Jump to content

Ervaringen met Nordost Red Dawn interlink?

boy2
 Share

Recommended Posts

Goedendag medeforummers.

Al enige tijd ben ik op zoek naar een nieuwe interlink. Sinds ik de gelukkige bezitter ben van een Meridian 508.24 komt mijn Vandehul Integration Hybrid opeens te kort.

Momenteel draai ik proef met een Nordost Red Dawn, en ik ben een beetje in de war.

De muziek klinkt met deze kabel enorm zacht, als een lauwwarm bad om in te liggen. Sissende "s"-en zijn voltooid verleden tijd, heerlijk gewoon. De bijna analoge, tastbare muziek van de Meridian komt zo enorm tot zijn recht.

Maar... ik heb het gevoel dat het laag wel een beetje ver weg is. En sowieso merk ik bij mezelf de neiging het volume op te draaien, alsof ik iets zoek dat ik mis.

Naarmate ik langer bezig ben met mijn interlink-speurtocht, word ik steeds meer geconfronteerd met de kracht van het onbewuste. Verschillen tussen twee kabels zijn vaak enorm groot; toch lukt het in eerste instantie amper om te benoemen wat het verschil dan is. Als ik er na een tijdje achter kom, en het bewust kan benoemen, heb ik het gevoel dat ik het de hele tijd al wist, maar dat het als het ware dan pas van mijn onbewuste naar mijn bewuste is opgestegen. Hierdoor is het erg moeilijk om vergelijkingen goed te maken; ik kan er als het ware niet goed bij.

Ook herinner ik me nog hoe het was toen ik de Meridian net had; het leek eerst alsof ik van alles kwijt was, maar eigenlijk moest ik juist afkicken van rommel die nu weggevallen was, en wennen aan de pure smaak van de muziek. Alsof je stopt met suiker nemen in je koffie.

Jee, wat een lang verhaal. Mijn vraag aan jullie: hebben jullie ervaringen met de Nordost Red Dawn? En zouden jullie die met me willen delen?

Alvast bedankt,

Boy.

Beste Boy,

Volgens mij heb je zelf al het antwoord gegeven...

Nordost kabels zijn heel snel en analytisch. Wat je nu hoort is dus een meer neutrale weergave van je cd.

Wil je echt neutraal, waarom dan niet de SW Silverbullit gemaakt? Is te vinden onder zelfbouw en kost een schijntje vergeleken met de Red Dawn. Terwijl het een betere kabel is (of in ieder geval een neutralere-oppassen met waardeoordelen ;)).

Naast radio ontvangst trekt NordOst ook de tonale balans enigszins uit z'n voegen , in het voordeel van hoog en midden waardoor schijnbaar meer detaillering aanwezig zal zijn.

Zou toch een aantal kabeltjes op proef zien te krijgen en eens uitgebreid gaan luisteren.

Groet Jitze confused.gif

Beste.

Ik heb de Red Dawn 2 weken in huis gehad om te proberen, ik vond het niet bijzonder. In mijn set maakte de kabel het beeld nog breder dan het al is, wat dan weer onnatuurlijk klinkt als je naar een trio luistert.

Probeer, net als Jitze zegt, een aantal kabels uit.