Sodejuu Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Het ding op het plaatje is zeker geen N.Pass versterker. Nelson Pass bouwt SE transitorversterkers en die zien er iets anders uit Zover ik weet is dit de enige lampenversterker die hij heeft gebouwd. Een triode is de basic versterkerbuis. Hij heeft een kathode, een anode en een roosterplaat. Je kan er meer platen inzetten (pentode, heptode etc.), dan versterkt hij meer, maar minder "zuiver" volgens de kenners (correct me if I'm wrong). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Haha de lampen worden gebruikt ipv power weerstanden in de Zen Lightenment http://www.passdiy.com/projects/zenlite1.htm ps met wat google naar "tubes triode beginners faq"vind je makkelink links als http://www.bb.wakwak.com/~s-ito/vacuum/vacuum.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 ok dus een triode is een buis. En een betere dan een pentode. Maar wat wil 'triode-geschakeld' dan zeggen? Is dat een schakeling met triodebbuizen? En in zo'n 300B ontwerp, zitten daar dan ook triodes in? Ik dacht dat je meer vermogen bereikt door meerder buizen te gebruiken (vergeef me mijn onwetendheid ) Of zie ik het goed als ik denk dat je zowel pentodes als triodes push-bull kan maken, en dat dan de triode versie het moooist is?? Single-ended is ieg geen optie denk ik... Dus Push-Bull, en het liefst triode. Zit ik zo op het goeie spoor, of moet ik weer ff op de rails worden gezet??? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Game, ff tussendoor: het is Push-Pull, als in 'duwen-trekken'. Dus niet Push-Bull (ofwel 'duw-stier'). Een push-pull-schakeling is gewoon een bepaald principe. In een push-pull-schakeling wordt de positieve helft van een sinus (en dus ook van muziek) in de speaker 'geduwd' door de push-trap. De negatieve helft van de sinus wordt uit de speaker 'getrokken' door de pull-trap. Vandaar Push-Pull-versterker. Overigens kan een PP-versterker ook best in klasse A staan, maar dat terzijde... Volgens mij (maar ik ben geen buizenkenner) is het verschil tussen een triode en een penthode alleen maar dat een penthode meer versterkert (en dat ie anders klinkt wellicht). Volgens mij zou je ze kunnen vergelijken met 2 verschillende transistoren, waarvan de ene met een factor 100 versterkt en de andere met een factor 200 (gewoon willekeurige waarden gekozen). Als je de eerste in de schakeling zet, dan heb je dus minder vermogen dan met de tweede. Volgens mij wil triode-geschakeld (of penthode-geschakeld) dan ook alleen maar zeggen, wat voor buis er gebruikt is. Maar als ik het fout heb, dan moet iemand me maar verbeteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 volgens mij heb je gelijk. Mijn logica is dat je als je dan toch push - Pull gebruikt, gebruik dan ook triodes, je hebt immers al behoorlijke winst geboekt in vermogen, gebruik van petodes lijkt dan over the top. Buizenversterker kenners?? zitten we goed? nog een ding: TRIODE DICK, bied geen projecten van triode geschakelde push pull... Alleen een modificatie tov de UL40 van vanderveen... Die kost al meer dan 1000 euro, en vindt ik geen optie. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Heren, Eerstens: Bepaalde buizen zijn triodes en andere weer penthodes. Een triode bestaat, zoals Sodejuu al opmerkte, uit een anode een rooster en een kathode. Drie elementen, hence the name Triode. Een penthode heeft twee extra roosters. Vijf stuks dus. Daarnaast is er nog zoiets als de beam-tetrode. Dit is eigenlijk ook een penthode, met een klein technisch verschil. Was ooit een trucje om het penthode-patent te omzeilen. Dit was (meen ik) in handen van Phillips, de amerikanen (GE, Sylvania, RCA) wilden ook penthodes maken. Mocht niet van de Eindhovenaren. Dan maak je dus een penthode met twee roosters en daarbij een schermrooster. En je geeft het beestje een andere naam. Patent omzeild, the tetrode is born... De 6L6GC is een veel voorkomend voorbeeld. Triodes zijn per definitie duurder dan penthodes en leveren i.h.a. minder vermogen (met de gebruikelijke uitzonderingen uiteraard). Van een penthode zijn twee roosters uit te schakelen. Dan blijft het een penthode, maar is hij triode geschakeld. Hij levert dan ca. 3/5 van zijn oorspronkelijke vermogen. Are you still with me? Elke buis heeft zijn eigen karakteristiek en maximumale output. Powertubes moeten worden gevoed door een zgn drivertube. Hoeveel deze driver levert is mede bepalend voor het uiteindelijke vermogen van de versterker. Er zijn triodes die een hele hoop vermogen kunnen leveren. Dit zijn meestal triodes die oorspronkelijk als zendbuis zijn bedoeld. Er zijn penthodes die heel weinig vermogen kunnen leveren. De EL84 is hier een bekend voorbeeld van. In de jaren 50/60 zeer veel toegepast in de toen gangbare versterkers. Elke buis is single-ended te gebruiken. En in een push-pull schakeling. Dit geeft theoretisch 4 x zo veel vermogen. Je kunt buizen echter ook op andere manieren schakelen. Twee buizen in een balansopstelling bijvoorbeeld. Dan doet elke buis het hele audiospectrum (in tegenstelling tot PP). Levert 2 x het vermogen van de enkele buis. Je kunt PP-parallel schakelen. Dan heb je 2 x 2 = 4 buizen per kanaal. Enz. enz. enz. Veel gebruikte triodes (richtlijn max. output v/d versterker in W. per buis ) : 47 (3), 2A3 (4), 300B (12), 845 (25), 211 (25). Penthodes: EL84 (4), EL34 (15), KT88 (25), KT66 (15), 807 (12). Let wel; de opgegeven wattages zijn om een idee te geven over hoeveel vermogen de versterker waar ze in zitten zal leveren. De driverbuis, de instelling van de buis, maar ook de toegepaste klasse (A, AB, zijn zeer bepalend voor het uiteindelijke resultaat. Een populair idee is om een buis niet zijn volle vermogen te laten leveren, maar net wat minder. Dit zou de geluidkwaliteit zeer ten goede komen. Je kunt een outputtube als driver gebruiken voor een zwaardere outputtube (2A3 als driver voor een 211 bijvoorbeeld, of een EL34 als driver voor een 300B - stoetkit!!). Je kunt ook hele lichte drivers gebruiken (in het voorbeeld met de 211 niet, die is nogal hongerig qua voeding). Dubbeltriodes worden veel in voortrappen (driver, fasedraaier, gelijkrichter) van buizenversterkers gebruikt. Dit zjn twee triodes in 1 huis. Zeer veel gebruikte voorbeelden: ECC 81, ECC 82, ECC 83, ECC 88. Dit zijn de Europese benamingen. De Amerikaanse benaming is resp. 12AT7, 12AU7, 12AX7 en 6DJ8. Beiden worden door elkaar gebezigd. Dit om het allemaal wat duidelijker te maken . Ook een aantal outputtubes hebben een Europese en Amerikaanse naam. Wat minder vaak voorkomend, maar nog steeds op de markt: een triode en een pentode in 1 buis, twee penthodes in 1 buis enz... Hebben de heren (Game?/Henrie?) behoefte aan meer info, dan hoor ik het wel. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Michel:Elke buis is single-ended te gebruiken. En in een push-pull schakeling. Dit geeft theoretisch 2 x zo veel vermogen. Je kunt buizen echter ook op andere manieren schakelen. Twee buizen in een balansopstelling bijvoorbeeld. Dan doet elke buis het hele audiospectrum (in tegenstelling tot PP). Levert ook 2 x het vermogen van de enkele buis. Je kunt PP-parallel schakelen. Dan heb je 4 buizen per kanaal. Enz. enz. enz. ... Hebben de heren (Game?/Henrie?) behoefte aan meer info, dan hoor ik het wel. Groet, Michel Nou, ik ben niet opzoek naar een buizenbak, ik ben uitermate tevreden met m'n Marantz, maar wat extra's leren over buizen (waar ik nog niet veel van weet) is nooit weg... Overigens sluit ik niet uit dat er ooit een komt hoor, maar eigenlijk denk ik van niet. Al zijn m'n speakers er wellicht wel geschikt voor. Die hebben namelijk een rendement 92dB en een nominale impedantie van 8Ohm. Maar of ze ook een vlakke impedantiecurve hebben, weet ik niet. En tja, ze hebben wel 2 woofers (+ een mid-unit), en ik weet niet of buizenbakken dat leuk vinden... Nog wel ff een opmerking: Dat je elke buis kunt gebruiken voor zowel single-ended als PP, dat wist ik wel. Das ook wel logisch. En dat kan met transistoren ook. Maar een PP-versterker kan per trap toch evenveel stroom leveren als een SE-trap (mits die hetzelfde is opgebouwd)? Dan heb je dus 2x zoveel stroom met een PP t.o.v. een SE. Dus dan heb je niet 2x zoveel vermogen, maar 4x: voor vermogen geld immers P=I^2*R... Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Henrie: ...Dan heb je dus 2x zoveel stroom met een PP t.o.v. een SE. Dus dan heb je niet 2x zoveel vermogen, maar 4x: voor vermogen geld immers P=I^2*R... Toch? Als de weerstand in bovenstaande vergelijking een constante is heb je helemaal gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Michel: Als de weerstand in bovenstaande vergelijking een constante is heb je helemaal gelijk. Ik ging idd uit van dezelfde weerstand (speaker dus)... Waar ging jij vanuit dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Michel: Als de weerstand in bovenstaande vergelijking een constante is heb je helemaal gelijk. Geplaatst door Henrie: Ik ging idd uit van dezelfde weerstand (speaker dus)... Waar ging jij vanuit dan? Henrie, Je hebt gelijk. Vandaar de smilie in mijn eerste antwoord. Ik heb de passage in het bewuste stukje aangepast. Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Michel: Henrie, Je hebt gelijk. Vandaar de smilie in mijn eerste antwoord. Ik heb de passage in het bewuste stukje aangepast. Michel Oh, ok... ik dacht al... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Ho, ho, vergeten we niet even iets? Net als bij transistoren geldt: Een SE staat altijd in klasse-A. Een PP kan zowel in A als AB staan. Staat ie in AB (en dat staan veel PP buizenversterkers) dan kun je uit dezelfde buis (buizen) meer vermogen halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 he michel, leuk dat he er ook mee bemoeid. . ik volg je wel geloof ik, alleen ik heb om te beginnen wat vraagjes over feiten. Wat is SE? Wat is PP? Verder vroeg ik me af: waarom een penthode triode schakelen, en er zo een triode van maken? Omdat dat geodkoper is, is de enige reden die ik kan verzinnen. Maar is het ook net zo goed? Verder vraag ik me af of de komende redenatie een beetje ok is: - ik heb aan 8 watt gewoon niet genoeg met mn 92 dB/4 Ohm. Dat sluit dus eigenlijk single-ended uit. - als ik niet singele-ended neem, dan zal ik dus aan de push-pull moeten. - Een triode is beter dan een penthode, en nog steeds zal een triode je de kop niet kosten. Dus het best kan je voor de triode-push-pull versterker gaan. klopt dit een beetje?? (michel) Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Ho, ho, vergeten we niet even iets? Net als bij transistoren geldt: Een SE staat altijd in klasse-A. Een PP kan zowel in A als AB staan. Staat ie in AB (en dat staan veel PP buizenversterkers) dan kun je uit dezelfde buis (buizen) meer vermogen halen. Hallo Peter, Helemaal correct, maar dat staat in mijn stukje ook vermeld: ...De driverbuis, de instelling van de buis, maar ook de toegepaste klasse (A, AB, zijn zeer bepalend voor het uiteindelijke resultaat... Game, 1. SE = Single Ended, PP = Push-Pull. 2. Triodes klinken mooier, maar zijn veeeel duurder. (goede 300b nieuwe produktie ca. 350,-, goede el34 nieuwe produktie ca. 50,-) Een alternatief is om een penthode triode te schakelen. Daardoor klinkt hij iets mooier (niet altijd, ligt aan het ontwerp van de versterker), maar levert ook minder vermogen. Een triode push-pullversterker bevat 4 triodes (300b: zeer gangbaar, er is nieuwe produktie, klinkt erg mooi, levert redelijk wat(t) vermogen) en minimaal 2 buizengelijkrichters. Met diodes kan ook, maar dat is weer zonde van die triodes. Daarnaast heb je dan nog voorbuizen nodig. Ookal bouw je een dergelijke versterker zelf, het is een prijzig grapje. Een SE 211 of 845 zal ca. 20 Watt leveren. Deze buizen "eten" echter 1000 Volt aan voeding. Niet bepaald een beginnersbuis als je zelf wil bouwen. De penthode-versie: Met oog op jouw luidsprekers minimaal 15 Watt, SE gespierde buis of PP andere variant. SE KT88/KT90/KT100 PP 807/EL34/EL84(PPP) Kost je veel minder dan een triodeversterker, en zal, indien netjes gebouwd, nog steeds menige produktieversterker finaal weg spelen. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Ok Michel, heb ik het even gemist Om even bij PP te blijven. Trioden zijn minder ver uit te sturen dan penthoden voordat ze hoorbaar gaan vervormen. Met trioden haal je met goed fatsoen niet meer dan 30% rendement in AB, met penthoden kun je tot zo'n 50% komen bj een praktische versterker. Ook penthoden als triode schakelen verlaagt het rendement. Penthode versterkers hebben altijd tegenkoppeling nodig om goed te functioneren. Bij trioden hoeft dat niet. Dat klinkt gehoormatig meestal beter en de echte liefhebber geeft dan ook de voorkeur aan trioden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 ok, die triodes zijn dus duurder dan gedacht. maar wil blauw levert voor de 'little ceasar' 2 x de 300B eindbuis, + alle transformers, voor 500 euro's. Maar je hebt gelijk: 4 300B's wordt erg prijzig.... Een feit blijft: triodes zijn mooier. Wat is dan een conclusie? Triodes zijn mooier maar kosten te veel -> dus penthodes. Of zijn er wellicht triodes die goedkoper zijn en nog steeds penthodes verslaan??? Zoniet: dan wordt dus een triode geschakelde penthode Push-Pull. Maar mijn logica zegt dan: waarom geen triodegeschakelde SE versterker?? Ik hoor het graag. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:...en de echte liefhebber geeft dan ook de voorkeur aan trioden... ...Ehh... De echte liefhebber? Ik durf mezelf gerust een hele echte liefhebber te noemen. Ik speel echter al jaren met EL34's en 6CA7's. Qua geluidsmatige prestaties geef ik je helemaal gelijk: triodes klinken mooier. Budgetair gezien is het echter een hele andere zaak. Probeer overigens maar eens een triodeversterker te vinden die electrostaten aanstuurt. Die van mij kan dat en heeft dat ook een aantal jaren gedaan. Doet u mij maar penthodes, aldus. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 Ok, je antwoord kwam denk ik bet tegelijk met mijn post, dus misschien valt mn berichtje net tussen wal en schip... wat vindt je van de volgende keuzes: 1. een triode geschakelde penthode push-pull. 2. een triodegeschakelde pethode SE. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Game, Ik begin nieuwsgierig te worden: Heb je al eens wat buizenversterkers geluisterd en heb je ze vergeleken? Zo nee, ga dat dan eens doen. En luister met name eens naar een KT88 (of KT66/KT90/6550, allemaal dezelfde familie) of een EL84. En laat daar eens een hele goede transistorversterker naast zetten. Ik kan je de uitslag nu al vertellen: de buizenversterkers zullen mooier klinken. Niet omdat ik buizenliefhebber ben, Het is de kip en het ei: ik ben een buizenliefhebber omdat ze zo gruwelijk mooie versterkers opleveren. En vergis je niet in penthodes, er zijn er een heel aantal die zonder meer de term "audiofiel" verdienen. Triodes zullen bijna per definitie beter klinken, maar je hebt het in dit geval over een vergelijk tussen bijzonder goed, en nog beter... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Michel:Game, Ik begin nieuwsgierig te worden: Heb je al eens wat buizenversterkers geluisterd en heb je ze vergeleken? Zo nee, ga dat dan eens doen. En luister met name eens naar een KT88 (of KT66/KT90/6550, allemaal dezelfde familie) of een EL84. En laat daar eens een hele goede transistorversterker naast zetten. Ik kan je de uitslag nu al vertellen: de buizenversterkers zullen mooier klinken. Niet omdat ik buizenliefhebber ben, Het is de kip en het ei: ik ben een buizenliefhebber omdat ze zo gruwelijk mooie versterkers opleveren. En vergis je niet in penthodes, er zijn er een heel aantal die zonder meer de term "audiofiel" verdienen. Triodes zullen bijna per definitie beter klinken, maar je hebt het in dit geval over een vergelijk tussen bijzonder goed, en nog beter... Groet, Michel Nee ik heb nog niks gehoord. Nog nooit buizen zelfs. maar dat ga ik binnenkort wel doen. Bij degroef hier in groningen wellicht. Of misschien wel op aan ander adres dat ik weet. Maar die keusez uit mn vorige bericht, is geen realiteit, maar gewoon een theoretische mogelijk vs. een andere theoretische mogelijkheid. Dit dacht ik: penthode is afgezien van zn kwaliteiten financieel aantrekkelijk. En hij levert meer vermogen. Je kan hem voor beter resulaat triodeschakelen. En nog steeds zal hij dan redelijk vermogen leveren. Is een SE versterker met triode gesch. penthodes dan een optie?? Dat zou mooier moeten zijn dan pushpull?? wat zeg jij?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Hey Game, Ik heb nog een ander ID. Bij Ruad in A'dam staat nog een Bocama LA224B. Die is een juweeltje, mits je er wat werk aan doet. Dit ding speelt met 4 x EL84 in PP. Geeft een magnefieke sound. Wat jij dan moet doen is een rits schakelaars en knoppen overbruggen. Het schema van dat ding heb ik hier wel en kan ik je wel doormailen. Ik denk dat je daar veel plezier aan zal beleven. Je hoeft het wiel niet meer uit te vinden en al het spul inklusief kast en trafo's zit er al aan. Ik meen dat hij nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door Sodejuu:Hey Game, Ik heb nog een ander ID. Bij Ruad in A'dam staat nog een Bocama LA224B. Die is een juweeltje, mits je er wat werk aan doet. Dit ding speelt met 4 x EL84 in PP. Geeft een magnefieke sound. Wat jij dan moet doen is een rits schakelaars en knoppen overbruggen. Het schema van dat ding heb ik hier wel en kan ik je wel doormailen. Ik denk dat je daar veel plezier aan zal beleven. Je hoeft het wiel niet meer uit te vinden en al het spul inklusief kast en trafo's zit er al aan. Ik meen dat hij nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Game, Ik wil je gerust vertellen wat ik mooier vind en waar mijn voorkeur naar uitgaat. Ik denk echter niet dat je daarmee erg gebaat bent. Daarom raad ik je aan om te beginnen met een project a la de "Annastasia" van Dick van Merwe. Of iets dergelijks. Of de UL40SII van Amplimo. Mooie versterkers, niet al te duur, niet al te moeilijk. Zoek ook eens op internet naar diy projecten. Er is enorm veel te vinden. Succes, Michel P.S. Teruglezend zie ik de bijdrage van Sodejuu, ik ben het met hem eens. Deze versterker kan je een hoop plezier opleveren tegen weinig kosten en weinig werk. P.P.S. Triode schakelen van penthodes kan als tweak leuk zijn, maar luister er eerst eens naar in penthode stand. Geheel niet ondenkbaar dat je hier al zeer tevreden mee bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 juni 2003 Author Report Share Posted 21 juni 2003 Allereerst weer een bedankt voor jullie behulpzaamheid . ten tweede: ik email jitze (?) wel ff over die vertsterker, want ik zie hem niet staan op ruad... Even afwachten wat dat oplevert. Anders bouw ik idd een van de simplere projecten van dick. Jammer alleen dat je daarna waarschijnlijk toch weer verder wilt... weliswaar met meer ervaring, maar ook meer kosten in totaal. verder een laatste (voorlopige) vraag: Een se versterker met penthodes, is mogelijk en levert veel al genoeg vermogen. ieg meer dan triodes in een SE versterker. Waarom is dat dan toch niet erg gangbaar?????? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 juni 2003 Report Share Posted 21 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:Een se versterker met penthodes, is mogelijk en levert veel al genoeg vermogen. ieg meer dan triodes in een SE versterker. Waarom is dat dan toch niet erg gangbaar?????? game Maar ze zijn er wel. Kijk maar eens op DEZE LINK. Zoals ik al zei: zoek eens op internet. Argumenten diy, SE, EL34(of KT88/KT90/KT100 of 6V6/6L6GC) Succes. Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts