Jump to content

gemiddelde audiozaak

dewa
 Share

Recommended Posts

Hoe vinden jullie dat het gesteld is met de gemiddelde audiozaak in Nederland?

Mijn ervaring is dat bij de gemiddelde audiozaak ( dus niet bij alle) het assortiment nogal belabbert is.

Ook vind ik dat er vaak een nogal aparte sfeer hangt, alsof je niet echt serieus genomen word en zeker niet als je in je gewone spijkerbroekie binnenloopt...

gr. Dewa

hier ben ik het mee eens,zeker de prijsverschillen met B.v. duitsland is enorm.

ook de service in duitsland is veel beter.

zelf ben ik al 20 jaar bezig met high end audio en waar je van schrikt is de manier hoe er met de koper word omgegaan, zeker in de hogere prijsklassen ( boven de 5000 euro waar de winst zeer hoog is )is de verkoper te nonchalant met de koper.

De gemiddelde 2e hand's auto verkoper besteed meer tijd en aandacht aan zijn klanten.

Dit is waarom er zoveel uit andere landen gekocht word.

De winst marges zijn zeer hoog voorbeeld:

bij een high end versterker met een prijskaartje van 5000 euro zit een marge van 100% dus inkoop 2500 euro ex btw.

De hifi zaak zal dit ontkennen maar als ex importeur weet ik waar de winst zit.

Ik denk niet dat je het zo kan veralgemenen. Er zijn inderdaad zaken waar je met de nek wordt aangekeken als je er met een spijkerbroek of nog erger een joggingpak naar binnenloopt. Deze groep winkeliers heeft meestal bewust een hoge "binnenkomdrempel" in de zaak, door altijd alle verkopers in een driedelig maatpak te steken. Maar er zijn ook zaken waar je gewoon als jan met de pet zonder raar aangekeken te worden naar binnen kan. Ikzelf kies liever ook voor de laatste omdat het allemaal wat familiairder overkomt. Je voelt je er eerder thuis.

Over het assortiment is het moeilijk iets zinnigs te zeggen. De grote massa in Nederland kiest nog steeds liever voor 12 midisetjes van

juist de man met de spijker broek is de audiofiel waar men op zit te wachten en niet de man in 3 delig kostuum die voor de show een B&O setje koopt.

Een goed voorbeeld was vroeger de firma pruijs in amsterdam hier ging ik eens naar binnen vanuit mijn werk en mocht toen niet naar de high end afdeling ( dit was toen boven ).Een week later ben ik met mijn 3 delig kostuum en dure auto naar pruijs gegaan en ja hoor of ik niet even boven wou kijken.Dit heb ik toen aan de verkoper medegedeeld en men zij dat dit normaal was.

(Deze zelfde verkoper heeft later ooit nog bij mij gesolliciteerd en ik heb hem toen ook de deur gewezen ).

En ja er zijn nog zaken waar de klant echt koning is ook als je in je spijkerbroek komt.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de gewone man in spijkerbroek vaak duurdere audio koopt dan de man met de mercedes van een ton.

Klopt. Kijk je ogen maar eens uit op de VAD. Ook daar lopen de meesten in een spijkerbroek en een hemd of trui. Daar waar de demo's gegeven worden door "ordinairy people" loopt het storm. Je ziet ook dat stands waar "stropdassen" lopen, gemeden worden als de ziekte. Dat verklaart toch een hoop. Je zou dan toch denken dat een importeur toch ook het advies geeft om de binnenkomdrempel zo laag mogelijk te houden. Het moet natuurlijk geen Aldi of Wibra worden, maar het kan ook op een gewone manier.

Trouwens die gasten met Mercedesen en hun maatpak laten wel meestal ettelijk duizenden

Natuurlijk als winkel ben je gelukkig met die klant zonder verstand en een dikke beurs.

Koopt voor een ton aan spul weet niet of het goed is maar als het maar glimt.

De verkoper krijgt een schouderklopje van zijn baas en als het mee zit nog een bonus.

Maar als verkoper met liefde voor audio is er niets mooier als iemand na een paar uur luisteren met z'n speaker naar huis gaat en dan na een week terug komt om te vertellen hoe mooi het niet allemaal is.

Dit is waar het om gaat de man die hard werkt voor een paar rot euro's en hier vaak maanden voor spaart met een goed gevoel naar huis laten gaan.

Deze verkopers worden helaas zeldzaam. :(

groet tube300b

Ik ging met 16 jaren oud naar hobo in Arnhem mijn ouders waren wel mee....ik werd wel goed geholpen. Keuze uit 2 versterkers kon luisteren op veel soorten speakers enz.

Maar denk als ik zonder mijn ouders ging dat ik minder serieus zou worden genomen.

Mijn ervaringen met de betere hifizaken zijn alleen maar goed. Ik heb goede adviezen gekregen en er werd voldoende tijd ingeruimd om apparatuur te vergelijken. Ook is het is altijd mogelijk om bijvoorbeeld een dure siltechkabel (tegen een klein bedrag als borg)thuis te proberen. Niks dan tevredenheid dus. Ik kan overigens goed begrijpen dat een hifi-zaak niet serieuze mensen wil buiten houden. Zo kan je meer tijd besteden aan je echte klanten. Niks mis mee zolang het maar niet alleen om commercie gaat en een hifizaak een diepteinvestering in beginnende hifi-enthousiastelingen wil doen. Mvrgr

John

Ik maar ervaring met slechts 1 zaak, maar deze is :

1 - laag drempelig, dwz, geen driedelig pak benodigd, noch bij mij noch bij de verkoper/eigenaar

2 - heeft geen mensen die er uit op waren mij een poot uit te draaien

3 - heeft goede service

4 - is vrij gemakkelijk met betalen (de 1e keer dat ik er iets kocht was de dag dat een glasvezelkabel doorboort was door een heipaal en het telefoonverkeer/betaalverkeer plat lag), en gewoon met fl.1950 aan apparaat naar huis mocht.

Een en ander heeft dus als resultaat dat ik sindsdien al mij mooie spulletjes daar heb gekocht en ik zeer tevreden ben.

Mijn ervaringen zijn nogal verdeeld.

Ik ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen om een redelijke set aan te schaffen. Op dat moment had ik het idee dat Philips goede spullen maakte (doen ze ook, maar goed...) en dus was ik een hele set met Philips spullen aan het opzetten en deze werd gecombineerd met B&W speakers uit de 600s2 serie. Na eerst een center en een REL sub gekocht te hebben werd mij in de audio cq witgoedzaak waar ik toen ook werkzaam was, als bezorger, aangeraden om andere speakers te kopen, omdat en daar zit het probleem, het zonde was van de center speaker om met twee Bose 301's en 101's gebruikt toe worden.

Nou klinken de Bose 301's helemaal niet geweldig en was ik toch al van plan om andere speakers te kopen, dus ben ik op internet en in diverse audiomagazines reviews etc. gaan lezen over verschillende speakers. Mijn keuze viel uiteindelijk op de B&W DM602s2. Ik ben deze speakers gaan beluisteren in de zaak waar ik werkzaam was, en toen begon het geneuzel al. De enige versterker waar hij ze op liet horen was een Sony uit de QS serie omdat dat het meest met mijn versterker overeen kwam. Ik was het hier niet mee eens en er ontstond een discussie. Ik wilde de speaker ook over een NAD voor-eind combi horen, maar deze moest ie dan helemaal aansluiten en daar had hij (de verkoper) geen zin in. Zelf mocht ik dit ook niet doen, omdat de NAD dan zou "slijten" en dus moeilijker te verkopen zou zijn. Vervolgens begon hij te zeuren over dat er niet genoeg laag in de 602's zat en dat ik voor de 603 of 604 moest gaan. Mijn tegenwoord dat er een REL Strata III voor het laag naast stond werd genegeerd, omdat die alleen voor film wordt gebruikt en muziek ook goed laag moet klinken. Ik ben die avond met de 602's naar huis gegaan en heb er meteen Atacama stands bij gekocht. Vervolgens wilde ik een beter geluid uit de 602's. Ik voelde dat het beter kon en ben oa. hier (hear.nl) vragen gaan stellen over een goede surround versterker. Ik heb uiteindelijk bij een audiozaak uit Sneek een Denon AVC-A1SE gekocht. Deze was met een kleine aanbetaling en nog gespreid ook. Meteen een paar kabels mee en na enkele weken pas betalen.

Nu ben ik op zoek naar nieuwe surround speakers en ben ik weer langs de lokale B&W dealer geweest. Ik heb ook de Nautilus 804 op mijn wenskaartje staan, maar deze wil de lokale B&W dealer niet in huis halen om mij deze te laten beluisteren. Vervolgens heb ik mijn "surround speaker probleem" voorgelegd en er kwam maar

Nog even over die mannen met spijkerbroeken.

Ik wil niet iedereen over een kam scheren maar ik ken mensen die altijd in een spijkerbroek lopen en 2 a 3 keer zoveel verdienen als mannen met nette pakken.

Dus aan het uiterlijk kan je niet zien hoeveel geld iemand te besteden heeft. Er lopen veel mannetjes in pakken rond die nauwelijks boven minimum loon verdienen, vaak verkopers in detailhandels.

Dus laat me aub niet lachen met pakken of spijkerbroeken. Iedereen hoort gewoon gelijk behandelt te worden in een winkel, zeker als het om grotere bedragen gaat.

Volgens mij mag het bedrag dat iemand wenst te besteden geen invloed hebben op de houding van een verkoper, commercieel gezien is dat ook niet erg slim, dezelfde persoon kan later met een groter budget terugkomen, mits tevreden, natuurlijk..........

Overigens is het zo dat we niet met de oren van een verkoper door audioland moeten zwerven, luisteren en vergelijken is iets wat we geheel zelf moeten doen, hierbij is het van groot belang te weten waar verschillen te vinden zijn en welke deze zijn.

Door - gebruikers - reviews te lezen kan een tip van deze sluier worden opgelicht.

Groet Jitze confused.gif

Sta je eenmaal in een zaak is het heel belangrijk te weten hoe de persoon waarmee je in gesprek raakt, zelf met muziekweergave omgaat, er zijn zat verkopers die totaal geen affiniteit met muziek hebben, bijv. uitsluitend tv en dvd luisteren.........

Groet Jitze

In Groningen hebben we ook een schitterende zaak, de beste mensen verkopen Marantz, Denon, Magnat, Yamaha en B&O. De zaak zit prominent in het centrum. Praat ik met mensen in mijn omgeving dan hebben die vaak het idee dat dit de ultieme audiozaak is. Zelf ben ik een paar keer naar binnengelopen, als jong broekje met een vale oude spijkerbroek aan. Natuurlijk werd ik niet geholpen terwijl mensen die lang na mij binnenkwamen wel geholpen werden, zij hadden zich dan ook gekleed op een bezoek aan deze ultieme audiozaak. 3 Keer ben ik daar geweest om er zeker van te zijn dat de praktijken niet eenmalig zijn maar zelfs als de zaak leeg bijna leeg was werd ik nog niet geholpen.

Op een gegeven moment ben ik bij de balie gaan staan en heb een kwartier gewacht tot dat iemand me wilde helpen. Ik vertelde dat ik een nieuwe versterker zocht bij mijn CD speakercombinatie. De man adviseerde in alle wijsheid dat ik een bepaalde Marantz versterker moest nemen want dit was een klasse A versterker. Hij schrok nogal toen ik vroeg hoeveel watt klasse A. Ik wilde natuurlijk de versterker thuis beluisteren maar dit was, ook al rekende ik eerst af, niet mogelijk. Daarna stelde ik voor om mijn speakers mee te nemen, ook dat was niet mogelijk. Ik werd zeer verontwaardigd en vroeg de man of hij nou echt dacht dat ik zomaar f.1.600,- zou betalen en dan met een doos onder de arm het pand zou verlaten. De man zei dat zijn klanten een groot vertrouwen hadden in hun vakkennis!!!!!! Toen werd ik echt boos waarna de man voorstelde om toch de speakers maar een keer mee te nemen. Ik ben echter zonder nog iets te zeggen de winkel weer uitgelopen.

Dit soort praktijken zijn een schande voor de audiowereld en geven de branche de slechte naam die het heeft.

Ik weet niet hoe ik jouw opmerking moet plaatsen maar persoonlijk vind ik dat B&O produkten maakt van een goede bouwkwaliteit, een uitzonderlijk mooi design en met een zeer groot gebruiksgemak. Alleen de geluidskwaliteit ligt niet op het niveau van gelijkgeprijsde artikelen. Het is maar waar je voor kiest. Als mijn oma een B&O tv koopt geef ik haar groot gelijk.

Hoe meer toeters en bellen, hoe meer er kapot kan gaan. B&O heeft veel toeters en bellen, dus er kan een hoop aan stuk :P .

De TV's vind ik wel mooi van B&O.

Het valt wel op dat vooral in de B&O zaken pakken rondlopen. 't Schijnt dat die gasten van B&O belachelijk hoge eisen aan de zaak stellen alvorens ze dat spul mogen verkopen. Laatst nog in een zaak in Echt geweest die ook B&O verkoopt (maar dan zonder maatpak). B&O eist nu een vloeroppervlak van 100m

Ik vind audio toch het enige geweldige om te kopen . En dit vooral hoe je in zo'n winkel binne komt. Je zegt wat je wil en zij zeggen wanneer. Kom je op de bewuste dag binnen met je eigen speakers in de rugzak (missions 731I) En die worden uitgepakt en op standaards gezet. Nou kom maar op met die XA50s (musical fidelity). Blazen maar! all mijn gekke techno mee genomen. De verkoper kwam er effe bij zitten en was verbaasd dat het ook nog klonk. Was een grote zaal dus geen dreun maar daar gaf ik niks om.

Ik was al anderhalf jaar verliefd op de mono blokken dus de demos maar meegenomen. Die zijn ook al lekker ingespeeld.

Waar ik wel van baal is altijd dat gezeur om interlinks en speaker kabel.

"Wil je er geen MITs bij?" Sorry? We hebben 't over mono blokken heb je die dan van 30cm? Nee!

Ik vind ook dat je de interlinks later moet kopen. Kun je twee keer genieten van de verbetering! :)

Ik krijg hopelijk binnekort de upsampeling dac van MF te leen. Ook geweldig dat je dat kan lenen.

Nee als mensen zeggen dat mannen niet van winkelen houden dan hebben ze het niet overmij.

grtn Simon

Ik heb mijn speakers (Magnat Motion) bij de door Jeroen bedoelde winkel gekocht (deze zit naast of vlak bij America Today, en tegenover de Dixons als ik mij niet vergis?). Ik was daar met mijn vader en broer, en werd eerlijk gezegd goed geholpen. Dit waren echter speakers van 150 gulden per stuk, ik heb ze uiteraard beluisterd maar heb niet in de luisterruimte gezeten etc. Maar ik kan me wel iets voorstellen bij je verhaal, het personeel van deze winkel is naar mijn mening 'normaal' maar komt daar zeker niet boven uit.

Onlangs ben ik met mijn broer van 14 (ik ben zelf 16)naar een audio winkel in mijn woonplaats (Roden)gegaan. Mijn broer en ik zijn beiden erg geinteresseerd in audio en we wilden dus gewoon eens rondkijken. De eigenaar stond op dat moment net een klant te helpen. Een 'hallo' jegens ons scheen er op dat moment niet af te kunnen. Mijn broer en ik keken rustig rond in de winkel, maar blijkbaar zagen wij er niet vermogend genoeg uit, want ook toen de klant weer weg was werden wij door het betreffende personeelslid genegeerd. Ik vind een dergelijke behandeling niet alleen getuigen van weinig respect, het getuigt ook nog eens van domheid. Ik zal namelijk nooit bij een dergelijke zaak mijn geld uitgeven. En op dit moment is 'mijn geld' dan wel niet zo veel voor de audiowinkel-directeur, maar later misschien wel.

Veel positiever ben ik trouwens over Eringa geluid in Groningen. Ik ben daar al enkele malen binnen geweest met vrienden en elke keer worden we vriendelijk begroet, verteld waar de luister-ruimtes zijn en verzocht om toch vooral onze vragen te stellen. Zo hoort dat, blijkbaar weten deze mensen wel wat klantenbinding is.

Frappante verschillen!

Ik ben in het afgelopen halfjaar in heel uiteenlopende winkels geweest, maar ik heb over de bediening nooit echt te klagen gehad... :)

Overigens moet ik de winkel nog tegenkomen waar de verkopers maatpakken dragen...

Have fun :D:D:D

BS cool.gif

PS

Wanneer wordt iemand "Forumheerser"?

Hallo Dennis,

Ik ben juist erg goed te spreken over 'Art in Sound' in Roden. Ik heb er mijn CD-speler vandaan.

Wat jij daar ervaarde als negeren, zou ook kunnen zijn dat men zich niet direct wil opdringen aan de klant.

Ik heb er zelf een hekel aan wanneer ik een zaak binnen wandel en er direct iemand voor m'n neus staat met:"Kan ik U helpen ?!"

Ik snuffel liever eerst rond en mocht ik toch wat te vragen hebben dan loop ik naar ze toe.

Eringa in Groningen daarentegen vindt ik iets minder. Ik vindt 't op zich wel een goede zaak,maar er lopen teveel verkopers die allemaal weer een verschillende mening lijken te hebben. Bovendien hou ik absoluut niet van zaken waarbij ze de goedkopere luidsprekers maar weer op zo'n boekenplank hebben geplant,met zo'n vreselijke schakelkast er tussen. Dat zul je bij Art in Sound niet aantreffen, en bovendien zullen ze met alle plezier vrijblijvend een set luidsprekers bij je thuis demonstreren.

Maar goed, je kan 't toevallig net slecht treffen.

Groeten,

Alco :)