element zelf en de lagering van de arm daar volgens mij een groter effect hebben. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb die AT met verschillende uitgangspunten in de calculator gezet en elke weer in het veilige resonantiespectrum. 
 

Bob Graham had overigens hetzelfde verhaal als die knaap van Origine live. 
 

Leuk om weer te leren na zoveel jaren.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik heb die AT met verschillende uitgangspunten in de calculator gezet en elke weer in het veilige resonantiespectrum. 
 

Bob Graham had overigens hetzelfde verhaal als die knaap van Origine live. 
 

Leuk om weer te leren na zoveel jaren.

Daarvoor zijn we hier immers ook^_^

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Duclaasie said:

Dat gaat hopelijk nog minimaal 1,5 jaar duren. :P


Ik ga eerst de Soundsmith nog een keer proberen zoals Jack mij per PB adviseerde Klaas. Dat durf ik verder nog wel zelf. Ik zit verder nog te wachten op de 9 volts voeding voor de Ifi Micro. Daarnaast lopen nog twee andere “projecten”. Ik schaak altijd op meerdere borden.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb hem toendertijd vergeleken met een AT 95 op een TD 160 Roots. Dat ging niet. Roger wilde hem wel inruilen tegen iets anders. Nu dat niet meer kan, ga ik hem toch nog een keer proberen op de TD 321.  Het ontgaat veel mensen soms wel eens maar ik doe dit soort zaken heel beredeneert - echt waar (lach met zelfspot).

 

Wat is die Rubinstein toch ongelooflijk goed. Ik zit kennelijk weer in mijn studententijd want ik speel nagenoeg uitsluitend klassiek. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Een AT 95 klinkt wel een beetje erg in het hoog (vind ik) Ed. De Soundsmith was zo’n beetje het absolute tegendeel. Maar goed ik heb besloten het element een tweede kans te geven in een andere draaitafel en met ander element. Ik moet de vooroordelen maar even opzij zetten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...