Jump to content

versterker ruilen

saiko
 Share

Recommended Posts

Nou, Jelte netjes van je.

Ik snap allen niet dat je na 2 dagen al (een slinter nieuwe?) versterker weg wilt doen. Misschien is het allemaal waar dat de boel ingespeeld moet worden... in dat geval heb je die Marantz ook helemaal niet de kans gegeven.

Maar nu je tevreden bent boeit dat ook weer niet eigenlijk, wat zeur ik nu toch?

nando

nou, probleem opgelost zou ik zeggen. :) Saiko reageerde duidelijk veel te oplvliegend en heeft fout gehandeld, maar dat is hem ook wel duidelijk nu. ;) Iedereen is ten alleen tijden vrij een voorstel te doen, maakt niet uit wat de inhoud is.

Ik heb ook wel eens een paar luidsprekers verkocht. De koper had het binnenwerk na de koop bij hem thuis een goed doorgenomen en was daarbij vergeten iets aan te sluiten. Toen was ik de dader, terwijl hij hem in perecte staat bij mij had gehoord. Je begrijpt dat na een email van mij, hij de gene was die excuses kon gaan maken.

Saiko is een beetje de als de koper van mijn speakers. :D Maar dat is opgelost, en dit nu ook.

en toen kwam er een olifant etc...........

Nou, laat die olifant nog maar even in de porceleinkast, want ik wil even reageren op het inspelen van die Marantz.

Ik heb hem op vrijdag gekocht en de hele avond allerlei muziek geprobeerd. Toen de hele nacht en de volgende dag laten spelen op redelijk volume (buren gek).

Zondag heb ik een echte luisterproef gedaan en het was echt bagger. En ik ben geen verwende of ervaren audiofiel en/of high-end kenner. Dit was de duurste versterker die ik ooit gekocht had. Kijk voor een uitgebreider verslag van hoe en wat getest maar op hifi.nl forum onder Luxman a-383 van vandaag.

Jelte

Geplaatst door Jelte:

Nou, laat die olifant nog maar even in de porceleinkast, want ik wil even reageren op het inspelen van die Marantz.

Ik heb hem op vrijdag gekocht en de hele avond allerlei muziek geprobeerd. Toen de hele nacht en de volgende dag laten spelen op redelijk volume (buren gek).

Zondag heb ik een echte luisterproef gedaan en het was echt bagger. En ik ben geen verwende of ervaren audiofiel en/of high-end kenner. Dit was de duurste versterker die ik ooit gekocht had. Kijk voor een uitgebreider verslag van hoe en wat getest maar op hifi.nl forum onder Luxman a-383 van vandaag.

Jelte

Versterker moet natuurlijk altijd matchen met de rest van je apparatuur en vooral ook met jouw smaak.

De tip van de Eltaxen ga ik in mee. Maar dan wel de LR en de liberty serie. Die klinken voor het geld erg goed. Ik heb ook de Camargue gehoord eek.gif Mooi!!!!!!!!

Hieronder het verhaal wat ik vandaag ook op HiFi.nl gepost heb (Saiko ken jij de MF Caruso, het is een B1 voor de Duitse markt):

Halui,

Dit is een wat lang verhaal, tot leering ende vermaeck van versterkerzoekers en het HiFi-gepeupel in het algemeen.

In andere topics is de laatste maanden al gediscussieerd over de Luxman versterkers die Correct momenteel voor een prikje aanbiedt.

Toen mijn (tweedehands) MF Caruso er vlak na de aanschaf van een paar nieuwe (tweedehands) luidsprekers mee ophield, ging ik op zoek naar een waardige vervanger. Mijn criteria:

1) mooi geluid naar mijn smaak: detaillering, laag, goede controle, hard hoeft niet (beetje "Engels" denk ik)

2) nieuw (even mijn buik vol van gebruikte spullen)

3) binnen budget van EUR 450,-

4) veel waar voor het geld

5) niet al te lullig uitziend (WAF)

In zo'n geval ga ik altijd eerst even bij Correct in de koopjeshoek kijken want dat is niet ver van mij vandaan. Als ik daar kandidaten vind ga ik vervolgens navragen, internetten, tijdschriften uitpluizen om een selectie te maken die ik vervolgens beluister.

Bij Correct vond ik de volgende kandidaten:

NAD C320 EUR 399,-

NAD C350 EUR 449,-

Marantz PM8200 EUR 479,-

Luxman A-383 EUR 469,-

Omdat mijn MF al wat moeite had met mijn transmissielijnluidsprekers had ik besloten dat mijn nieuwe versterker een stevige jongen moest zijn. De NAD's vielen daarom af. (Ik geef toe: niet beluisterd, en ik krijg hier vast veel commentaar op, maar uit vrijwel alle informatie die ik vond kwamen de NAD's nou niet naar voren als zware alleseters.)

De Luxman viel ook af want daar vond ik maar heel weinig informatie over. Een blik op het binnenste van de versterker deed me wel erg denken aan mijn allereerste Akai versterkertje. En een matige WAF; wat een bakbeest!

Eigenlijk was de keuze meer positief dan negatief, want op de PM8200 was ik op slag verliefd. Wat een prachtig gebouwd apparaat. Alleen al de speakerterminals, die kosten alleen al een kwart van de prijs van de versterker! En wat een mooie grote ringkerntransformator. Water in de mond en zonder aarzelen gekocht.

Thuis eerst met het hele gezin de doos uitgepakt onder vele oohs en aahs, en na een tijdje in stille bewondering al dat goud en koper te hebben geinspecteerd, CD-speler en luidsprekers aangesloten. CD-speler uit en volumeknop op vol: nauwelijks ruis. De zware knoppen, de afstandbediening: alles een en al vreugde.

En dan: muziek! Vol trots vroeg ik mijn vrouw om mee te luisteren. Solo piano (Bach/Argerich, Toccata, DG). "Mooi diep, beetje vlakke opname h

De MF Caruso ken ik niet. Ik ben enkel bekend met de a3, x-can, trivista en a3.2 die ik zelf heb. Helaas kan ik nog niet volop genieten aangezien mijn Magnat speakers alles verkrachten maar de potentie druipt er al wel vanaf. Ik heb inmiddels al geluisterd naar linn, dali, dynaudio en tannoy speakers en ik wil de nautilus 805 van b&w nog proberen. Eltax begin ik maar niet aan.

Even reageren op het verhaal van Jelte. In 1994 heb ik zo'n Lux A383 nieuw gekocht. Via via kon ik er geschikt aankomen (nieuwprijs toen fl 2000, een jaar later via een andere importeur fl 2500!). Heb jarenlang met veel plezier naar het zwarte bakbeest geluisterd, onlangs voor een paar rotcenten aan m'n zwager verpatst. De kwaliteit van de versterker kwam pas echt naar voren toen ik m'n Marantz cd 72 SE afkoppelde en verving voor een exotische Wadia. Een tijdje terug zag ik bij CityHiFi in Enschede nog een stapel nieuwe exemplaren A 383 staan (nieuw in doos) voor een heel geschikte prijs. Ik beschik trouwens nog over de originele folder. Succes met je nieuwe aanwinst!

Saiko, we hebben het er niet meer over.

Bartok, heb jij een scanner? Ben erg geinteresseerd in die retro-folder!

Gebruikte jij die ene cinch-aansluiting ook, voor "TV monitor" en waarvoor dan? De handleiding zegt daar niks over.

Jelte :Dconfused.gif

Geplaatst door Bartok:

Een tijdje terug zag ik bij CityHiFi in Enschede nog een stapel nieuwe exemplaren A 383 staan (nieuw in doos) voor een heel geschikte prijs. Ik beschik trouwens nog over de originele folder. Succes met je nieuwe aanwinst!

Bij Hifi tudio City (niet CityHiFi ;) ) staan idd nog 1 of meerdere 383's te koop. Kijk HIER maar eens. Wel iets duurder dan bij Correct blijkbaar (

Iets duurder eek.gif !!

