Jeroen Posted 9 april 2001 Report Share Posted 9 april 2001 Hallo, ik heb een vraag. Ik wil mijn Rotel RB-991 eindversterker graag ge-aard aansluiten, maar heb geen ge-aarde stopcontacten. Nu had ik het volgende bedacht: Ik maak een netsnoer waarbij de aarde kabel is doorgetrokken en verbonden met b.v. een stalen verwarmingsbuis. Heb je dan op deze manier een goede ge-aarde aansluiting gerealiseerd?? Alvast bedankt voor enige reacties! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansh Posted 9 april 2001 Report Share Posted 9 april 2001 Heeft geen zin. Je loopt ook het risico op een brom. Steraarding werkt het beste. Bij voorkeur via echt randaarde (deze kun je trekken vanaf de verdeeldoos in het plafond naar het betreffende stopkontakt (met een buigveer). Het enige risico dat je loopt, is dat je een brom krijgt via de aarde van de atenne (tuner). Deze kun je dan liften (isoleren). Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 10 april 2001 Report Share Posted 10 april 2001 Hallo Jeroen, De beste randaarde krijg je toch via het stopcontact, of je moet een eigen aardpen laten slaan voor de audioset. Een elektricien kan in de meeste gevallen zonder al te veel moeite een aardedraad trekken naar het stopcontact dat je gebruikt voor de set, dat contact vervang je dan door een randaardewandcontactdoos. Wel loop je risico op een aardlus (geeft brom of mogelijk nog ergere ellende) via de antennekabel (als je een RTV hebt aangesloten), het beste kun je deze aarde hoogohmig maken via een trafocontact. Zowel Hirschmann als Tratec maken daar een produkt voor, een zgn. TRAS-10. Dat is een scheidingstrafo in de behuizing van een standaard antennewandcontact (daar waar de boel in Radio en TV wordt gesplitst), de TRAS-10 plaats je voor dat antennewandcontact. Succes, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 april 2001 Report Share Posted 16 april 2001 Beste Jeroen, Je kan inderdaad je eindversterke beter niet aarden. Het belangrijkste is dat je voorversterker geaard is, alle andere componenten dienen ongeaard te zijn. dit om aardlus te voorkomen. Via de massa van je interlinks is alle aparatuur inclusief je eindtrap geaard via je voorversterker. (steraarde) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted 16 april 2001 Report Share Posted 16 april 2001 hoe kun je een aardlus krijgen als je alles uit hetzelfde stopcontact haald? bvbd johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 17 april 2001 Report Share Posted 17 april 2001 Hallo Johan, Via de stekerdoos, waarin meestal de aarde gewoon een metalen strip is, net als de stroomstrips. In theorie zou er dus lekstroom van het ene apparaat naar het andere apparaat kunnen gaan lopen, de gevreesde aardlus dus. In de praktijk kiest de lekstroom de weg van de minste weerstand, en dat is (wanneer het via hetzelfde stopcontact loopt) toch de aarde. Maar heel soms kun je inderdaad problemen krijgen, de vroegere generaties van de Sphinx PJ-12 bijv. gingen heftig oscilleren wanneer beide eindtrappen op aarde stonden. Sebastiaan heeft het over een steraarde, en dat zou dan bereikt worden door alleen de voortrap te aarden. Strikt genomen is dat zo, alleen loopt dan alle lekspanning over de signaalkabels naar de voortrap toe, en dat is niet de mooiste weg. Ideaal zou zijn als alle aardes op exact hetzelfde punt worden samengevoegd op 1 aardingspunt. Sommige audiofiele stekerdozen doen dat (Sun Leiste bijvoorbeeld), maar je zou ook een draadje aan het chassis van elk apparaat kunnen bevestigen, en die naar 1 punt kunnen leiden. Te aarden, of niet te aarden, dat blijft de kwestie. Vuistregel is dat wanneer apparaten er voor ontworpen zijn (bij Amerikaanse en Engelse apparaten bijna standaard) dan kun je ze gerust op randaarde zetten, wanneer ze er niet specifiek voor ontworpen zijn is het een kwestie van proberen wat wel en wat niet werkt. Inderdaad is dan de voortrap een goed apparaat om qua aarding mee te beginnen. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts