Jump to content

Diep laag

Guest Gerko
 Share

Recommended Posts

Guest Gerko

Hallo allemaal,

Bij mijn set komt het echte diepe laag er niet uit. Onder de 60 Hz zie je de speaker wel bewegen, maar hoor ik niets. Ik heb:

Kef Q65.2 speakers (op spikes) en NAD apparatuur (nieuwste modellen, versterker C370).

Ook de bekabeling is goed en dik. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? De opstelling van de luidsprekers maakt geen verschil. Verder klinkt het perfect!

Alvast bedankt,

Gerko

Hallo Gerko,

Er zijn niet veel speakers die in het diepe laag serieus druk zetten, maar iets zou er toch wel te horen moeten zijn. Ik denk dat de acoustiek van de kamer jou parten speelt. Ga eens rondlopen door de kamer wanneer er een stuk muziek met lage frequenties speelt. Je zult zien dat per plaats het laag enorm verschilt, en dat er waarschijnlijk plekken zijn waar het diepere laag wel hoorbaar is. Voor het opstellen van een subwoofer proberen wij soms de volgende truuk: sub op de luisterplek, en dan luisteren op welke plek hij het beste hoorbaar is. Wellicht dat dat ook kan helpen bij jouw Kef`s.

Ik weet niet of jij thuis een houten vloer hebt, of dat er gipsplaat in de kamer verwerkt zit, maar dat kan soms ook een spelbreker zijn. Die vloer valt mbv een stenen plaat op dempervoeten nog wel buitenspel te zetten, maar met gipsplaat ben je helaas zuur, niks aan te doen.

Succes,

Marcel

Guest Gerko

Ik denk dat het inderdaad aan mijn kamer ligt. Het is een nieuwbouwhuis met gladde muren en een laminaatvloer. Dicht bij de luidsprekers hoor je de tonen wel, maar in de kamer niet.

Maar dan de vraag: wat kan ik daar aan doen? Misschien door wat meer dempingsmateriaal te gebruiken, maar hoe kan ik dat het beste doen? Het moet wel een beetje ogen natuurlijk.....

Gerko

Guest Evert

Beste Gerko,

het zou weleens aan de NAD kunnen liggen. Mijn luisterervaringen met NADversterkers is dat ik het laag droog, zwak en krachteloos vind.

Guest Gerko

Hiervoor had ik een Kenwood versterker. Geen slechte, maar niet zo goed als de NAD. Ook hiermee had ik hetzelfde probleem, dus aan de versterker ligt het denk ik niet.

Maken de kabels zoveel uit? Ik heb met een test-CD een toon van 20 Hz laten horen, en de speakers bewegen wel heel erg. Het zal dus de akkoestiek van de kamer wel zijn.....