Jump to content

ESL's mooi... maar weing rendement....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

(...)

Als je dus een klein beetje boven het niveau van 85 dB wil spelen kun je beter geen ESL's kopen.(...)

:)

Ooit werd er gesuggereerd om de ESL m.b.v. een hoorn beter aan de ruimte te koppelen.

Maar ja... alleen een gek die het bed

Beste Erik,

Leuk! Het lijkt mij 't eenvoudigst wanneer je de esl-panelen gebruikt als frontpanelen van Lowther-Acousta-achtige hoornkasten.

Die zijn het gemakkelijkst te bouwen...

Zie http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/drawi...usta115dwg.html

Je kunt de hoogte van de kasten proportioneel aanpassen aan de hoogte van je elementen.

Wanneer je de hoogte bijvoorbeeld twee keer zo groot maakt als getekend, dan kun je de breedte halveren. De totale inhoud (en daardoor de Q van de hoornkast) blijft dan dezelfde. Maar hier zijn experimenten wellicht raadzaam.

Vanzelfsprekend vervalt in jouw geval de uitsparing die in de Lowther-kast is voorzien voor de magneet en het chassis van de (PM6) breedbandluidspreker: het paneel achter de elektrostaat is dan gewoon vlak, en kan vermoedelijk het beste met bitumen worden gedempt om weerkaatsing van hoge frequenties in tegenfase (door het membraan heen) te voorkomen.

Sterkte en succes!

beste spido ,

maar dit lijkt toch heel veel op een transmissie lijn ?

of heb ik het mis ?

dit bouwtekeningetje haalde ik nog even binnen :

Ac115l.gif

de lowther speaker is 8 inch.

maar mijn paneel is 120 bij 23 .

dus dat wordt een mega behuizing .

past dit wel in mijn kamer ?

en hoe groot moet hij worden ?

er mag natuurlijk geen drukopbouw achter het paneel plaatsvinden (denk ik ).

alvast bedankt :rolleyes:

Sorry Erik, ik kan het niet duidelijker uitleggen:

alle lengtematen x 2

alle breedtematen : 2

ESL kan laag in het frontpaneel worden geplaatst, dus net boven de knik achterwaarts.

Het naar voren uitstekende stukje van het bovenpaneel ("overstek") zou ik weglaten.

(Tenzij je een raam met frontdoek gaat plaatsen.)

In plaats van de kleine schuine schotjes ("deflectors") kun je ook bijvoorbeeld delen van PVC buis gebruiken en de ruimte erachter opvullen met constructieschuim.

Succes!

Vroeger heeft iemand de Rogers Monitor zodanig veranderd dat de kast 2 * zo hoog en half zo diep was. En heeft vervolgens de demping nooit goedgekregen.. Heeft iemand dit soort kasten ooit met een ESL-paneel gebouwd? De lengte is toch afhankelijk van de eigen resonatie van de te gebruiken eenheid? Hoe zit dat dan hier? En ik weet niet of een ESL inderdaad ontworpen is om druk achter het paneel op te bouwen. Kortom: ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Erik hier aan een traject begint op basis van een natte droom van Spido, die ondanks zijn gevorderde leeftijd, kennis en interesse kennelijk zelf nooit iets op dit vlak gedaan heeft.

Geplaatst door Kermit:

Vroeger heeft iemand de Rogers Monitor zodanig veranderd dat de kast 2 * zo hoog en half zo diep was. En heeft vervolgens de demping nooit goedgekregen.. Heeft iemand dit soort kasten ooit met een ESL-paneel gebouwd? De lengte is toch afhankelijk van de eigen resonatie van de te gebruiken eenheid? Hoe zit dat dan hier? En ik weet niet of een ESL inderdaad ontworpen is om druk achter het paneel op te bouwen. Kortom: ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Erik hier aan een traject begint op basis van een natte droom van Spido, die ondanks zijn gevorderde leeftijd, kennis en interesse kennelijk zelf nooit iets op dit vlak gedaan heeft.

Beste Kermit,

Was JIJ dat wellicht, met die Rogers kast? Jij was toch vroeger nogal TL-avontuurlijk aangelegd?

Jammer toch, dat je nu zo zelfvoldaan bent... en nog wel met van die futloze speakers!

De demping van TL's is natuurlijk iets heel anders dan bij hoornkasten.

Bij TL's is het de bedoeling dat het labyrinth werkt als een geleidelijke dempingsput, waarbij alleen de allerlaagste frequenties de tocht door de watten overleven.

Bij de hoorn wordt in feite niet gedempt.

De hoorn resoneert op

Geplaatst door spido:

Sorry Erik, ik kan het niet duidelijker uitleggen:

alle lengtematen x 2

alle breedtematen : 2

ESL kan laag in het frontpaneel worden geplaatst, dus net boven de knik achterwaarts.

Het naar voren uitstekende stukje van het bovenpaneel ("overstek") zou ik weglaten.

(Tenzij je een raam met frontdoek gaat plaatsen.)

In plaats van de kleine schuine schotjes ("deflectors") kun je ook bijvoorbeeld delen van PVC buis gebruiken en de ruimte erachter opvullen met constructieschuim.

Succes!

beste spido ,

ik snap hem !

maar nog een vraag over de diepte .

die blijft het zelfde neem ik aan .?

op de site van lowther zelf staat een heel gedetaileerde tekening .

die ga ik maar eens uitprinten ,en aan de hand daarvan ga ik mijn kast bouwen .

effe kijken :

hij zal 25 cm breed en 160 cm hoog worden .

mijn paneel is 23 breed en 117 hoog .

moet kunnen dus .

maar ,

de hoorn word in dit geval toch veel langer en smaller .?

en ,

moet de hoorn niet minimaal de oppervlakte hebben van mijn paneel ?

bij een vernauwing (onder in de eerste bocht bijv.)krijg je toch drukopbouw ?

alweer bedankt .

ps dit is een mooiere tekening (met dank aan spido )

acousta115.gif

Hallo Erik!

Eigenlijk gaan we steeds meer in de richting van de zelfbouwrubriek, nu...

Ja, er moet in het begin van de trechter beurtelings grote druk en onderdruk opgebouwd worden.

Vergelijk het met het mondstuk van een bastuba: klein gaatje, maar uiteindelijk toch een smak geluid!

Waar de luchtdrukverschillen het grootst zijn, zijn de luchtsnelheidverschillen het kleinst.

Het membraan wordt bijna stilgezet en wordt zo bijna de ideale weergever: de Onbewogen Beweger. (Een kwaliteit die door de scholastieke middeleeuwse filosofen alleen aan het Opperwezen werd toegedicht!)

't Zou dus een bijna goddelijke weergever kunnen worden...

In principe hoeft de hoornkast niet breder te zijn dan je elektrostaat.

De lengte van de hoorn bepaalt het laagbereik.

De totale inhoud van de hoorn bepaalt het rendement.

Beste Kermit,

Slechte argumentatie, maar een goed besluit!

ha spido, weer ouwerwets bezig, zo mag ik het zien. ik weet niet of ik het met de inhoud eeens ben, maar ik blijf een fan van je taalgebruik :D .

En ik ben benieuwd hoe ver je komt erik.

overigens, ik dacht dat een van de redenen voor de mooie klank van esl's was dat er geen kastkleuring optrad door afwezigheid ervan...... wat vindt je daarvan spido?

game :D

Geplaatst door [[Game]]:

(...) overigens, ik dacht dat een van de redenen voor de mooie klank van esl's was dat er geen kastkleuring optrad door afwezigheid ervan...... wat vindt je daarvan spido?

game   :D

Hallo Game,

Nooit de Beveridge gehoord, zeker?

;)

Op zich lijkt het idee van een elektrostaat in een hoorn me niet zo gek, Misschien moet je de accousta's niet verlengen maar verbreden zodat de elektrostaat er in de breedte in kan. Als je de accousta dan op zijn kant legt staat de elektrostaat dus weer rechtop.

Geplaatst door richard 1:

Op zich lijkt het idee van een elektrostaat in een hoorn me niet zo gek, Misschien moet je de accousta's niet verlengen maar verbreden zodat de elektrostaat er in de breedte in kan. Als je de accousta dan op zijn kant legt staat de elektrostaat dus weer rechtop.

daar heb ik ook aan zitten denken richard !

maar dan word hij (op zijn kant ) 125 breed en 80 hoog.

en weer recgtop dus : 80 breed en 125 hoog .

hmm dat vind mijn vrouw nog net goed

;)

Hoe breed is jouw panneel? ik zie dat de hoornhals van de accousta ongeveer 62 mm breed is, jouw paneel zou dan 2 keer zo breed kunnen zijn, misschien wel wat breder omdat een elektrostaat langs de randen minder uitwijkt dan in het midden.

De achterkant van de drukkamer moet wel goed worden gedempt anders zullen de midden en hoge tonen 'uit fase' door het membraan weer naar buiten worden gestraald.

Het lijkt me wel een riskant project; je geeft een kapitaal uit aan materiaal, het is een hoop werk en de uitkomst is erg onzeker. Zelf heb ik Jericho hoorns gebouwd voor mijn Manger luidsprekers, dit was geen succes omdat de Q van de Mangers te hoog was voor hoornweergave. Het laag was te overheersend en te flubberig. Met een serie-condensator kon het laag recht worden getrokken maar het bleef flubberen.

(...) In tegenstelling wat Spido beweert over een TL is de lengte van het labyrint 1/4 van de golflengte van de resonantiefrequentie van het chassis. De demping van de lijn gebruik je om de hogere resonanties tegen te gaan.(...)

Beste Richard,

Ik baseer me op de publicaties van Dr. A.R. Bailey in Wireless World ("A Non-resonant Loudspeaker Enclosure Design" (Oct. '65) en "The Transmission Line Loudspeaker Enclosure" (May '72). Waar baseer jij je op?

Het

Geplaatst door spido:

Beste Richard,

Ik baseer me op de publicaties van Dr. A.R. Bailey in Wireless World ("A Non-resonant Loudspeaker Enclosure Design" (Oct. '65) en "The Transmission Line Loudspeaker Enclosure" (May '72).  Waar baseer jij je op?

Op de publicaties van Vance Dickason, H.H. Klinger, een willekeurige pagina over transmissielijnen en alles wat ik in zowel de Klang&Ton, Hobby Hifi en de electuurspecials heb gelezen over transmissielijnen. Steeds wordt als vuistregel geggeven dat de lengte van de lijn 1/4 golflengte bij Fs is of iets korter. Door de demping gaat de geluidsnelheid in de lijn omlaag dus wordt de bijbehorende golflengte ook korter. Het is de kunst een goed evenwicht te vinden.

Op de publicaties van Vance Dickason, H.H. Klinger, een willekeurige pagina over transmissielijnen en alles wat ik in zowel de Klang&Ton, Hobby Hifi en de electuurspecials heb gelezen over transmissielijnen. Steeds wordt als vuistregel geggeven dat de lengte van de lijn 1/4 golflengte bij Fs is of iets korter. Door de demping gaat de geluidsnelheid in de lijn omlaag dus wordt de bijbehorende golflengte ook korter. Het is de kunst een goed evenwicht te vinden.

Beste Richard,

Best mogelijk, allemaal.

Maar ik heb Klinger er even op nageslagen ("Lautsprecher und Lautsprechergeh

Geplaatst door spido:

Overigens ondersteunt hij jouw bewering geenszins.

Hij stelt alleen dat de lengte van de pijp niet groter hoeft te wezen dat 1/4 golflengte van de resonantiefrequentie van de basunit, omdat dit geen verdere uitbreiding van de basoutput oplevert.

Wat beweerde ik dan?

Hoe breed is jouw panneel? ik zie dat de hoornhals van de accousta ongeveer 62 mm breed is, jouw paneel zou dan 2 keer zo breed kunnen zijn, misschien wel wat breder omdat een elektrostaat langs de randen minder uitwijkt dan in het midden.

De achterkant van de drukkamer moet wel goed worden gedempt anders zullen de midden en hoge tonen 'uit fase' door het membraan weer naar buiten worden gestraald.

Het lijkt me wel een riskant project; je geeft een kapitaal uit aan materiaal, het is een hoop werk en de uitkomst is erg onzeker. Zelf heb ik Jericho hoorns gebouwd voor mijn Manger luidsprekers, dit was geen succes omdat de Q van de Mangers te hoog was voor hoornweergave. Het laag was te overheersend en te flubberig. Met een serie-condensator kon het laag recht worden getrokken maar het bleef flubberen.

mijn paneel is 23 cm breed .(117 lang)

het audiogedeelte is ongeveer 20 cm .

ik zou de "hoorn" van plaatijzer kunnen maken .(1mm)

daar heb ik nog 1020 kilo van liggen .

een zetbank en een wals heb ik ook ,je kan daarmee mooi de ronde vormen van de hoorn maken .

de boven en onderkant van de hoorn lopen dan parallel ,de zijwnaden laat ik dan uit