Jump to content

versterker ruilen

saiko
 Share

Recommended Posts

Ik bedoelde jouw Luxman-fototentoonstelling op het web. Of ben ik in de war en was het iemand anders? Nou ja...

Nee, met de MF geen knallen. Heb jij er verstnd van? Waar kan het op duiden? Volgens Bartok vond de importeur dat het geen kwaad kan. Ik hoop dat mijn luidsprekers daar ook zo over denken. Als ik eerst de CD-speler aanzet en dan de versterker is er geen probleem.

Dus: eerst het licht aan (of uit) en dan de versterker. En bij sommige muziek wil je later het licht uit kunnen doen

He, de onderkant... er is nog veel te ontdekken aan die A-383.

Sjettepet

OK, dan is dat weer opgelost :D

Het scheelt ook een stuk als je het woord "galerij" goed spelt :). Als je "gallerij" spelt klinkt het alsof iemand gal spuwt (negatief is) over iets. Ik zal ook eens gaan kijken naar die galerij van Richard :).

Nee, ik heb er niet echt verstand van. Ik ben geen electronicus van beroep, dus ik heb alleen wat "basic" kennis, en dat is niet zoveel :)

Ik weet echter wel dat ik verschillende Luxman versterkers heb gehoord. Ik heb zelf nog de L-200 gehad uit half jaren 80. Ik heb naar heel dure exemplaren geluisterd (uit de "Ultimate" serie) en natuurlijk naar mijn A-377 en naar de A-357. Geen van allen hebben ook maar 1 knal gegeven bij het inschakelen van een ander apparaat. Het duidt er volgens mij op dat de versterker erg gevoelig is voor pieken op het lichtnet en dat is niet normaal bij een Luxman versterker.

Ik heb net ff geprobeerd met een halogeenlamp (bureaulamp) op hetzelfde stekkerblok als de versterker. Niks geen knallen bij het aan- en uitschakelen van de lamp, bij meerdere keren proberen af en toe een heel zacht tikje uit de speaker, verder niks.

Over die CD-speler, is die ooit gemodificeerd, of is hij totaal ongemoeid gelaten. Want als de mute-torren zijn weggehaald kan zo'n CD-speler weleens een flinke knal geven bij het aan- en uitzetten.

Groeten,

Frank

Hoor je de knal van de CD-speler ook als je de versterker op een ander kanaal hebt staan dan waarop de speler is aangesloten?

Ik ga binnenkort waarschijnlijk voor een tuner kijken bij de hifi-winkel bij mij in de buurt. De eigenaar daarvan is zelf ook Luxman-fan en dan zal ik het hem eens vragen, of het normaal is dat de A-383 knalt.

Knalt hij trouwens ook als je de versterker aan en uit zet?

Groeten,

Frank

Het is wel een knalfeest met die A383 van Luxman. Dat knallen waar Frank het steeds over heeft is overdreven. Je hoort bij het inschakelen van een audio- of lichtbron een tikgeluid. Volgens de dealer was het probleem

'met een weerstand op te lossen', wat hij daar precies mee bedoelde heb ik nooit nagevraagd. Ik heb het zo gelaten. Dat het schadelijk voor de versterker dan wel luidsprekers zou zijn geloof ik niet zo. Ik heb van 1994 tot en met 2002 met de A383 gespeeld en geen centje pijn. Sjettepet, je moet je plezier niet laten verknallen. Trouwens ik heb nooit geweten dat er een knop aan de onderkant zat bij de A383! Heb jij dit nog gecheckt Sjettepet?

Frank, Bartok,

Allereerst bedankt voor jullie bezorgdheid, medeleven en steun.

De versterker maakt geen geluid bij het aanzetten, anders dan de prachtige "KLUNK" van de relais.

Als je nooit knallen uit je Lux hebt horen komen, Frank, dan moet je eens naar de Symphonie 1812 van Beethoven luisteren.

Nu weer serieus: als hij op een andere ingang staat dan CD dan knalt hij niet bij het aanzetten van de CD speler. Overigens ook niet als ik de CD speler een paar keer achter elkaar aan of uit doe. Het lijkt of er iets opbouwt, als het ware.

Nee, ik zie de woofer niet bewegen bij de knal.

Ja, er zit inderdaad een on/off schakelaar op de onderkant. Ernaast zitten bovendien een optische en coaxiaal digitale ingang voor Dolby DTS! Frank, was dat een grapje? Nu heb ik een hernia.

Goh, dit wordt zo langzamerhand een echt topic. Ik heb eens rondgezocht op het forum maar dit is nog niet echt ter sprake gekomen. Wel iemand bij wie de aardlekschakelaar omsloeg als hij zijn Vincent aanzette. Maar dat lijkt me een ander probleem.

Trouwens: als de A-383 speelt, dan hoor ik geen storing bij het aandoen van een lamp.

Bartok, wat gebeurde er in 2002?

Jelte en Sjettepet :P

--- Ouverture 1812 van Tchaikovsky, voordat je me weer gaat verbeteren Frank. Heb hier net Beethoven opstaan, en zat intussen ook nog in Het Groene Boekje te studeren, vandaar. :D

Ben net bij Correct langsgeweest. Had natuurlijk ook even onder die andere twee luxen moeten kijken... stom!

Jelte

Als je nooit knallen uit je Lux hebt horen komen, Frank, dan moet je eens naar de Symphonie 1812 van Beethoven luisteren.

Haha, vlak nadat ik die post geplaatst had dacht ik: daar zal ik wel een reactie op krijgen.

Maar je bent net op tijd met de CORRECTie :)

Zat al te denken, heeft Beethoven ook al een Ouverture 1812? Maar jij draait die Ouverture natuurlijk nooit, want de knallen heb je al :)

Maar wat zeiden ze er bij de correct over?

Trouwens, ik heb alleen maar een on/off schakelaar aan de onderkant. Maar ik heb ook slechts een armzalige A-377 :)

Groeten,

Frank

Wil je een spectaculaire 1812 Overture luister dan eens naar de fameuze uitvoering van Dorati op Mercury! Maar goed, Sjettepet in 2002 waren wij het Target-rack met zwarte dozen en die grote zwarte luidsprekers beu.

Zoals gezegd alles verpatst aan m'n zwager en audiofiel zijn we kleiner gaan wonen.

Je eigen Houten Prins is anders ook niet mis, Bartok, om over je Orkest voor Slagwerk en Celesta nog maar te zwijgen. De verwarring met Beethoven... heeft die niet iets met Waterloo geschreven? 1812 ... Waterloo, of was dat 1813?

Tjonge, ik weet niet meer hoe ik het allemaal zo snel aan mijn Lux moet voeren, ik val van de ene verbazing in de andere.

Het personeel van Correct stel ik geen vragen meer sinds ze mijn Musical Fidelity niet accepteerden voor inruil omdat ze niet wisten wat het was. Na lang soebatten namen ze hem maar ik denk dat ik hem terugkoop.

Hoewel, er loopt een verkoper rond die wel wat van luidsprekers weet. Heeft zelf Dynaudio (en dat verkoopt Correct niet volgens mij) en zei dat de Klipschen die in de koopjeskelder staan Klipsch ten schande maken. Raadde mij Missions aan als surround-luidsprekers en had gelijk.

Frank, als je het voorpaneel van de A388 loshaalt, blijkt daarachter een groot display te zitten. Daar is die knop "dimmer" voor, op je AB.

Jelte

Een display? Mijn A-377 heeft alleen wat lichtjes, kanaalkeuze en zo. Wat staat er bij jou op de display dan?

En hoezo wil je je kapotte MF versterker dan terugkopen?

Nog even over die knal: misschien is het een idee om die versterker naar iemand anders mee te nemen om te kijken of die daar ook knalt.

Je kunt op dat display je surround-instellingen regelen. En als je Ouverture 1812 van Tschaikovsky draait wordt er vuurwerk vertoond. Bij Haendels Vuurwerkmuziek ook, trouwens, maar weer anders. Nu ga ik zijn Watermuziek eens opzetten...

Trouwens, hij knalt WEL als ik hem op een andere ingang zet en de CD-speler aandoe. Wat betekent dat? Volgens mijn collega de stroomexpert is het niet erg, maar zou ik het met een ferrietkraal om het netsnoer van de versterker kunnen proberen op te lossen. Het gaat inderdaad om gevoeligheid voor piekspanning, die zich vanwege het ontwerp van de versterker op de speakers laat horen. Theoretisch zou de - van de speakers ook bij ruststand van de versterker aan de - van het lichtnet gekoppeld zitten. Of bazel ik nu en kan die dat nooit gezegd hebben? Ik heb er geen verstand van.

Ik wil wel graag weten of het kwaad kan, maar als Bartok zegt dat hij het 8 jaar zo gedaan heeft, dan zal het wel loslopen.

Jelte

De allesovertreffende klappen staan op de eertse Telarc-opname van de Ouverture 1812, uitgkomen 1n 1978 of 1979. Die kanonschoten zijn zo gruwelijk echt, daar kan de latere SACD opname met het zelfde orkest en dirigent niet aan tippen. En ik denk dat ik dat als voormalig Artillerie-officier met enige autoriteit kan stellen...

Overigens zit in de Eloquence serie (kost ongeveer 4,75 Euro) een beeld van een CD met het orkest voor 2 piano's, slagwerk en orkest en het concert voor orkest. Werkelijk schitterende uitvoeringen door het Concertgebouworkest o.l.v. Dorati en David Zinman. Opgenomen in de beste (digitale) Philipstraditie...

Leuk Kermit! Ik zal eens in de platenzaak gaan neuzen...

Beste Jelte,

Euhhh. surround-instellingen? De A-383 is toch een stereo versterker?

Nu ga ik zijn Watermuziek eens opzetten...

Hmm, Feuer- und Wassermusik... Lang niet meer gehoord. Zal het es een keertje draaien...

Ja, die knallen. Wat ik al vermoedde... gevoeligheid voor het lichtnet. Dat heb ik nog nooit bij een Luxman gehoord. Maar misschien is dat de A-383 wel eigen ...

Ik zal het nog eens navragen. Dan stuur ik je terzijnertijd wel een Persoonlijk Bericht.

Ik vond het vreemd omdat die van mij uit dezelfde serie kwam, maar dan zonder knallen. En iedere andere Lux die ik heb gehoord ook.

Misschien wilden ze van het duurste model een echt knallende versterker maken. :)

Groeten,

Frank

Ook van mijzelf nog even een cd-tip. Allereerst een correctie op wat Sjettepet bericht. Hij haalt twee composities door elkaar; Hij bedoelt waarschijnlijk het Concert voor orkest, en daarnaast heb je de Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celesta. En dan nu de tip: beide zojuist genoemde stukken door het Chicago Symphony olv Fritz Reiner (wel bijna 50 jaar oud die opname, klinkt toch nog fraai. Ben benieuwd naar de tip van Kermit!

Bartok,

Ik haal altijd alles door elkaar, dat is maar weer aangetoond. Was al blij dat ik niet naar een Houten Mandarijn verwees.

Maar ik kan het met Kermit eens zijn, want dat zijn precies de twee opnamen die ik heb.

En vergeet de Schilderijententoonstelling (galerij) van Mussorgski niet, Solti op DECCA. Standaard in mijn testpakket voor dynamiek en timbre, en bassen niet te vergeten.

De A-388 geen surround? Frank, net als de A-377 zet de A-388 een pracht van een surround sound neer, mits je de juiste luidsprekers hebt. Je moet daarvoor wel een draadje binnenin de AB doorknippen.

Jelte

P.S. Heb net een oude Audio en een oude Stereoplay ontvangen, met jubelende recensies van de PM8200. Ongelooflijk, het moet wel aan de combinatie liggen dat hij bij mij afschuwelijk klonk.