Odin Posted 5 mei 2001 Report Share Posted 5 mei 2001 De laatste tijd zit ik met een vraag vwb de aansluitingen van mijn installatie. In de wandelgangen is mij verteld dat het wel degelijk uitmaakt hoe je je installatie aansluit op je netspanning. Te wete bruin op bruin blauw op blauw. Wat ik mij afvraag of als dit wel helpt, je hebt toch 220V~ wisselspanning? Kan iemand mij dit op een verantwoorde manier uitleggen? Groet, Odin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JAPie01@planet.nl Posted 5 mei 2001 Report Share Posted 5 mei 2001 Het is waar dat het hier om wisselspanning gaat, en in principe zou het dus niet uit moeten maken hoe je de bedrading aansluit. Het is echter zo dat men niet beide draden een polariteit laat aannemen (bijvoorbeeld de ene - en de andere +) en dat laat wisselen voor een wisselspanning, maar dat de ene draad (de bruine) wisselt van - naar + en weer naar -, en de blauwe draad 0 blijft. Zo loopt de ene keer de stroom van de 0 naar de -, en daarna van de + naar de 0. Op deze manier loopt de stroom heen en weer, terwijl er op de blauwe draad (alleen als hij onaangesloten is) geen stroom staat! (Eigenlijk loopt stroom niet van + naar - maar andersom omdat electronen negatief zijn, al maakt dat voor deze redenatie niet uit.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted 5 mei 2001 Author Report Share Posted 5 mei 2001 Hallo Japie, Bedankt voor de reactie. din Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 8 mei 2001 Report Share Posted 8 mei 2001 Hallo Odin, Bij correcte polariteit zal een apparaat minder restspanning produceren (bij een metalen frontplaat en geen gebruik van kabel en/of randaarde kun je dat verschil in polariteit voelen door met de bovenkant van jouw vinger over de metalen frontplaat te wrijven, er staat dan een prikkeling op het front), je kunt het verschil ook horen. Als de polariteit niet correct is is de ruimtelijkheid minder ruimtelijk en precies, stemmen staan niet stabiel in het stereobeeld en over het algemeen is het geluid minder dynamisch. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts