Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Game, Nog een laatste tip: Het merk van de buis is allesbepalend voor het geluid. De trafoset met 300B's van Wil Blaauw is inclusief 300B's van JJ. Deze kosten nieuw een kleine 100 euro per stuk. Ik noemde eerder een prijs van ca. 350 gulden (sorry, ben beetje ouderwets), dit is m.i. ook wat je moet uitgeven om een nette 300B te kunnen kopen. JJ maakt instap-kwaliteit. Degelijk, maar klankmatig niet zo heel goed. Nieuwe produktie op hoog niveau komt van AVVT, KR en Western Electric, maar ook wel van Svetlana (is iets minder dan eerste drie, maar veel betaalbaarder). Blijf verre van nieuw Chinees spul. Grote kans dat je daarmee een miskoop bespaard blijft NOS ofwel New Old Stock is het mooist, maar ook erg duur, want schaars. De meest gangbare buizen zijn uberhaupt niet meer in NOS versie te koop. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phileas Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 De trafoset met 300B's van Wil Blaauw is inclusief 300B's van JJ. Deze kosten nieuw een kleine 100 euro per stuk. Ik noemde eerder een prijs van ca. 350 gulden (sorry, ben beetje ouderwets), dit is m.i. ook wat je moet uitgeven om een nette 300B te kunnen kopen. JJ maakt instap-kwaliteit. Degelijk, maar klankmatig niet zo heel goed. Nieuwe produktie op hoog niveau komt van AVVT, KR en Western Electric, maar ook wel van Svetlana (is iets minder dan eerste drie, maar veel betaalbaarder). Blijf verre van nieuw Chinees spul. Grote kans dat je daarmee een miskoop bespaard blijft En volgens Dick zijn die van JJ weer heel goed, voor het geld dan...Lees maar het stuk van Little C en Centurion en is ie minder te spreken over die chinezen Game: Wat ik wel zag bij Amplimo dat je de kit kunt bestellen met KT 88 voor een meerprijs van ik geloof 200,- Die experimenten wat jij wil uitvoeren, triode schakelen, pentode schakelen, zijn volgens mij ook beschreven in de handleiding. Ik kan me namelijk nog vaag een review herinneren, hier op hear of op de site van Maarten, waar iemand dit doet. Weet niet wat de conclusie uiteindelijk was.. Wie weet de link nog te vinden en wie heeft de Kt88 van Dick al eens gemaakt. Zou ie ook als mono blokken te maken zijn. Mooie Sphinx voortrap ertussen...mmm van mij ps: weet je wat Dick moet doen, twee beginners producten, S&O bv, met handleiding leveren, zeg 50 to 100 euro meer tellen, AE alles laten leveren, eventueel nameten. Wij blij zij blij, en wij stappen misschien veel sneller over op buizen of bouwen meerdere versterkers voor familie e.d. Dick wat zeg je er van? Phili' Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 ehm, ik denk niet dat dick dit topic aan het lezen is.... Dankjewel Michel voor de hulp. Ik heb ook begrepen dat de eindtrafo's essentieel zijn. Mij is verteld dat je ringkerntrafo's altijd moet mijden, net als chinese buizen. ik lees die link ff door, en ik kom vast wel weer met vragen. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 ehm ,die Bocama. Wat ik er van gezien heb, is wel errug vintage.... kweet niet of ik dat zie zitten. I ser een reden aan te nemen dat ie mooier is dan een project van triodedick?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Tja, het is al een oudje (op de foto bovenaan) Maar het is wel een pracht versterker om als starterspakket dienst te doen. juist omdat ie zo basic is, kun je er veel van leren en het kreng klinkt gewoon errug goed. Wil je daarna verder, kun je 'm altijd weer verkopen of je gebruikt de trafo's voor een volgend project. Dergelijke goeie uitgangstrafo's zijn nl tamelijk prijzig. P.S.: Ik weet niet hoe lang het plaatje blijft staan, want deze komt van marktplaats) P.P.S: Game, check your PB-box Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door Phileas:ps: weet je wat Dick moet doen, twee beginners producten, S&O bv, met handleiding leveren, zeg 50 to 100 euro meer tellen, AE alles laten leveren, eventueel nameten. Dit klinkt heel aantrekkelijk maar het gebouwde apparaat moet dan wel een typegoedkeuring volgens de CE-normen hebben. De kosten hiervoor zullen het apparaat weer duurder maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:... Mij is verteld dat je ringkerntrafo's altijd moet mijden, net als chinese buizen. Zeker door een leverancier van bloktrafo's? Er is niks mis met de ringkerntrafo's van Amplimo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door richard 1:Zeker door een leverancier van bloktrafo's? Er is niks mis met de ringkerntrafo's van Amplimo. nee hoor, door een zelfbouwer. Ik geloof het wel. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 Sodejuu, ik heb jitze een Pb gestuurd. Ik hoor vanzelf wel wat daar uitrolt. triodedick heeft bijv. ook een versterker pushpull waarvan je voor 230 euro oid al de trafo's en buizen ed hebt bij Ae. Das erg goedkoop natuurlijk. De buizen waren de 807's. zegt mij niks. Iemand anders wellicht? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:De buizen waren de 807's. zegt mij niks. Iemand anders wellicht? game Yep. Hele mooie penthodes. De anode-aansluiting zit op de bovenkant ipv aan een pin aan de onderkant. Vandaar de naam topcap. Er zit een kapje op de bovenkant van de buis. In push-pull zeker zwaar genoeg voor jouw luidsprekers, in SE misschien net wel. Wellicht mag je ze bij Dick beluisteren op zijn versterker... Die ringkerntrafo's zijn veel bediscusieerd. Er zijn net zoveel voor- als tegenstanders met betrekking tot het gebruik in buizenversterkers. Komt door het strooiveld van die dingen. Dat Amplimo mooie trafo's maakt is wat mij betreft buiten kijf, ik denk dat je ze in alle redelijkheid en objectiviteit niet slecht kunt noemen. Dat er mooiere zijn ook staat echter ook vast; die amorfe kern zilveren secundaire windingen trafo's van AE bijvoorbeeld. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 ok, maar die amorfe trafo's zijn niet haalbaar budgetair... . Single ended zelfs krachtig genoeg denk je?? Het blijft mooier, en het is goedkoper.... dus als het kan is het mooi. wat triode dick betreft blijven de volgende ontwerpen over: de 807 topcat, SE of PP. of de annastasia, das een soort 807 topcat maar net iets anders, met veel uitgebreiderde beschrijving ieg. Michel, hoeveel watt zouden die 807's leveren in SE?? (in PP dus twee keer zoveel(?)). game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 ohw, wacht, 10 watt leveren ze. Dat kan, maar houdt het over? de 1 zegt dat je reserves moet hebben en dankom ik uit op 20 oid. De ander zegt dat je het makkelijk redt met 10 watt. Ik denk dat ik toch liever voor de push-pull ga, Of moet ik tegen gehouden worden?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Game, Dit is wat er op de TD site staat: De 807 levert makkelijk 10 Watt (is dus in SE), de PP versie levert 20+ Watt. Die amorfe trafo's hoef je ook niet toe te passen, ik wilde aangeven dat ze beter zijn dan de ringkerntrafo's van Amplimo. Het zou best wel eens kunnen dat gewone blokkerntrafo's onder doen voor de bovengenoemde ringkerntrafo's. Als je voor een TD ontwerp gaat denk ik dat je er verstandig aan doet een complete set bij AE te kopen... Als laatste: naar mijn mening is de 807 een mooiere buis dan de 7027. Dit zou de Topcap (theoretisch) een mooiere versterker maken dan de Annastasia. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 tja, neem overmaatse trafo's kan niet als je een set van AE neemt, maar ik neem aan dat daar goeie trafo's in zitten. het is een keuze die ik moet maken, maar ik ga dnek ik voor de 807 PP. Jammer dat TD daar een erg korte beschrijving bij heeft gedaan.... Deze versterker hoeft ook niet de definiteive te worden, als ik later centjes heb bouw ik wel 2 300b Xl SE monoblokken met amorfe kernen in de trafo's... danks game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 ik gooi er maar gelijk een vraagje tegen aan: welke merken 807 staan goed bekend?? ze worden namelijk niet door AE geleverd, dus moet ik ze zelf opsnorren... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Game, Weer een paar dingen: Ten eerste kun je er van uitgaan dat de door AE geleverde set inderdaad goede overmaatse trafo's bevat. Tweedens: Alle NOS buizen uit Europa en de States zijn goed. Bijna zonder uitzondering per definitie beter dan nieuwe produktie. Een aantal zeer goede NOS merken: Telefunken, Siemens, Phillips, Amperex, Mullard, Brimar, General Electric, RCA, Westinghouse, Sylvania. Er zijn er nog veel meer, maar dit om je een idee te geven. General Electric 807 Brimar 807 De toevoeging "JAN" staat voor Joint Army Navy, ofwel militaire specificaties. De term Milspecs wordt ook wel gebruikt. Deze buizen zijn fysiek beter van bouw. Degelijker, gaan meestal ook wat langer mee. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 dankjewel voor de info. Ik d8 dat NOS 1 merk was maar eknnelijk valt er een hele groep onder... Die 807 is wel te vinden van 1 van deze merken. Wat is een richtprijs?? 15 euro? 5? 25? 200? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:dankjewel voor de info. Ik d8 dat NOS 1 merk was maar eknnelijk valt er een hele groep onder... Die 807 is wel te vinden van 1 van deze merken. Wat is een richtprijs?? 15 euro? 5? 25? 200? game NOS staat voor New Old Stock. Oude produktie (veelal van in en rond WW2), maar nog nooit gebruikt. Nieuw in de doos dus. Redelijke prijs voor een 807 is Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 aha! weet ik dat ook weer. Die NOS buizen zullen dan wel gaan verdijnen... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Even Googelen leverde o.a. dit op: LINK - Sylvania 807 Dit is dus een NOS 807 JAN versie. Om maar een aanzetje te geven... Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 triode dick zegt dat ik voor de annastasia moet gaan . Maar hij heeft bij zijn verklaring alleen de kt88PP betrokken en niet de topcat. Dat heb ik hem nu gevraagd en dan weet ik ieg welke versterker ik van triode dick ga maken als ik een versterker van hem ga maken... game, die een buizenversterker wil maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]: game, die een buizenversterker wil maken ... Dat was inmiddels wel duidelijk, ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 nog een vraag: je denk ik niet zomaar 4 buizen kopen. Moeten ze van dezelfde fabrikant zijn? gematched (wat dat dan ook is). Als ik er twee zie staan op marktplaats kan ik die dan kopen en later willekeurig 2 andere erbij kopen?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Buizen van verschillende fabrikanten geven een ander geluid t.o.v. elkaar. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts