Jump to content

Audioracks

Theo
 Share

Recommended Posts

Ik kan me niet herinneren dat er veel discussies zijn geweest over audioracks.

Zelf heb ik een rack met veel metaal en glas, waarvan ik absoluut niet weet wat de effecten zijn op de geluidskwaliteit van mijn set. Inmiddels heb ik wel Feet of Silence onder mijn CD-speler (Meridian 508.24). Dit leverde een verrassend hoorbaar en positief effect op.

Mijn vraag dan: wie heeft er suggesties voor een goed rack, dat ook een paar zware componenten kan torsen (vooral de Chord voorversterker en de Sphinx Project 18 eindversterker).

Met vriendlijke groet,

Theo

Een goed rack kan wel degelijk een forse upgrade betekenen voor je set.

glazen plateu's zorgen over 't algemeen voor een wat harder,directer,killer geluid.

MDF/hout daarentegen klinkt iets warmer,ronder.

Het is wel een pluspunt wanneer 't rack en elk plateau in een rack ontkoppelt is d.m.v. kegels/spikes.

Zelf heb ik onlangs een rack gekregen(!) van iemand. Het betreft een zeer eenvoudig rack van mataal, met lichte hardboard plateau's die rusten op mini-spikes. Hoe dan ook, 't is een wereld van verschil t.o.v. 't grenen kastje waar 't erst op stond.

Enkele goede merken, qua racks vind ik persoonlijk:

www.quadraspire.co.uk

(in diverse houtfineersoorten en tevens uit te breiden)

ook goed is 't merk Solidsteel.

zie: http://www.hifi-notes.com/index2-nl.htm

er zullen ongetwijfeld nog wel meer zijn, maar deze schoten me nu te binnen, en zijn daarnaast ook nog enigszins betaalbaar.

Groeten,

Alco

Een goed rack kan wel degelijk een forse upgrade betekenen voor je set.

glazen plateu's zorgen over 't algemeen voor een wat harder,directer,killer geluid.

MDF/hout daarentegen klinkt iets warmer,ronder.

Volgens mij is dit gewoon psychisch :rolleyes::D

Beste Theo,

Zelf heb ik in het verleden mijn apparatuur in een gemetselde nis met glasplaten van 10 mm. gehad. Was erg mooi, uitstekende demping.

Sinds kort heb ik het zelfbouwrack van de TNT site staan, de TNT FlexY. Met enige cosmetische aanpassing, planken 25 mm. MDF en 3 mm houtfineerlaag rondom de planken, tapeinden 20 mm. rvs en aan de onderkant punten eraan geslepen (oef, wat was dat een klus...)

Resultaat; zeer zeer mooi. Veel rust in de muziek en ruimte rondom de instrumenten. Houd je van hobby-en, dan is dit een absolute aanrader. Bovendien is een dergelijk rack helemaal naar eigen behoefte aan te passen.

Overigens kan ik Alco's stelling betreffende het verschil tussen glas en MDF als onderplaat niet onderschrijven. Naar mijn mening is het klankmatige verschil tussen het ene zeer stijve rack en het andere miniem. Wellicht dat met een kritischer set dan de mijne er wel verschil te horen is...

Natuurlijk is een stevige ondergrond voor je spullen een must. Hoe een waarvan je het maakt is niet belangrijk als het maar vooral stevig is.

Waar ik mensen nooit over hoor in discussies over racks is dat de geluidsdruk die door je speakers veroorzaakt wordt de kasten van je componenten veel meer in trilling brengt. Speel maar eens flink luid en leg je hand eens op de kast van je versterker. Zo bezien zou je rack dus uit een geluidsdichte kast moeten bestaan. Ben ik nog bij niemand tegen gekomen.

Geplaatst door Pjotr:

Natuurlijk is een stevige ondergrond voor je spullen een must. Hoe een waarvan je het maakt is niet belangrijk als het maar vooral stevig is.

Waar ik mensen nooit over hoor in discussies over racks is dat de geluidsdruk die door je speakers veroorzaakt wordt de kasten van je componenten veel meer in trilling brengt. Speel maar eens flink luid en leg je hand eens op de kast van je versterker. Zo bezien zou je rack dus uit een geluidsdichte kast moeten bestaan. Ben ik nog bij niemand tegen gekomen.

'Racks van diverse materialen, reageren ook divers op geluid, denk maar eens aan de verschillen in resonatiefrekwentie van materiaal of compositie.

Redelijk aannemelijk is dan ook dat dit hoorbare verschillen zal opleveren.

Over resonanties in behuizingen van apparatuur maken mensen die met racks bezig zijn zich niet zo heel veel zorgen.

Lees de specificaties van diverse componenten hier maar eens op na, allerlei constructies worden aangewend om eigen resonanties te onderdrukken, honingraatchassis, dempingsmaterialen, verzwaren etc.

Groet Jitze

Racks maken een wereld van verschil.

En ik denk dat het vaak een sluitpost is op de begroting.

En niet iedereen wil zo ver gaan om een design rack wat de vrouw of vriendin ook zo leuk vind staan, in te ruilen voor echt iets goeds.

Het is wel onbegrijpelijk dat audiofielen soms 5000 euro uitgeven aan een lichtnetkabel, terwijl hun CD speler op een hol en dun resonerend (ikea) kastje staat.

( ik fantaseer maar even een voorbeeld, maar zulke situaties komen voor)

kijk ook eens op http://www.callas-audio.nl/prodclamprackdutch.html

misschien raak je geinspireerd.

met AA groeten ron

Tja, dat zeg je nu wel... maar je zou voor de gein eens moeten luisteren naar de cd die bij het oktobernummer van Stereoplay zat. Daarop stonden wat vergelijkende luistertests van audioracks, waaronder een IKEA plankje... Knappe jongen als je blind het IKEA plankje eruit weet te halen. Het heeft mij in ieder geval overtuigd dat een duur audiorack het geld niet waard is, ga voor een middle of the road rack, dat is goed genoeg. Het geluid wordt wel beinvloed door welk type rack je gebruikt, maar je moet dat meer zien als dat het geluid ANDERS klinkt en niet BETER.

Hai Arjan,

Een keer naar deze track geluisterd. Het Ikea rackje haalde ik er zo uit. Klonk wat rommelig meen ik me te herinneren.

Ik heb zelf een Solid State rack dat ik zeker ook voor het uiterlijk heb gekocht. Soldid State heeft fraaie racks en is te betalen.

Ik heb op de VAD een folder meegenomen met Pagode racks met resonatoren erin. Zag er prachtig uit, maar het geld besteed ik liever aan een .... (ander component)

Arjen,

Klopt! Ik heb die Stereoplay CD ook in huis en beluisterd. Vond het knap moeilijk om hoorbare verschillen waar te nemen, maar ik weet niet of deze opname de verschillen in racks nou zo goed laten horen.

Hetzelfde gold voor de CD bij Stereoplay of Audio met opnamen van allerlei verschillende elemten: ook subtiele verschillen waarneembaar. Deze lijken me in de echte praktijk toch groter.

Zeker de moeite waard om aandacht te besteden

aan een goed audio rack of zoals ik het heb gedaan, componenten op een natuursteen en met onder de componenten goede cones.

Als ik dit vergelijk met een "middle of the road rack"... klinkt het anders maar ook BETER..

Dewa

Hai Theo,

Die verschillen in elementen vond ik echt niet subtiel. Als ze in het echt nog erger zijn ...

Ik ga overigens de LP bestellen om eens te kijken wat mijn Denon DL 304 in relatie tot de andere elementen doet. Overigens zeer mooie muziek.

Hoi allemaal,

een goede discussie, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat een beter rack meer verschil laat horen bij betere apparatuur, door de hogere resolutie van het geluid. Hetzelfde idee als een luidspreker kabel van een topmerk op een zony minisetje, je hoort wel verbetering, maar niet zoveel als op een goede set. Daarnaast is ook goede apparatuur verschillend gebaat bij een goed rack. De bouwkwaliteit van de componenten kast (dikte, welk materiaal en stevigheid) is natuurlijk verschillend. dus zal er ook meer of minder effect waarneembaar zijn, al naar gelang welke apparatuur er op staat. Wat ik dus wil zeggen is dat je relatief moet kijken hoe goed je set is en hoeveel je uit wilt geven voor een goed rack. Nu is dit natuurlijk erg lastig omdat het uiterlijk natuurlijk zeer meetelt.

gr. Rogier

Ik vraag me ook af in hoeverre dit zou helpen:

IsoRock_4BG.jpeg_small.JPG

er zitten isonode polymeer voetjes onder, de plaat is gemaakt van polymeer en vezelboard, gecoat met anti resonantische lak.

Ik heb er maar meteen 3 besteld :D , 1 voor onder dac, 1 voor onder de voorversterker, en 1 voor onder de dvd speler, die voorlopig dienst doet als cd loopwerk.

heft ook enigzins de trillingen op, zonder meteen een erg duur rack te kopen!

gr. Rogier

Hallo henry,

als je een ander component op bv de cd speler zet dan wordt het geheel topzwaar en zal waarschijnlijk meer gaan trillen. Wat wel zou kunnen werken is een zwaar en plat gewicht op bv. de cd speler. Dit schijnt wel te werken. Verder krijg je als je componenten op elkaar zet ook last van electrische strooivelden volgens mij. Dit zou dan ook niet bevordelijk zijn voor het geluid. Dus apparatuur van elkaar en zorgen dat ie niet trilt.

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Hallo henry,

als je een ander component op bv de cd speler zet dan wordt het geheel topzwaar en zal waarschijnlijk meer gaan trillen. Wat wel zou kunnen werken is een zwaar en plat gewicht op bv. de cd speler. Dit schijnt wel te werken. Verder krijg je als je componenten op elkaar zet ook last van electrische strooivelden volgens mij. Dit zou dan ook niet bevordelijk zijn voor het geluid. Dus apparatuur van elkaar en zorgen dat ie niet trilt.

gr. Rogier

Als iets zwaar is, zou het juist minder snel gaan trillen volgens mij ('massa is traag').

En dat je ze niet op elkaar mag zetten vanwege elektrische velden begrijp ik niet. Volgens mij heb je die ook als je ze naast elkaar zet, of boven elkaar maar beide op een losse plank/plaat in een kast... Maar ehh... de gemiddelde kast is van metaal en zou dus redelijk wat elektrische velden moeten tegenhouden volgens mij ('Kooi van Faraday')...

Correct me if I'm wrong.

In de praktijk heb ik meegemaakt dat meerdere apparaten op elkaar minder stevig staan. Wellicht als al je apparatuur exact dezelfde afmeting heeft en op hetzelde punt zwaar is, dat het wel werkt.

Een electrisch apparaat geeft altijd strooivelden af, volgens mij kan een stalen kast dat praktisch nooit helemaal voorkomen, Als je ze uit elkaar zet zal je daar minder last van hebben vermoed ik, de lading neemt aan kracht af over een afstand. Let wel, dit van die strooivelden heb ik ook maar gelezen of gehoord, dus als iemand dit kan onderbouwen? (afbreken mag ook :D )

gr. Rogier

Dat de kracht van die velden afneemt, als de afstand toeneemt klopt wel (behalve in een vacuum geloof ik). Alleen neemt het in lucht niet zo snel af en is volgens mij de straling van bijvoorbeeld een tl-buis groter (niet dat ik die in mijn kamer heb trouwens)...

Ik weet ook dat als je twee spoelen heel dicht tegen elkaar aanlegd dat je de capaciteiten bij elkaar opteld, of bijna. Enkele centimeters werken daar al. Dus waarom bij bv. een cd speler en een tuner niet?

gr.