carl Posted maandag om 17:42 Author Report Share Posted maandag om 17:42 (edited) 1 hour ago, Kraus vonBentinck said: Ach wat een weemoed naar de tijd dat we nog zorgeloos een plaatje konden draaien. Dat onbevangene genieten dat komt met al die dure spullen toch mooi nooit meer terug. (Tja, toen was geluk nog heel gewoon) Sterker nog het klonk in mijn herinnering nog goed ook Kraus. Maar ik had geen stereobeeld. Edited maandag om 18:02 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 17:45 Author Report Share Posted maandag om 17:45 1 hour ago, WanFie said: Of dat borsteltje mee aan de massa doet, betwijfel ik toch sterk. Dat hangt namelijk met een scharniertje aan het element en tijdens het afspelen rust dit op de plaat. Dat het daarmee ook eventuele resonanties dempt lijkt me ook logisch. Ik denk toch dat het werkt als een soort van tegendruk Hans - maar jij bent degene die er verstand van hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted maandag om 20:56 Report Share Posted maandag om 20:56 12 hours ago, Duclaasie said: Er zijn een aantal formules te vinden, waarvan die op de Reed website het meest compleet lijkt te zijn. Er zijn ook simpeler versies, die iets minder accuraat zijn. Op DIY audio staat een simpeler formule die een goede benadering zou moeten geven. Carl zijn vrouw is volgens mij wiskundig goed onderlegt, dus die kan hem daar vast mee helpen. `Dat stuk op de Reed site gaat niet over de effectieve massa maar over de inertia, overigens ook het stuk op DIY audio. Daar had ik al eens een stukje over geschreven: Maar over hoe de effectieve massa van een element gemeten wordt is nergens wat te vinden. Ik weet wel hoe je die moet berekenen, maar mijn punt is dat dit sterk af hangt van het gemonteerde element, oftewel waar het contragewicht zich bevindt. De effectieve massa is dus geen constante, en ik vraag me dus af hoe de fabrikant dat bepaalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted maandag om 21:14 Report Share Posted maandag om 21:14 Dat is precies wat het is...Maar Duclaasie heeft dat ook al eerder opgemerkt. Zo heb ik bij mijn SME3 de headshell wat verzwaard met loodbitumen en het loodpakket in het contragewicht bunker zoveel mogelijk naar achteren verplaatst....Hoe meer gewicht in de swing van arm hoe zwaarder de Eff mass gaat zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 22:16 Author Report Share Posted maandag om 22:16 Dan ben je toch een beetje aan het aanklooien Roots. Ik weet verder niet of het beter kan hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted maandag om 22:38 Report Share Posted maandag om 22:38 Zo'n SME 3 is juist gemaakt om een beetje aan te klooien. Je hebt zomaar 8 parameters voor handen...Je kan van een 5 grams arm een 12 gram maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 08:34 Author Report Share Posted gisteren om 08:34 Met aanklooien bedoel ik of je dan weet wat je ongeveer doet Roots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted gisteren om 08:50 Report Share Posted gisteren om 08:50 11 hours ago, Edje2 said: `Dat stuk op de Reed site gaat niet over de effectieve massa maar over de inertia, overigens ook het stuk op DIY audio. Daar had ik al eens een stukje over geschreven: Maar over hoe de effectieve massa van een element gemeten wordt is nergens wat te vinden. Ik weet wel hoe je die moet berekenen, maar mijn punt is dat dit sterk af hangt van het gemonteerde element, oftewel waar het contragewicht zich bevindt. De effectieve massa is dus geen constante, en ik vraag me dus af hoe de fabrikant dat bepaalt. De opgegeven effectieve massa is natuurlijk zonder element en zal dan op basis van een fictieve afstand qua contragewicht zijn. Volgens mij is het effect van de positie van het contragewicht niet zodanig dat je daarmee verschil maakt tussen een lichte of een zware arm. Je hebt het dan eerder over finetunen. Het element komt pas voor in het plaatje als je de totale effectieve massa wil berekenen. Wel beschouwd waren ze bij bijvoorbeeld Micro Seiki zo gek nog niet, met verstelbare arm gewichtjes en extra contra gewichten die je in de armbuis kan schroeven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted gisteren om 09:13 Report Share Posted gisteren om 09:13 10 hours ago, carl said: Dan ben je toch een beetje aan het aanklooien Roots. Ik weet verder niet of het beter kan hoor. Is het niet slimmer om e.e.a. uit te besteden @carl Je hebt er toch geen apparatuur voor zoals een scope. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted gisteren om 09:49 Report Share Posted gisteren om 09:49 47 minutes ago, Duclaasie said: De opgegeven effectieve massa is natuurlijk zonder element en zal dan op basis van een fictieve afstand qua contragewicht zijn. Volgens mij is het effect van de positie van het contragewicht niet zodanig dat je daarmee verschil maakt tussen een lichte of een zware arm. Je hebt het dan eerder over finetunen. Het element komt pas voor in het plaatje als je de totale effectieve massa wil berekenen. Wel beschouwd waren ze bij bijvoorbeeld Micro Seiki zo gek nog niet, met verstelbare arm gewichtjes en extra contra gewichten die je in de armbuis kan schroeven Helemaal mee eens. Uit mijn rekenvoorbeeld zie je dat het verschil een halve gram is op de effectieve massa. Dat is verwaarloosbaar. ik heb hier een Morch arm met verschillende arm buisjes. Als ik een element beluister met een rode buis en vervolgens een blauwe zou je verwachten dat het verschil erg groot moet zijn op basis van de effectieve massa (resp 7,5 en 14 gram), zeker omdat een zyx bijvoorbeeld best een gemiddelde massa nodig heeft. Het verschil in geluid is vrijwel verwaarloosbaar, beiden heel goed. ook de storing is identiek. Daarom mijn stelling dat het allemaal niet zo precies komt. De praktijk is gewoon anders als de theorie rondom de resonantie frequentie. Er zijn meerdere arm bouwers die aangeven dat het ook veel genuanceerder is dan de resonantie frequentie. Mark baker van Origin live geeft ook aan dat de kwaliteit van de toonarm vele malen belangrijker is dan de match kwa effectieve massa. In een sme 5 bijv (enorm resonantie arme arm) kun je bijna alles zetten, gaat vrijwel altijd goed. Ik wil nog eens meten wat het wisselen van armbuis doet met de resonantie frequentie, maar de Morch is niet ingebouwd. Dat is een interessante test denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted gisteren om 10:23 Report Share Posted gisteren om 10:23 Ik denk dat het klankmatig ook pas echt problemen geeft als je in het hoorbare spectrum komt ( lage compliantie in een lichte arm) of bij slechte platen met warp en dergelijke ( hoge compliantie in een zware arm). Waarschijnlijk heeft het ook nog wel enig effect op de sporing, hoewel het element zelf en de lagering van de arm daar volgens mij een groter effect hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted gisteren om 11:28 Author Report Share Posted gisteren om 11:28 Ik heb die AT met verschillende uitgangspunten in de calculator gezet en elke weer in het veilige resonantiespectrum. Bob Graham had overigens hetzelfde verhaal als die knaap van Origine live. Leuk om weer te leren na zoveel jaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted gisteren om 13:20 Report Share Posted gisteren om 13:20 1 hour ago, carl said: Ik heb die AT met verschillende uitgangspunten in de calculator gezet en elke weer in het veilige resonantiespectrum. Bob Graham had overigens hetzelfde verhaal als die knaap van Origine live. Leuk om weer te leren na zoveel jaren. Daarvoor zijn we hier immers ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago De hamvraag is natuurlijk welke cartridge @carl gaat monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago Dat gaat hopelijk nog minimaal 1,5 jaar duren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago (edited) Met een minuut of 10, zit zo'n cartridge toch globaal? Henk deed dat zelfs in 5 minuten met een Lyra Delos. Edited 2 hours ago by Tubejack type fout Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 hours ago Author Report Share Posted 2 hours ago (edited) 17 minutes ago, Duclaasie said: Dat gaat hopelijk nog minimaal 1,5 jaar duren. Ik ga eerst de Soundsmith nog een keer proberen zoals Jack mij per PB adviseerde Klaas. Dat durf ik verder nog wel zelf. Ik zit verder nog te wachten op de 9 volts voeding voor de Ifi Micro. Daarnaast lopen nog twee andere “projecten”. Ik schaak altijd op meerdere borden. Edited 2 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago Ook in dit topic Pruts/schroef hem er in, dat is toch leuk om te doen. ? "Wachten" daar doe ik niet meer aan. Zonde van mijn tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 hour ago Author Report Share Posted 1 hour ago Zonder voeding speelt de Ifi niet Jack. Eronder schroeven is trouwens wel een idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 hour ago Report Share Posted 1 hour ago Ze noemen dat ook wel Aanklooien...Ik heb Carl zowat een half jaar eerder al gevraagd over die gereviseerde Soundsmith. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 hour ago Author Report Share Posted 1 hour ago (edited) Ik heb hem toendertijd vergeleken met een AT 95 op een TD 160 Roots. Dat ging niet. Roger wilde hem wel inruilen tegen iets anders. Nu dat niet meer kan, ga ik hem toch nog een keer proberen op de TD 321. Het ontgaat veel mensen soms wel eens maar ik doe dit soort zaken heel beredeneert - echt waar (lach met zelfspot). Wat is die Rubinstein toch ongelooflijk goed. Ik zit kennelijk weer in mijn studententijd want ik speel nagenoeg uitsluitend klassiek. Edited 1 hour ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 hour ago Report Share Posted 1 hour ago 25 minutes ago, carl said: Ik heb hem toendertijd vergeleken met een AT 95 op een TD 160 Roots. Dat ging niet. Wat ging er dan niet Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 42 minutes ago Author Report Share Posted 42 minutes ago Een AT 95 klinkt wel een beetje erg in het hoog (vind ik) Ed. De Soundsmith was zo’n beetje het absolute tegendeel. Maar goed ik heb besloten het element een tweede kans te geven in een andere draaitafel en met ander element. Ik moet de vooroordelen maar even opzij zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts