Jump to content

TRIODE - DICK

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

met dit topic wil ik er achter komen hoe triode dick hier ligt. Is het interessant iets van hem na te bouwen? Zijn zn projecten interessant als je ze tweedehands ziet staan? Volgens mij is het een soort guru, en hij komt over als hebbende behoorlijk veel verstand van buizenversterkers. Heeft iemand hier wel eens een versterker van hem gehoord? welke? en wat vond je ervan?

Of is het misschien gewoon een prutser met praatjes en een aantal mensen die achter hem aan lopen, en beweren dat ie goed terwijl ie gewoon een matige zelfbouwer is met een 'goeie marketing'.

het belangrijkst vindt ik te weten hoe goed zn producten zijn.... ;):)

ik hoor het wel , GAME :)

Om eerlijk te zijn heb ik nog niks van 'm gebouwd. Ik ben geen buizenkenner en zal dat ook niet zo snel worden. Ik heb wel onlangs contact met 'm gehad en hij komt erg aardig en behulpzaam over. Van wat ik van anderen gehoord heb (die vaker met Dick te maken hebben gehad) is het echt een jofele gast met veel kennis van zaken, maar ook met een eigen mening, en dat mag ;). En alle kennis verkregen door eigenstudie en vallen en opstaan.

Ik ben wel van plan mijn DAC uit te rusten met de Transistor Eleminator, alleen op welke termijn ... confused.gif;)

Ik heb al van verschillende mensen gehoord (die hem van nabij kennen) dat het een erg vriendelijke, behulpzame buizenliefhebber is die erg serieus met zijn hobby bezig is. Een woord als prutser is dus erg misplaatst, maar dat zul je wel niet zo bedoelen. Zijn ontwerpen zijn, met de beperkte technische kennis die ik heb, redelijk te volgen en maken een goed uitgedachte indruk. Of het verstandig is om een versterker te kopen die naar zijn ontwerp is gebouwd hangt voornamelijk van de deskundigheid van degene die het ontwerp heeft uitgevoerd (de bouwer). Als die er een rotzooi van heeft gemaakt dan mag het nog zo'n mooi ontwerp zijn maar dan heb je wel een miskoop gedaan. Erg uitkijken dus.

Gr.

John

dankjullie wel,

ik bedoelde het woord prutser wel... :) Maar dan als vraag..: ik vroeg me alleen af of hij een prutser is??

ik geloof ook dat hij een errg toegeweide man is en veel kennis van zaken heeft. Maar wat ik niet weet is of zn ontwerpen nu ook zo mooi klinken als je zou verwachten. Wie heeft ervaring??

game :)

Ik heb de little C blokken even gehoord en een voorversterker naar TD zijn ontwerp. De versterkers waren erg mooi gebouwd en klonken zo op het eerste gehoor erg gedetailleerd en transparant. Ik kon een goede vergelijking maken, met mijn eigen situatie omdat ik dezelfde luidsprekers gebruik als de persoon met de little C's. Je moet bij een buizenversterker niet vergeten dat je het geluid als je een beetje experimenteert met verschillende onderdelen (bv. verwisselen van de soort condensator of merk buis) naar je smaak kunt afstellen. Het ontwerp is belangrijk maar de kwaliteit van de gebruikte onderdelen is overigens ook van 'levensbelang' en je kunt daar oneindig mee experimenteren. Het is een mooie zoektocht naar het ultieme audiogebeuren!

Ik zit zelf ook al een paar weken de site van TriodeDick af te struinen; de kriebels beginnen bij mij ook weer te komen: de vakantie staat immers voor de deur.

Ben vooral geinteresseerd in de Little Ceasar. Schijnt niet zo'n moeilijke versterker te zijn.

Maar het probleem is dat ik nauwelijks verstand heb van electrische schakelingen. Ben WTB'er

Ik kan de schema's van het verrsterkersgedeelte nog wel met enige mate volgen maar dan het voedingsgedeelte: hoe knoop je die twee weer aan elkaar.

Wat ik dus nodig heb is een breihandleiding: hoe knoop ik alle uiteinden aan elkaar?

Weet wel dat kits van Stoet en VanderVeen een bouwbeschrijving hebben maar de kits van Rik Stoet vind ik zelf te duur.

Als ik zie dat AE ongeveer 500,- euro vraagt voor trafo's en buizen (welke kosten komen er nog bij?) en Stoet vraag voor een paar monoblokken 1400,- euro. Ik schat ongeveer het dubbele. Waar zit de meerwaarde, het nameten naderhand...

Als de kits van Dick beter klinken, wat ik van een aantal luitjes lees, dan vind ik het werelds. Betaalbare hifi zonder fabeltjes. Volgens mij geniet je meer van je set.

Maar hoe weet je nou of de versterker bij je luidsprekers passen. 10 watt en B&W's ?!

Mark

volgens mij weet ik dat.... :) ondertussen.

gemiddelde konussyestemen kunnen met 15 watts al goed uit de voeten, een hypergevoelig singeleunit design met een paar watt, en echte lompe dingen vragen misschien 40 a 50 watt.

ik hoor het wel weer, ik was ook voornamelijk geintereseerd in de litle c's.

maar het jammere is dat triodedick de prijzen die waarschijnlijk aan de versterkers hangen niet noemt.

ok, tell me, er moeten meer mensen zijn deie iets vinden van '3ode dick'

game

:)

Ik kan de schema's van het verrsterkersgedeelte nog wel met enige mate volgen maar dan het voedingsgedeelte: hoe knoop je die twee weer aan elkaar.

Ik ben ook een leek, maar volgens mij zijn er in het little C ontwerp 2 stromen, 1 455 volt lijn naar de UGT en 1 lijntje naar deD3a buis van 420 volt. Volgens mij leg je de 420 volt uitgang vanaf de voeding aanpin 7 van de D3a...... Maar goed ik ben ook maar een beginner dus vraag het zeker nog even na, voordat je er mee bezig gaat...

Weet wel dat kits van Stoet en VanderVeen een bouwbeschrijving hebben maar de kits van Rik Stoet vind ik zelf te duur.

Ik speel al een paar jaar (met veel plezier) met Heart Beat's van Rik Stoet. Het ontwerp van de versterker is echter een commercieel compromis (kosten, alleen buizen die ruim beschikbaar zijn worden toegepast, eenvoudig ontwerp zodat ie makkelijk in elkaar is te zetten enz.). Van zo'n TD ontwerp mag je door de kwaliteit van de onderdelen en het naar mijn mening mooie ontwerp veel meer verwachten. Welke commerciele versterker die betaalbaar is gebruikt bijvoorbeeld 3 smoorspoelen per monoblok en zilveren secundaire wikkelingen als in de UGT van de Big C van TD......??

Als ik zie dat AE ongeveer 500,- euro vraagt voor trafo's en buizen (welke kosten komen er nog bij?) en Stoet vraag voor een paar monoblokken 1400,- euro. Ik schat ongeveer het dubbele. Waar zit de meerwaarde, het nameten naderhand...

Als de kits van Dick beter klinken, wat ik van een aantal luitjes lees, dan vind ik het werelds. Betaalbare hifi zonder fabeltjes. Volgens mij geniet je meer van je set.

Maar hoe weet je nou of de versterker bij je luidsprekers passen. 10 watt en B&W's ?!

Gewoon door een keer buizenversterkers op de B&W's aan te sluiten. De gevoeligheid ?db/1m enz. zegt ook al veel.

Mark[/QB]

Ik schat dat de little c bij gebruik van goede onderdelen toch zeker wel 1.000 euro kost aan onderdelen.........

600 euro (trafo's + 300b buizen), en de rest voor goede weerstanden, condensators, draad, kast, buizenvoeten enz.)

Ik weet niet wat een audionote kit kost maar ik weet wel dat de little c's voor 1/3 van de prijs van een stel Heart Beats van Rik Stoet echt veel beter in elkaar steken..... (dat kun je Rik Stoet op zich niet kwalijk nemen, want die moet geld verdienen). Vergeet trouwens niet dat je een fatsoenlijke voorversterker nodig hebt om de little C's 'tot volle bloei' te laten komen.....

Geplaatst door TannoJ:

Ik weet niet wat een audionote kit kost maar ik weet wel dat de little c's voor 1/3 van de prijs van een stel Heart Beats van Rik Stoet echt veel beter in elkaar steken..... (dat kun je Rik Stoet op zich niet kwalijk nemen, want die moet geld verdienen). Vergeet trouwens niet dat je een fatsoenlijke voorversterker nodig hebt om de little C's 'tot volle bloei' te laten komen.....

voorvesterker is geen probleem...

:D die heb ik vrijwel niet.

jij zegt dat de litle c's voor 1/3 van de prijs beter in lekaar steken dan de heartbeats van rik stoet. kosten die dan 3000 euro?? :rolleyes: lijkt me niet.

game

Geplaatst door [[Game]]:

voorvesterker is geen probleem...

:D die heb ik vrijwel niet.

jij zegt dat de litle c's voor 1/3 van de prijs beter in lekaar steken dan de heartbeats van rik stoet. kosten die dan 3000 euro??   :rolleyes:  lijkt me niet.

game

Je ben waarschijnlijk in de war met de bouwpakketten van Rik Stoet. De normale (niet bouwpakket)300b monoblokken, de heart beat van Rik Stoet, kosten echt 3.000 euro per paar! De zelfbouwblokken zullen overigens denk ik qua ontwerp nauwelijks van de Heart Beats verschillen.

Geplaatst door [[Game]]:

(weet iemadn nog iets over zo'n audionote kit?)

De Kit-one kost 799 pond, dat is zo'n 1200 euro. Dit is een instapmodel 300B van Audio-Note. Je kunt hem opwaarderen met allerlei toeters en bellen waardoor hij ook duurder wordt. Wel heb ik begrepen dat bij AN instapmodel ook echt 'instap' is er worden eenvoudige componenten toegepast.

De Kit-one heb ik een keer beluistert op luidsprekers van AN, ze klonken bijzonder goed, maar ik weet niet meer of dit de instap- of een meer opgeleukte uitvoering was.

Ik zou zeggen stuur Dick van de Merwe eens een mailtje. Misschien mag je wel eens komen luisteren. Dat zal meer zeggen dan alleen maar horen wat anderen over hem te melden hebben (tenzij ze zelf een ontwerp nagebouwd hebben).

Belangrijkste punt bij het kiezen van een buizen amp is overigens of het goed samen gaat met je speakers. Dick stuurt het laag aan met een transistor amp meen ik. Maar dat is natuurlijk wel een TL met laag rendement.

tja, hij woont ver uit de regio dus langsgaan is eigenlijk geen optie. Bovendien heb ik geen vergelijkingsmatereiaal. Ik kan niet bi of tri wiren dus over verschillende aansturingen voor laag middden en hoog hoef ik me niet druk te maken.

ik wil gewoon een goede buizen eindbak, ik neem de gok dat ik misschien buizen wel helemaal niet mooi vindt.

en de gok van het matchen neem ik ook....

dat is: als ik ga bouwen of kopen

game

;)

Geplaatst door Duck-Twacy:

Belangrijkste punt bij het kiezen van een buizen amp is overigens of het goed samen gaat met je speakers. Dick stuurt het laag aan met een transistor amp meen ik. Maar dat is natuurlijk wel een TL met laag rendement.

Hij gebruikt voor het laag ook gewoon buizen. (807pp als ik me niet vergis)

[[Game]]

Mijn vraag is eigenlijk waarom je niet gewoon met een "relatief eenvoudig" ontwerp begint. Zoals de Topcap of de annastasia Kun je ervaring opdoen met het zelf bouwen van een buizenversterker en je de techniek eigen maken. De kosten blijven dan ook enigszins binnen de perken en je hebt wat meer vermogen om een "doorsnee" hifi luidspreker aan te sturen.

Ik zou echt niet meteen aan een relatief dure 300B versterker beginnen als je 0 ervaring hebt en speakers met een gevoeligheid die kleiner is dan 92dB/W/m.

tja, de little c's geven 8 watt. Das matig. Ik zat aan dat project te denken omdat het een project is wat als leek te doen is. Ik ga niet hals over kop beginnen, en ik heb wel wat deskundige kennis in de buurt...

en och, af en toe mag je best jezelf overschatten :D

Maar 8 watt, lijkt te weinig.... helaas.!

Wat nu/?

game

tja, de little c's geven 8 watt. Das matig. Ik zat aan dat project te denken omdat het een project is wat als leek te doen is. Ik ga niet hals over kop beginnen, en ik heb wel wat deskundige kennis in de buurt...

en och, af en toe mag je best jezelf overschatten  

Maar 8 watt, lijkt te weinig.... helaas.!

Wat nu/?

game

Ja dan zal ik met 89db ook niet ver komen.

Lp's van Macy Gray, Fun lovin criminals en Pink Floyd kan ik dan wel heel ver weg gaan duwen. Volgens mij komt dan de bas er niet echt goed uit.

Toch maar eens kijken naar een ontwerp met meer vermogen (KT 88). Maar 300B ontwerp schijnt het mooiste te zijn. Leveren die Big C meer vermogen?

Game: misschien is een Nelson Pass nog een optie. Twee keer gehoort, dat kleine blokje (hoe heet ie?) i.c.m. JM lab Grand Utophia en de laatste demo met de VAD show. Hoe dat klonk hoef ik niet uit te leggen. Wie bouwt deze dingen ook al weer...misschien eens afspreken met hen.

Ik vond op de VAD show wel de Stoet Kit mager klinken. Kende de speakers wel niet.

greetz,

Phili'

Geplaatst door Phileas:

Ja dan zal ik met 89db ook niet ver komen.

Lp's van Macy Gray, Fun lovin criminals en Pink Floyd kan ik dan wel heel ver weg gaan duwen. Volgens mij komt dan de bas er niet echt goed uit.

Toch maar eens kijken naar een ontwerp met meer vermogen (KT 88). Maar 300B ontwerp schijnt het mooiste te zijn. Leveren die Big C meer vermogen?

Game: misschien is een Nelson Pass nog een optie. Twee keer gehoort, dat kleine blokje (hoe heet ie?) i.c.m. JM lab Grand Utophia en de laatste demo met de VAD show. Hoe dat klonk hoef ik niet uit te leggen. Wie bouwt deze dingen ook al weer...misschien eens afspreken met hen.

Ik vond op de VAD show wel de Stoet Kit mager klinken. Kende de speakers wel niet.

greetz,

Phili'

die big C's zijn geen beginnersproject, das zeker! Daar ga ik dus ook niet mee beginnen.

Een push bull kan ook mooi zijn natuurlijk. Nelson pass heb ik nog nooit van gehoord....iemand anders misschien.

game

Geplaatst door Phileas:

greetz,

Phili'

Vond ik ook wel een beetje (maar heb niet serieus geluisterd, gewoon even bij gestaan). Bij Rikstoet in de winkel heb ik een keer een uur lang naar de oude Stoetkit I zitten luisteren met eigen CDs (op speakers met een rendement van >93 db/w). Vond dat wel goed klinken, hoewel ik bij wat harder draaien dan gemiddeld zo nu en dan (bij de heftiger passages) het geluid al wat vond knijpen. Klonk verder wel mooi.

De Aleph modellen van NP schijnen idd een buizenachtig karakter te hebben. Ik ben bezig met een Aleph5 (maar het duurt nog wel even).

Btw nog wat buizen pr*n

Yamomoto-A06.jpg

Geplaatst door Duck-Twacy:

Vond ik ook wel een beetje (maar heb niet serieus geluisterd, gewoon even bij gestaan). Bij Rikstoet in de winkel heb ik een keer een uur lang naar de oude Stoetkit I zitten luisteren met eigen CDs (op speakers met een rendement van >93 db/w). Vond dat wel goed klinken, hoewel ik bij wat harder draaien dan gemiddeld zo nu en dan  (bij de heftiger passages) het geluid al wat vond knijpen. Klonk verder wel mooi.

De Aleph modellen van NP schijnen idd een buizenachtig karakter te hebben. Ik ben bezig met een Aleph5 (maar het duurt nog wel even).

Btw nog wat buizen pr*n

Yamomoto-A06.jpg

pr*n??

is die versterker van n-p hybrid? Ik bedoel: hoezo 'buizenkarakter'. Het is toch niet zo dat de betse buizneversterker het meeste buizen geluid heeft??

;)

maar anyways.

ik kom alleen nog maar uit op een push-bull van triode-dick. Die bestaan wel en zijn budgetair en bouwtechnisch haalbaar, maar ook mooi?, en kwaliteitsprijs verhoudingsgewijs ook goed?

Bovendien:

Kan iemand mij vertellen wat triode nu precies is?

Dat is toch de mooiste oplossing wanneer je iets meer dan 8 watt wilt en toch kwalitatief erg goed geluid????

mias, que ce c'est?? le triode?

game