Voor EUR 230,- rijdt ik wel van Enschede heen en weer naar Radio Corrupt! Kun je ook nog onderweg het Krullermuller bezoeken. Of voor EUR 229,- nog een A-377 erbij kopen, voor op de camping.

Trouwens, alleen de 383 is er nog in zwart (bij Corrupt dan). Fijn voor mij, want dat is de duurste en die gouden dingen mochten niet van mijn vrouw (en terecht) :D

Jelte

(sinds gisteren een onvoorwaardelijke fan van de Corrupt Coopjeshoek)

Dag Jelte,

Nog even over je Luxman. Die tv-monitor aansluiting heb ik nimmer mogen aanschouwen, laat staan dat ik de functie ervan doorgrond. Ik neem aan dat je inmiddels de Line Phase Sensor achterop ontdekt hebt; ik heb nooit enig verschil gehoord, hetzelfde geldt overigens voor de Line Straight knop voorop. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat mijn toenmalige cd-speler vermoedelijk niet in staat was het geluidsverschil weer te geven. Ik ben wel benieuwd of beide functies bij jou wel geluidsverbetering teweeg brengen. Mijn huidige versterker-cd speler klinkt m.i. fijnzinniger dan de Luxman. Je vraag n.a.v. het scannen van de folder; ik heb ontdekt dat ik een folder aan mijn zwager gegeven heb. Niet getreurd want op zolder vond ik nog twee (verschillende) Luxmanfolders. Bovendien trof ik in de folder een test aan van de A383 uit de HVT van 1992, heb ik toentertijd gekopieerd. Ik neem aan dat je zowel de test als de folder wel wilt hebben. Ik stuur ze wel naar je op.

Bartok,

Ik naam aan dat je mijn "snail mail" adres bedoelde? Heel erg bedankt! Een mailtje met mijn adres is naar je onderweg.

De phase-detector werkte bij mij niet eens. Ik heb niet echt de moeite genomen er mee te experimenteren. Wel zeggen mijn luidsprekers "ploef" als ik mijn schemerlamp aandoe met de versterker aan (volume op nul). Als ik mijn CD-speler aanzet hetzelfde. Daar moet ik toch nog even naar kijken. Toch maar een aparte groep?

Ik heb een Harman Kardon HD 760 CD-speler. Een redelijke machine met in elk geval een "schoon" geluid. Ik hoor een miniem verschil via de "line straight". Alsof het geluid nog iets "luchtiger" wordt, en timbres in het mid-hoog nog iets natuurlijker. Maar dit kan allemaal inbeelding zijn. In elk geval laat ik hem mooi op "line straight" staan.

De timbres en de dynamiek, en de gecontroleerde bas vind ik de meest opvallende eigenschappen van de A-383.

Jelte

Bartok,

Je mailen vanaf het forum gaat niet. Het is blijkbaar geblokkeerd. Ik heb je daarom een persoonlijk bericht gezonden maar of dat wel werkt weet ik niet. Kan ik je ergens anders mailen?

Bij voorbaat dank,

Sjettepet

De phase-detector werkte bij mij niet eens. Ik heb niet echt de moeite genomen er mee te experimenteren. Wel zeggen mijn luidsprekers "ploef" als ik mijn schemerlamp aandoe met de versterker aan (volume op nul). Als ik mijn CD-speler aanzet hetzelfde. Daar moet ik toch nog even naar kijken. Toch maar een aparte groep?

Dan ben ik bang dat je een defect in je versterker hebt. Bij mij werkt de Line Phase sensor namelijk wel en ik hoor NOOIT een poef uit mijn boxen komen als er een lamp of iets dergelijks wordt aangezet. Ik zit zelf met mijn geluidsinstallatie op groep 1, en bijna de hele benedenverdieping zit op die groep, en ik heb nooit last van storingen van het lichtnet die ik over mijn speakers hoor. Ik heb ook geen netfilter ge

Jelte,

'k heb je adres ontvangen, had eerst mijn mail moeten raadplegen en dan pas een berichtje op het forum zetten. Folder en test worden morgen of maandag verstuurd.

