RonL Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door spido:Uit de - overigens lovende - woorden van Hans van Liempd (van Array versterkers, begrijp ik) over electrostaten, meen ik te kunnen opmaken dat hij compressie waarneemt in de weergave. Beperking van de dynamiek, dus. Oftewel het verkleinen van de verschillen in geluidsdruk tussen luide en zachte passages: verschillen die juist bij live symfonische muziek veel groter zijn dan wat nu met de beste hifi-apparatuur kan worden weergegeven. (Velen denken dat dynamiek vooral het terrein is van elektronische popmuziek... maar neen! Het tegendeel is waar!) Maar sommigen vinden die compressie niet zo erg, begrijp ik verder. Vinden die zelfs een bescherming voor de volksgezondheid, naar het schijnt. Zijn Hans en de andere lezers het niet met mij eens dat realistische dynamiek, naast een aantal andere factoren, een wezenlijk onderdeel is van de weergavekwaliteit? Is het niet zo dat juist de beste audiosystemen gekenmerkt worden door het vermogen om schijnbaar moeiteloos met grote dynamieksprongen om te gaan? Onzin Spido. We zijn het erover eens dat esl's uitblinken in de weergave van detail. Dat valt met name op in midden en hoog maar geldt voor mij ook zeker voor de laagweergave. Het is juist de scherpe detaillering die van een esl een dynamische speaker maakt, anders dan de aanduiding electrostatisch doet vermoeden. Door het uiterst dunne membraam worden de subtielste variaties in geluid weergegeven. Dat is een heel verschil met een logge konus en klein contactoppervlak dat pas bij relatief veel signaal in beweging komt: alles of niets. Maar je hebt gelijk, da's pas dynamiek! Maar het heeft tegelijkertijd met een getrouwe weergave niets te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 raggen + esl = Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 De argumenten die hier over tafel gaan zijn ook degene die ik mee liet tellen bij de keuze van nieuwe luidsprekers, enige maanden geleden. Het is altijd een compromis, en je persoonlijke voorkeur bepaalt waar je de nadruk op legt. Ik heb uiteindelijk de elektrostaten laten staan omdat mijn vrouw en ik graag op een leuk volume naar een symphonie luisteren, en daar blinken elektrostaten echt niet in uit, ook de hybrides niet. Het geringe verlies aan detail dat ik hoorde nam ik op de koop toe. Een ander punt was dat we luistermoeheid kregen bij de elektrostaten. Bij de huidige kunnen we uren blijven luisteren. Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Anders dan de reactie van RonL aangeeft, zet een elektrostaat in ieder deel van de audioband meer massa in beweging dan een drieweg of vierweg dynamisch systeem. Vergeleken met een systeem met ribbon of emit, bijvoorbeeld, is de "tweeter" - d.i. dus het hele vel - van elektrostaten niet alleen veel groter (dus geen point source), maar ook veel zwaarder. Vandaar dat ze ook nauwelijks de helft van het hogetonenbereik van dergelijke systemen omvatten. Ze leveren ongeveer de helft van de dynamiek-omvang. Laag is er al helemaal niet. Er zijn ongewenste reflecties in tegenfase vanaf de achterzijde van de elektrostaat. Elektrostaat en hifi? Schei uit, zeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 En de discussie kan weer van voor af aan beginnen. Veel succes heren!!!! Oh, en als jullie nog eens buiten komen, probeer dan ook eens van het mooie weer te genieten, een beetje zon op de kop kan geen kwaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Beste cgm, Niet akkoord, luistermoeheid bestaat dus niet bij electrostaten en luisteren naar symphonien is zeker geen probleem. Gisteren heb ik geluisterd op mijn ESL'63 naar The Rite of Spring van Stravinsky (Kirov Orch. en Gergiev) prachtig adembenemend. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door spido: Elektrostaat en hifi? Schei uit, zeg! Inderddaad, het moet zijn: Elektrostaat en hi-end Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door patachou:Beste cgm, Niet akkoord, luistermoeheid bestaat dus niet bij electrostaten en luisteren naar symphonien is zeker geen probleem. Gisteren heb ik geluisterd op mijn ESL'63 naar The Rite of Spring van Stravinsky (Kirov Orch. en Gergiev) prachtig adembenemend. groeten Nee, luistermoeheid bestaat niet voor jou! Ik zei dat mijn vrouw en ik het vermoeiend vonden, persoonlijke smaak dus. Misschien is het de combinatie van detaillering en een bescheiden geluidsniveau, waardoor we te geconcentreerd luisteren of zo. Natuurlijk kun je van een symphonie genieten met een esl, dat bestrijd ik niet. Ik luister er zelfs naar op een portable radio. Alleen vind IK, persoonlijk dus, het prettiger om op mijn luidsprekers te luisteren, snap je? Groet, Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 juni 2003 Author Report Share Posted 27 juni 2003 Spido.... gedraag je...!! M.b.t. de dynamiek ben ik het grotendeels eens met je. Alleen dat elke esl minder dynamisch zou zijn dan elke spreekspoelluidsprekers klopt natuurlijk niet. Er zijn heel snelle ESL's (b.v. Martin Logan en Final) en wat tragere. Maar dat is bij conussen ook zo. Wat ik wel jammer vind is dat ze wat gecomprimeerder gaan klinken als het luider gaat. Het lijkt wel of ze dan minder aandrijving krijgen. Is het mischien zo dat ESL's zich aanpassen aan het toegevoerde vermogen. M.a.w. het rendement is hoger op lage geluidsniveau's dan op hogere. Hiermee beperk je de dynamiek n.l. ook. Het gaat er in dit topic natuurlijk vooral om dat het rendement zo laag is, dat je zelfs met een 100 Watt versterker niet boven de 85 dB uitkomt. Wel vind ik het geluid erg mooi. Transparant open en behoorlijk dynamisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 juni 2003 Author Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door spido:Uit de - overigens lovende - woorden van Hans van Liempd (van Array versterkers, begrijp ik) over electrostaten....... Hans is de broer van Chris. En Chris is de Array ontwerper. Hans kijkt (en luistert) zo af en toe van de zijlijn mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Beste CGM Als jullie het vermoeiend vonden, dan is dat zo. Ik ben wel benieuwd naar welke ESL Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 juni 2003 Author Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Kermit:Hans Je bent van harte welkom. Ik heb zo'n idee dat Erik er ook wel bij wil zijn... Doe eens een suggestie (vrijdagavond? in het weekend?) Mail even je telefoonnummer door, dan kunnen we een afspraak maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Kermit:Beste CGM Als jullie het vermoeiend vonden, dan is dat zo. Ik ben wel benieuwd naar welke ESL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Hallo Cock Ik begrijp wel waarom jullie voor je huidige luidsprekers gekozen hebt. Mijn keus zou ook zeker niet op de Final hybride gevallen zijn. Zelf speel ik met de ESL63 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Hallo Kermit, Ik begrijp dat jouw 63 de voorloper is van de huidige serie, dan zal hij niet verkeerd klinken, dat geloof ik zo. Misschien moeten we maar eens een vergelijking doen tussen die esl's en mijn 2-weg systeem, als mijn arm weer mee wil werken (uit de kom geweest). Eigenlijk zou je gewoon meerdere sets moeten hebben want wat mij betreft blijft je keuze toch een compromis. Ik luister van alles, en je had de gezichten in de hi-fi zaken moeten zien als ik na een stuk klassiek Rammstein opzette Mijn huidige luidsprekers heb ik samen met mijn vrouw gekozen. Ik heb het geluk dat ze vloerstaanders geen probleem vindt, in tegenstelling tot vele andere vrouwen. Voor haar is het gelukkig ook "form follows function" wat goed geluid betreft. Nu staan ze dus flink in de weg, want ze moeten echt bijna 1 meter van de muur Maar ja, je krijgt er een concertzaal voor terug.. Groet, Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Ik denk dat mijn ESL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Kermit:Ik denk dat mijn ESL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Van Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Kermit: Ik ga straks bij Erik naar zijn nieuwe versterker luisteren... kben hem al aan het voorgloeien . tis net een diesel dat ding . alleen is hij miet zo zuinig , maar wel sterk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: nou don ,sommige esl,s kunnen echt hard hoor . ok echt knallen doen ze niet ,maar ik draai ook nooit knal muziek . btw ,jij woont toch in dordt. scheur een keertje door de kiltunnel en kom eens een bakkie doen hier , en wat muziek draaien natuurlijk . Moeten we zeker een keer doen . Uiteraard ben je hier ook van harte welkom echter daar komtie weer de akoustiek is verre van goed en dan ga je gewoon minder naar muziek luisteren. Ja met de schuifpui open gaat het goed maar om nu de buren op die manier lastig te vallen gaat me te ver. Met ter tijd hoop ik wanneer oa de keuken klaar en de wandbedekking veranderd en een nieuw bankstel dat alles een beetje goed gaat komen . Persoonlijk vind ik esl niet hard gaan maar dit kan aan mij liggen zoals een recent onderzoek aantoonde. Echter ik houd er van om de bassen te voelen ik wil dreunen horen droge harde klappen . Lang heb ik dan ook getwijfeld om destijds ML te kopen welke een dynamische laag speaker hadden maar dit werd mij afgeraden. Toen ben ik over gegaan op bandtweeters welke ik ook zeer goed vind klinken. Nu zit ik alweer een hele tijd met de synthese 1 en ze bevallen me nog steeds heel goed. Ach als je het goed bekijkt heeft elke speaker zo zijn voor en nadeel en zo moet je met jezelf een compromis sluiten en dat heb ik gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Kermit:Ik weet niet hoe jouw luidsprekers bij jou klinken en jij weet niet hoe de mijne hier klinken, dus elke vergelijking gaat bijvoorbaat al mank. Ik hoop van harte dat jij net zo tevreden over de weergave van jouw installatie bent als ik over de mijne. Daar wou ik het verder maar bij laten. Ik ga straks bij Erik naar zijn nieuwe versterker luisteren... Veel luisterplezier toegewenst, maar daar zal ik wel te laat mee zijn. Wellicht heb je over mijn knipoog heen gelezen(ik verplaatste mezelf in een andere rol), zo niet dan hoef je het hier echt niet bij te laten. Blijkbaar heb je nog wel wat te vertellen. Gooi het eruit!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Ach als je het goed bekijkt heeft elke speaker zo zijn voor en nadeel en zo moet je met jezelf een compromis sluiten en dat heb ik gedaan. daar heb je helemaal gelijk in don . als je het goed bekijkt is het allemaal niks . maar ja ,je wilt wat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: kben hem al aan het voorgloeien . tis net een diesel dat ding . alleen is hij miet zo zuinig , maar wel sterk. Een soort vrachtwagenmotor dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Een soort vrachtwagenmotor dus ja , maakt een hoop herrie ,word warm ,. maar een power man!! en dat zonder turbo . hoe kennet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 juni 2003 Author Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ja , maakt een hoop herrie ,word warm ,. maar een power man!! en dat zonder turbo . hoe kennet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts