Jump to content

Marantz SD 3000

Recommended Posts

Hallo

Gisteren is mijn heel erg plastic Sony TC-FX-110 cassettedeck na elf jaar leven en drie jaar angstwekkend kraken en rammelen, op droevige wijze overleden. Het geluid van verwringend blik in het interieur en de noodzaak om met grof geweld het deurtje open te slopen, zeiden mij genoeg. Als je zoals ik (bijna) nooit meer bandjes hoeft te draaien, behalve juist weer heel erg nodig & noodzakelijk op de bewuste middag, dan gaat men naar de Kringloopwinkel en scoort iets dat werkt. Meer hoeft niet. Maar tot mijn aangename verrassing kwam ik daar voor een luttel bedrag een berekinky Marantz SD-3000 tegen in champagnekleur. Bij thuiskomst bleek dit, na toepassing van afwasmiddel i.c.m een doekje, zilverkleur met verwijderbare nicotinecoating te zijn. Heel prettig allemaal. Helemaal omdat dit ding naar mijn mening voor een oud lijk van een cassettedeck best goed klinkt. Wat mij betreft beter dan wat ik had. Het apparaat is gebouwd als een tank, alleen de camouflagekleur en de kanonnen ontbreken, en het beschikt over allerlei volstrekt prehistorische en ongetwijfeld buitengewoon interessante filters en andere het sonisch eindresultaat openigerlei wijze be

Hoi,

Ik zal eens voor je kijken of ik wat van de SD3000 kan vinden. Ik weet wel dat het werd geleverd in de periode '79 - '81. De prijs zal ongeveer F600,- zijn geweest.

Het MPX-filter, ook wel multiplex-filter genoemd, diende om de ruis van radio-opnames weg te filteren. Dit filter zette echter al in bij ca. 12.000 Hz en kapte daarbij heel steil af. Ik was vroeger zelf nooit zo weg van dat filter.

Als ik wat vind over de SD3000 laat ik het weten! ;)