Jump to content

ESL's mooi... maar weing rendement....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Trouwens Eric, ik kan niet zeggen dat ik zo kapot ben van je nieuwe signatuur. Met al die christelijke liederen lijkt het wel een Wachttoren die ze je overal onder je neus duwen.

Beste Erik,

Bijna! Dit is de site die ik je eerder aanraadde. Of eigenlijk: die ik je aanried.

De QWTP is recht (niet gevouwen), en de unit zit er te laag in.

Hij moet op 1/3 van de pijp, anders worden derde harmonischen van de pijpresonantie opgeslingerd (in de buurt van 120 Hz dus: very chesty) en dat willen we niet hebben!

Ik zal proberen mijn schetsje te beschrijven:

De kast is een houten pijp die reikt van vloer tot plafond. Ongeveer 30 cm breed en 40 cm diep. Je plafond zit op 2,40 m?

Mooi zo, dan wordt de kast ook 2,40 m!

In de voorzijde van de kast zijn twee openingen aangebracht (c.q. stuk paneel weg gelaten).

In het bovenste gat zit de elektrostaat.

Dat gat begint op ongeveer 80 cm boven het maaiveld.

Het onderste gat is de hoornopening.

De breedte hiervan is de volle breedte van de pijp (30 cm).

De hoogte van de hoornopening is 50 cm.

Op de bodem van de pijp (dat kan dus de vloer van de kamer zijn!) is een deflector aangebracht. Die staat in een hoek van 45 graden op de middellijn ("meridiaan") van de pijp.

Maar er is ook iets te zeggen voor een holle deflector (1/4 cirkel): lijkt op het eind van een kleuterglijbaantje. Leuk!

De ongelooflijk slimme "vouw" in de pijp wordt gerealiseerd door een schuin schot.

Dat schot loopt vanaf de voorzijde van de pijp, waar het luchtdicht verlijmd is aan de bovenrand van de hoornopening, schuin achterwaarts omhoog.

Het schuine schot verbindt de bovenzijde van de hoornopening met het punt dat 20 cm van de voorzijde, 20 cm van de achterzijde en 20 cm van de bovenzijde van de kast ligt.

Boven in de kast worden twee deflectoren geplaatst: schuine plankjes (45 graden) over de breedte van de kast, die als een soort zadeldak boven het schuine schot zijn gemonteerd.

Zij dienen zoveel mogelijk de hogere frequenties het andere pijpsegment in te kaatsen en het terugkaatsen daarvan in hetzelfde pijpsegment te vermijden.

In plaats van twee schuine schotjes kun je hiervoor ook een stuk gehalveerd PVC-buis van 40 cm

Geplaatst door spido:

Beste Erik,

Bijna! Dit is de site die ik je eerder aanraadde. Of eigenlijk: die ik je aanried.

De QWTP is recht (niet gevouwen), en de unit zit er te laag in.

Hij moet op 1/3 van de pijp, anders worden derde harmonischen van de pijpresonantie opgeslingerd (in de buurt van 120 Hz dus: very chesty) en dat willen we niet hebben!

Ik zal proberen mijn schetsje te beschrijven:

De kast is een houten pijp die reikt van vloer tot plafond. Ongeveer 30 cm breed en 40 cm diep. Je plafond zit op 2,40 m?

Mooi zo, dan wordt de kast ook 2,40 m!

In de voorzijde van de kast zijn twee openingen aangebracht (c.q. stuk paneel weg gelaten).

In het bovenste gat zit de elektrostaat.

Dat gat begint op ongeveer 80 cm boven het maaiveld.

Het onderste gat is de hoornopening.

De breedte hiervan is de volle breedte van de pijp (30 cm).

De hoogte van de hoornopening is 50 cm.

Op de bodem van de pijp (dat kan dus de vloer van de kamer zijn!) is een deflector aangebracht. Die staat in een hoek van 45? op de middellijn ("meridiaan") van de pijp.

Maar er is ook iets te zeggen voor een holle deflector (1/4 cirkel): lijkt op het eind van een kleuterglijbaantje. Leuk!

De ongelooflijk slimme "vouw" in de pijp wordt gerealiseerd door een schuin schot.

Dat schot loopt vanaf de voorzijde van de pijp, waar het luchtdicht verlijmd is aan de bovenrand van de hoornopening, schuin achterwaarts omhoog.

Het schuine schot verbindt de bovenzijde van de hoornopening met het punt dat 20 cm van de voorzijde, 20 cm van de achterzijde en 20 cm van de bovenzijde van de kast ligt.

Boven in de kast worden twee deflectoren geplaatst: schuine plankjes (45?) over de breedte van de kast, die als een soort zadeldak boven het schuine schot zijn gemonteerd.

Zij dienen zoveel mogelijk het terugkaatsen van hogere frequenties in hetzelfde pijpsegment te vermijden.

In plaats van twee schuine schotjes kun je ook een stuk gehalveerd PVC-buis van 40 cm

Beste Erik!

Je stort je in een experiment!

Of de pijp zal bevallen... of het volume van de pijp, of de afmetingen van de hoornopening te groot zal blijken te zijn... of te klein... dat weten we nog niet.

Ook weten we nog niet hoeveel demping nodig is achter en boven de elektrostaat.

Maar we weten wel dat er kans is op succes: het opheffen van akoestische kortsluiting, en het verhogen van het rendement / vergroten van de dynamiek.

Vermoedelijk is het verstandig

beste spido ,

ik zat zo es te denken ,,,

in feite heb ik dan een hele 16 voets orgelpijp in mijn huiskamer staan .

meet maar na .

mijn kamer is 2,60 meter hoog ,als je de pijp dubbelvouwt kom je op 5 meter ,en dat is 16 voet .

hij lijkt ook nog eens op een 16 voet pijp ,in de laurenskerk heb ik ook van die vierkante houten pijpen zien zitten .

de opening (oftewel de labiaal) wordt bij mij dan de esl,paneel .

de grote opening boven zit er ook in .

een 16 voet pijp gaat tot 32 hz .

of dit in mijn geval ook gaat lukken ????? confused.gif:rolleyes:

je weet het niet ,je weet het niet .

Beste Erik!

Tsja... Alleen staat bij een echt orgel het labium niet zomaar ergens los in de pijp te wapperen!

Wanneer je de esl's in plaats van je vensters zou monteren, dan ging het er meer op lijken.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Gisteren bij Paul Demo bleek het weer eens:

De ESL's met Array's klinken fantastisch, maar met een redelijk volume (ik schat 85 dB) zie je toch regelmatig het spanningsclippinglichtje aangaan.

Dit betekent dat je toch echt 100 Watt in

Beste Erik,

In de jaren vijftig zijn er veel pijpsystemen gemaakt, die (ook) hoge tonen naar het plafond stuurden.

Vaak was daar dan een halfbol lichaampje op aangebracht als "klankverspreider".

Die pijpen klonken vaak nogal wazig, oftewel "diffuus".

Je plafond kaatst hoge tonen terug de hoorn in...

Bovendien krijg je dan per kanaal twee geluidsbronnen (hoornopening en voorzijde elektrostaat) die meters uit elkaar liggen, wat de puntigheid van de weeergave ook al niet bevordert...

Nee,als ik jou was zou ik de hoornopening aan de voorkant aanbrengen!

Geplaatst door spido:

Beste Erik,

In de jaren vijftig zijn er veel pijpsystemen gemaakt, die (ook) hoge tonen naar het plafond stuurden.

Vaak was daar dan een halfbol lichaampje op aangebracht als "klankverspreider".

Die pijpen klonken vaak nogal wazig, oftewel "diffuus".

Je plafond kaatst hoge tonen terug de hoorn in...

Bovendien krijg je dan per kanaal twee geluidsbronnen (hoornopening en voorzijde elektrostaat) die meters uit elkaar liggen, wat de puntigheid van de weeergave ook al niet bevordert...

Nee,als ik jou was zou ik de hoornopening aan de voorkant aanbrengen!

daar zit wat in .

maar er komen toch ook midden en hoge tonen uit de voorkant van de opening?

of worden die misschien toch afgedempt door het dempingsmatriaal wat in het einde van de pijp word gestopt

weet je wat ?

ik maak er