Jump to content

dac van mijn cdspeler?? waar?

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Het formaat hangt af van het type, de tda1541 is relatief groot ik meen 28 polig, de tda1543 ziet er uit als een 8 pins opamp. Ook zijn er typen in smd-montage zoals bij mijn Philips.

Ze zijn zwart. Bekijk de opdruk, misschien kun je hem daar aan herkennen.

Beste Game,

Gewoon de complete type nummers van opvallende IC's opschrijven, en op google zoeken, als je er dan op een gegeven moment iets van "DAC" bij ziet staan, zit je goed :)

Hoogstwaarschijnlijk kun je er dan meteen een data sheet van vinden, en weet je de pinzetting. Zo kun je dus opzoeken welke pinnen de analoge output hebben, die je nodig hebt voor trafo sturing.

Een hint, de DAC zit meestal in de buurt van het loopwerk, en het kristal.

Suc6!

Groeten,

Bas

Geplaatst door [[Game]]:

dankje sebastiaan!

maar, ik zal me nu even openbaren als complete cdspeler nitwit...    ;)  hoe ziet een ic eruit? zijn dat die kleine zwarte blokjes?

game

Oh oh oh :) mensen doe toch eens wat meer aan zelf studie, zo heb ik het ook geleerd.

Zoek eens op Burbrown DAC ofzo op google, en je ziet vast wel ergens plaatjes :).

Ik weet niet hoe ik dat zonder te tekenen uit kan leggen. Een klein zwart plaatjes, met allemaal kleine pootjes eromheen.

Meestal een reepje, met op de lange stukken boven en onder pootjes.

Groeten,

Bas

Geplaatst door [[Game]]:

dankje sebastiaan!

maar, ik zal me nu even openbaren als complete cdspeler nitwit...     ;)  hoe ziet een ic eruit? zijn dat die kleine zwarte blokjes?

game

Hoi Game,

Een IC is idd een zwart rechthoekig blokje met pootjes eraan. De pootjes gaan door de print (DIL) of zitten op de print (SMD). Het aantal pootje kan vari

dankje, ik zal de blokjes es ff nagaan.

mijn speler heeft van bovenaf gezien links het loopwerk waar de cd in zit. dan rechts ervan 2 printplaatjes. op de ene zitten helegrote blauwe cilinders... op de ander twee gele clinders en rechtopstaande plaatje met heel veel lichtblauwe blokjes eraan.... daartussen zit af en toe een blokje oid gesoldeert. ik zoek wel weer.

game

Ik heb op m'n werk nog een cursus "componentenkennis" liggen, die we voor ons produktiepersoneel hebben gebruikt. Er zijn al een aantal forummers in het bezit van dit kleinood. Ik zal morgen ff een kopietje maken en opsturen. Ik kan 't ook bij de andere spulletjes stoppen die voor je klaar staan voor verzending ;)

Om je nog een idee te geven, zijn hier wat plaatjes van het interne van mijn DAC. Daar zaten eerst een stel Burr Brown PM63 in en die zijn vorig jaar vervangen door een opsteekmoduul, geheel in SMD.

getpicture.php?id=37206&check=bc7a

getpicture.php?id=37204&check=bc7a

Geplaatst door [[Game]]:

hmmmm, maar als dat kleine zwarte dingje mijn dac is, waarom is jouw dac dan zo uitgebreid??

game

Het is een foto van de complete dac. Een DAC is opgebouwd uit een ontvanger, de DAC zelf, een filter en een analoge trap. Hier zie je dus alles bij elkaar. Als je goed kijkt zie je ze ook allemaal apart zitten. Zo is het grote blokje linksboven op de opsteekprint de ontvanger. Het blokje rechts ernaast is het DAC-ic, de rest eronder is het filter en de eerste analoge trap. De 2e analoge trap zit rechts naast het opsteekprintje.

ik heb wat van de zijfertjes op diverse ic's ingetyped bij google, en op een gegeven moment kwam ik hier op uit.

dat zal dan wel mijn dac zijn....

of niet??

ken je hem....?

Philips: SAA7220P/B

--------------------------------------------------------------------------------

Equipment Specifications

Manufacturer: Philips

Model: SAA7220P/B

Category: CD/Digital Equip: DAC Processor

confused.gif

Geplaatst door [[Game]]:

hmmm, ok ik zoek wel weer verder.

is dat zilverenblokje met 11000 erop de klok??

game dank jullie wel

De correcte naam is kristaloscillator, maar van mij mag je 't ook klok noemen ;)

Geplaatst door Sodejuu:

Om je nog een idee te geven, zijn hier wat plaatjes van het interne van mijn DAC. Daar zaten eerst een stel Burr Brown PM63 in en die zijn vorig jaar vervangen door een opsteekmoduul, geheel in SMD.

Mooie DAC, klinkt hij na de modificatie erg veel beter dan met de PCM63? Deze laatse stonden toch ook wel bekend om hun goede geluid.

ik vindt mn dac wel... :rolleyes::D en dan staat het hier wel op.

ik voeg tzt, misschien in ander topic ook n foto van het binnenwerk toe.

wil ik jullie commentaar wel eens horen. of ie gedateerd is, mooi opgebouwd, ronduit kut etc...

als het goed is, is ie behoorlijk compromiseloos in elkaar gezet.

game

Geplaatst door richard 1:

Mooie DAC, klinkt hij na de modificatie erg veel beter dan met de PCM63? Deze laatse stonden toch ook wel bekend om hun goede geluid.

Wat noem je erg veel beter? Het is er zeker rustiger, meer gedetailleerd op geworden. Aan de klankkleur is weinig of niks veranderd. De analoge trap in nl niet aangepast.

BTW: Ik had de verwijderde IC's ook weer teruggevraagd, zodat ik 'm weer terug kon bouwen mocht 't niet bevallen. Tot nu toe heb ik daar echter geen reden voor gevonden ;)

Ik denk dat ik ze nu ga gebruiken om een andere DAC te bouwen cool.gif

• 1 month later...