Jump to content

ESL's mooi... maar weing rendement....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Al hoeven de wanden van een hoorn geen drukschommelingen op te vangen zoals bij een box, denk ik dat plaatijzer aardig gaat dreunen zeker als je met vlakken gaat werken. misschien kun je de zijwanden gebogen uitvoeren, deze vorm is al sterker dan een veelhoek, bovendien zijn vloeiende overgangen al beter voor het geluid dan scherpe hoeken.

Je kunt de hoorn niet direct achter de elektrostaat hangen anders zullen de midden- en hoge tonen ook door de hoorn versterkt worden (dat moet je niet willen want dat gaat fout). Hiervoor moet tussen het membraan en het begin van de hoorn (de hoornhals) een kamer komen, deze vangt het hoog en midden op zodat alleen de lage tonen door de hoorn worden weergegeven. Een goede formule of vuistregel voor het berekenen van deze kamer ben ik nog niet tegengekomen, de formules die ik heb gebruikt geven verschillende uitkomsten en een erg grote kamer als je een lage bovenste grensfrequentie wil hebben.

Geplaatst door richard 1:

Al hoeven de wanden van een hoorn geen drukschommelingen op te vangen zoals bij een box, denk ik dat plaatijzer aardig gaat dreunen zeker als je met vlakken gaat werken. misschien kun je de zijwanden gebogen uitvoeren, deze vorm is al sterker dan een veelhoek, bovendien zijn vloeiende overgangen al beter voor het geluid dan scherpe hoeken.

ik ga de platen zeker mooi rond buigen met een wals ,alleen de boven en onderkant worden vlak ,maar die demp ik dan wel

Je kunt de hoorn niet direct achter de elektrostaat hangen anders zullen de midden- en hoge tonen ook door de hoorn versterkt worden (dat moet je niet willen want dat gaat fout). Hiervoor moet tussen het membraan en het begin van de hoorn (de hoornhals) een kamer komen, deze vangt het hoog en midden op zodat alleen de lage tonen door de hoorn worden weergegeven. Een goede formule of vuistregel voor het berekenen van deze kamer ben ik nog niet tegengekomen, de formules die ik heb gebruikt geven verschillende uitkomsten en een erg grote kamer als je een lage bovenste grensfrequentie wil hebben.

heb je mijn mail nog gevangen ?

Wat beweerde ik dan?

Hallo Richard,

Weet je dat echt niet meer?

Jij beweerde: "In tegenstelling wat Spido beweert over een TL is de lengte van het labyrint 1/4 van de golflengte van de resonantiefrequentie van het chassis. De demping van de lijn gebruik je om de hogere resonanties tegen te gaan."

De lengte van het labyrint is echter niet afhankelijk van de eigenresonantie van de woofer. De door jou aangehaalde schrijver stelt echter dat het weinig zinvol is de pijp langer te maken dan 1/4 golflengte van de eigenresonantie van de woofer, omdat er daar onder weinig output is.

Kritisch is de pijplengte dus niet, in relatie tot de eigenresonantie van de woofer.

Ik denk overigens dat voor de elektrostaat wel degelijk gekozen moet worden voor een full-range hoorn!

Zie de start van dit topic.

De klacht is, dat er zo weinig overall-rendement is, en dat de dynamiek te kort schiet.

Alleen een full-range hoorn is in staat het overall rendement op te krikken en bovendien de akoestische kortsluiting te verhelpen die nu basweergave onmogelijk maakt.

Om behoorlijk diepe basweergave te kunnen bereiken, is een lange hoorn nodig.

Vandaar mijn voorstel voor de verlengde Acousta.

Kennelijk vindt Erik de Hedlund mooi.

Dat is een full-range hoorn, toch?

Welnu, iets dergelijks bestaat ook in de zelfbouwwereld: de "Dinosauri

Geplaatst door spido:

Hallo Richard,

Weet je dat echt niet meer?

Jij beweerde: "In tegenstelling wat Spido beweert over een TL is de lengte van het labyrint 1/4 van de golflengte van de resonantiefrequentie van het chassis. De demping van de lijn gebruik je om de hogere resonanties tegen te gaan."

De lengte van het labyrint is echter niet afhankelijk van de eigenresonantie van de woofer. De door jou aangehaalde schrijver stelt echter dat het weinig zinvol is de pijp langer te maken dan 1/4 golflengte van de eigenresonantie van de woofer, omdat er daar onder weinig output is.

Dat schrijft hij inderdaad in zijn toelichting

maar onder het eerste punt op de pagina die wordt geopend als je de link aanklikt staat toch duidelijk: "make the line length ~ 1/4 the wavelength of Fs (1/4 wavelength will be the F3 point)" Fs is volgens mij een algemeen aanvaarde term voor de vrije-veld resonantiefrequentie van een chassis.

Het kan best dat het geen zin heeft de lijn langer te maken dan 1/4 resonantie-golflengte, het is immers de bedoeling dat de reflectie van de golf de (ongecontroleerde) membraanuitslagen op de resonantiefrequentie dempt. Bij een onjuiste lengte zal de dempende frequentie niet overeenkomen met de resonantiefrequentie. Een goede lijn kenmerkt zich ook dat er nauwelijks een bult in de impedantie op de resonantiefrequentie is te zien.

Kritisch is de pijplengte dus niet, in relatie tot de eigenresonantie van de woofer.
Kritisch niet maar het maakt wel degelijk uit of je een woofer met een resonantiefrequentie van 40 Hz of 20 Hz in een bepaalde TL zet, dit is wel een factor twee, daarom blijft de vuistregel van 1/4 resonantiegolflengte van belang. Let wel, door het inbouwen van de woofer zal de resonantiefrequentie iets omhoog gaan en de geluidssnelheid afnemen. Hierdoor wordt de lengte van de lijn wel korter.
Ik denk overigens dat voor de elektrostaat wel degelijk gekozen moet worden voor een full-range hoorn!

Zie de start van dit topic.

De klacht is, dat er zo weinig overall-rendement is, en dat de dynamiek te kort schiet.

Alleen een full-range hoorn is in staat het overall rendement op te krikken en bovendien de akoestische kortsluiting te verhelpen die nu basweergave onmogelijk maakt.

Om behoorlijk diepe basweergave te kunnen bereiken, is een lange hoorn nodig.

Vandaar mijn voorstel voor de verlengde Acousta.

Kennelijk vindt Erik de Hedlund mooi.

Dat is een full-range hoorn, toch?

Welnu, iets dergelijks bestaat ook in de zelfbouwwereld: de "Dinosauri

Beste Richard & Erik (als die nog niet is afgehaakt, intussen...)

De "perfecte" gevouwen hoorn bestaat niet. Benaderingen daarvan worden al heel gauw complex.

Laten we even terugkeren naar de oorspronkelijke bedoeling.

In een middagje zou Erik een paar Voigt Tapered Pipes (

Geplaatst door spido:

Beste Richard & Erik (als die nog niet is afgehaakt, intussen...)

De "perfecte" gevouwen hoorn bestaat niet. Benaderingen daarvan worden al heel gauw complex.

Laten we even terugkeren naar de oorspronkelijke bedoeling.

In een middagje zou Erik een paar Voigt Tapered Pipes (

Geplaatst door erik klijnsmit:

kheb richard een tekeningetje gestuurd met een idee .

alleen moet ik nog de maten weten van de hoorn beginopening ,de hoorn eind opening ,en de hoorn lengte .

Je schets heb ik inmiddels ontvangen, als het goed is heb je al antwoord terugontvangen (ik kreeg een of andere vage melding).

Ook ben ik even aan het rekenen geslagen voor een tractrix.

Voor een onderste grensfrequentie van 40 Hz zal de hoornmond met de door jouw opgegeven kasthoogte 1,26 m breed zijn, wil je naar 30 Hz wordt de mondbreedte 2,24 m.

In het eerste geval is de hoornlengte 1,36 m, in het tweede geval met 2,34 m aanmerkelijk langer.

Je kunt een hoorn wel verkorten, dat is in het tweede geval een optie. Je haalt dan wat lengte vanaf de hoornmond weg (niet vanaf de hals). De mond wordt dan ook smaller. Dit geeft wel een wat meer golvend verloop in het laag maar dat heb je in een woonkamer toch al, dus zal nauwelijks merkbaar zijn.

Je schets heb ik inmiddels ontvangen, als het goed is heb je al antwoord terugontvangen (ik kreeg een of andere vage melding).

Ook ben ik even aan het rekenen geslagen voor een tractrix.

Voor een onderste grensfrequentie van 40 Hz zal de hoornmond met de door jouw opgegeven kasthoogte 1,26 m breed zijn, wil je naar 30 Hz wordt de mondbreedte 2,24 m.

In het eerste geval is de hoornlengte 1,36 m, in het tweede geval met 2,34 m aanmerkelijk langer.

Je kunt een hoorn wel verkorten, dat is in het tweede geval een optie. Je haalt dan wat lengte vanaf de hoornmond weg (niet vanaf de hals). De mond wordt dan ook smaller. Dit geeft wel een wat meer golvend verloop in het laag maar dat heb je in een woonkamer toch al, dus zal nauwelijks merkbaar zijn.

dus ik krijgdan naast mijn paneel (van 23 cm breed ) een hoorn opening van 126 cm .

dan word de totale speaker dus 150 cm breed .

das wel groot

:D

de hoornlengte van 136 cm is geen probleem ,want die kan ik vouwen .

maar de begin opening ,hoe groot moet ik die maken ?

en hoe zit het met de drukkamer ?(die is toch nodig om de midden en hoge tonen uitte schakelen ?

ik hoor het graag ,

ps ik heb nog geen mail terug :(

ps ik heb nog geen mail terug      :(

Ik heb nog maar een poging gewaagd.

Een goede formule voor de kamer heb ik (nog)niet maar hij moet redelijk groot zijn. Volgens het boek van Klinger moet het volume

V = (5,47 : fc) * Ah

hierin is:

V het volume in liters,

fc de bovenste grensfrequentie van de hoorn

Ah het oppervlak van de halsopening in cm

...In een eerdere post heb ik al opgemerkt dat er verschillende formules voor de kamer rondgaan: In de Electronics World van januari 1996 staat de volgende formule:

Vc = (C x oppervlakte hals) : (2 * pi * fc)^3

hierin is:

Vc het volume van de kamer

C de geluidsnelheid

fc de bovenste grensfrequentie van de hoorn

in het artikel wordt verder niets vermeld over eenheden, bovendien lijken de uitkomsten me allesbehalve logisch.

Na wat experimenteren lijkt me dit de goede variant:

Vc = (C x oppervlakte hals in m

even resumeren :

ik zet het paneel rechtop (117cm bij 23 cm )

achter het paneel komt een drukkamer van 64 liter .

de hoornbegin opening is 10cm bij 117cm

de hoorneindopening is 126cm bij 117cm

de hoornlengte is 136 cm .

hij gaat dan tot 40 hz .

wordt dit dan wat ? :rolleyes:

Beste Erik,

De laatste paar dagen heb ik nogal wat literatuur over hoorns in diverse uitvoeringen doorgenomen.

Er is vreselijk veel interessantdoenerigheid bij!

Iemand verzint een nog ingewikkelder labyrinth dan een ander al heeft gedaan, en waant zich meteen deskundige...

Probleem is dat elke bocht faseverschuivingen en reflecties oplevert, en elke pijpsegment een eigenresonantie en staande-golf patroontjes vertoont.

Ergo: de simpelste hoorn is de beste.

Een rechte hoorn zou ideaal zijn.

Dat ideaal wordt na driekwart eeuw nog altijd het best benaderd door Paul Voigt's QWTP (Quart Wave Tapered Pipe).

Omdat 30 Hz in 1934 al heel diep werd gevonden, ging Paul uit van een tapse pijp van 9 voet (ca. 2,75 m) lang.

Helaas bieden de meeste woonkamers niet de mogelijkheid om zo'n pijp te huisvesten. Niet staand, althans.

Nu heeft in november 1974 een artikel gestaan in "Hi-Fi for Pleasure", getiteld "The Monolith - a speaker to build at home".

Ontworpen, gebouwd en beschreven door een orgel-enthousiast, want hij is lyrisch over het pedaalwerk dat deze QWTP produceerde.

En daarvoor was lang geen 10 watt nodig - wat het maximum was dat zijn versterker bood.

Deze Monolith was een

beste spido ,

ik heb van de week daar iets over gelezen !!

op het net .

maar (shit nog aan toe ) ik weet niet meer waar .

die man had ook een doort taps toe lopende pijp gemaakt met daarin (idd op ongeveer 1/3 )een speaker , boven de speaker had hij ook demping aangebracht en helemaal onderin zat de opening .

ik zal nog effe zoeken of ik het plaatje kan vinden .

hier nog effe een tekeningetje (met dank aan richard die hem effe omgezet heeft naar jpg formaat want dat ging niet bij mij .)

de bovenste afbeelding is het vooraanzicht

de onderste afbeelding is het boven aanzicht

vlieshoorn.jpg

'k heb er geen verstand van, maar het lijkt mij dat je heel veel staande golven krijgt tussen de achterwand van de drukkamer en het vlies. Dit is bij veel konussystemen ook zo maar voor mijn gevoel heeft een vlies daar veel meer last van.

Eerlijk gezegd heb ik deze draad maar deels gevolgd (webboard zijn, in dit opzicht (of eigenlijk ieder opzicht), hopeloos vergeleken met "echte" niewsgroepen) maar als ik het goed begrijp is het doel nu om een fullrange hoorn te construeren op basis van een bestaande ESL. Mmmm, m.i. kun je dat fulrange dan wel vergeten!

Als je de frequentie curve van een "fullrange" hoorn driver op een oneidige baffle bekijkt dan zul je zien de output in het hoog meerdere dB's boven die van het laag ligt. De reden hiervoor is dat de acoustische impedantie voor het hoog in een hoorn langzaam toeneemt. Vervolgens wordt er een backloaded hoorn ingezet om het laag te "boosten" en op gelijk niveau van het hoog te brengen. Voor een frontloaded hoorn gebeurt iets dergelijks, alleen zul je concessies in het laag moeten doen om een lineaire frequentie curve te kunnen genereren. Het echte laag zal moeten vervallen.

Als je een lineaire ESL aan een hoorn zou koppelen zul je als resultaat een middentoon weergever krijgen. Zonder laag omdat het mond_oppervlak te klein zal zijn en zonder hoog omdat de acoustische impedantie te hoog wordt.

M.i. al met al een heilloze onderneming, maar ... ik laat me graag verassen.