Jump to content

Speaker kabel voor de laagweergave

frans
 Share

Recommended Posts

Hallo lezers van Hear.nl,

Ik wil mijn speakers bi-wire gaan aan sluiten en ik zoek een kabel die een lekker stevige laagweergave neerzet.

Ik heb al veel cowboy verhalen gehoort over de van den Hul "WIND" misschien heb je ervaring met deze kabel of heb je andere positieve ervaringen met een stevige bass kabel. Laat het me dan via deze form weten.

Voor het midden en hoog gebruik ik de van den Hul cs 122 kabel en mijn luidspreker is van het merk Tannoy en het type is D-500.

Hallo Frans,

Wanneer je gaat bi-wiren is het aan te raden om voor het laag dezelfde kabel als voor het hoog te gebruiken. De zgn. homogeniteit (zeg maar "het geluid uit een stuk") van het systeem kan dan merkbaar afnemen. Als je je al waagt aan het mixen van twee typen kabel, neem dan liefst iets van hetzelfde merk, en probeer het indien mogelijk eerst uit.

Succes,

Marcel

Beste Frans,

Een beetje verbaasd ben ik wel als ik jouw vraag lees over kabels die een stevige bas moeten neerzetten. Er zijn ongetwijfeld kwaliteiten c.q eigenschappen toe te dichten aan l.s.kabels, maar de primaire taak blijft om een signaal zo neutraal en onaangetast mogelijk te verplaatsen van versterker naar speakers. Specifieke eigenschappen van l.s.kabels kun je vaak wel gebruiken om je installatie te "fijntunen", maar je moet dan geen "wonderen" verwachten. Als je gaat bi-wiren houdt dan de laag en midden/hoogkabels bij voorkeur identiek

Hmmm ?

Meer laag ?

Je hebt toch tannoy's d500 , die hebben zat laag.

als je het laag niet goed vindt klinken dan moet je niet bij je kabels zijn maar bij je versterker ( want zeker de 500 is zeeeer moeilijk onder controle te krijgen )

ik weet niet wat voor versterker je nu hebt maar met een bijv een marantz pm 8000 zit je er flink langs.

musical fidelity is een hele goede optie.

Je kan ook de 700 kopen , dit is een vele makkelijkere speaker.

Maar een vraagje : mis je bij de tannoy's gee n hoog en sprankelend heid , en vindt je ze niet heel gekleurd ?

ik heb ze ook gehad , en na een half jaar verkocht .

groetjes,

Marcel Aarts

Guest afokker

Goed en goedkoop.

onlangs zelf ge-bewired in mijn Pied Pipers.

kabel van Speaker&Co 4 mm doorsnede, voor de lage prijs van f. 4,95 p/m.

Er is duidelijk hoorbaar verschil (in positieve zin) met vroeger; ook in het laag.

(kan ook door de bi-wiring komen, vroeger had ik dat dus niet en gebruikte

frans, ik speel zelf met de D700 en gebruik de Wind voor de laagweergave en de 352 voor het hoog. Voor deze combinatie zat de 352 op het laag en werd de 122 gebruikt voor het hoog. Het laag van de wind is veel gecontroleerder en daardoor pretiger om naar te luisteren (veel meer detail!). als je besluit om de wind aan te schaffen zou ik er wel de banaanstekkers van wbt op laten zetten. wat je eventueel ook kan proberen om beter laag te krijgen is het plaatsen op een plaat marmer, dit zorgt niet alleen voor een mooier laag maar ook de andere frequenties komen veel beter naar voren.

guus