Jump to content

Experimentje

carl
 Share

Recommended Posts

Bij het opruimen vond ik een stuk flexibele plastic buis. Nu speel ik met Kimber PBJ kabel van Phono naar voorversterker. Dat is een niet afgeschermde kabel met metalen stekkers. Indertijd erg goedkoop bij Russ Andrews. Nu heb ik die plastic buis over de interlink met stekkers geschoven en wel zodanig dat zowel plug als kabel bedekt zijn. Waarom doet hij dat nu zou je denken. Ik ben de laatste tijd vaak bij wisselen met phono grappen bezig geweest met kabels te verleggen omdat ik toch wat minieme brom hoorde. Altijd de idee gehad dat het aan de plugzijde aan de kant van de voorversterker kwetsbaar is. Kijken of dit een hoorbare verbetering is. Of ik hiermee het “open”  karakter van de gevlochten Kimber PBJ aantast betwijfel. Eind van de week zal ik verslag doen.

Speel nu Chopin door Pollini. Ik ben hier met veel plezier mijn klassieke LP’s aan het door lopen. De goede gaan naar het souterrain.

Phono grappen… :) 

Haha geweldig Carl!

Maar je bent lekker bezig…

Dat is altijd leuk, dingen veranderen en wisselen, soms pakt het zomaar goed uit..

Geniet van je mooie LP’s

Het idee heb ik eigenlijk van jou overgenomen Hans. Jij deed dat toch ook?  

Wel serieus bedoeld hoor. Of het anders klinkt weet ik nog niet want ik speel relatief onbekende LP’s. Overigens klinken die DGG’s soms wel erg goed.

47 minutes ago, carl said:

Het idee heb ik eigenlijk van jou overgenomen Hans. Jij deed dat toch ook?  

Wel serieus bedoeld hoor. Of het anders klinkt weet ik nog niet want ik speel relatief onbekende LP’s. Overigens klinken die DGG’s soms wel erg goed.

Ja, maar geen flexibele buis maar een slangetje waar de platte vlecht precies doorheen past. Dat is om iets meer afstand tussen de geleiders en eventuele stoorbronnen te houden. Maar vooral als bescherming van de kwetsbare vlecht.

2 minutes ago, Roots said:

Als de afscherming buiten het inductieveld van de geleiders blijft is het zeker wel een plus....Is mijn mening.

Dat is ook een beetje mijn gedachte. Is de afscherming verantwoordelijk voor het verschil, of wordt het eigenlijk veroorzaakt door de toegenomen capaciteit? Met een dikke vulling tussen signaal geleiders en mantel zou het dan anders moeten uitpakken 

1 hour ago, WanFie said:

Haal eens al je afschermingen weg en verbaas je over de toegenomen levendigheid en dynamiek.

de kabel van mijn phono pre naar de voorversterker is coaxiaal dus dat wordt wat lastig en tussen voor en eindtrap is de vdh mc silver balanced mk1 en die is wel oud maar doet het beter dan de grimm audio gebalanceerde kabel dus weinig mogelijkheden om te testen daar en de rest is digitaal. Daarnaast lopen er gewoon teveel kabels om niet afgeschermd te werken.

49 minutes ago, SpaceJS said:

de kabel van mijn phono pre naar de voorversterker is coaxiaal dus dat wordt wat lastig en tussen voor en eindtrap is de vdh mc silver balanced mk1 en die is wel oud maar doet het beter dan de grimm audio gebalanceerde kabel dus weinig mogelijkheden om te testen daar en de rest is digitaal. Daarnaast lopen er gewoon teveel kabels om niet afgeschermd te werken.

Hier hangt het achter de set ook vol met kabels, maar daar is er geen enkele afgeschermd. Behalve de kabel naar de VGA monitor en die naar het Wifi dongle. Maar dus wél de netkabel, interlinks, luidsprekerkabels en zelfs de USB kabel tussen streamer en DAC. Geen brommetje en geen storinkje te horen.

In een "vorig leven" had ik ook alles afgeschermd, én filters op het stekkerblok. Tot ik een andere set even aansloot om die te testen. Toen had ik geen afgeschermde kabels beschikbaar en waren de eerste onafgeschermde gevlochten interlinks klaar. Wat een dynamiek en leven er toen plotseling uit die Infinity Omega's kwam...!! Wat een verschil. Sommige afgeschermde kabels liggen hier nog steeds. Maar ik heb geen enkele neiging om die ook maar even aan te sluiten. 

1 hour ago, Roots said:

Als de afscherming buiten het inductieveld van de geleiders blijft is het zeker wel een plus....Is mijn mening.

Ook dat heb ik geprobeerd. Mijn vlechtsel in een wat dikwandigere slang en daaromheen de afscherming. Dan zit er ca. 2 mm tussen de aders en afscherming. En zelfs dan verlies je dynamiek. 

19 minutes ago, Roots said:

Zal aan de isolatie ertussen liggen en welke klankkleur je op het oog hebt.

een kabel moet voor mij zo min mogelijk invloed hebben, althans zo denk ik daar over, daarom werk ik ook gebalanceerd tussen mijn voor en eindversterker. Alleen de draaitafel is single ended aangesloten maar wordt nog zo weinig gebruikt dat ik het bij de van medevoort silveren coaxiale kabel houd die ik al heel lang gebruik. Digitaal is alles Coaxiaal spdif 

Het maakt ook allemaal niet zoveel uit.. Echt gebalanceerd heeft wel een groot voordeel. Het is ook niet voor niks dat je in de pro wereld geen cinch terug vindt... Je kan ook trouwens met een single ended draaitafel Gebalanceerd aansluiten..De massa is dan de derde draad dan.

Morgenmiddag toch nog wat experimenteren met wat bekende plagen. Als het brom “probleempje” (!) bij de stekkers aan de kant van de phono zit zou ook volstaan kunnen worden alleen daar wat buis overheen te zetten. In die zin nooit begrepen dat die stekkers vaak van metaal zijn. Binnenkort speel ik van arm naar phono ook gebalanceerd trouwens.

Edited by carl

2 hours ago, WanFie said:

Ook dat heb ik geprobeerd. Mijn vlechtsel in een wat dikwandigere slang en daaromheen de afscherming. Dan zit er ca. 2 mm tussen de aders en afscherming. En zelfs dan verlies je dynamiek. 

Werkt die dikwandige slang dan op zich niet als afscherming Hans?