Nog even over de verontrustende berichten van Frank dat je versterker kapot zou zijn (zie laatste bericht). Dat 'poef' bij inschakelen van licht of andere audiobron was volgens de toenmalige importeur onschuldig. Ik herken de klacht; mijn versterker had hetzelfde euvel. Die fasesensor gaf bij mij geen geluidsverandering, wel brandde het lampje bij de correcte polariteit.

Ik heb me door een collega (electriciteitsexpert) ook laten uitleggen dat dit waarschijnlijk niet een defect in de versterker is, maar afhankelijk van de topologie van je electriciteitsinstallatie kan optreden. Ik ga binnenkort mijn kamer verbouwen en dan zal ik er eens naar kijken.

Die polariteitsindicator ga ik nog eens testen.

Sjettepet

Zou het? Wat is er dan mis met jouw electriciteitsnet?

Maareh... dat lampje hoort juist NIET te branden bij correcte polariteit. Dat heb ik me iig laten vertellen door de audioverkoper. Bij mij komt dat overeen met de hete kant van de stekker in de hete kant van het stekkerblok te steken. Klopt dus.

Zorg ook dat je kast niet aanraakt als je op die sensor drukt.

Groeten,

Frank

Nee, dat dacht ik ook Bartok, dat het lampje NIET moet branden bij correcte polariteit. Ik durfde dat niet zo te antwoorden want ik heb de handleiding niet bij de hand.

Toen ik met veel moeite de stekker in het stopcontact achter mijn "HiFi-kast" mad.gif had gestoken, bleek het lampje niet te branden. Ik heb het zo maar gelaten want: of hij zit goed of de indicator doet het niet. Dat bedoelde ik. Ik ga het weer proberen als ik de versterker moet verplaatsen i.v.m. verbouwing.

Frank, vat mijn laconieke houding over de "ploef" niet denigrerend op. Ik weet niets van versterkers en electriciteit. Ik heb twee tegenstrijdige meningen gehoord. Jij zegt "wellicht kapot" en mijn collega en Bartok zeggen "niets aan de hand". Ik ben dan geneigd te geloven wat me het beste uitkomt :D

Ik zie uit naar je Luxman-gallerij.

Sjettepet / Jelte confused.gif

Wat trouwens opvalt is dat je de A-383 niet echt uit kan zetten. Hij blijft altijd op standby. Anders moet de stekker eruit.

Wat mijn elektriciteitsnet betreft; het schijnt uit te maken voor storingsgevoeligheid waar precies in het netwerk het stopcontact zich bevindt. Je kunt mij alles wijsmaken. In ieder geval is de lamp die de "ploef" veroorzaakt een halogeenlamp, en dat schijnen notoire stoorbronnen te zijn. Bij andere lampen doet hij het niet. Bij mijn CD-speler weer wel, en dat is nieuw.

Eh, ja Bartok, als ik importeur was zou ik misschien ook zeggen dat het geen probleem is. Maar ik geloof het maar, voor mijn eigen gemoedsrust. Zou aarden helpen? Zoals gezegd, ik weet niets van stroom.

Jelte eek.gif

Ik zie uit naar je Luxman-gallerij.

Wat bedoel je daarmee? Ik gal toch niet over Luxman. Ik geef alleen mijn mening. Ik speel zelf met grote tevredenheid met een A-377. Die gaat voorlopig niet weg (heb hem al 3 jaar).

Had je bij je vorige versterker ook last van knallen? (je MF).

Dat je hem niet echt uit kunt zetten klopt bijna. Onder de versterker zit namelijk een schakelaar (ik kwam er ook pas na een jaar achter :)) waarmee je hem "echt" uit kunt zetten. Ik vermoed echter dat er een reden is dat ze de schakelaar onder hebben gemonteerd...

Groeten,

Frank