Jump to content

Chat GPT

carl
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

Zelf de vraag even gesteld Onno. In het origineel zitten er overal bronvermeldingen bij. Die kopieer je kennelijk niet mee. Voor een gerichter advies moet je doorvragen.

🎯

Jelco TK-850L (12 inch)

• Effectieve massa: ca. 13,2 gram
  • Lager: Knife-edge voor verticale beweging; kogelgelagerd horizontaal
  • Headshell: Afneembaar met SME-aansluiting; azimuth instelbaar
  • VTA-instelling: Eenvoudig via schroefmechanisme
  • Geschikt voor elementen: 17–35 gram inclusief headshell
  • Klankkarakter: Vloeiend, muzikaal, licht warm
  • Gebruiksgemak: Flexibel door verwisselbare headshells
  • Prijs-kwaliteit: Uitstekend

De Jelco TK-850L is een veelzijdige arm die goed samengaat met een breed scala aan elementen, vooral laag- tot medium-compliance MC-elementen zoals de Denon DL-103 of Koetsu. De afneembare headshell maakt het wisselen van elementen eenvoudig, wat handig is voor gebruikers die graag experimenteren met verschillende cartridges.

🎯

SME 3500 SR

• Effectieve massa: Waarschijnlijk hoger dan de Jelco, geschikt voor medium- tot hoog-compliance elementen
  • Lager: Hoogwaardige precisielagers
  • Headshell: Vast; geen mogelijkheid tot snelle wissel
  • VTA-instelling: Nauwkeurig, maar mogelijk complexer
  • Geschikt voor elementen: Medium- tot hoog-compliance elementen
  • Klankkarakter: Strak, snel, analytisch
  • Gebruiksgemak: Minder flexibel door vaste headshell
  • Prijs-kwaliteit: Hoogwaardig, maar ook prijziger

De SME 3500 SR is een toonarm van topkwaliteit die uitblinkt in precisie en detailweergave. Het vaste headshell kan echter een beperking zijn voor gebruikers die graag verschillende cartridges uitproberen.

✅

Advies op maat

Als je vriend waarde hecht aan flexibiliteit en een warme, muzikale klank, is de Jelco TK-850L een uitstekende keuze. Voor een meer analytische en gedetailleerde weergave, en als hij bereid is te investeren in een topklasse arm, is de SME 3500 SR geschikt.

🧩

Afstemming op het element

De keuze van de toonarm hangt ook af van het gebruikte element. Voor laag-compliance MC-elementen zoals de Denon DL-103 of Koetsu is de Jelco ideaal. Voor medium- tot hoog-compliance elementen zoals de Ortofon 2M-serie of Audio-Technica VM-serie past de SME beter.

Laat me weten welk element je vriend gebruikt of overweegt, dan kan ik een gerichter advies geven.

Edited by carl

9 minutes ago, carl said:

Zelf de vraag even gesteld Onno. In het origineel zitten er overal bronvermeldingen bij. Die kopieer je kennelijk niet mee. Voor een gerichter advies moet je doorvragen.

🎯

Jelco TK-850L (12 inch)

• Effectieve massa: ca. 13,2 gram
  • Lager: Knife-edge voor verticale beweging; kogelgelagerd horizontaal
  • Headshell: Afneembaar met SME-aansluiting; azimuth instelbaar
  • VTA-instelling: Eenvoudig via schroefmechanisme
  • Geschikt voor elementen: 17–35 gram inclusief headshell
  • Klankkarakter: Vloeiend, muzikaal, licht warm
  • Gebruiksgemak: Flexibel door verwisselbare headshells
  • Prijs-kwaliteit: Uitstekend

De Jelco TK-850L is een veelzijdige arm die goed samengaat met een breed scala aan elementen, vooral laag- tot medium-compliance MC-elementen zoals de Denon DL-103 of Koetsu. De afneembare headshell maakt het wisselen van elementen eenvoudig, wat handig is voor gebruikers die graag experimenteren met verschillende cartridges.

🎯

SME 3500 SR

• Effectieve massa: Waarschijnlijk hoger dan de Jelco, geschikt voor medium- tot hoog-compliance elementen
  • Lager: Hoogwaardige precisielagers
  • Headshell: Vast; geen mogelijkheid tot snelle wissel
  • VTA-instelling: Nauwkeurig, maar mogelijk complexer
  • Geschikt voor elementen: Medium- tot hoog-compliance elementen
  • Klankkarakter: Strak, snel, analytisch
  • Gebruiksgemak: Minder flexibel door vaste headshell
  • Prijs-kwaliteit: Hoogwaardig, maar ook prijziger

De SME 3500 SR is een toonarm van topkwaliteit die uitblinkt in precisie en detailweergave. Het vaste headshell kan echter een beperking zijn voor gebruikers die graag verschillende cartridges uitproberen.

✅

Advies op maat

Als je vriend waarde hecht aan flexibiliteit en een warme, muzikale klank, is de Jelco TK-850L een uitstekende keuze. Voor een meer analytische en gedetailleerde weergave, en als hij bereid is te investeren in een topklasse arm, is de SME 3500 SR geschikt.

🧩

Afstemming op het element

De keuze van de toonarm hangt ook af van het gebruikte element. Voor laag-compliance MC-elementen zoals de Denon DL-103 of Koetsu is de Jelco ideaal. Voor medium- tot hoog-compliance elementen zoals de Ortofon 2M-serie of Audio-Technica VM-serie past de SME beter.

Laat me weten welk element je vriend gebruikt of overweegt, dan kan ik een gerichter advies geven.

Daar klopt dus al niets van. Hogere massa vereist een element met lagere compliantie en vice versa. Goed voorbeeld van zelf blijven nadenken en niets zomaar aannemen dus. 

Het is net een tweak Toine, je kan pas oordelen als je het geprobeerd hebt. En met die bronverwijzingen kan je doorklikken.

AI is gewoon de toekomst. Eigenlijk net als TomTom e.d. een aantal jaren geleden. Als ik naar Schiedam/Rotterdam met de auto ga kan ik echt niet zonder. Als je ondertussen in een stratenboek wilt kijken overleef je het niet. 

Zou Chat GPT ook onderzoeken of de geraadpleegde bronnen betrouwbaar zijn?

Het wemelt namelijk van de reclame en recensies waar een luchtje aan zit. En ik vermoed dat dat allemaal meegenomen wordt in hun beoordeling.

groet,

Leobus   

Posted (edited)

Dat kan je dus zien Leo want Chat GPT geeft ook bronvermelding als je dat vraagt. Maar laat het duidelijk zijn met heel internet moet je oppassen. Chat GPT is geen goddelijke macht, maar mensenwerk en dus feilbaar. De vraag is of het een nuttige tool is. Ik denk het wel tot nu toe. Het voordeel is gewoon dat je kunt doorvragen en het is razend snel. Probeer het gewoon een paar dagen - nogmaals het is gratis.

Edited by carl

Overigens is het de SME 3500JR en geen SME 3500SR .

Mijn eigen (luister)oordeel is dat de SME 3500JR minder dynamisch is dan de Jelco TK-850L. En de Jelco klinkt zeker niet warm, zoals Chat GPT zegt.

1 hour ago, carl said:

In zo’n geval moet je natuurlijk wel doorvragen.

Natuurkijk niet, als je deze kennis zelf niet hebt hoe moet je dan doorvragen?  “Klopt bovenstaande wel?”

Dit toont aan dat goed gebruik van AI van de gebruiker vergt dat deze een heel duidelijk prompt opstelt en zelf kritisch blijft en de betreffende bronnen nagaat. 

53 minutes ago, carl said:

Het is net een tweak Toine, je kan pas oordelen als je het geprobeerd hebt. En met die bronverwijzingen kan je doorklikken.

AI is gewoon de toekomst. Eigenlijk net als TomTom e.d. een aantal jaren geleden. Als ik naar Schiedam/Rotterdam met de auto ga kan ik echt niet zonder. Als je ondertussen in een stratenboek wilt kijken overleef je het niet. 

Zie het vetgedrukte.

Dat is dus m.i. onzin. Men wilt dat het de toekomst is. Voor sommige dingen is het wellicht een uitkomst en misschien de toekomst. Maar zeker niet in alles!

Ik vraag mij oprecht af hoe je het vroeger dan deed toen er nog geen TomTom was. Of kwam je nooit Nijmegen uit.

21 minutes ago, Duclaasie said:

Natuurkijk niet, als je deze kennis zelf niet hebt hoe moet je dan doorvragen?  “Klopt bovenstaande wel?”

Daar kan ik mij wel in vinden...Je krijgt alleen maar min of meer bevestigd wat je zelf al (beter)zou moeten weten.

Edited by Roots

20 minutes ago, audiofreak said:

Zie het vetgedrukte.

Dat is dus m.i. onzin. Men wilt dat het de toekomst is. Voor sommige dingen is het wellicht een uitkomst en misschien de toekomst. Maar zeker niet in alles!

Ik vraag mij oprecht af hoe je het vroeger dan deed toen er nog geen TomTom was. Of kwam je nooit Nijmegen uit.

AI is inmiddels al aardig in onze maatschappij geïntegreerd….

Posted (edited)

Vroeger was het verkeer veel minder ingewikkeld en druk @audiofreakToen kon je goed af met de ANWB borden e.d. En ik denk dat jij in je vorige beroep gewoon op ongelooflijk veel plekken geweest bent. 

Ik wil even filosoferen. Het leven is voor veel mensen een gevecht tegen de moderniteit. Vele oorlogen zijn daar het gevolg van geweest. Wat voor typen mensen denk je dat op mensen als Trump en Erdogan stemmen? Dat zijn veelal mensen van het platteland die achterlopen. Nu kan ik nog wel sympathie hebben voor Toine die al die “systemen” gewoon niet vertrouwt. Want wie heeft die systemen eigenlijk onder controle. Je kan ook de moderniteit omarmen en ze onder controle houden. Op die lijn zit ik. Ik gebruik een telmachine, Shazam, TomTom en probeer nu ook Chat GPT. 

Edited by carl

Ik ben in bijna alle beroepen overal geweest. Ook veel gereisd met de rugzak over de wereld. En een fotografisch (olifanten)geheugen.

Door hulpmiddelen te gaan gebruiken worden mijn hersenen lui en vergeetachtig. Rekenen doe ik met een rekenmachine, dat weer wel.

Maar laat Chat CPT eens een recensie schrijven over een phonotrap die je ooit heb gerecenseerd voor Puresound.  Ik denk dat je een hele rare recensie zal krijgen en totaal iets anders dan jouw bevinding van toen.

Posted (edited)

Zoals Klaas zegt Onno. Je moet gewoon iemand hebben die een goede Prompt schrijft. Wat erin gaat komt er weer uit. Het menselijke aspect blijft gewoon het belangrijkste.

Edited by carl

19 minutes ago, carl said:

Vroeger was het verkeer veel minder ingewikkeld en druk @audiofreak

Ik wil even filosoferen. Het leven is voor veel mensen een gevecht tegen de moderniteit. Vele oorlogen zijn daar het gevolg van geweest. Wat voor typen mensen denk je dat op mensen als Trump en Erdogan stemmen? Dat zijn veelal mensen van het platteland die achterlopen. Nu kan ik nog wel sympathie hebben voor Toine die al die “systemen” gewoon niet vertrouwt. Want wie heeft die systemen eigenlijk onder controle. Je kan ook de moderniteit ook omarmen en zo onder controle houden. Op die lijn zit ik. Ik gebruik een telmachine, Shazam, TomTom en probeer nu ook Chat GPT. 

Je raakt mij kwijt, als je Trump erbij gaat halen. Is voor mij een rode lap, zoals Rutte dat ook is. 

Ik vertrouw ook weinig systemen en zeer sceptisch en wantrouwend tegen de eigen (r)overheid.

De moderne mens kan niet zonder een vorm van overheid Onno. En we kiezen die overheid toch zelf? 

2 minutes ago, Walt said:

Ha Carl,

Vraag nou eens advies over je forum gedrag, alles in losse topics of 1 centraal topic, wat is beter?

Ik zal er wat op letten Walt. Mijn gevoel is wel dat ik veel info oppak hier. 

2 minutes ago, carl said:

De moderne mens kan niet zonder een vorm van overheid Onno. En we kiezen die overheid toch zelf? 

Kort van memorie? Ik kan mij hier nog een topic herinneren wat ging over o.a. Rutte en zijn 4 kabinetten. Ik heb nooit voor die 4 kabinetten gekozen. En ze zijn nu nog de puinhopen ervan aan het opruimen of nog steeds voor ons aan het doorschuiven. Denk even aan de Groningers , de toeslagenaffaire enz. Of wat dichterbij mezelf, hoe die overheid mij te grazen heeft genomen en mij bijna ten gronde hadden gericht. Jarenlang moeten vechten als een leeuw. Dus voor mij is het (r)overheid en geen vertrouwen in.