Jump to content

Laag???

Kenneth_John
 Share

Recommended Posts

Hallo'

Ik heb een vraag over laag in de muziek ,ik heb een paar Cheops Flexosites aangeschaft(pyramide vormige luidsprekers van beton).

Klinken fabelachtige maar nou zit er niet veel laag in ,dat wil zeggen ze gaan tot 30hz staat op de beschrijving(maar dat redden ze bijlange na niet) .Is dit normaal bij dit soort luidsprekers of ??

Er zitten Dynaudio units in (een tweeter en en woofertje cir:17cm )met een reflecspoort aan onder de luidspreker .

Ik heb nu Transparent luidspreker kabels en ook intrelinks (Ultra) gekocht maar laag wordt steeds minder (steeds droger) is dit gebruikelijk of?

Ik hoop dat iemand mij hier in wat weg wijs kan maken ,alvast bedankt

Hallo,

Van deze speakers heb ik nog nooit gehoord.

Ik denk niet dat je verbeteringen in het laag met een kabel moet zoeken. Je hoort bv. wel eens dat Monster laag toevoegt maar als je dat doet ben je heel specifiek geluid aan het kleuren en dat lijkt mij niet goed. Als de specificaties aangeven dat de speaker tot 30 Hz moet doorlopen dan zou je het misschien in de speakeraansturing moeten zoeken.

Hallo'

Bedankt voor de reactie ten eertse .

Ja Monster voegdt inderdaadt meer laag toe (vervorming, lol),ten tweede mijn aansturing bestaat uit Van medevoort Pa 700 ( 4 monoblokken)met een passieve voorversterker van Audio Note .Daar heb ik speciale voor gekozen zo transperant mogelijk ,want ik draai ook met de Epsilon van Infinity .

Ik denk dat daar de schoen ook kneldt want die geven jiust voldoende laag en dat ben ik waarschijnlijk gewendt geraakt.

En de Cheops niet bekendt neem ik je niet kwalijk er veel die die luidspreker niet kennen incl mijn eigen special zaken De groef en Sound galerie.

Met vriendelijke groet Kenneth John

Een kabel die laag toevoegt, kunnen jullie mij dat uitleggen ?

Wel bestaat de kans dat een - verzilverde - kabel schijnbaar het hoog bevoordeeld, dit omdat dankzij de combinatie van twee materialen allerlei electrische problemen optreden.

Groet Jitze confused.gif

Ik denk niet dat je een gekleurder oftewel vetter laag kunt beschouwen als meer laag.

Veel luidsprekers geven de indruk dat ze meer laag geven maar het kleurt meer.

Zet bijvoorbeeld eens een goede versterker

op de infinitie's en je krijgt ook hier de indruk dat hij minder laag weergeeft, je krijgt meer kontrolle en definitie in het laag.Als de cheops een redelijk rendement hebben zou je een goede buizenversterker kunnen proberen

minder droog/strak in het laag wat mischien meer bevalt.Ik heb de cheops nooit gehoord maar mede omdat hij van beton gemaakt is zal hij een vrij zakelijk klankkarakter hebben.

zijn de speakers wel goed ingespeeld ???

Dynaudio units staan er om bekend dat ze nogal wat tijd nodig hebben voor de ophanging

van het laag ( de rubber surround )los is.

Heb dit zelf al vaker meegemaakt omdat ik veel met Dynaudio geexperimenteerd heb.

De kabels is een verhaal apart, veel versterkers zijn gevoelig voor capaciteit/inductie aan de ingang en uitgang

let hierop bij kopen.

Een kabel die het goed doet in het laag is B.v. KIMBER 8TC deze kabel heeft zeer weinig capaciteit/inductie en zal een vol maar uiterst strak laag neerzetten ( de kabel word hierom veel toegepast bij buizenversterkers die hier natuurlijk zeer gevoelig voor zijn ).

Koop nooit zomaar een kabel omdat deze goed getest is door een hifi magazine, belangenverstrengeling is ook hier de normaalste zaak van de wereld ( geef jij mij een goede test dan zal ik bij jouw adverteren )helaas is dit de normaalste zaak van de wereld.

Whoow Jongens ,bedankt voor al die reacties werkelijk te gek !!!!Ik heb nog Kimber TC8 (ik heb namelijk buizen gehad ,dat is echt perfect maar niet voor mij sorry)liggen plug ik er gelijk tussen .En Albert inderdaadt bij heel laag volume klinkt het dieper .De luidsprekers hebben inderdaadt een jaar of wat stil gestaan dus zou het kunnen dat het proces van inspelen ook weer van belang is .Want ik zat al te denken an een kleine Rell maar volgens mij ga je dan alleen maar klooien .Ik zal geduldig afwachten en hou jullie op de hoogte van de ontwikellingen .Overigens er was iemand bij mij die zei dat de luidsprekers niet van beton maar van keramiek zijn. Nou ja doet er niet toe nogmaals bedankt!!!

Met vriendelijke groet Kenneth john

Nu we het toch over laag hebben, op de hoofdtelefoon test CD, deze is al een paar jaar oud en dus mogelijk lastig te vinden, van Fritz de With STS staat op een track - 23 geloof ik - een overvliegende helicopter, als speakers en versterker voldoende snelheid betrachten zie je de woofers niet of nauwelijks bewegen aan het einde van de track, terwijl het gezwiep van de rotor duidelijk waarneembaar is.

Vaak echter is het geluid niet zo heel erg strak en dweilen de woofers totaal out of control, in dit laatste geval heb je dus een probleem.

Groet Jitze :D

Geplaatst door 007 Theothakis:

De snelheid van geluid is 330 mtr/sec.

Het menselijk oor kan dit soort lage frequenties pas horen bij een golflengte van ca. 33 hZ. Dat betekent in theorie dat je vanaf 10 mtr. deze geluiden kunt waarnemen.

Probeer het maar eens uit.

gr. Theo

Dit is niet helemaal juist, de laagste toonhoogte is niet afhankelijk van de grootte van de ruimte waarin je luisterd. Als dit zo was zou je met een hoofdtelefoon alleen zeer hoge tonen kunnen beluisteren, de luisterruimte is daar maar enkele mm's. Bovendien ligt de ondergrens bij de meeste mensen zo rond de 20 Hz.

De afmetingen van de kamer speelt wel een rol bij het optreden van eventuele resonanties, in een kamer van 10 meter lang is deze 17 Hz. Je berekend dit door de geluidsnelheid (340 m/s bij 16 graden) te delen door de twee keer de lengte van de kamer (340 : 10x2). Nog een lastige resonantie kan de resonantie rond de 65 Hz zijn, deze is gerelateerd aan de plafondhoogte van een gemiddelde woonkamer.

Richard