Pjotr Posted 26 juni 2003 Report Share Posted 26 juni 2003 Dit is de link naar powecube meetsystemen, erg leuk om te lezen. http://www.audiograph.se/powercbe_lead.htm Groeten, Aha haal je daar je kennis vandaan. Leuk popie jopie verhaaltje op die site maar weinig waar de audio enthousiasteling wat mee kan. Het is commerciele peptalk met weinig inhoud. Kijk versterkers kunnen dan best 10 tallen amperes moeten leveren, dat ze bij die stromen ook veel meer gaan vervormen wordt niet over gesproken. En nee ik bedoel daarmee NIET dat ze gaan clippen. We hebben niet allemaal een professionele PA Kilowatter in huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Misschien wordt het dan toch wel tijd om daar verandering in te brengen... Maar ik begrijp het dus goed, Bas: de audiofabrikanten vatten Voltage dus op als Amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Aha haal je daar je kennis vandaan. Leuk popie jopie verhaaltje op die site maar weinig waar de audio enthousiasteling wat mee kan. Het is commerciele peptalk met weinig inhoud. Kijk versterkers kunnen dan best 10 tallen amperes moeten leveren, dat ze bij die stromen ook veel meer gaan vervormen wordt niet over gesproken. En nee ik bedoel daarmee NIET dat ze gaan clippen. We hebben niet allemaal een professionele PA Kilowatter in huis. Best Pjotr, Tja, leuk verhaaltje of niet, het is een zeer handig apparaat om de stabiliteit van amps te controleren. Voor mij niet rendabel, want ik ben geen versterkerbouwer (helaas), maar kan me genoeg plaatsen bedenken waar de powercube heel goed op zijn plaats is. Beste Spido: Men zou wel kunnen emten aan een echte luidspreak simulatie. maar elke weergever heeft weer andere variabele, en het is dan moeilijk een meet standaard te hebben. Een Dummyload wordt doorgaan gebruikt, en die gebruik ik zelf ook. Groeten, Bas PS. tot over 4 weken Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Die neem je ook mee als je de RMS-waardes van de stroom en de spanning gebruikt... En normaal gesproken gebruik je die altijd bij wisselspanning... Dat kan wel zo zijn. Maar die faseverschijvingen tussen stroom en spanning zorgen er voor dat jij moeilijk kan voorspellen of er bij een bepaalde uitgangs spanning en bestasting een bepaalde stroom gaat lopen. ps 1 Een versterker geeft geen gelijkspanning als hij klipt!!! Als een een versterker klipt dan topt hij de golf vorm af en dan krijg je hooguit een blokgolf. En een blokgolf is een sinus met oneindig veel harmonischen. en is dus een wisselspanning! ps 2 ctrl - alt - 2 = Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door seoman: Dat kan wel zo zijn. Maar die faseverschijvingen tussen stroom en spanning zorgen er voor dat jij moeilijk kan voorspellen of er bij een bepaalde uitgangs spanning en bestasting een bepaalde stroom gaat lopen. Hoezo dan? Als je de uitgangsspanning weet en je weet de (complexe) belasting, dan weet je toch ook welke stroom er gaat lopen? ps 1 Een versterker geeft geen gelijkspanning als hij klipt!!! Als een een versterker klipt dan topt hij de golf vorm af en dan krijg je hooguit een blokgolf. En een blokgolf is een sinus met oneindig veel harmonischen. en is dus een wisselspanning! Daar heb je gelijk in. Alleen zit er in een blokgolf een 'constant deel'. Dat vind je speaker niet leuk... Het is idd wel wisselspanning, want de spanning wisselt van polariteit... ps 2 ctrl - alt - 2 = Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Hoezo dan? Als je de uitgangsspanning weet en je weet de (complexe) belasting, dan weet je toch ook welke stroom er gaat lopen? Als je die weet!! Maar die weet je niet. Het vervangings schema van een basreflexkast met een speaker die beweegt in een bepaalde plaats op in de kamer is niet te achterhalen. De mechanische beweging van de speaker wekt ook weer vermogen op en die is echt niet te bepalen of te verwerken is een vervangings schema. Daar heb je gelijk in. Alleen zit er in een blokgolf een 'constant deel'. Dat vind je speaker niet leuk...Het is idd wel wisselspanning, want de spanning wisselt van polariteit... Precies het grote probleem is dat bij het clippen heeel veel harmonischen in de tweeter terecht komen. Die moet dus veel vermogen verstoken. Dat kunnen ze niet allemaal. Bij mij werken die ctrl-alt-combinaties niet. Zou wel handiger zijn, maar het werkt niet... Ligt dat aan mijn Windows (ik heb XP Pro)? Heb je de toetsenbordindeling op vs(internationaal) staan? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Als je die weet!! Maar die weet je niet. Het vervangings schema van een basreflexkast met een speaker die beweegt in een bepaalde plaats op in de kamer is niet te achterhalen.De mechanische beweging van de speaker wekt ook weer vermogen op en die is echt niet te bepalen of te verwerken is een vervangings schema. Oh, ok. Dan is het idd wat complexer... Tja, ik heb ook niet alle verstand van speakers he Heb je de toetsenbordindeling op vs(internationaal) staan? Geen idee. Waar kun je dat zien? In het configuratiescherm (denk ik)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door seoman: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Hoezo dan? Als je de uitgangsspanning weet en je weet de (complexe) belasting, dan weet je toch ook welke stroom er gaat lopen? -------------------------------------------------------------------------------- Als je die weet!! Maar die weet je niet. Het vervangings schema van een basreflexkast met een speaker die beweegt in een bepaalde plaats op in de kamer is niet te achterhalen. De mechanische beweging van de speaker wekt ook weer vermogen op en die is echt niet te bepalen of te verwerken is een vervangings schema. Groeten Simon Die compexe impedantie is wel prima te simuleren hoor, maar dan wel in PSpice. Heb dat vaak genoeg gedaan en het klopt ook aardig. De invloed van de kamer op die impedantie is vrijwel nihil. Nog iets, wanneer de fasehoek tussen stroom en spanning groot gaat worden vliegt de impedantie behoorlijk omhoog. Althans bij conus luidsprekers. Er wordt dan weinig stroom gevraagd. De versterker kan die stroom makkelijk leveren. Bij speakers wordt die fasehoek vrijwel nooit groter dan 45 graden en het beveiligingscircuit (stroombegerenzing) is daar meestal op ontworpen. Alleen bij extreem getruckte speakers kan die fasehoek groter dan 45 gr. worden. ESL's is een ander verhaal. Overigens kan een goede puur klasse-A probleemloos een fasehoek van 90 gr. aan qua stroomleverantie. Een groot voordeel bij ESL's, Erik is niet voor niets zo blij met zijn MF klasse-A bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
typhoon Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 VOLGENS EEN DUITS TIJDSCHRIFT METEN DE HOEVEELHEID VOLT DOORMIDDEL VAN EEN WEERSTAND 8,4 EN ONDER 3OHM DIT MOET DAN DE VOLGENDE WAARDEN GEVEN MARANTS MK14 46,44 EN 40 VOLT DENON AVR 3801 34,33 en 29 volt van 8 naar onder 3ohm daar staat ook geschreven dat b&w 805 19 volt nodig heeft voor zijn max rendement te halen bij 4ohm ongeacht hoeveel watt de versterker geeft een vriend van mij kent iemand die geluidsingenieur is bij jmlab/focal enzegt dat dit ongeveer klopt zijn die uit hun nek aan het lullen of zit daar waarheid achter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts