Jeroen Posted 24 april 2002 Report Share Posted 24 april 2002 Heren (er zitten helaas nooit dames tussen) Binnenkort word bij mij thuis een Jadis DA7 gedemonstreerd. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor transistoren (omdat ik niet anders ken) en dan met name Burmester maar de dealer beweert dat als ik dit hoor, ik niet meer omkijk naar een goede 'normale' versterker. Wat vinden jullie van Jadis, wat zijn andere alternatieven? Op dit moment gaat het spelen met een Duson voorversterker en CD speler en Dynaudio speakers. Waar moet ik op letten bij het beluisteren??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 24 april 2002 Report Share Posted 24 april 2002 Hallo Jeroen, Om even een open deur in te trappen: waar je op moet letten is of je de muziekweergave m.b.v. de Jadis mooi vindt, of niet. Dynaudio luidsprekers en buizenversterkers kunnen het doorgaans niet zo goed met elkaar vinden, veelal wordt de lage tonen weergave te wollig. De Jadis versterkers die ik tot nu toe gehoord zitten doorgaans aan de wat warmere kant van het klankspectrum, zonder dat ze daardoor al te donker klinken. De modellen die relatief veel vermogen uit hun buizen trekken klinken zompiger dan de modellen die het qua wattage per buis wat bescheidener houden. Om je een idee te geven: per buis uit de EL-34 / KT-88 ontwerpserie kun je in theorie in een pentode/push-pull schakeling zo`n vijftig watt aan vermogen halen. Maar het is verstandig om ruim binnen de helft van die waarde te blijven. Of ze het model nog nog maken weet ik niet, maar vroeger was ik zeer gecharmeerd van de Jadis JA-80 monoblokken. Laat maar weten wat je er zelf van vind. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts