Jump to content

Pro-ject "Debut" draaitafel

Alco
 Share

Recommended Posts

Hi folks,

Mede dankzij de opnieuwe belangstelling voor

vinyl en draaitafels is mijn vlammetje voor

't analoge gebeuren weer aangewakkert.

Een tijdje geleden overwoog ik ook al om alsnog weer 'n draaitafel aan te schaffen,maar toen dacht ik: "ach,voor die 25

LP's die ik nog heb" maar in de tussentijd

heb ik menig LP/CD beurs voorbij zien komen.

Aangezien m'n versterker (Naim Nait-2) over een zeer goede phonotrap beschikt wordt ik

nu toch wel nieuwsgierig..

Nu leek 't mij verstandig om dan te beginnen

met een betaalbare draaitafel die toch nog

muzikaal klinkt.

Ik dacht zelf aan de Pro-ject "debut".

Deze draaitafel kreeg zeer goede recensies,

en ziet er naar mijn mening goed en degelijk uit.

Is er iemand die deze draaitafel heeft/beluisterd ??

Of kan ik toch maar beter even doorsparen...?

Groeten,

Alco.

• 1 month later...
Guest Geen reactie?

Beste analoge liefhebbers. Dit topic staat al open vanaf 8 april! Zijn er hier geen adviezen over te geven??? Wil er bij mij niet in.

Groetjes van ook een belangstellende.

Beste Alco,

Inderdaad vreemd dat er geen reacties komen !

Zijn er zo weinig (muziek) draaitafel liefhebbers die er iets van weten?

Thorens start weer op gunstig dus.

Ook een gebruikte Thorens kan prima als je weet waar je mee bezig bent !

Maar de Thorens 104,105,110,115 moet je vergeten want deze draaitafels zijn door een andere firma gemaakt (uitbesteed door Thorens) en om wat meer geld te verdienen hebben ze de bovenplaat te dun gemaakt wat op de duur leid tot iets doorzakken wat de gelijkloop nadelig beinvloed en dit krijg je nooit meer goed.

Dus ze doen het wel en blijven het ook wel doen maar dan in een goedkope installatie waar het allemaal niet zo belangrijk is.

Ook de armen van deze draaitafels zijn niet om over naar huis te schrijven, hier komt het dus waarschijnlijk vandaan dat Thorens armen niet goed zouden zijn er zit dus een kern van waarheid in.

Maar als je een TP 11 of TP 16 hebt TP 50,TP 90,TP 90S en nog vele anderen deze zijn prima en ook goed geschikt om een MC in te monteren omdat ze een gemiddelde eff.massa hebben van +/- 15 gram.

Ik weet dat ik ook Ome Henk hier een plezier mee doe ,dus bij deze !

De Thorens 166 Mk 1,2,3,4,5,6

De Thorens 146 Mk 1,2,3,4,5,6

De Thorens 147 Mk 1,2,3,4,5,6 en Jubilee

De Thorens 160 Mk 1,2,3,4,5,6 en Super

De Thorens 126 Mk 1,2,3,4

De Thorens 127 Mk etc.

Zijn allemaal draaitafels die je als ze goed zijn wel kunt kopen.

Let op het plateaulager is de olie 1 maal uitgedroogd geweest en er daarna toch mee is gedraait dan is hij niets waard metaal op metaal geeft een slijtage slag dat wil je niet weten.nauwkeurigheid ingelijkloop komt nooit meer goed !

Gestoten/gevallen ? niet kopen het is een presicie instrument.

Snaren zijn op dit moment niet goedkoop en je MOET de originele hebben anders is het niet goed de lengte moet exact zijn de breedte en ook de dikte en dan het belangrijkste de elasticiteit.

Is dit niet het geval geweest dan trekt de motor scheef binnenin is dus niet te

repareren dus als de snaar past wil niet zeggen dat hij goed is.

Arm lagering zeer belangrijk ! antiscating nog in orde ?

Beschadigingen ivm fouthoek ?

Lagering arm ivm doorzakken .

Etc dit alles is alleen te kontroleren als je er echt verstand van hebt.

Met de huidige goede kwaliteit van geluids apparatuur en een niet goede draaitafel ,geen draaitafel kopen dat wordt een teleurstelling.

En dan hebben we het nog niet gehad over arm/element kombinatie wat ook super belangrijk is.

En dan het allerbelangrijkste het inregelen en afstellen van het totaal zonder dat vergeet het maar (klinkt niet)!

Ik heb er verstand van en zonder scoop kan ik het niet.

Ik ben er ongeveer 3-4 uur mee bezig en met een Linn of Thorens dus draaitafels met een sub-chassis (vering) langer anders klinkt het niet of heb je last van groefspringen bij moeilijke passages.

Meer vragen ?

Met vriendelijke groet,

Haudio

AS

Sodejuu, Haudio

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik had 'm helaas nog niet ontdekt,dus ik wilde je nog wat vragen,maar dat staat nu onder je reacie op Jasper's vraag.

Er zijn dus nogal veel dingen die erg belangrijk zijn en waarop gelet moet worden met 'n 2e hands aankoop.

Maarnu,...daar zit dan juist 't risico.

Als ik 2e hands 'n draaitafel zou kopen,is de kans 99% dat ik 'm ver buiten m'n woonplaats aantref (via inernet)

Kortom, dan zou ik 'm al op moeten laten sturen. (heb zelf geen auto)

Dat is dus een groot risico. Ik moet dan de eigenaar maar vertrouwen op z'n woord...en bovendien vind ik 't best eng om zo'n gevoelig apparaat op te laten sturen.

In mijn direct omgeving zijn bijzonder weinig dealers die nog draaitafels verkopen.

(zowel nieuw als 2e hands)

Alleen wanneer ik een nieuwe (biv. Pro-ject) zou kopen loop ik geen risico.

ps. Ik weet nog wel 'n dealer die 'n LINN

-Axis (demomodel) heeft staan,met Akito arm en (?) element voor 1500,-. Is dat 'n redelijke prijs ?

b.v.d

Groeten,

Alco.

Beste Alco,

Ik kom redelijk vaak in de buurt van Assen dus als ik iets voor je moet zoeken is dat geen probleem.

Een Linn Axis is beslist niet slecht maar veel te duur of er moet een element inzitten met een nieuwwaarde van 2000,00

750,00 komt beter in de buurt een Rega RB 250 is al beter .

MfG Haudio

PS met versturen heb je gelijk ik heb er al 4 moeten weggooien omdat ze het wel verzekeren maar niet uitkeren.

Als de doos bijna niet is beschadigd dan zeggen ze gewoon hij is niet goed ingepakt.

Maar wat denk je dat als er mee gegooit wordt en dat gebeurt !

Wat er dan met een precicie instrument als een draaitafel gebeurt !

Juist stuk.

MfG. Haudio

Goh, is die 1500,- voor de Linn Axis te duur,vind je ?

Ik dacht dat 't eigenlijk wel 'n scherpe prijs was. Ik zag laatst dat de Akito arm alleen al iets meer dan 1500,- kost.

Ik weet niet welk element er bij die Axis zit.

Als je bijv. (2e hands) ergens een Rega p3 of Linn ziet,dan houd ik me aanbevolen,maar je hoeft er niet speciaal naar op zoek hoor.

Ik heb 'n poosje 'n rega planar-3 gehad,die klonk minstens zo goed en soms nog beter (prettiger) dan m'n Naim CD-3.5 speler.

Als je nog 'n dealer-adres weet die nog draatafels verkoopt houdt ik me ook aanbevolen.

Beste Alco,

Gelukkig heb ik meer verstand van.............................................................................

.............AUDIO !

Laatste keer, 3 keer is scheepsrecht !

http://www.geocities.com/Hollywood/Hills/4133/tt1.html

Zo ik hoop dat het nu goed gaat , jammer dat ik het niet kan wissen.

Dealer : platenspelers Audio Selectief te Sneek

Met vriendelijke groet,

Haudio

PS Bjorn de rest mag weg .