[[Game]] Posted 23 juni 2003 Author Report Share Posted 23 juni 2003 Geplaatst door Sodejuu: NOT, Let eens op de pinning van de ECC99. Je ziet dat er bij de tweede doorgeteld wordt. Het is dus 1 buis en wel een dubbeltriode, dus 2 triodes in 1 buis En Dick woont in Zwolle. Dat is echt niet de wereld vanaf Den Ham ik moet nog zo veel leren... dankje. oh zwolle ik dacht schagen, maar dat is wil blauw. Zwolle valt idd wel mee. Maar ik redt het vast wel zonder hem... What about 2 X monoblok? is dat onzin van de bovenste plank in dit geval? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Nee dat is geen onzin, maar ik zou dat bij deze versterker niet doen. Het loont nl niet. De opbouw is te basic om er echt iets speciaals van te maken. Ik heb altijd het idee van "streven naar perfectie" met monoblokken en dat is deze versterker zeker niet. Ik denk wel dat hij erg mooi kan klinken, maar dat er heel veel mooiers onder de zon is. Echter als je gaat beginnen met zoiets, grijp dan niet gelijk naar de sterren. Dat doet dit ontwerp zeker niet en is daarom uitermate geschikt om de eerste schreden richting electronica te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 juni 2003 Author Report Share Posted 23 juni 2003 Geplaatst door Sodejuu:Nee dat is geen onzin, maar ik zou dat bij deze versterker niet doen. Het loont nl niet. De opbouw is te basic om er echt iets speciaals van te maken. Ik heb altijd het idee van "streven naar perfectie" met monoblokken en dat is deze versterker zeker niet. Ik denk wel dat hij erg mooi kan klinken, maar dat er heel veel mooiers onder de zon is. Echter als je gaat beginnen met zoiets, grijp dan niet gelijk naar de sterren. Dat doet dit ontwerp zeker niet en is daarom uitermate geschikt om de eerste schreden richting electronica te maken ja zoiets, meende ik zelf ook al... Ik bouw trouwens niet precies de annastasia.... Maar idd, ik snap dat dit niet top of board is, en dat kan ook niet voor dit geld. Dit is puur om kennis op te doen, met als enige kwaliteitseis dat ie mn quads verslaat. En daar geloof ik wel in. Dat schema nog weer ff doorgenomen, en hij heeft idd twee buizen getekent waar ie 1 bedoelt, beetje verwarrend. Ik ka ieg bijna hget hele versterker gedeelte toepassen op de foto's. Alleen met de voeding heb ik meer moeite, en met hoe die twee samenkomen, daar snap ik niet zoveel van... Wie helpt me op weg?? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Het is blijkbaar nog steeds lastig te begrijpen dat je maar 1 voeding hebt en 2 versterkers . Het enige gezamelijke punt is de massa, de rest moet je gelijk verdelen over de 2 versterkerdelen. Zo gaat bijv de bovenste B+ (380V) naar de linker uitgangstrafo en de B++ (345V) naar de 7027 van de linker trap en de onderste 380V naar de rechter uitgangstrafo en de 345V naar de 7027 van de rechter trap. Idem met de scherm- en gloeispanningen. Die zijn echter niet in het schema opgenomen omdat deze rechtstreeks aan de buis worden gekoppeld en verder niks mee gedaan wordt Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 juni 2003 Author Report Share Posted 23 juni 2003 ja! een beetje is het juiste woord... Nee ik zie nu idd de symetrische opbouw van de voeding. Snap het weer meer. Nog weer een vraag: al die aardingstekentjes op de draadjes betekent dat een draadje naar het centralen aardingspunt? En waarom staat bij geen een van de aardindgssymbolen een opmerking behalve bij de onderste in de voeding, daar staat 'scherm'. (?) Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 juni 2003 Report Share Posted 24 juni 2003 Meer leesvoer: http://www.audioasylum.com/scripts/d.pl?au.../faq.html#tubes Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 24 juni 2003 Author Report Share Posted 24 juni 2003 thankx game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Hallo Game, Die Anastasia is zeker als eerste project een aanrader. Alhoewel Dick hem zo simpel mogelijk heeft gehouden zal ie zeker niet goedkoop klinken. De uitgang is zowiezo al van het "Ultra lineaire" type, wat garant staat voor lage vervorming. Een dubbele voeding bij dit ontwerp heeft geen zin en levert nauwelijks een beter geluid op. Het is n.l. een klasse-A versterker en bij dat type is er vrijwel geen beinvloeding van de beide kanalen via de voeding. Nog even over het "twee triodes" mysterie: Fabrikanten stoppen vaak meerdere buizen in 1 glazen jasje. Is goedkoper en bespaart ruimte. Er zijn buizen waar er zelfs wel 4 aparte buizen in 1 glazen jas zitten. Twee kleinsignaal trioden in een jasje komt heel veel voor, eigenlijk meer dan 1 triode in een jasje. Maar ook 2 powertetroden in 1 jas komt voor (QQE's b.v.). Dus 1 ECC99 buis bevat twee aparte trioden en staan dan ook als zodanig in het schema getekend, maar je had het inmiddels ook al zef ontdekt ... Afijn heel veel suc6 alvast, gaat wel lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 juni 2003 Author Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Hallo Game, Die Anastasia is zeker als eerste project een aanrader. Alhoewel Dick hem zo simpel mogelijk heeft gehouden zal ie zeker niet goedkoop klinken. De uitgang is zowiezo al van het "Ultra lineaire" type, wat garant staat voor lage vervorming. Een dubbele voeding bij dit ontwerp heeft geen zin en levert nauwelijks een beter geluid op. Het is n.l. een klasse-A versterker en bij dat type is er vrijwel geen beinvloeding van de beide kanalen via de voeding. Nog even over het "twee triodes" mysterie: Fabrikanten stoppen vaak meerdere buizen in 1 glazen jasje. Is goedkoper en bespaart ruimte. Er zijn buizen waar er zelfs wel 4 aparte buizen in 1 glazen jas zitten. Twee kleinsignaal trioden in een jasje komt heel veel voor, eigenlijk meer dan 1 triode in een jasje. Maar ook 2 powertetroden in 1 jas komt voor (QQE's b.v.). Dus 1 ECC99 buis bevat twee aparte trioden en staan dan ook als zodanig in het schema getekend, maar je had het inmiddels ook al zef ontdekt ... Afijn heel veel suc6 alvast, gaat wel lukken. dankjewel pjotr! Ik heb bijna het schema door nu. Ik heb alleen nog wat moeite met de logica die gehanteerd is. Ik zou zo'n schema zelf veel duidelijker kunnen maken... De trafo's zijn in principe idd okee. Maar het kan zonder meer beter, dat maakt me achter niet zoveel uit. Dat komt later wel een keer. Voor nu, zoals al eerder gezegd, is de enige kwaliteits-eis dat ie een quad 405-2 verslaat. Misschien is dit topic nu handig om suggesties voor simpele updates voor een PP ala annastasia te suggereren, dan werwerk ik die er gelijk in... Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Nog even over het "twee triodes" mysterie: Fabrikanten stoppen vaak meerdere buizen in 1 glazen jasje. Is goedkoper en bespaart ruimte. Is dat net zoiets als een Darlington-transistor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:Ik zou zo'n schema zelf veel duidelijker kunnen maken... Soort van klavarscribo schema Zo slecht en onlogisch is dat schema niet getekend hoor. Bij de weg, ga hem nou eerst maar bouwen voor je aan het verbeteren slaat. Anders hoor je ook het verschil niet en leer je er weinig van. Andere buizen die afwijken vereisen ook een andere instelling (andere waarde van de kathode weerstand van de eindbuizen). Zou ik toch in overleg met Dick doen. Is dat net zoiets als een Darlington-transistor?Nee dat is wat anders, die zijn al op een bepaalde manier met elkaar verbonden. Als je toch zou willen vergelijken: Als twee losse transistoren in 1 jas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Nee dat is wat anders, die zijn al op een bepaalde manier met elkaar verbonden. Als je toch zou willen vergelijken: Als twee losse transistoren in 1 jas. Oh, dus je moet ze nog onderling verbinden... Ok, weer wat geleerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Oh, dus je moet ze nog onderling verbinden... Ok, weer wat geleerd... Dergelijke stunts zijn ook in de transistortechniek uitgevoerd. MAT02 en MAT03 hebben 2 onafhankelijke transistoren in 1 behuizing (dus met 6 pootjes). Voordeel is dat ze op die manier temperatuurgecompenseerd zijn, wat minder ruis veroorzaakt. Ideaal als ingangstrap voor een voorversterker of microfoonversterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 juni 2003 Author Report Share Posted 25 juni 2003 ja misschien heb je gelijk pjotr. Ik bouw hem eerst wel... Das al een uitdaging genoeg. Dat van die buizen + instelling ervan ontgaat me voledig. Waar stel je wat in? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:Dat van die buizen + instelling ervan ontgaat me voledig. Waar stel je wat in? game Ieder type buis heeft een optimale instelstroom/ruststroom waarbij die het optimale vermogen levert en/of het beste klinkt. Die stroom stel je bij de Annastasia in d.m.v. de waarde van de kathodeweerstanden (R10 en R11). Over hoe dat zit en hoe je dat doet kun je beter een theorieboek over buizenversterkers gaan door lezen. Zou daar voorlopig nog maar even mee wachten tot dat je wat bouwervaring hebt opgedaan. Zou zeker eens bij de Slegte gaan neuzen. Als je daar een leerboek over elektronica van 40-50 jaar geleden tegen komt en het is niet te duur zou ik dat zeker kopen. De kans dat je dat aantreft is erg klein maar soms heb je geluk. Overigens maak je geen zorgen over de klank, deze versterker zal zeker beter klinken dan een Quad 405 als je liefhebber van buizengeluid bent en niet al te moeilijke speakers hebt. Het vermogen van een Quad 405 haalt ie natuurlijk niet maar dat is de keuze die je maakt. Wacht maar af, de bevrediging van een zelfgebouwde versterker die lekker klinkt schept een hoop plezier, ook al is het niet de beste van de wereld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Ik hoop niet dat het, met zoveel forummers met de soldeerbout in een buizenversterker, noodzakelijk is een rubriek 'In Memorian' te starten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door richard 1:Ik hoop niet dat het, met zoveel forummers met de soldeerbout in een buizenversterker, noodzakelijk is een rubriek 'In Memorian' te starten. Komt dat zo vaak voor dan? Ik heb het nog nooit gezien iig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door richard 1:Ik hoop niet dat het, met zoveel forummers met de soldeerbout in een buizenversterker, noodzakelijk is een rubriek 'In Memorian' te starten. Zeurkous Er is Hear al grondig en goed gewaarschuwd voor de gevaren. Game heeft ook al duidelijke aangegeven dat ie dat gesnopen heeft. Ook op de site van Triode Dick staan niet mis te verstane waarschuwingen in de bouwbeschrijving van de Annastasia. Je zal al die vrolijke buizenversterkerzelfbouwers de kost moeten geven Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 juni 2003 Author Report Share Posted 25 juni 2003 haha, er zijn inderdaad behoorlijk wat mensen (rogier tannoy ik) die nu ineens de soldeerbout pakken. Maar ik ben me bewust van de gevraen van de spanning in zo'n ding. Ik heb nog nooit gehoord van sterfgevallen bij de bouw van een buizenversterker (hoewel ze er ongetwijfels zijn). nog maar weer ff een vraag: de gevaren treden op bij het doormeten. klopt het dat doormeten inhoud dat je de waarden die zo nu en dan op de hoekpunten van de draadjes die in het schema staan met controleren. en dat die waarden spanningen zijn. Dat je dus je multimeter tussen het bewuste punt in de versterker en de centrale aarde hangt en de waarden controleerd? Waar ligt dan het gevaar? (niet dat ik me er niet bewust ben dat een open versterker die ingepugt is levensgevaarlijk is, maar in mijn ogen alleen als je de punten met de spanning daadwerkerlijk gaat aanraken). ?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:haha, er zijn inderdaad behoorlijk wat mensen (rogier tannoy ik) die nu ineens de soldeerbout pakken. Maar ik ben me bewust van de gevraen van de spanning in zo'n ding. Ik heb nog nooit gehoord van sterfgevallen bij de bouw van een buizenversterker (hoewel ze er ongetwijfels zijn). nog maar weer ff een vraag: de gevaren treden op bij het doormeten. klopt het dat doormeten inhoud dat je de waarden die zo nu en dan op de hoekpunten van de draadjes die in het schema staan met controleren. en dat die waarden spanningen zijn. Dat je dus je multimeter tussen het bewuste punt in de versterker en de centrale aarde hangt en de waarden controleerd? Waar ligt dan het gevaar? (niet dat ik me er niet bewust ben dat een open versterker die ingepugt is levensgevaarlijk is, maar in mijn ogen alleen als je de punten met de spanning daadwerkerlijk gaat aanraken). ?? game Het gevaar is dat als je met twee handen in een versterker zit te meten en je plotseling contact maakt (bijvoorbeeld door een onhandige beweging of als je schrikt van iets) je enorme stromen door je lichaam kunt krijgen (doordat je de boel kortsluit). Vandaar dat TriodeDick waarschijnlijk adviseert om 1 hand 'op je rug te houden' als je aan het meten bent. Je kunt dan niet met je lichaam op twee plaatsen iets aanraken in de versterker.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 juni 2003 Author Report Share Posted 25 juni 2003 ok ok. Maar wat mij dan weer ontgaat: - er van uitgaande dat je idd de waarden in het schema controleert. (? wie) - dan gooi je die multimeter er toch in als ie uitstaat en neem je afstand end schakel de boel in. - ? ja toch game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 klopt het dat doormeten inhoud dat je de waarden die zo nu en dan op de hoekpunten van de draadjes die in het schema staan met controleren. en dat die waarden spanningen zijn. Ja Om met 1 hand te kunnen meten de volgende tip: Maak een extra zwart meetsnoer met een ge-isoleerd krokodillenklemmetje eraan voor de min (COM) van je meter. Die klem je dan op een aardpunt. Overigens kan er nog lang een gevaarlijke spanning op de elco's en condensatoren blijven staan als de stekker er al lang uit is. Als je soldeert of verbouwt: altijd de stekker er uit en de elco's ontladen met een weerstand of het al eerder te sprake gekomen "Lampenplankie". Ook dan met Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 juni 2003 Author Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Ja Om met 1 hand te kunnen meten de volgende tip: Maak een extra zwart meetsnoer met een ge-isoleerd krokodillenklemmetje eraan voor de min (COM) van je meter. Die klem je dan op een aardpunt. QB] okee dan [QB]Overigens kan er nog lang een gevaarlijke spanning op de elco's en condensatoren blijven staan als de stekker er al lang uit is. Als je soldeert of verbouwt: altijd de stekker er uit en de elco's ontladen met een weerstand of het al eerder te sprake gekomen "Lampenplankie". Ook dan met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Koop een stel veiligheidsmeetklemmen van Hirshmann, zowel voor je "ontlader" als voor je multimeter. Die dingen heten "Kleps" en kun je bij de elektronicaboer krijgen: Scheelt een hoop getob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 juni 2003 Author Report Share Posted 25 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Koop een stel veiligheidsmeetklemmen van Hirshmann, zowel voor je "ontlader" als voor je multimeter. Die dingen heten "Kleps" en kun je bij de elektronicaboer krijgen: Scheelt een hoop getob. bedankt voor de tip. Maaahaaar... what about mijn vraag? als ik gelijk heb is er dus niet zoveel gevaar... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts