Jump to content

ESL's mooi... maar weing rendement....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteren bij Paul Demo bleek het weer eens:

De ESL's met Array's klinken fantastisch, maar met een redelijk volume (ik schat 85 dB) zie je toch regelmatig het spanningsclippinglichtje aangaan.

Dit betekent dat je toch echt 100 Watt in

Geplaatst door Hans van Liempd:

Gisteren bij Paul Demo bleek het weer eens:

De Array's klinken fantastisch, maar op ESL's zie je met een redelijk volume (ik schat 85 dB) toch regelmatig het spanningsclippinglichtje aangaan.

Dit betekent dat je toch echt 100 Watt in

Geplaatst door carl:

Ik begrijp dan niet waarom de ESL het goed doet op de nieuw Quad buizen van rond de 50 watt althans volgens de berichten.

Zo'n ding heeft een frequentie / impedantie verloop waar transistor bakken niet vrolijk van worden. van ca. 60 ohm bij 150 Hz naar ca. 1,5 ohm bij 20 kHz. Niet de lage maar de zeer hoge impedantie is het probleem. Een buizen versterker heeft hier, over het algemeen, geen problemen mee. Hoe hoger de impedantie "hoe beter de match eindbuis met uitgangs trafo wordt".

Geplaatst door Kermit:

Mijn Quad ESL63's zijn een zeer vriendelijke belasting voor versterkers. Ik denk dat de Arrays het bij mij veel beter zouden doen.

paul demo heeft toch ook esl 63's?

waarom zijn die van jouw vriendelijker dan??

game

Geplaatst door gvy:

Dag Hans,

Gewoon nieuwsgierig,

Welk toestel gebruik je om die geluidsdruk te meten en welk signaal steek je erin en last but not least, op welke afstand van de luidspreker(s) meet je?

groeten

Geert

Volgens mij leest Hans dit van de Array versterker af, want die geeft aan hoeveel dB hij levert.

Het lijkt me wel handig om ook te weten met welk niveau de versterker wordt aangestuurd, anders kun je het getal niet als absolute geluidsdruk interpreteren :)

Andr

Ij vind electrostaten voor het midden en hoog de beste keuze althans als je geen concert niveaus wilt bereiken in de huiskamer.

Het lage rendement en het ontbreken van een zeer duidelijk aanwezig laag welke je kan voelen is voor mij dus altijd de drempel geweest om aan electrostaten te beginnen.

Daarbij vormen ze een lastige belasting waar je een dijk van een versterker voor nodig hebt en dat zijn mijn TAN 80 versterkers wel maar op den lange duur zullen ze toch een meltdown bereiken.

Dan is er bij mij altijd de wens om te hard te spelen en dat geeft dan weer afschuwelijke vervorming met electrostaten dus ik houd het op dynamische speakers.

Geplaatst door Don van der Deijl:

Ij  vind electrostaten voor het midden en hoog de beste keuze althans als je geen concert niveaus wilt bereiken in de huiskamer.

Het lage rendement en het ontbreken van een zeer duidelijk aanwezig laag welke je kan voelen is voor mij dus altijd de drempel geweest om aan electrostaten te beginnen.

Daarbij vormen ze een lastige belasting waar je een dijk van een versterker voor nodig hebt en dat zijn mijn TAN 80 versterkers wel maar op den lange duur zullen ze toch een meltdown bereiken.

Dan is er bij mij altijd de wens om te hard te spelen en dat geeft dan weer afschuwelijke vervorming met electrostaten dus ik houd het op dynamische speakers.

nou don ,sommige esl,s kunnen echt hard hoor .

ok echt knallen doen ze niet ,maar ik draai ook nooit knal muziek .

;)

btw ,jij woont toch in dordt.

scheur een keertje door de kiltunnel en kom eens een bakkie doen hier , en wat muziek draaien natuurlijk . :rolleyes::)

Twee weken terug heb ik een demo van Quad bijgewoond, georganiseerd door Hifision en Transtec, met de nieuwe 989's.

Een geweldig geluid in midden en hoog, maar de broekspijpen komen inderdaad niet in trilling.

Er werd met een Quad-set gespeeld, waarbij de 909 (140 Watt) echt tekort kwam.

Volgens de heer Goossen van Transtec heb je zeker het dubbele vermogen nodig om soepel te kunnen spelen.

Beste vrienden,

Jongens niet overdrijven, veel volume is niet goed voor ons gehoor.

zie artikelhttp://www.standaard.be/Archief/zoeken/DetailNew.asp?full=0&articleID=NFLI24062003_001&trefwoord=doof

wij moeten ons oren beschermen tegen al dat lawaai!!Daarom zijn esl speakers zo goed.

dwz. Dus op laag volume alle details kunnen horen. (zoals bij mij thuis)

groeten

Wat een enthousiasme.

Laat ik nog even vertellen dat ik m'n decibel meter niet had meegenomen. Ik heb ook geschreven ik SCHAT 85 dB.

De Array is nogal stevig beveiligd. Als het ding begint te clippen, gaat er meteen een ledje aan. Je hoort dan nog nauwelijks vervorming.

Er is een ledje (oranje) voor een spanningsclip, een ledje (rood) voor een stroomclip. Wanneer het onderste rode ledje aangaat is er iets mis. Dit kan zijn dat de versterker te warm wordt, of de spanning te hoog of te laag is.

Wanneer de boel echt overbelast wordt schakelt de versterker enkele seconden uit, en probeert het dan weer opnieuw.

Dit alles wordt gecontroleerd door een ingebouwde microproccesor.

In het geval van Paul ging alleen af en toe het oranje ledje aan. Wanneer geprobeerd werd om met een hard opgenomen CD naar de 0 dB te gaan schakelde de versterker uit.

Dit betekend dus echt dat de versterker meer dan 100 Watt leverde, maar er kwam voor mijn gevoel maar heel weinig geluid uit.

Als ik thuis op 0 dB ga draaien komen de buren van twee huizen verder kijken wat er aan de hand is.....

De audiostatics zouden een rendement hebben van 90db bij

Geplaatst door Hans van Liempd:

We moeten maar eens kijken of ik ergens een gat kan maken om naar Hellevoetsluis te rijden.

:)

Heb je daar een gat voor nodig Hans confused.gif

Ik rijd gewoon met m'n auto ergens naartoe (behalve naar het 'gat' Hellevoetssluis) :P:D

Andr

Geplaatst door patachou:

Beste vrienden,

Jongens niet overdrijven, veel volume is niet goed voor ons gehoor.

zie artikelhttp://www.standaard.be/Archief/zoeken/DetailNew.asp?full=0&articleID=NFLI24062003_001&trefwoord=doof

wij moeten ons oren beschermen tegen al dat lawaai!!Daarom zijn esl speakers zo goed.

dwz. Dus op laag volume alle details kunnen horen. (zoals bij mij thuis)

groeten

Ben ik het mee eens, maar details kun je ook met andere speakers horen hoor....

En Kabouter Plop kunnen die als het "nodig" is ook nog.

ESL's zijn daar toch minder voor geschikt.

:)

Uit de - overigens lovende - woorden van Hans van Liempd (van Array versterkers, begrijp ik) over electrostaten, meen ik te kunnen opmaken dat hij compressie waarneemt in de weergave.

Beperking van de dynamiek, dus.

Oftewel het verkleinen van de verschillen in geluidsdruk tussen luide en zachte passages: verschillen die juist bij live symfonische muziek veel groter zijn dan wat nu met de beste hifi-apparatuur kan worden weergegeven.

(Velen denken dat dynamiek vooral het terrein is van elektronische popmuziek... maar neen! Het tegendeel is waar!)

Maar sommigen vinden die compressie niet zo erg, begrijp ik verder.

Vinden die zelfs een bescherming voor de volksgezondheid, naar het schijnt.

Zijn Hans en de andere lezers het niet met mij eens dat realistische dynamiek, naast een aantal andere factoren, een wezenlijk onderdeel is van de weergavekwaliteit?

Is het niet zo dat juist de beste audiosystemen gekenmerkt worden door het vermogen om schijnbaar moeiteloos met grote dynamieksprongen om te gaan?

Geplaatst door spido:

Zijn Hans en de andere lezers het  niet met mij eens dat realistische dynamiek, naast een aantal andere factoren, een wezenlijk onderdeel is van de weergavekwaliteit?

Is het niet zo dat juist de beste audiosystemen gekenmerkt worden door het vermogen om schijnbaar moeiteloos met grote dynamieksprongen om te gaan?

Absolut........of is dit nu de Vodka ?

Groet Jitze

Ik hou niet zo van dynamiek, juist als je lekker ingedommeld bent wordt je met een groot kabaal weer wakker geschud. Dat is volgens de dokter ook slecht voor je hart ... ;)