Jeroen Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Beste mensen, Ik heb nog nooit een versterker met een 300B buis gehoord. Als ik de berichten mag geloven dan schijnt dit de mooiste buis te zijn. Nadeel van deze buis zou moeten zijn dat hij zeer kritisch is in componentenselectie binnen de versterker. Dit is volgens mij de reden dat je deze buis weinig tegenkomt in relatief goedkopere regionen, zo onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Jeroen, elke versterker is bijzonder kritisch in de keuze van de gebruikte componenten. Eigenlijk kun je stellen dat elk component hier bijzonder gevoelig voor is. Een versterker met een 300B SE, levert bijzonder weinig vermogen - met uitzondering van de KR 300 BXLS - hetgeen betekent dat een speaker met een hoog rendement een must is. Een SE versterker is zeer simpel opgebouwd, weinig componenten in de signaalweg, daardoor kan een fantastisch resultaat worden bereikt. Lees eens wat geschreven door Triode Dick Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Beste Jeroen, Ook ik speel met buizen letterlijk en figuurlijk. Het is altijd een kwestie van kombinatie !!!! Een EL 84 klinkt beter dan een EL 34 wordt er gezegt. Dat zou zo kunnen zijn met een heel hoog rendement luidspreker die gemakkelijk is aan te sturen. Dus die een redelijk hoge impedantie heeft en geen hele grote woofer , die moeilijk onder kontrole is te houden. Want dan kun je beter een EL 34 hebben , dus heeft ook dit met de kombinatie te maken. Zo is het ook met een 300 B , want ook bij deze configuratie speelt alles een rol . Een slechte 300 B klinkt slechter dan een prima 6550 . En een ontwerp met 845 buizen die moet je gehoord hebben om de kwaliteiten op waarde te schatten. Laat je niet gek maken door de kenners dat er alleen een 300 B zaligmakend is ! Er zijn meer wegen die naar het walhalla van het ultime geluid leiden. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Jeroen:Beste mensen, Ik heb nog nooit een versterker met een 300B buis gehoord. Als ik de berichten mag geloven dan schijnt dit de mooiste buis te zijn. Nadeel van deze buis zou moeten zijn dat hij zeer kritisch is in componentenselectie binnen de versterker. Dit is volgens mij de reden dat je deze buis weinig tegenkomt in relatief goedkopere regionen, zo onder de € 2000 voor een stereoversterker. De reden dat ik dit vraag is omdat er op de occasionmarkt nog wel eens wat te koop is in dit segment. Ik heb altijd in m'n achterhoofd dat Michel zijn Heart helemaal verbouwt heeft (toch?) Is het de versterker dan wel voldoende uitgebalanceerd of is er gewoon geprobeerd zo goedkoop mogelijk een 300B versterker te maken? Hallo Jeroen, Ik heb zelf ook Heart 300b buizenversterkers en deze zijn echt uitgebalanceerd ontworpen. Alleen kan er natuurlijk altijd verbeterd worden, betere buizen, nog betere trafo's enz. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt (trafo's met zilver wikkeling bijvoorbeeld). Feit blijft dat de 300b buis weinig vermogen levert en dat je dus een hoog rendementsspeaker nodig hebt. De 300b buis klinkt echt verschrikkelijk mooi, veel mooier dan de el84's op mijn vorige versterker de Synthesis Ensemble (veel dieper doorlopende bas, veel ruimtelijker enz.) Ik durf echter niet te beweren dat een el 84versterker met grotere/betere trafo's enz. ook niet fantastisch kan klinken. Het mooiste is om beide ontwerpen naast elkaar te beluisteren (bijvoorbeeld bij Rik Stoet). De 300b is echt een aanrader! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Haudio: geen hele grote woofer , die moeilijk onder kontrole is te houden. MvG, Haudio Hierbij op te merken dat er ook heel grote woofers zijn die wel onder controle te houden zijn, ook dit hangt af van de combinatie, in dit geval die met de grootte/sterkte van de magneet....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 1 juli 2002 Report Share Posted 1 juli 2002 Geplaatst door Jitze: Hierbij op te merken dat er ook heel grote woofers zijn die wel onder controle te houden zijn, ook dit hangt af van de combinatie, in dit geval die met de grootte/sterkte van de magneet....... Groet Jitze Mijn 300b-buizen houden mijn 38 cm dualconcentrics perfect onder bedwang. Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted 2 juli 2002 Author Report Share Posted 2 juli 2002 Tijdens het surfen kwam ik Billie tegen. Dit zijn dus 300b monoblokken die per paar nog geen $1000 kosten. Dat vind ik toch een beetje eng. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 2 juli 2002 Report Share Posted 2 juli 2002 Hallo Jeroen, Niks engs aan. Je moet de versterkers namelijk zelf in elkaar zetten. Een beetje hifi-dealer vraagt daar al gauw 400 euro voor. Een doos vol onderdelen stoppen en een aantal onderdelen massaal produceren hoeft niet zoveel te kosten. De 300b buizen die worden meegeleverd zijn erg goed. Ik gebruik ze zelf ook en ze klinken perfect. Vergeet overigens niet de verzendkosten en de BTW die je misschien ook nog moet betalen. Dus zo'n koopje is het ook weer niet. Ik denk dat hier best een leuk geluid uit kan komen als de trafo's van goede kwaliteit zijn. Dat kan ik helaas niet beoordelen. Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts