patrickh Posted 29 april 2002 Report Share Posted 29 april 2002 Ik ben de eigenaar van de Bose acoustimass 10. Nu staat er in de handleiding hoe deze speakers ingesteld dienen de worden op een digitale receiver. Als volgt: L/R Front: Large;Center: Large;L/R surround: Large;LFE:ON;Subwoofer:Off;Crossfreq200. Nu heb ik een aantal handleidingen van digitale receivers op na geslagen, maar ik zie nergens het verschil tussen een LFE kanaal en een subwoofer. Volgens mij is dat ook namelijk het zelfde. Hoe moet ik dit nu instellen mbt mijn speakers? Ik heb een passieve subwoofer, dus het lijkt me dat ik de optie "subwoofer" uit moet zetten, maar hoe zit het dan met het LFE kanaal. Kan iemand mij helpen???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 april 2002 Report Share Posted 29 april 2002 Helaas, ik ken het ding niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 april 2002 Report Share Posted 29 april 2002 Geplaatst door sodejuu: Helaas, ik ken het ding niet. Helaas ik ook niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Posted 29 april 2002 Report Share Posted 29 april 2002 Het LFE-kanaal is het Low Frequentie Effects kanaal. Dit is de instelling van het subwoofer pre-out kanaal, het zogenaamde .1 kanaal van een digitale bron. (bij 5.1, 6.1 & 7.1) Bij de instelling LFE=on wordt dit kanaal gebruikt voor de frequenties van 20-120 Hz die op een speciaal audiospoor zijn opgenomen. Gebruik maken van dit kanaal kan alleen met een actieve subwoofer. Het LFE-kanaal is bij je huidige systeem dus ook niet van toepassing, je maakt immers geen gebruik van het pre-out kanaal maar van de hoofdkanalen links en rechts. Voor de instelling van de speakers op large of small kan je het beste proberen hoe deze het beste klinken. Als ik het goed heb gaan alle aansluitingen van jouw Bose systeem via de subwoofer dus worden de lage tonen uit de signalen gefilterd en weergegeven door de subwoofer, dus lijkt me de voorgeschreven instelling de juiste. Dus; L/R front - Large Center - Large L/R surround - Large LFE - Off Subwoofer - Off Crossover - niet van belang (wordt immer niet gebruikt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 april 2002 Report Share Posted 29 april 2002 Hebbes!!! Na wat speurwerk op dit forum weet ik ook waar LFE voor staat. Het blijkt Low Frequency Efects te betekenen. Hierdoor wordt het allemaal een stuk duidelijker. It's just a guess, maar ik denk dat je de sub van het setje op twee manieren kan aansturen. 1) als subwoofer voor stereo, dus gewoon laagproducent tijdens het muziek luisteren (Sub = On / LFE = Off). 2) als laagtonen effectkanaal tijdens het bekijken van films (Sub = Off / LFE = On). Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrickh Posted 30 april 2002 Author Report Share Posted 30 april 2002 Allen bedankt voor de info.. Vraagje nog: Als ik op mijn Receiver de Frontspeaker op Large wil zetten (wat ook in de handleiding staat), moet ik de sub op On zetten. Beetje vreemd. Nu heb ik ook niet zo,n goede receiver. Ik denk er aan om een nw te kopen van ronde de 3000,- gulden (1361 EUR). Ik weet alleen nog niet welke.. Suggesties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth_John Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 Hallo Patrick " Een nieuwe reciever of av versterker die het beste gestest is rondt die prijs is een Yamaha DSP-A2 (1305 euro)dat is een AV versterker (ik heb zelf de DSP-A1(gold) ,des tijds gewonnen bij het duitse blad Audio) Verder aan reciever kommen de Sony's ook goed uit de test rond die prijs. Maar het beste is denk ik een tweede handse of demo te pakken zien te krijgen voor meestal minder geld, een duurder en beter apparaat . Met vriendelijke groet Keneth John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 De Denon 3802 biedt voor dat geld het meeste waar. 7-kanaals versterker, DTS-ES, NEO:6 en nog meer lekkernijen. Momenteel de beste keus voor surround voor dat geld. Ook de nieuwe serie van Kenwood is een kijkje waard, bijvoorbeeld de KRF-X9060DS. Maar de nieuwe Kenwoods (5060 en hoger) worden pas in Juni leverbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts