jepe! Posted 27 maart Author Report Share Posted 27 maart On 25-3-2025 at 19:53, kappa7 said: Dan moet dat wel iets van een slechte soldering zijn. Als dat ook met de interne blauwe tand gebeurt. Han je vloer de rest wel alles los gekoppeld? Dus ook de tv! Als deze op de kabel is aangesloten kan dat veel problemen geven. Dan moet er een galfaniche scheider tussen. Eerst even zien wat hij zonder de kabel doet De tv losgekoppeld? Hij was met 75 ohm spdif aangesloten op coax ingang op de versterker. Deze losgekoppeld. Maar waar zou die galvanische scheiding tussen moeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart Je kan ook de TV optisch aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart (edited) Het gaat over de antenne aansluiting van de tv en eventueel ook de radio van de avr. Bij binnenkomst van de kabel waarschijnlijk meterkast komt dan de schikking en aarding aan je huis aarde. Edited 27 maart by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart Met optisch is de TV toch galvanisch gescheiden van de Magnat versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart Gaat om de kabel roots die is nu eenmaal niet optich maar gewoon coax Een probleem daarmee is dat die vaak een ander aard potentiaal heeft dan de woning Dat kan dan statische spanning opleveren en overslag veroorzaaken Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 27 maart Author Report Share Posted 27 maart Heb versterker gisteren een dagje van de stroom gehaald. Vandaag over blue tooth geen geknetter meer. Durf nog niet te hopen dat het voorbij is. Ik zelf dacht ook aan statisch elektriciteit. ( gezien geknetter dat je ook met statische elektriciteit associeert. Hoe kun je signaal van de tv galvanisch scheiden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart 1 hour ago, jepe! said: Heb versterker gisteren een dagje van de stroom gehaald. Vandaag over blue tooth geen geknetter meer. Durf nog niet te hopen dat het voorbij is. Ik zelf dacht ook aan statisch elektriciteit. ( gezien geknetter dat je ook met statische elektriciteit associeert. Hoe kun je signaal van de tv galvanisch scheiden? Met een mantelstroom filter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 maart Report Share Posted 27 maart 1 hour ago, jepe! said: Hoe kun je signaal van de tv galvanisch scheiden? Door de TV optisch aan te sluiten op je versterker die ook een optisch in heeft Mijn TV is ook zo aangesloten, maar ook via HDMI ARC op mijn 5.1 Marantz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart Bizar. Denk je dat het voorbij is. Bluetooth uren ok. Dan Apple TV NL Ziet. Uren goed. Even op YouTube en het knalt weer los. Bizar. Bij de MA 709 van mijn vriendin was YouTube ook met wat plopjes. Maar nu lijkt het weer terug bij af. Heeft het iets met WiFi signaal te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart Ik kan al jaren niet meer betrouwbaar streamen via WiFi en heb mijn streamers (Mac mini en Logtech ) Met een netwerkkabel aangesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart Via de WiiM die ik bedraad het aangesloten ook weer geknal. Franse zender Clazz. Bij klassieke muziek prima maar bij drukke reclame spotjes weer geknal. Dat kan ik niet verklaren. Waarom bij sommige geluid dus niet en ander wel. Net zoals via Apple TV niets via NL Ziet en dan met YouTube gaat het weer los. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart Hoe gaat het met analoge bronnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart 21 minutes ago, jepe! said: Via de WiiM die ik bedraad het aangesloten ook weer geknal. Franse zender Clazz. Bij klassieke muziek prima maar bij drukke reclame spotjes weer geknal. Dat kan ik niet verklaren. Waarom bij sommige geluid dus niet en ander wel. Net zoals via Apple TV niets via NL Ziet en dan met YouTube gaat het weer los. Wordt die MA 700 niet overstuurd? De ingang gevoeligheid is 470mV. Halveer het volume, van een apparaat dat "knettert" als daar een volumeregelaar op zit. Regel het volume verder via de MA 700. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart 32 minutes ago, Tubejack said: Wordt die MA 700 niet overstuurd? De ingang gevoeligheid is 470mV. Halveer het volume, van een apparaat dat "knettert" als daar een volumeregelaar op zit. Regel het volume verder via de MA 700. Ik denk het niet. Ik had net even stroom van de hele set af. Nu via WiiM weer Skyrock en geen geknetter. Net zoals 2 dagen geleden, toen versterker ook bocht van de stroom af was. Alsof er zich ( statische?) energie wordt opgebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart De Magnat Ma 700 gewoon een hele fijn klinkende versterker met een ecc 81 buisje in de voortrap. Maar kennelijk ergens heel gevoelig voor. Voor mij fijne sound en niet erg duur. Dus liefst houd ik hem maar het is zo wel gedoe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart (edited) 24 minutes ago, jepe! said: Ik denk het niet. Ik had net even stroom van de hele set af. Nu via WiiM weer Skyrock en geen geknetter. Net zoals 2 dagen geleden, toen versterker ook bocht van de stroom af was. Alsof er zich ( statische?) energie wordt opgebouwd. Probeer het gewoon, als 1e .... Edited 29 maart by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart Report Share Posted 29 maart (edited) 22 minutes ago, jepe! said: De Magnat Ma 700 gewoon een hele fijn klinkende versterker met een ecc 81 buisje in de voortrap. Maar kennelijk ergens heel gevoelig voor. Voor mij fijne sound en niet erg duur. Dus liefst houd ik hem maar het is zo wel gedoe. Wat anders, hoe lang heb je dit soort vervelende problemen al? Al vanaf de aanschaf? Zo niet, dan is toch dat buisje verdacht. Beng hem naar een reparateur. Zo duur is een ECC81 buisje niet. Buizen kunnen geknetter geven. Dan heb je dat, in ieder geval uitgesloten. Edited 29 maart by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart (edited) 7 hours ago, Tubejack said: Wat anders, hoe lang heb je dit soort vervelende problemen al? Al vanaf de aanschaf? Zo niet, dan is toch dat buisje verdacht. Beng hem naar een reparateur. Zo duur is een ECC81 buisje niet. Buizen kunnen geknetter geven. Dan heb je dat, in ieder geval uitgesloten. Nee was niet sinds begin. Ik heb er toen zelf ander buisje in gedaan. Gaf behoorlijke verbetering. Standaard was Chinees. Maar kan een slecht buisje echt tikken geven. Dacht meer geruis en gerommel. Dit klinkt echt alsof er in een plaat een enorme tik wit. de tik gaat is echter luider dan dat het volume staat. Dus de knal is veel luider dan het volume muziek produceert. Edited 29 maart by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 maart Author Report Share Posted 29 maart (edited) Overigens heb ik het buisje in de versterker van mijn vriendin ook vervangen. Ook dat gaf verbetering. Maar dat had ik een week na aanschaf gedaan. die versterker werkte zeker een half jaar probleemloos. Daarna dat geknal en nu eigenlijk op een heel enkel, incidenteel plopje na, weer helemaal goed. Edited 29 maart by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart 9 hours ago, jepe! said: Nee was niet sinds begin. Ik heb er toen zelf ander buisje in gedaan. Gaf behoorlijke verbetering. Standaard was Chinees. Maar kan een slecht buisje echt tikken geven. Ja. Stop dat Chinese buisje, maar weer gauw terug. Probleem opgelost? Verder is mijn ervaring dat "verbeteringen", meestal maar relatief zijn. Uit China komen kwalitatief prima buizen. Die in standaard in de Magnat MA 700 zit, wordt zelfs een extreem lange levensduur opgegeven. > 10.000 uur. Klasse Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 30 maart Author Report Share Posted 30 maart 2 hours ago, Tubejack said: Ja. Stop dat Chinese buisje, maar weer gauw terug. Probleem opgelost? Verder is mijn ervaring dat "verbeteringen", meestal maar relatief zijn. Uit China komen kwalitatief prima buizen. Die in standaard in de Magnat MA 700 zit, wordt zelfs een extreem lange levensduur opgegeven. > 10.000 uur. Klasse Ja maar het klonk duf en suf. Versterker klinkt nu veel beter. Maar misschien tips voor betere vervanger? Het tube rolling in de Ma 700 is best lastig want het zit met enorme kracht ingeklemd door hele zware veer. Maar denk je echt dat het geknal door buisje kan komen? ik zet dus liever niet originele buisje terug maar ideeën over betere vervanger hoor ik graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart Om het een en ander uit te sluiten kan je natuurlijk prima het buisje terug zetten. en blijft het probleem dan weet je dat het daar niet aan ligt. ga je nu wat anders plaatsen als het origineel dan bestaat de kan dat het origineel net een afwijkende spec heeft die je versterker nodig heeft en je vervanger niet over beschikt. Zo kan er een verschil zitten in de spanning die tussen de Kathode en de gloei mag bestaan, als in het ontwerp is gekozen om deze wat hoger te hebben dan eigenlijk kan of op het randje zit dan kan dat doorslag geven met knallen tot gevolg. Om daar echt iets zinvols over te zeggen zou ik dan het schema moeten hebben, maar als er een SRPP achtige schakeling in zit dan zou dat best wel eens kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart Een enkel buisje @kappa7 Mogelijk iets van een kathode volger. Het zal vast mogelijk zijn het originele buisje tijdelijk terug te plaatsen zonder veer. Dan testen of het gekraak weg is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart (edited) Net even het schema ergens gevonden en het is een SRPP achtige schakeling en de ground voor de gloeispanning is niet gelift. Dat is wel een ontwerp fout die dit kan veroorzaken! https://elektrotanya.com/magnat_ma_800_sch.pdf/download.html#dl In het schema zie je dat pin 9 aan aarde ligt, dat is niet heel handig hier en is eigenlijk een ontwerp fout. Je ziet dat tussen de 2 rode pijlen een spanning verschil is en die mag voor een JJ buis in dit geval 180V zijn. Over de totale schakeling staat 250V en je ziet dat door R210 de onderste buis ook al een aardig stukje boven je aarding spanning zit. Om dit op te lossen zou je eigenlijk de gloeispanning met een spanningsdeler omhoog moeten brengen zo dat deze op een waarde komt die tussen de bovenste helft en de onderste helft zit. Daarmee kom je ruim binnen de specs en kan je ook andere buizen gebruiken dan die origineel geleverd wordt. Dit zou overigens ook verklaren waarom dit alleen gebeurd bij een hoge uitsturing (harde muziek). Edited 30 maart by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 30 maart Author Report Share Posted 30 maart 37 minutes ago, kappa7 said: Net even het schema ergens gevonden en het is een SRPP achtige schakeling en de ground voor de gloeispanning is niet gelift. Dat is wel een ontwerp fout die dit kan veroorzaken! https://elektrotanya.com/magnat_ma_800_sch.pdf/download.html#dl In het schema zie je dat pin 9 aan aarde ligt, dat is niet heel handig hier en is eigenlijk een ontwerp fout. Je ziet dat tussen de 2 rode pijlen een spanning verschil is en die mag voor een JJ buis in dit geval 180V zijn. Over de totale schakeling staat 250V en je ziet dat door R210 de onderste buis ook al een aardig stukje boven je aarding spanning zit. Om dit op te lossen zou je eigenlijk de gloeispanning met een spanningsdeler omhoog moeten brengen zo dat deze op een waarde komt die tussen de bovenste helft en de onderste helft zit. Daarmee kom je ruim binnen de specs en kan je ook andere buizen gebruiken dan die origineel geleverd wordt. Dit zou overigens ook verklaren waarom dit alleen gebeurd bij een hoge uitsturing (harde muziek). Wat super dat je dat hebt gevonden. Erg veel dank. is dat een simpele ingreep om te laten doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts