Peter Posted 11 april 2001 Report Share Posted 11 april 2001 Ik was onlangs in een Hifi winkel in Rotterdam en daar vertelde een verkoper mij dat er trage en snelle versterkers zijn, en op dat moment zat ik netjes ja te knikken maar achteraf dacht ik waar had die man nu eigenlijk over ? Heeft dit snelheids verschil te maken met de hoeveelheid stroom en watts dat een versterker kan leveren. Als gevolg van een grote voeding en stroomreservers ? Als iemand deze vraag kan beantwoorden ben je zeer dankbaar. Groeten Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 11 april 2001 Report Share Posted 11 april 2001 Hallo Peter, Met "snelle" versterkers doelt men over het algemeen op versterkers die een enorm frequentiebereik (liefst > 300.000 Hz) vervormingsarm kunnen versterken tot aan de grens van hun vermogen. Als een versterker echt snel is is ook de zgn. "slew-rate" hoog. Ik ben zelf geen technicus, dus haarfijn kan ik het je niet uitleggen, maar het komt er op neer dat de versterker zeer snel zijn spanningsafgifte kan opschroeven, vergelijk het met een snel accelererende auto. Als `m dat lukt met weinig "overshoot", met een korte remweg als het ware, dan heb je meestal een hoge effectieve dempingsfactor waardoor de basweergave strakker wordt, wel hebben "snelle" versterkers eerder de neiging om schel of kil klinkend over te komen. Een "trage" versterker gedraagt zich tegengesteld aan het hierboven beschreven karakter, zal de basweergave doorgaans wat minder strak weten te houden maar klinkt doorgaans wel vriendelijker. `t Hangt van de speaker af of de keuze voor een "snelle" versterker positief of negatief voor het klankbeeld uitvalt. Als er nog forummers zijn met meer technische achtergrond: kun jij het technisch verantwoord en goed verwoord uitleggen? Post dan ook een reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest haivai Posted 13 april 2001 Report Share Posted 13 april 2001 hoi,er is toch ook nog iets met "snelle" voedingen. ik heb de klok alleen horen luiden dus..... het schijnt b.v. dat van Medevoort versterkers dus heel snel stroom uit het net trekken en niet te veel bufferen. en er zijn ook langzamere met veel elco's en dus een grote buffer... maar ja ik zoek de klepel nog.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts