Jump to content

waarom bi-wiren?

gripen
 Share

Recommended Posts

Omdat het voor veel merken wel wat uitmaakt.

Ik ga er vanuit dat als een fabrikant het zelfs op de topmodellen niet gebruikt dat het bij hun speakers geen meerwaarde heeft. Mijn missions hebben het wel en het geluid werd er duidelijk beter van. Zelfs van het overschakelen van twee luidsprekeraansluitingen (speakers A en B) op de versterker naar het aansluiten van alle kabels op

Ik weet niet waarom het bij het ene merk wel werkt, bij een ander merk niet en dat er dus zelfs merken zijn die het niet eens hebben

Waarom 't bij het ene merk wel, en 't andere merk niet werkt, kan ik ook niet 1,2,3 verklaren, maar 't valt wel op dat steeds meer merken weer overgaan tot single-wiren.

Mijn Diapason's hebben ook geen bi-wire aansluitingen.

M'n vorige speakers, Sonus Faber Concertino ook niet!

Wat ik wel heb ervaren in 't verleden met speakers die wel geschikt waren voor bi-wiring, is dat 't vaak de moeite loont om ook (eerst) eens die 'bruggetjes', metalen plaatjes (vaak verguld) te vervangen voor 2 korte stukjes kwaliteitskabel.

Dit kost uiteraard een stuk minder dan bi-wiren, levert vaak ook al een aanzienlijke verbetering op, en je hebt minder kabelspaghetti!

Kortom, zondermeer 't proberen waard, lijkt me.

Groeten,

Alco

Simpel, het ene scheidingsfilter is ontworpen voor biwiring, het andere voor singlewiring

Duh... :rolleyes: uiteraard, maar dat verklaart nog niet waarom er bij de ene bi-wire speaker wel een grote verbetering is, en bij de andere bi-wire speaker niet/nauwelijks.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Edwin Snoek:

Biwiren is nergens goed voor, het geeft alleen maar fasefouten en een "pseudo ruimtelijkheid en dynamiek"   :)

Edwin

In een andere topic wordt beweerd dat hoge en lage frequenties een andere draaddikte nodig hebben om het skineffect te minimaliseren. Je hebt dan toch twee aparte draden nodig voor hoog en laag (of te wel, je moet bi-wiren). Of je moet de skineffect theorie natuurlijk onzin vinden.....

Gr.

John

Je mag er van denken wat je wilt!

Maar niet geschoten is altijd mis.

Een vriend van mij speelt met Xanadu DS 30 speakers in bi-wiring mode en dan ook nog eens met twee verschillende kabelmerken resp. vdH the wind mkII en Sharkwire Musical Love,dit heeft zonder enige twijfel voor verbetering gezorgd.

Het heeft m.i. niet geresulteerd in een soort van de eerder genoemde pseudo ruimtelijkheid.

Wel in een betere plaatsing,meer rust en een betere defenitie.

Maar voor mijn gevoel is het algehele geluidsbeeld er redelijkerwijs behoorlijk op vooruit gegaan.

IKKE

Ik ga binnenkort quadwiren :D

Ik ben een 2 weken terug gestopt met bi-wiren

ik kreeg er alleen maar hoofdpijn van (phase-fouten denk ik), en ik gedaan zoals alco had gezegd er stukjes kabel tussen gezet en het heeft hetzelfde effect dan het bi-wiren, behalve dat ik nu geen hoofpijn meer heb :)

Het is een controversieel onderwerp, soms maakt het verschil, soms niet.

Bij mij was er een duidelijke verbetering, en nog meer toen ik beide luidsprekergroepen ging gebruiken.

Ik zou zeggen, gewoon proberen en zelf oordelen.