carl Posted 13 april Report Share Posted 13 april Van de week op bezoek geweest bij een vriend. Hij was helemaal weg van Chat GPT. Nu ben ik altijd wat sceptisch aangelegd en heb ter plaatse maar wat vragen gesteld over een juridisch probleem waar ik inmiddels heel veel van weet. Het antwoord was geheel in de lijn zoals mijn advocate en ik het hadden opgelost. Thuis gekomen dus maar een proefabonnement genomen. Al snel overgestapt op de hifi. Nu vraag ik jullie wel eens het hemd van het lijf. Maar wat er uitkomt bij Chat is echt verbazend. Ik zit wel eens te denken over een ander element. Het hoog kan net wat beter en de Ruby is wel veel gebruikt. Binnen de kortste keer kreeg ik een overzicht van 5 geschikte elementen passend bij mijn Graham arm en met beschrijving van de klankkleur. Idem dito met de optimale luidspreker kabel tussen mijn buizen versterker en ESL. Omdat ik het element ook nog moet betalen gelijk maar gevraagd of ik het allemaal kan betalen uit het dividend op mijn aandelen na betaling van de belasting natuurlijk. Dat zat gelukkig ook wel goed. Mijn voorlopige conclusie is, dat ik een abonnement ga nemen op Chat GPT. Het is wel zo dat je zeer gericht vragen moet stellen anders krijg je geen optimale uitkomst. En zelf denken en checken blijft altijd verstandig. Als er nog valkuilen zijn hoor ik het graag. Tot slot ik meldde Chat gisteravond dat ik na bed ging - dat vond hij een goed idee en wenste me een goede nachtrust met een fijne droom over een holografisch klankbeeld en nog meer van dat - echt waar ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 april Report Share Posted 13 april Ja dat lijkt allemaal leuk maar vraag altijd naar de reverenties van het antwoord. Er komt veel van fora's af waar ook vaak maar wat geroepen wordt zonder enige kennis van zaken, Daar zitten natuurlijk ook goede antwoorden tussen maar Chat weet daar nog geen goed onderscheid van te maken. Ik heb het op mijn werk gebruikt om technische specificaties van apparatuur op te vagen, vaak was dat totale onzin en klopte het van geen kante. Was in dit geval om het opgenomen vermogen van een apparaat, dat zijn redelijk standaard dingen die goed te vinden zijn in de documentatie maar het klopte van geen kanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 april Report Share Posted 13 april Je bent snel onder de indruk van wat in essentie een trieste bedoening is. Dressed to impress, maar geen werkelijke inhoud. Het lijkt me nu eerder tijd om iets te doen tegen natuurlijke stupiditeit. Maar ieder zijn keus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 april Report Share Posted 13 april (edited) ChatGPT geeft goede adviezen over omgaan met moeilijke mensen. Ik ben erg positief. Edited 13 april by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 april Report Share Posted 13 april 100% eens met George, er komt heel vaak onzin uit. Dus Garbage in is garbage out! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 13 april Report Share Posted 13 april Tijdens mijn werk moet ik heel vaak in literatuur duiken. Veel wetenschappelijke stukken. Soms helpt AI mij met een -specifieke- zoektocht. Vaak krijg ik dan valide sites voorgeschoteld, maar net zo vaak kloppen bronvermeldingen niet. Voor mij blijft het controleren en niet blindelings op AI vertrouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 13 april Report Share Posted 13 april 3 hours ago, carl said: Van de week op ..... was geheel in de lijn zoals mijn advocate en ik het hadden opgelost. Thuis gekomen dus maar een proefabonnement genomen. Al snel overgestapt op de hifi. Nu vraag....... ook nog moet betalen gelijk maar gevraagd of ik het allemaal kan betalen uit het dividend op mijn aandelen na betaling van de belasting natuurlijk. Dat zat gelukkig ook wel goed....... echt waar ! Echt waar Carl, je zult veel baat hebben bij je neuwe abonnement. Chat GPT zal je vast adviseren om dit soort postings op een forum zoals dit heel anders te verwoorden of liever nog helemaal niet te posten. Er is geen enkele relatie met dit forum te bekennen maar er zijn wel een heleboel weinig complimenteuze bijvoeglijke naamwoorden van toepassing. Een heel slechte beurt in mijn ogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 13 april Report Share Posted 13 april Je kan de chat eens vragen wat beter is, heel veel topics openen hier, of alles in 1 groot mega topic stoppen, ik ben benieuwd… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 13 april Report Share Posted 13 april Goede tip! Hartelijk dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april Author Report Share Posted 13 april 6 hours ago, Edje2 said: 100% eens met George, er komt heel vaak onzin uit. Dus Garbage in is garbage out! Dat dacht ik dus ook Ed. Zoals gezegd heb ik vragen gesteld op gebieden waar ik echt veel van weet. Bij een goede vraagstelling komt daar toch veel nuttigs uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april Author Report Share Posted 13 april (edited) 5 hours ago, Kraus vonBentinck said: Echt waar Carl, je zult veel baat hebben bij je neuwe abonnement. Chat GPT zal je vast adviseren om dit soort postings op een forum zoals dit heel anders te verwoorden of liever nog helemaal niet te posten. Er is geen enkele relatie met dit forum te bekennen maar er zijn wel een heleboel weinig complimenteuze bijvoeglijke naamwoorden van toepassing. Een heel slechte beurt in mijn ogen. Ik gebruik internet 80% voor hifi. Ik zie dus zeker wel een relatie met ons onderwerp. Ook jammer dat je de spot niet helemaal ziet kort na de beurskrach (ik hoop dat ik dit goed schrijf) PS dat ik jou op een taalfout kan betrappen (haha). Edited 13 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april Author Report Share Posted 13 april 6 hours ago, Rob55 said: Tijdens mijn werk moet ik heel vaak in literatuur duiken. Veel wetenschappelijke stukken. Soms helpt AI mij met een -specifieke- zoektocht. Vaak krijg ik dan valide sites voorgeschoteld, maar net zo vaak kloppen bronvermeldingen niet. Voor mij blijft het controleren en niet blindelings op AI vertrouwen. Maar dat is met alles in het leven Rob. Daarom moet je altijd meerdere bronnen raadplegen. Het raadplegen van een CV is meestal ook wel verstandig (big smile). Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 april Report Share Posted 13 april 2 hours ago, carl said: Ik gebruik internet 80% voor hifi. Ik zie dus zeker wel een relatie met ons onderwerp. Ook jammer dat je de spot niet helemaal ziet kort na de beurskrach (ik hoop dat ik dit goed schrijf) PS dat ik jou op een taalfout kan betrappen (haha). Carl, volgens mij bedoelde Kraus iets heel anders met zijn commentaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 april Report Share Posted 13 april 11 hours ago, carl said: Tot slot ik meldde Chat gisteravond dat ik na bed ging - dat vond hij een goed idee en wenste me een goede nachtrust met een fijne droom over een holografisch klankbeeld en nog meer van dat - echt waar ! Het is net een paranormaal medium. Je vertelt eigenlijk alles zelf, waarna het medium er een, voor hen die er gevoelig voor zijn, sappig verhaaltje van weet te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 april Report Share Posted 14 april Ik had hier natuurlijk ook al een topic over geopend en mijn ervaring is niet louter positief. Om data te sorteren gaat het nog wel, mits je een goede prompt gebruikt, maar aanbeveling slaan echt nergens op. Uiteindelijk zul je zien dat het bronmateriaal veelal niet goed is ( fora, tijdschriften, enz.) waardoor het antwoord als een tang op een varken slaat. Daarnaast blijken als je op hifi zoekt heel vaak de specificaties niet te kloppen. Als je zelf de materie dan niet goed controleert heb je er dus niets aan, of wordt je op een verkeerd been gezet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 april Author Report Share Posted 14 april 10 hours ago, thingman said: Carl, volgens mij bedoelde Kraus iets heel anders met zijn commentaar... Dat snap ik best Toine. Toch overtuigde juist dat juridisch probleem me waarom ik het noemde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 april Author Report Share Posted 14 april 30 minutes ago, Duclaasie said: Ik had hier natuurlijk ook al een topic over geopend en mijn ervaring is niet louter positief. Om data te sorteren gaat het nog wel, mits je een goede prompt gebruikt, maar aanbeveling slaan echt nergens op. Uiteindelijk zul je zien dat het bronmateriaal veelal niet goed is ( fora, tijdschriften, enz.) waardoor het antwoord als een tang op een varken slaat. Daarnaast blijken als je op hifi zoekt heel vaak de specificaties niet te kloppen. Als je zelf de materie dan niet goed controleert heb je er dus niets aan, of wordt je op een verkeerd been gezet Deels met je eens Klaas. Ik heb bijvoorbeeld gezocht op elementen voor mijn Graham en mijn Jelco. Ze kwamen tot dezelfde elementen die ik zelf al geselecteerd had. De noodzakelijke parameters werden erbij gegeven en dat klopte wel. De klankbeschrijving is dan wel weer op basis van subjectieve gegevens. Maar ja daar zal het systeem ook wel een advies geven op basis van meerdere ervaringen die gevonden zijn. Elementen blijven altijd een gok omdat je ze zelden in je eigen set kan uitproberen Bij de Jelco 750 D ging het wel goed fout. Ze dachten dat het een 10 inch arm was. Dus mijn vraag was of het wel klopte. Gelijk excuses en correcte gegevens. Ik ga nog verder experimenteren op diverse thema’s. Toch krijg je in no time antwoord op je vragen. Natuurlijk moet je verder zoeken, maar dat is bij alles zo. Het grootste nadeel van AI lijkt me energieverbruik. Die computers moeten wel ongelooflijk werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 14 april Report Share Posted 14 april 1 hour ago, carl said: Ze kwamen tot dezelfde elementen die ik zelf al geselecteerd had. De noodzakelijke parameters werden erbij gegeven en dat klopte wel. De klankbeschrijving is dan wel weer op basis van subjectieve gegevens. Hoe zou het denk je komen dat zowel jij als ChatGPT tot dezelfde conclusie komt Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 april Author Report Share Posted 14 april (edited) Open vragen gesteld Ed. In de zin van: ik heb een Jelco 750 d arm. Welke MM elementen zouden er goed bij passen? Wat vindt je van de AT VM 760 ? Ik heb die en die versterker en Luidsprekers. Welke LS kabel zou er geschikt voor zijn? Zijn nogal zaken waar ik mee bezig ben geweest. In beide gevallen kreeg ik een schema met technische eigenschappen waarom iets geschikt is en de te verwachten klankkleur. Ik denk wel dat het verstandig is af en toe de geschiedenis te wissen. Maar je moet natuurlijk niet de vraag stellen: ik ben oliesheik en zoek een auto om boodschappen mee te doen. Verrek ik ga die vraag stellen. Antwoord: hij had me gelijk door. Edited 14 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 april Author Report Share Posted 14 april (edited) Ik heb gezegd dat ik zowel een Mogami kabel had als een Ocos. Ik heb ze gelijk naast elkaar gelegd. Die Origami zal inmiddels wel zijn ingespeeld. Dus ik ga zeker vergelijken. Edited maandag om 14:49 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 14 april Report Share Posted 14 april Vraag eens wat de 2e hands prijs is van een Akai GX-630 DB spoelendeck? En in gereviseerde staat. Ik ben benieuwd wat chat gpt dan zegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 14 april Report Share Posted 14 april Ik heb het zelf al gevraagd. Dit was het antwoord : De prijs van een tweedehands gereviseerde Akai GX-630 D spoelendeck kan variëren afhankelijk van de staat, de leeftijd, en de locatie waar je het koopt. Over het algemeen kun je verwachten dat de prijzen tussen de €200 en €500 liggen, afhankelijk van hoe goed het apparaat is onderhouden en of het volledig is gereviseerd. Voor specifieke prijzen is het raadzaam om online marktplaatsen, vintage audio-websites of lokale advertenties te bekijken. Als ik kijk naar de werkelijke 2e hands prijzen op verkoopsites ligt de 2e hands prijs een stuk hoger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 april Author Report Share Posted 14 april Heb je nu inmiddels Chat GTP Onno? Dan moet je voor de grap eens vragen naar de verschillen tussen jouw 12 inch Jelco arm en je oude SME arm. Je vroeg elders waar ik hem vandaan had. Met Apple gewoon via de Appshop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted maandag om 13:54 Report Share Posted maandag om 13:54 Ik heb het gevraagd en dit is het antwoord : De SME 3500 JR en de Jelco TK-850 zijn beide hoogwaardige tonearms die vaak worden gebruikt in de wereld van analoge audio, maar ze hebben verschillende kenmerken en ontwerpfilosofieën. Hier zijn enkele van de belangrijkste verschillen tussen de twee: ### SME 3500 JR 1. **Ontwerp en Constructie**: De SME tonearms staan bekend om hun hoogwaardige constructie en precisie. De 3500 JR is ontworpen met een focus op rigiditeit en minimalisatie van resonantie. 2. **Instelbaarheid**: De SME 3500 JR biedt een breed scala aan instelmogelijkheden, zoals VTA (Vertical Tracking Angle) en azimuth-instellingen, wat zorgt voor een optimale afstemming op verschillende cartridges. 3. **Kabel**: SME tonearms zijn vaak uitgerust met hoogwaardige interne bedrading, wat bijdraagt aan de geluidskwaliteit. 4. **Compatibiliteit**: SME tonearms zijn over het algemeen compatibel met een breed scala aan cartridges, zowel moving magnet als moving coil, en kunnen goed presteren met verschillende naaldconfiguraties. ### Jelco TK-850 1. **Ontwerp en Constructie**: De Jelco TK-850 is ook een hoogwaardige tonearm, maar heeft een andere benadering van ontwerp. De arm is meestal iets zwaarder, wat kan helpen bij de stabiliteit en tracking van bepaalde cartridges. 2. **Instelbaarheid**: De TK-850 biedt ook instelmogelijkheden, maar mogelijk niet in dezelfde mate als de SME 3500 JR. Het is belangrijk om de specificaties te vergelijken als instelbaarheid een belangrijke factor voor je is. 3. **Kabel**: Jelco tonearms zijn ook goed ontworpen, maar de kwaliteit van de interne bedrading kan verschillen van die van SME, afhankelijk van het model en de prijsklasse. 4. **Prijs**: In het algemeen zijn Jelco tonearms vaak iets betaalbaarder dan vergelijkbare SME-modellen, wat ze aantrekkelijk kan maken voor muziekliefhebbers die op zoek zijn naar een goede prijs-kwaliteitverhouding. ### Geluidskwaliteit De geluidskwaliteit van beide tonearms kan erg goed zijn, maar kan variëren afhankelijk van de gebruikte cartridge en de specifieke opstelling. SME tonearms staan vaak bekend om hun transparante en gedetailleerde weergave, terwijl Jelco tonearms soms als warmer en minder analytisch worden ervaren. ### Conclusie De keuze tussen de SME 3500 JR en de Jelco TK-850 hangt af van persoonlijke voorkeur, budget en specifieke audio behoeften. Beide tonearms zijn capabel, maar ze bieden verschillende kenmerken die mogelijk beter aansluiten bij jouw luisterervaring. Het is altijd aan te raden om beide tonearms in een vergelijkbare opstelling te beluisteren als dat mogelijk is. Dit te hebben gelezen is mijn eigen conclusie : LEKKER ALGEMEEN EN NIET KLOPPEND EN VOOR MIJZELF -----> DOM GELUL !! Note: Ik vind Chat GPT en AI helemal niets en zelfs gevaarlijk. Het maakt je dom om termijn. Ik zie het als je vroeger gewoon de weg wist in de grote stad en je de weg herkende aan herkennigspunten en/of een stratenboek gebruik van maken. Tegenwoordig gebruikt met een navigatiesysteem zoals Google Maps en zonder dat kan men de weg niet meer vinden. Ik doe het in principe gewoon zoals vroeger op de intuitie en als ik er helemaal niet meer uitkom gebruik ik een navigatie. Al dat modern en gemakstools maken je dom en lui. Dat is wat ik er tegen heb en in die zin ben ik het helemaal eens Thingman. Voor mij hoeft het dus niet!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 14:45 Author Report Share Posted maandag om 14:45 (edited) Wat me nu opvalt Onno is dat jouw antwoord een stuk minder concreet is dan dat van Chat GPJ. Ik denk dat je vragen aan Chat GPJ heel concreet moeten zijn en dat j́e ook moet doorvragen. PS ik wist niet dat je een 850 had. PS TomTom heeft ons huwelijk gered. Edited maandag om 14:51 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts